W2K netwerk probleem/conflict?

Pagina: 1
Acties:

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Info:
domein: xxx.nl
DHCP enabled
DNS enabled

Server W2K advanced editie (192.168.0.1)
Enige server in het domein en draait DHCP WINS en DNS. is dus ook de gateway
Heb een DHCP scope ingestelt van 192.168.0.2 t/m 192.168.0.22. Dat werkt prima.

Ik kan een client laten inloggen op het domein met zijn/haar username en pass.
Kijk ik bij ipconfig krijgt ie netjes 192.168.0.3 toegewezen en als gateway 192.168.0.1

Kan niet internetten volgens UNC. maar wel op IP aders. DNS probleem dus.
Heb dns geconfigureerd, maar het werkt nog stees niet. dat was probleem 1

Probleem 2:

er zitten 2 netwerkkaarten in de server 1 voor een gedeelde chelloverbinding en de andere voor het netwerk ofcourse.

Na een paar minuten (ik denk 5 a 6) knalt het internet eruit. Als ik de netwerkverbinding disable (dus niet chello) kan ik meteen weer internetten. Enable ik hem weer, dan gaat het weer een paar minuten goed.

Verder komt het ook regelmatig voor dat de server enorm begint te ratelen en dan sluiten alle openstaande internetbrowsers zich.

Specs van server: PII 250 @ 400Mhz (het draaid stabiel, maar dit zou misschien een oplossing kunnen zijn) verder met 128MB ram.

Op de server zijn verder geen services geinstalleerd wbt exhange of IIS oid.

(ohjah voor probleem 1: als je bij DNS properties kijkt, en dan tab interfaces. dan staat daar een optie met listen on specified ip or all IP, wat moet ik daarinvullen want ik heb nu on specified IP gekozen en dan het IP van de server (192.168.0.1) maar ik denk dat ik dit niet goed interpreteer

Oke was een lap tekst maar ik heb dat het duidelijk is...

edit:

Oke de browser knalt er ook zonder de netwerkverbinding uit. Ik ga de laatste versie van IE proberen wat dat beterft

[ Voor 5% gewijzigd door Tobiaz op 21-01-2003 18:36 . Reden: edit ]

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39
Probleem 1: Heeft je DNS-server @ router wel een hoofd-DNS server zeg maar? Dat hij onbekende adressen aan gaat vragen bij zijn hoofdDNS?

Probleem2: Geen idee.

DNS-edit: Ik neem aan dat je daar bij de eigenschappen van de server kijkt? Want je clients kunnen hun DNSservers gewoon krijgen via DHCP.
Als je daar weer "ALL" neerzet, kunnen dan de clients wel een domein resolven?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik gok dat je Chello-nic door je DHCP server over de zeik gaat.
(sowieso niet verstandig om DNS, DHCP en AD rechtstreeks aan internet te gooien, maar da's punt 2).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
hmm en waarom vind je dat niet verstandig dan? En wat zou ik hier aan kunnen doen denk je ?

[edit]

Ik zou hier dus uit kunnen opmaken dat dit door Microsoft Windows komt.
Want met mijn FreeSCO server had ik nooit problemen, en dat was qua setting presies het zelfde (globaal dan)

[ Voor 52% gewijzigd door Tobiaz op 22-01-2003 00:01 ]

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 20:38

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

In de DNS moet je het root domein weghale ( de "." (punt)) je dns denk nu dat hij DNS root server is, dus hij gaat niet verder kijken bij de dns van je ISP.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Whee!

Het werkt!

Ik weet niet of het nu komt door het weghalen van die . ((punt)) want ik heb daarna ook nog wat andere dingetjes veranderd, maar die had ik ook al es geprobeerd, dus grote kans dat het door die . kwam :D!

Thanks!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 20:38

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Komt 100% zeker door de punt

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Die . geeft inderdaad aan dat je een root server speel met je server

Als je die . wegpoets kan je ook dns forwarder opgeven.

En hier geef je de DNS server op van chello.

