Lanparty organiseren, hulp?

Pagina: 1
Acties:

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik ben van plan binnenkort een lanparty te organiseren, gewoon in huis (garage).
Het zal ongeveer voor twaalf man zijn.
Maar nu, hoe moet ik dit allemaal regelen.
En dan zit ik een beetje met de apparatuur enzo.
Er zal denk ik het meeste cs worden gespeeld, hooguit af en toe dod.
wat ik heb aan apparatuur:
-1pc voor dedicated server, evt. irc server, ftp server (1,2ghz athlon 512mb ram 120gig)
-4 poorts router (volkomen overbodig maar wie weet :?)

En ik neem aan dat stroom niet zo'n probleem zal zijn toch?
13 pc's twee groepen :S ?

Maar nu zit ik een beetje met het netwerk, aan die router heb ik niets.
Ik zal toch een switch nodig hebben ofzo.
En om iedereen te laten snoepen van mijn @home verbinding is denk ik ook niet zo handig, dus was ik van plan om:
alleen internet te hebben op die ftp server pc, zodat daarmee gedownload kan worden op verzoek en via ftp kan worden geleeched.

Als iemand een beetje verstand heeft van het houden van een lanparty zou diegene mij dan een beetje kunnen helpen?
Via msn bijv. (lemoneight@hotmail.com).

Wat ik hierboven nu allemaal heb getypt zijn eigenlijk de belangrijkste dingen, maar hoe ik het moet doen is een tweede.

p.s.
Het huren van apparatuur is EEN optie!

[ Voor 3% gewijzigd door Tije op 21-01-2003 18:02 ]

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 19:56

Lightah

Strikes Again

Wij hebben pas een lan party onder vrienden gehouden van ongeveer 10 man. En hebben gewoon 5 euro entree gedaan waarvoor je een 5 meter utp kabel kreeg en voor dat geld hadden we 2 8 port switchs gekocht met een uplink van 30 euro per stuk. Voor de rest moet je gewoon een paar kratten bier kope en wat vreten.

De doorvoersnelheid was prima (10 MByte/s gemiddeld) en pingen ook prima terwijl er verstuurd werd (0-5 ms).

Wij hadden voor 11 pc's 3 groepen liggen, maar dat was lang niet nodig volgens mij.

The Unpredictable Striker!

Verwijderd

12 man? haal gewoon 2 8 poort hubjes en knal een server neer, als je persee internet denkt nodig te hebben kan je dat doen zoals je zegt, maar lijkt me minder belangrijk, je gaat lannen om te gamen... vergeet de kabels niet en meld ff aan iedereen dat ze en NIC moeten hebben, je hebt van die mensen :P

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 18:55

IceStorm

This place is GoT-like!!!

First of all, kleine LAN's zijn kewl :).

Eerst maar beginnen bij het begin. Ik ga ervan uit dat die 12 vrienden van je zijn (dat scheelt "beveiliging").
Zorg iig voor stevige tafels en een beetje goede opzet (zodat er nog mensen naar de wc kunnen ed en dat niet iedereen bij de andere helft op de monitor kan kijken :)). Voor de rest is 13 pc's voor 2 groepen iig geen probleem. Stekkerdozen lijken me geen probleem voor 12 man?

Kwa UTP is het simpel, zorg ervoor dat iedereen wat meeneemt, de meeste huis- tuin- en keukenUTP kabels zijn lang genoeg (ik had altijd kabels van 10 meter om 20 cm te overbruggen op een LAN :)). Mochten er echt weinig mensen zijn met UTP, koop dan een groot stuk en knip die in stukken (moet je wel iemand kennen met een knijptang of er een kopen, kosten tegenwoordig niet meer zoveel). Zelfgeknepen UTP is meestal veel goedkoper dan standaard stukken kopen.
Je zult echter wel switches moeten kopen/lenen. Als ik LAN gebruiken we sinds kort een 24-poorts switch (woei :)) maar met 2 x 8 kan het uiteraard ook (en is een stuk goedkoper). Ik kan me niet voorstellen dat er van die 12 man niemand is met een switch ter beschikking, anders zul je ze echt moeten kopen.

