Toon posts:

Server opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

Thuis heb ik meerdere computers tot mijn beschikking en heb deze nu in een simpel netwerkje hangen. Ik wil echter nu meer en het netwerk uitgebreider maken.

Wat heb ik:
  1. pc (Pentium 4 1.4 Ghz, 128 MB-ram) met Windows XP
  2. laptop (pentium 4 2.4 Ghz, 256 MB-ram) met Windows XP
  3. pc met (Pentium 3 500 mhz, 192 MB-Ram) windows 98
  4. pc met (pentium 2 233 mhz, 32 mb-ram) Windows 98
Een server moet ik nog op de kop tikken, maar dit zal zo ongeveer 400 MHz worden met 256 MB-ram) met daarop een printer.

Wat wil ik:

Ik wil in de server een grote harde schijf hebben waarop gebruikers van de hun bestanden kunnen opslaan in hun persoonlijke mapje.
Wanneer een gebruiker inlogt op het netwerk met zijn persoonlijke inlog gevens (ongeacht op welke computer) moet hij of zij een virtuele hardeschijf zien die gekoppeld is aan zijn persoonlijke mapje op de server.
Wanneer gebruiker A inlogt moet mag hij niet het mapje van gebruiker B zien.
De printer moet uiteraard ook toegankelijk zijn voor iedereen.

Wat ik helemaal mooi zou vinden, maar ik denk dat dit een 2e stap is, dat gebruikers hun eigen desktop houden en instellingen (resolutie, map opties enz) houden.

Wat ik dan ook nog wil is dat iedereen gebruik kan maken van het internet.

verder zijn er nog wat dingen die ik zou willen maar die zijn optioneel en komen dus allemaal later pas. (Mcafee automatisch bij iedere computer updaten wanneer er een update op de server beschikbaar is, intern mailen)

Waarmee?

Ik denk dat het op de server Windows 2000 word, maar welke versie moet ik dan kiezen?

Op de laptop MOET Windows XP blijven staan
Op de da andere pc het liefst ook
andere pc's maakt in principe niet uit.

ik wil geen UNIX opdat ik dit te complex vind, ook al weet ik dat mensen die niet met mij eens zijn.

Wie heeft er voor mij goede documentatie, tips, enz...

met vriendelijke groet,
Patrick

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
beetje searchen, en de microsoft knowlage base... stat ook een hoop in. :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
Win2k of NT kan het allemaal, kwestie van configureren...

zorg eerst voor het draaien van het gedoe, dan de vaste mappen enz..

Paar kernwoorden:
Loginscripts (default printer)
Roaming Profiles (buroblad en instellingen op server)

XP op de laptop kan gewoon, MITS het XP Pro is. Home ondersteunt geen server-based beheer..
2K en 98 maakt niet uit.

P2-400 hoeft nieteens, een P1 kan het al af (mits je NT4 gebruikt)

Goeie documentatie: google, GoT

Inet delen: Winroute onder NT4, of standaard 2K routing onder Win2k. (of winroute als je meer wilt). Wel je bak up-to-date houden en DAN pas online gooien, IIS + Nimda, anyone ? :)

En het belangrijkste: Zelf proberen...

Heb je al eens een netwerkje gebouwd? IP adressen zijn je bekend? Netwerkshares? DHCP komt je bekend voor? DAN pas met een server beginnen, anders eerst rustig aanproberen en niet teveel willen..

Last: Groeten hoeft niet, zie ergens de faq van got..

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-01-2003 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah ik heb idd al redelijk wat met netwerken gedaan, kweet er al het 1 en ander vanaf

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 23:03
voor het netwerkje heb je hier misschien wat aan: http://www.weethet.nl/dutch/adsl_mxstream_winroute.asp

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of een makkelijke Linux distro als Mandrake/redhat/suse met Samba/DHCP/DNS enzo...

Scheelt ook weer licentiekosten ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

BackSlash32 schreef op 22 januari 2003 @ 00:42:
Of een makkelijke Linux distro als Mandrake/redhat/suse met Samba/DHCP/DNS enzo...

Zou ik ook zeggen... Maarja, TS denkt er anders over:
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 18:46:
...
ik wil geen UNIX opdat ik dit te complex vind, ook al weet ik dat mensen die niet met mij eens zijn.
...
Niowskie, Linux mag dan iets complexer zijn dan Windows, maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je nooit weer anders hoor :)

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

Als ik jou was zal ik windows nt4.0 gebruiken, alles wat je wilt kan nt4,0 voldoen en het is goedkoper (licentie aanschaf) en lagere system specs dan windows 2k server.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

Probeer je eerst in de stof te verdiepen voordat je met de installatie begint. Beter een keer goed dan 10x brakke install. Als je dan iets meer kennis hebt vergaard zal het wat makkelijker gaan.

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren een samba server op RedHat 8 draaien. En die doet precies wat jij beschrijft :). Dat is tegenwoordig ook allemaal met een webbrowser te configureren. Ik zou zo zeggen, als je eens een paar dagen tijd hebt, installeer het eens.

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 22 januari 2003 @ 00:42:

maar waar haal je goed de documentatie vandaan want soms zie je door de bomen het bos niet meer
(8>

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ow voordat je WinNT4 gebruikt, het schijnt dat WindowsXP daar niet echt goed mee overweg kan, dus ik raad je Windows 2000 aan :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Je krijgt alleen een probleempje met je roaming profiles. Als je dus win2000/xp --> win98. Voor nt/xp werkt dit goed. Log je echter in op een win9x machine dan is je profile map op eens je home dir.
Je kan dit wel oplossen met (moeilijke) kix scriptjes. Maar als "beginner" zou ik daar niet aan beginnen.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 21:36
Ik heb iets dergelijks opgezet met een "freesco" besturingssysteem met samba. Iedere gebruiker ziet alleen zijn eigen mapje, en een gemeenschappelijke met daarin de mp3's. Werkt fantastisch nu alweer vanaf 20 november zonder een enkele reboot, op een simpele cyrix 120 Mhz met 32 Mb intern een een redelijk grote harde schijf. Supersimpele hardware maar retesnel. Dit kan ik je echt aanraden, ik was ook volstrekt linux newb.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Juist, je kunt beter een newbie-vriendelijke Linux oplossing pakken en het goed doen, dan stuntelen met windows servertjes. Kijk eens naar de mogelijkheden! :) Linux is niet meer stampen en typen, het kan tegenwoordig ook anders :).

Verwijderd

hmmm, ook al zeg je dat je het niet wilt, als je paar avondjes de tijd hebt, neem dan linux, voor het geld wat je anders aan win2k server edition kwijt bent kan je meer hardware kopen. of wat anders. en btw je zal nooit helemaal vast komen te zitten in *nix OS er zijn altijd mensen / handleiding die je problemen verhelpen

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:04
Windows2000 server+domain controller
Voor eigen bureaublads, moet je de andere pcs upgrade naar win2k/xp want 9x kan geen meerdere gebruikers aan

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1