Onderklok vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:21

Cybje

First Post!

Topicstarter
Hai mensjes, ik ben momenteel bezig met het bouwen van een 1U Server. Nu heb ik nog een AMD Duron 1.2 GHz CPU liggen, maar deze wordt gewoon soms net even te heet in zo'n doos (ja of je moet speciale coolers gaan hebben, maar die heb ik nog niet gevonden). Nou was mijn idee van dat ik die CPU ga onderklokken naar 1 GHz, want een Duron 1 GHz werkt wel gewoon goed in 1U.
Vraagje nummer 1: stel ik zet het voltage van die AMD Duron 1.2 GHz op die van een Duron 1 GHz (of misschien nog iets lager) en de kloksnelheid op 1 GHz, wordt er dan meer, evenveel of minder warmte gegenereerd dan een echte Duron 1 GHz?
Vraagje nummer 2: moet ik de CPU ook unlocken als ik de multiplyer omlaag wil gooien? De L1 bruggen zijn niet verbonden en ik zie geloof ik ook lasercuts, dus da's vrij irritant. Of is het handiger de bruggetjes van het voltage en de multiplyer gewoon wat te bewerken? En kan dat dan gewoon met een mesje oid?

De voltage/multiplyer bruggen bewerken lijkt mij makkelijker, want niet op alle moederborden die echt geschikt zijn voor een 1U systeem (oftewel met video onboard enzo) kan het voltage en de multiplyer ingesteld worden.

Beide vragen werden me niet echt duidelijk dmv een search, dus ik hoop dat jullie antwoord hebben. Thanx in advance! :)

Wat ruist er door het struikgewas

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

lijkt me dat je dat wel kan vinden met de search..vergt alleen veel lezen

onderklocken moet uiteraard ook unlocked
voeding gewoon steeds een stapje lager tot ie niet meer boot.
dan een stap hoger dan niet wil booten (na reset bios)
en zolang proberen dat jem stabiel krijgt...
draaide ooit een athlon 800 op lager voltage 1,625 ipv 1,7 en bleef wel lekker koel

edit:

en ziehier alweer voor de bridges van amd

http://www.ocinside.de/ht...ta/socketa_resistors.html

kan die niet langzamerhand in de faq ?

[ Voor 22% gewijzigd door Losha op 21-01-2003 18:12 ]

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Die bridges snap ik nog wel redelijk, heb ik eerder mee zitten spelen toen ik nog een Duron 650 had ofzo. Gaat mij vooral om de warmte dat-ie uitstoot bij het onderklokken, een formule ofzo zou helemaal makkelijk zijn natuurlijk.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Je kan het voltage zo laag je wilt zetten zolang het zaakje stabiel blijft, en eventueel unlocken + onderklokken ja..

Verwijderd

stabiliteit lijkt me bij een server toch ook wel belangrijk, dus waarom gaan unlocken en minder voltage geven als je erg weinig geld gewoon een fannetje kan kopen die het wel koel houdt? :?

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 18:28:
stabiliteit lijkt me bij een server toch ook wel belangrijk, dus waarom gaan unlocken en minder voltage geven als je erg weinig geld gewoon een fannetje kan kopen die het wel koel houdt? :?
Als jij me vertelt waar die fans te koop zijn, prima ;)
Maar ik heb nu gewoon een koperen koelblok van ongeveer 10 mm hoog en een fan van ook ongeveer die hoogte en dat werkt niet echt. Hoger kan niet, want dan kan de fan nog amper werken of past de kap er niet meer op.

Verwijderd

Het is me met een P4-1.9 Willamette ook gelukt. En dat zijn toch ook heethoofden.

warmte:
Pnieuw ~ (Vcore, nieuw ^ 2 / Vcore, origineel ^ 2) * (Mhznieuw / Mhzoud) * Porigineel.

Porigineel kun je in de AMD Duron datasheets vinden.

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
DaBit: oftewel, zowel vcore verlagen als de clock snelheid laat de processor minder warmte genereren. Da's wel handig, thanks :) Zo eens even uitrekenen dan en kijken of een Duron 1.2 met 1 GHz clock en de vcode van een Duron 1 GHz koeler is dan een gewone Duron 1 GHz.

Verwijderd

Onderklokken hoeft niet he. Ik zou eerst het voltage verlagen. Zie daarna maar of je moet onderklokken. Want die 200Mhz is toch wel lekker als je die kan houden.

Ik had een XP1600+. Ding liep 24/7 boven de 1700Mhz. Na uitgetweaked te zijn ging ik maar eens voor stilte. Procje netjes op 1400Mhz gezet en toen de vcore verlaagd. Op 1,45V gaf hij er pas de brui aan (std is 1,75). Met echt hele lage temps! Voltage heeft meer invloed op de temp dan Mhzen.
:)

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Zet er een Falconrock II erop van 12 euro. full load = 40 graden bij mij...

dikzak

Pagina: 1