Verder moet je de DNS server alleen binden aan je lan ip dit geld ook voor je DHCP
server

Wat je nog als extra kan doen is winroute installeren en dan gewoon de dns en dhcp van win2k gebruiken en dan in winroute filter regels aanmaken. Proxy instellen en stuff. NAT aanvinken op je WAN verbinding.

Tenzij je dit met ICS wil doen natuurlijk.

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb net winroute geinstalleerd. dat leek met makkelijker dan de functies van w2k zelf, daar kwam ik niet helemaal uit *sigh*

Ik wil daarmee NAT gaan doen (met winroute) maar geen proxy. Het is maar voor thuis.
Hoe zit het met beveiligen? Als ik bijvoorbeeld ports map voor programmas als MSN/ICQ/Netmeeting ed. En de rest houd ik dicht (jah meel en web en ftp open) maar moet ik dan nog een firewall oid installeren?

• Paul
Tobiaz schreef op 22 januari 2003 @ 15:09:
Ik heb net winroute geinstalleerd. dat leek met makkelijker dan de functies van w2k zelf, daar kwam ik niet helemaal uit *sigh*

Ik wil daarmee NAT gaan doen (met winroute) maar geen proxy. Het is maar voor thuis.
Hoe zit het met beveiligen? Als ik bijvoorbeeld ports map voor programmas als MSN/ICQ/Netmeeting ed. En de rest houd ik dicht (jah meel en web en ftp open) maar moet ik dan nog een firewall oid installeren?
installeren niet, want WinRoute heeft al een firewall. Overigens kunnen ze alleen de server bereiken, dus op je interne netwerk heeft het alleen zin voor uitgaand verkeer, maar ook dat kun je afhandelen op je router.
Je kunt kijken op welke poorten je router allemaam luistert (netstat -an) en die dan dichtzetten voor inkomend verkeer (zodra je zeker weet dat je die neit nodig hebt voor je web, ftp of mailserver. Uitgaande connecties maken gebruik van een (random) andere poort, dus als je geen servers draait kun je straffeloos poort 21 en 80 etc dichtzetten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op 22 januari 2003 @ 20:23:
[...]

installeren niet, want WinRoute heeft al een firewall. Overigens kunnen ze alleen de server bereiken, dus op je interne netwerk heeft het alleen zin voor uitgaand verkeer, maar ook dat kun je afhandelen op je router.
Je kunt kijken op welke poorten je router allemaam luistert (netstat -an) en die dan dichtzetten voor inkomend verkeer (zodra je zeker weet dat je die neit nodig hebt voor je web, ftp of mailserver. Uitgaande connecties maken gebruik van een (random) andere poort, dus als je geen servers draait kun je straffeloos poort 21 en 80 etc dichtzetten.
Bedankt voor die netstat -an,. dat wist ik nog niet! Is er nu voor de cmn line ook een opdracht om porten te forwarden? Want ik doe het met winroute, maar dat schijnt niets uit te voeren ofzo :? en met de windows2000 tool die ik ergens had gevonden lukt het me al helemaal niet...

Op sommige routers heb je een mooi menuutje, is dat ook niet ergens te downen, wat compatible is met W2k?

• Paul
Tobiaz schreef op 23 januari 2003 @ 14:41:
[...]

Bedankt voor die netstat -an,. dat wist ik nog niet! Is er nu voor de cmn line ook een opdracht om porten te forwarden? Want ik doe het met winroute, maar dat schijnt niets uit te voeren ofzo :? en met de windows2000 tool die ik ergens had gevonden lukt het me al helemaal niet...

Op sommige routers heb je een mooi menuutje, is dat ook niet ergens te downen, wat compatible is met W2k?
Port forwards met winroute zouden gewoon moeten werken hoor. Je kunt het alleen niet lokaal testen, dus dat moet je even iemand @ msn of zo vragen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
het werkt niet :'(
Het programma loopt wel, maar het doet ogenschijnlijk niets!
Zie ook: [rml][ w2k advanced + AnalogX] Vraag[/rml]

Pagina: 1