pc boot niet verder na hd detectie

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
pc: vaag socket 7 bordje , k6-2-400.

probleem:
de pc herkent de hdd, floppy etc. daarna gaat normaal gesproken het scherm verversen en komt er een tabelltje met o.a. je ide devices en pci etc. dit komt niet. de pc komt dus niet eens aan het booten toe. er blijft alleen een cursor knipperen bovenin het scherm.

ik heb al gedaan:
alle pci kaarten, ide devices en floppydrive er uit.
bios reset.

mobo gaar?

• mOrPhie
  • Laatst online: 17-08 18:37

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Het probleem is nogal vaag natuurlijk. Maar een aantal ideeën die jou misschien op weg helpen:

• Autodetectie uitzetten en zelf instellen
• kijken of booten vanaf floppy wel werkt
• kijken of booten vanaf cd werkt

Vooral de laatste 2, als dat gewoon lukt dan zou wellicht je HD gewoon gaar kunnen zijn.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Heb je hem toevallig gepartitioneerd?
Dan is het namelijk mogelijk dat je vergeten bent de partitie voor windows bootable te maken.
En is je schijf wel de master?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat er eigenlijk wel een fatsoenlijk OS op de HDD :? Anders kun je idd nog altijd proberen om van de flop te booten :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Kun je wel een hele tijd in je bios gaan rondhangen zonder dat ie vastloopt?

Ander geheugen? Alle jumpers gedubbelcheckt?

Als dat bios WEL zo'n tabelletje print normaal gesproken zal altijd eerst die tabel geprint worden en daarna pas geboot.

Nu kan het natuurlijk dat je een bios hebt dat geen tabelletje print...

En oh ja, identificeer dat mobo. Hoe dat moet staat in de FAQ. Is voor ons toch wel makkelijk als we weten wat voor mamaplank er in die machine huist.

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 21-01-2003 23:27 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• smvs
  • Niet online
mOrPhie schreef op 21 January 2003 @ 19:32:
Het probleem is nogal vaag natuurlijk. Maar een aantal ideeën die jou misschien op weg helpen:

• Autodetectie uitzetten en zelf instellen
• kijken of booten vanaf floppy wel werkt
• kijken of booten vanaf cd werkt

Vooral de laatste 2, als dat gewoon lukt dan zou wellicht je HD gewoon gaar kunnen zijn.
wat ik zeg, hij komt niet eens aan booten toe. de floppy wordt ook niet aangesproken als ik hem instel op 'a,c,scsi.' (kabels etc zitten gewoon goed etc)

er staat gewoon een werkende win 98 op maar dat is hier nog niet van belang.

ik kan het geheugen nog wel ff proberen, maar het lijkt me sterk dat dat het is. (als het geheugen zo erg stuk is wil de pc meestal helemaal niet meer posten)

ook kan ik idd nog weleens in het bios gaan kijken hoe lang hij het uithoudt.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Bios al geflashed met een nieuwere versie?

Soms heb je ook nog 'conservative' settings in je bios, naast bv 'standard' en 'optimized'. Zet de boel eens op de traagste instellingen, wie weet zit er ergens een timingprobleem of is je geheugen wat flaky...

[ Voor 121% gewijzigd door Jiffy op 22-01-2003 11:15 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 11:06

RvL

Misschien een stomme opmerking, maar die moeten er ook wezen:

Zit je IDE-kabel wel goed, d.w.z. pin 1 van de aansluiting ook op pin 1 op de kabel (te herkennen een een gekleurd draadje)?

Anders start hij idd niet op! B)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• dion_b
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trek allereerst die HDD los en probeer vanaf FDD te booten. Als dat wel lukt weet je vrij zeker dat het met de HDD te maken heeft. Lukt het niet, dan is er iets anders aan de hand.

Vervolgens zou ik controleren hoe het met de Master/Slave setting van de HDD zit. Typisch probleem is bijvoorbeeld dat je schijf aparte settings voor 'Master with Slave present' en 'Single Drive' heeft. Als je zo'n (WD) schijf hebt en hij staat op Master with Slave zonder dat er een Slave aan hangt, dan krijg je dit soort ongein :'(

Wat voor mobo en HDD heb je, trouwens (merk en typenr)?. Met die info kunnen we wat gerichter helpen :)

Oslik blyat! Oslik!

• smvs
  • Niet online
misschien had ik ff moeten vertellen dat de pc het gewoon altijd gedaan heeft. hij doet het zomaar opeens niet meer. en is ook niet tot actie te verleiden als ik alle kabels er uit snok van de ide etc. het geheugen heb ik ook al gewisseld en dat maakt niks uit. maakt niet uit, ik heb de klant al een nieuw mobo verkocht.

ik denk dat het bios op de een of andere manier corrupt is geraakt. het is alleen niet echt interessant om dat tegen ons uurloon te gaan fixen.
Pagina: 1