Je kunt je @home verbinding prima delen met 12 man, als je maar aangeeft dat er niemand Kazaa aan mag hebben en dat het niet ubersnel is. Ik vind het persoonlijk altijd erg prettig op LAN om ook gewoon even wat te kunnen GoT'ten/whatever. Die Athlon 1,2 Ghz kun je prima als server gebruiken.
FTP server vind ik zelf niet nodig, met 12 man kun je onderling nog wel roepen "hee, ik ga even dat en dat van je leechen" :). Voor de rest is een netwerk in elkaar breien geen kunst maar als je daar meer van wilt weten moet je het maar even aangeven :)

Ik zie zelf niet echt de noodzaak van dedicated CS machines in, kan uiteraard wel maar ik gok dat er tussen die 12 man vast wel iemand zit met een brute bak die best gamepjes kan hosten.

Voor de rest gewoon zorgen voor verwarming/airflow zodat het niet te koud/te warm (of belangrijker, te MUF wordt). Daarnaast zijn stevige glazen ook handig, die stoot je niet zo snel om :).
Gewoon van te voren langs de Aldi gaan en boodschappen doen, wij hebben de laatste keer voor 60 euro uitgegeven en dat was meer dan genoeg chips/cola/frisdrank/golden power/koekjes/snacks/frituur/snoep om met 9 man 3 dagen mee door te komen.

Voor de rest is het gewoon handig als iedereen alvast van te voren een Ghost image maakt zodat als er wat misgaat die persoon snel weer mee kan doen.
Als er mensen zijn met een videokaartje over, altijd meenemen, dingen gaan altijd stuk op momenten dat het niet uitkomt.
Uiteraard iedereen zijn cd's mee laten nemen en zeker cd-keys.
En als laatste, zorg voor een goede virusscanner voor iedereen :). Er zit altijd iemand tussen die hem al weken niet geupdate heeft en een wandelende virusbak is :).

Succes ermee!

Ik drink zelf overigens nooit alcohol op LAN maar das een keuze die je zelf kunt maken :)

Extra tip, zorg voor een batterijoplader, aannemende dat er mensen met draadloze meuk zijn.

[edit]Oh zorg er wel voor dat iedereen een 10/100 mbit kaart heeft ;)

• Tije
Ik heb een switch gevonden:
http://www.norrod.nl/ws_a...roep_id=4&add=233&sel=233

Dan kijken bij: hub/ switch,
Unex 16 Poorts SWITCH 10/100

Is dat een goede voor de lanparty?
Ik heb ook ff een sommetje gemaakt:
€109,- (switch)
€ 60,- (eten en drinken)
€ 50,- (overige kosten)
-------+
€219

219:12= €18,25

van die €18,25 maak ik €25 zodat ik er zelf ook nog iets aan over houd :) ( ik weet namelijk dat niemand hier problemen mee heeft)

Redelijk bedrag?

[ Voor 49% gewijzigd door Tije op 21-01-2003 22:16 ]

• Tije
IceStorm schreef op 21 januari 2003 @ 19:15:
......
Die Athlon 1,2 Ghz kun je prima als server gebruiken.
FTP server vind ik zelf niet nodig, met 12 man kun je onderling nog wel roepen "hee, ik ga even dat en dat van je leechen" :). Voor de rest is een netwerk in elkaar breien geen kunst maar als je daar meer van wilt weten moet je het maar even aangeven :)
.......
Ik zat net ff te denken,
is die 1,2 ghz wel nodig?
Eigenlijk is dat best wel overbodig of niet?

• IceStorm

IceStorm

Meerwijck schreef op 21 januari 2003 @ 22:11:
Ik zat net ff te denken,
is die 1,2 ghz wel nodig?
Eigenlijk is dat best wel overbodig of niet?

Nou ja, het is handig als je 1 bak gewoon internet wil laten delen oid maar voor de rest, nee niet echt super nodig.

Die switch is prima, een switch werkt of hij werkt niet, slechte switches bestaan bijna niet.
Vergeet de kabels niet :P.

Overigens, mijn 60 euro eten en drinken was niet echt met warme maaltijden. Wel met ontbijt/lunch (die vallen toch samen :)).

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 11:54
Een dedi server is altijd handig op een lan en een ftp kan ook wel handig zijn.
IRC server lijkt me een beetje overbodig.
Voor de rest moet je switches gebruiken een geen hubs!
Wel wat duurder maar ook veelmeer plezier, je kan ook vaak switches huren als je ze maar 1 keer gebruikt.
@home moet genoeg voor 12 mensen (internet, irc enz) maar geen downloads zoals IceStorm al zijn.

ICESTORM: Is het leuk om een lan te houden met een select gezelschap van de sp bende? ;)

edit:
Dank u modje voor het verwijderen van domme acties hieronder :D

[ Voor 8% gewijzigd door Loev op 22-01-2003 09:53 ]

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Vraag eens rond bij die 12 man of niet iemand al een switch heeft. Ik heb zelf een keer een 16 poorts switch aangeschaft speciaal voor lans. De meeste lans waar ik naartoe ga neem ik die dan ook mee. (de grotere lans niet want die hebben meestal mega switches :9 ).

Maar ik kan me niet voorstellen dat niet 1 iemand van die 12 man al een switch heeft. Al is het er maar 1 van 8 poorten.. het scheelt weer in de kosten :)

En kwa eten... wij doen het altijd zo: iedereen neemt zelf wat drinken en chips mee en dan gaan we 's avonds ff naar de frituur/mc donalds/whatever.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik regel het altijd samen met iemand die dus ook een 8 poorts switch heeft. Zoals hier al vaak opgemerkt, dat spul is tegenwoordig bijna standaard issue omdat iedereen wel kabel/adsl/whatever heeft een meer comps. Dus dat lijkt me het probleem niet. Voor 10 man hebben wij entree kosten van ongeveer 7,50E en daar doen we alles van. Vraag me niet hoe, maar elke keer lukt het weer :)

Wij hebben altijd wel 2 dedicated machines als game servers maar dat is imho na de laaste keer onzinnig geworden omdat ze het niet meer trekken (BF42 op cellie 500 dedicated :D ) voor de rest, verdelen over 2/3 stroomgroepen, 3 just to be sure zeg maar. Stevige tafels met een beetje ruimte kan idd geen kwaad en zorg voor wat lange UTP kabels (die heeft iedereen tegenwoordig ook wel).

Tip: doe een mailing de deur uit met daarin de vraag of iedereen, voor zover mogelijk, zoveel mogelijk UTP en stekker dozen meeneemt.

Tip: doe daarna een andere mailing de deur uit met technische info en regeltjes (ivm leeching tijdens het spelen van games, ping enzo....) en dan moet het helemaal goedkomen!

Hoe dan ook, alvast veel plezier! ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 17:22

Solid Seal

3D Printer N00b

Meerwijck schreef op 21 January 2003 @ 22:00:

€109,- (switch)
€ 60,- (eten en drinken)
€ 50,- (overige kosten)
-------+
€219

van die €18,25 maak ik €25 zodat ik er zelf ook nog iets aan over houd :) ( ik weet namelijk dat niemand hier problemen mee heeft)

Redelijk bedrag?
ik denk dat de prijs ietwat te hoog ligt .. ik ga 7,8 en 9 februari naar Fragvalley 3 en dat kost maximum (aan de deur dus) ook 25 euro .. en das voor 50 man in een gebouw .. ik weet namelijk niet hoe het met de warmte zit in een garage .. voor de pc niet zo erg als het 10 graden is .. maar voor de personen wel ;)

ik denk dat je de prijs rond de 10euro moet houden ..

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
je moet ook rekening houden met de stroomkosten!
Verder een switch is natuurlijk een investering. Die hoef je er na de 1e party niet meteen uit te hebben want 25 euro is IDD zoals Solid Seal al zei erg hoog.
Je kan ook afspreken dat ieder zijn eigen eten/drinken meeneemt.

No worries m8

• Tije
DeoDupke schreef op 22 januari 2003 @ 11:29:
je moet ook rekening houden met de stroomkosten!
Verder een switch is natuurlijk een investering. Die hoef je er na de 1e party niet meteen uit te hebben want 25 euro is IDD zoals Solid Seal al zei erg hoog.
Je kan ook afspreken dat ieder zijn eigen eten/drinken meeneemt.
Ik weet dat niemand het erg vind om €25.- te betalen,
ze hebben er niets over gezegd zelfs.
En ik heb ook niet in gedachten om daar het avondeten bij in te doen, dat weet iedereen ook wel. We zullen wel een beetje gek zijn hier in het noorden 8)7.
En niemand van dat groepje heeft een switch, alleen maar hubs en routers.

• Tije
IceStorm schreef op 21 January 2003 @ 23:10:

[...]

Nou ja, het is handig als je 1 bak gewoon internet wil laten delen oid maar voor de rest, nee niet echt super nodig.

Die switch is prima, een switch werkt of hij werkt niet, slechte switches bestaan bijna niet.
Vergeet de kabels niet :P.

Overigens, mijn 60 euro eten en drinken was niet echt met warme maaltijden. Wel met ontbijt/lunch (die vallen toch samen :)).
Kan ik voor het delen van het internet mijn router niet gebruiken, die is speciaal voor kabel internet namelijk.
Warm eten zit er ook niet bij in!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Solid Seal schreef op 22 January 2003 @ 11:17:
[...]

ik denk dat de prijs ietwat te hoog ligt .. ik ga 7,8 en 9 februari naar Fragvalley 3 en dat kost maximum (aan de deur dus) ook 25 euro .. en das voor 50 man in een gebouw .. ik weet namelijk niet hoe het met de warmte zit in een garage .. voor de pc niet zo erg als het 10 graden is .. maar voor de personen wel ;)

ik denk dat je de prijs rond de 10euro moet houden ..
Met 12 pc's in een garage blijft het niet lang 10 graden :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• IceStorm

IceStorm

Meerwijck schreef op 22 januari 2003 @ 16:32:
Kan ik voor het delen van het internet mijn router niet gebruiken, die is speciaal voor kabel internet namelijk.
Warm eten zit er ook niet bij in!

Ja router kan natuurlijk ook :)

Verwijderd

ff een vraagje heh; wrom een switch boven een hub?

• IceStorm

IceStorm

Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 17:50:
ff een vraagje heh; wrom een switch boven een hub?

Uit de NT-FAQ: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5

Dat verhaal is een stuk helderder dan dat het wordt als ik het ga omschrijven :P.

edit:
Kort samengevat, hubs zijn klote :+

[ Voor 8% gewijzigd door IceStorm op 22-01-2003 18:14 ]

• unfor
  • Laatst online: 14-02 12:02
mja een kleine lan gaat prima met hubs hoor.... ik zie het nadeel ook niet echt.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
unfor schreef op 22 January 2003 @ 18:22:
mja een kleine lan gaat prima met hubs hoor.... ik zie het nadeel ook niet echt.
Ik denk niet dat je vroljik moet worden als je met z'n 12en van elkaar zit te leechen @ 100mbit/s. Verder kan je met switches in full-duplex werken :)

Verwijderd

hm jah, daarom ben ik over het algemeen ook tegen leechen op een kleine LAN ;) maar tegen gaan kan nooit, verder maak ik altijd 2 CDtje met alle laatste patches en eventuele NO-CDs, drivers ed, er op, zodat mensen die ff snel kunnen installeren, misschien ook een demo of 2 er op van spellen die nog niet uit zijn, ff testen, zo heb ik op een LAN, een tijd geleden, alleen nog maar RUNE gespeeld, toen ik die demo rond liet gaan, was echt feest :)

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22
Meerwijck schreef op 22 januari 2003 @ 16:32:
[...]

Router zou ik juist wél gebruiken, en wel om meerdere redenen...

ik heb ff vlug wat getekent voor je (ik verveelde me toch ;) )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/digitalmrt/netwerk.JPG

deze opstelling heb ik zelf ook gebruikt voor een mini lan, en het heeft een aantal voordelen.

1. de router kan perfect internet delen zodat iedereen internet heeft, en je houd de dedicated server over voor puur FTP/IRC/Gameserver enz. want @home met 12 man kan goed, wij deden het met 24 ofzo :X

2. ik neem aan dat in de router een DHCP server zit. Iedereen stelt zijn PC in op automatisch IP verkrijgen en dan heb je dat ook weer gehad, heb je in ieder geval geen problemen met het netwerk.

3. de server kun je zo op de "backbone" ( :P ) aansluiten, zodat de server verder geen last heeft van het dataverkeer tussen jullie in op de switch (ik neem aan dat die router een 4 poorts switch erin heeft)

en ohja zet meteen je firewall aan op je router als die erin zit :) kun je daar ook geen gezeik mee krijgen ;)

good luck :)

• Tije
^MRT schreef op 23 January 2003 @ 08:47:
[...]

Router zou ik juist wél gebruiken, en wel om meerdere redenen...

ik heb ff vlug wat getekent voor je (ik verveelde me toch ;) )

[afbeelding]

deze opstelling heb ik zelf ook gebruikt voor een mini lan, en het heeft een aantal voordelen.

1. de router kan perfect internet delen zodat iedereen internet heeft, en je houd de dedicated server over voor puur FTP/IRC/Gameserver enz. want @home met 12 man kan goed, wij deden het met 24 ofzo :X

2. ik neem aan dat in de router een DHCP server zit. Iedereen stelt zijn PC in op automatisch IP verkrijgen en dan heb je dat ook weer gehad, heb je in ieder geval geen problemen met het netwerk.

3. de server kun je zo op de "backbone" ( :P ) aansluiten, zodat de server verder geen last heeft van het dataverkeer tussen jullie in op de switch (ik neem aan dat die router een 4 poorts switch erin heeft)

en ohja zet meteen je firewall aan op je router als die erin zit :) kun je daar ook geen gezeik mee krijgen ;)

good luck :)
Thx daar heb ik wel iets aan, alleen die server gebruik ik denk ik toch niet.
Ben nu een beetje bezig met datum prikken enzo

• YpS
  • Laatst online: 25-04-2025

YpS

Meerwijck schreef op 21 januari 2003 @ 22:00:

€109,- (switch)
€ 60,- (eten en drinken)
€ 50,- (overige kosten)
-------+
€219

Redelijk bedrag?
Dat bedrag is veel te hoog!!

teneerste: iedereen eigen eten en drinken
ten tweede: kleine lan dus laat iedereen van thuis wa stopcontacten meenemen, de meeste zullen er toch wel een bij hun PC hebben liggen en die nemen ze toch mee dus stopcontact ding kan ook mee.

verdere overige kosten heb je nie?
dan kom je op 109 : 12 = 9 euro afronde naar 10 :)

das een beter bedrag.. :)
stiekem nog te hoog... maja.. als je persee je switch er in een keer uit wil hebben....

• Tije
YpS schreef op 23 January 2003 @ 17:59:
[...]

Dat bedrag is veel te hoog!!

teneerste: iedereen eigen eten en drinken
ten tweede: kleine lan dus laat iedereen van thuis wa stopcontacten meenemen, de meeste zullen er toch wel een bij hun PC hebben liggen en die nemen ze toch mee dus stopcontact ding kan ook mee.

verdere overige kosten heb je nie?
dan kom je op 109 : 12 = 9 euro afronde naar 10 :)

das een beter bedrag.. :)
stiekem nog te hoog... maja.. als je persee je switch er in een keer uit wil hebben....
He je hebt wel gelijk vind ik hoor, maar goed ik heb gevraagd wat ze liever hebben, en het bedrag wat ik ze noemde met eten en drinken vonden ze beter :?
Kan het ook niet helpen :*)
Pagina: 1