Centre speaker zelfbouw

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na de renovatie van m'n syntheses een paar Vifa woofers en een tweeter over.
De woofers vertonen een mankement: de membraam komt los van de rubber rand.
Kan ik deze gewoon weer aan elkaar plakken (membraam & rand zijn verder nog 100%)?
Zo nee, lees niet verder; einde verhaal ;)

Zo ja, ben ik van plan om met deze units een centre te bouwen :) omdat ik m'n huidige (Mission) centre niet meer mooi vind klinken.
Ik weet dat deze units niet magnetisch afgeschermd zijn maar zoals ik hem moet plaatsen is de invloed op m'n tv m.i. verwaarloosbaar.

De woofers zijn de Vifa P17WJ-00-08 en de tweeter een Vifa D27TG-05-06

Ik ben al een beetje aan het stoeien geweest Lspcad en WinISD en kom voor een gesloten box op een inhoud van 21,5 - 22,5 L uit.
Nu komen de vraagtekens voor mij want technisch ben ik gewoon een enorme leek:
Moet ik de woofers serieel of parallel aansluiten? Het aansluitprincipe weet ik wel maar wat zijn hier de voor- en nadelen?
Een berekening met een vented-box komt op zo'n 43L uit. Dit bevreemd mij omdat meestal boxen met een bas-pijp minder inhoud nodig hebben. Ik begin dan ook te twijfelen aan de parameters die ik heb gebruikt. Zou iemand dat voor mij willen narekenen?

PS
Ik ben helaas in de loop van morgen weer in staat om verdere bijdrages/antwoorden te leveren

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn bedrijven die gespialiseerd zijn in de reparatie van speakers, zij kunnen ze zeker wel maken. Weet niet of je dit zelf kan doen en of je dan nog een bevredigend gleuid eruit krijgt.

Wat het aansluiten betreft, de manier van aansluiten heeft grote invloed op de uiteindelijke impedantie van de speaker. 2 x een chassis van 8 ohm in serie levert een impedantie op van 16 ohm, te hoog. Parallel zouden ze 4 ohm worden, een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
interessant topic, wat is eigenlijk de waarde van je units, dan weet ik in welke prijsklasse jij aan het bouwen bent, ik wil zelf namelijk ook een center gaan bouwen. Verder ben ik benieuwd wat voor filter je gaat gebruiken en of je deze bouwt op koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
arjandijk schreef op 22 januari 2003 @ 01:47:
interessant topic, wat is eigenlijk de waarde van je units, dan weet ik in welke prijsklasse jij aan het bouwen bent, ik wil zelf namelijk ook een center gaan bouwen. Verder ben ik benieuwd wat voor filter je gaat gebruiken en of je deze bouwt op koopt.
De woofers heb ik nergens meer hier gezien, alleen Parts Express heeft ze bij mijn weten nog. Ze kosten daar $ 39.50 p.s.
De tweeter komt op $ 19.50. Verzenkosten zijn $ 50,- en invoerrechten moet je evt. ook nog op rekenen.

Filters zit ik nog over te denken. En ook de aansturing: ik gebruik nu een NAD 902 eindtrap mono-bridged voor m'n centre. Ik kan dit zo laten maar ik kan ook eventueel weer overschakelen naar stereo en zo elke woofer apart aansturen.
Er zijn bedrijven die gespialiseerd zijn in de reparatie van speakers, zij kunnen ze zeker wel maken. Weet niet of je dit zelf kan doen en of je dan nog een bevredigend gleuid eruit krijgt.

Wat het aansluiten betreft, de manier van aansluiten heeft grote invloed op de uiteindelijke impedantie van de speaker. 2 x een chassis van 8 ohm in serie levert een impedantie op van 16 ohm, te hoog. Parallel zouden ze 4 ohm worden, een stuk beter.
Het liefst zou ik ze zelf kunnen maken maar het is inderdaad een alternatief (weggooien zou ook zonde zijn ;) )

Die impendantie had ik zo nog niet bekeken, ik ben inderdaad een leek wat electra :)
Parallel it must be of, zoals ik al eerder aangaf, elke woofer apart aan gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 16:46:
elke woofer apart aan gaan sturen.
Lijkt me niet echt nuttig aangezien je centre signaal gewoon mono is. Die Nad is al vette overkill... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 17:05:
[...]
Lijkt me niet echt nuttig aangezien je centre signaal gewoon mono is. Die Nad is al vette overkill... ;)
Ik had dat evt. op willen lossen met een splitter voor het inkomende signaal (dus L + R hetzelfde mono-signaal geven).
Vette overkill valt wel mee m.i.. De 902 is 2x30W of 1x90W, een prima vermogen dus :)
Ik heb ook nog even verder naar de specs van de 902 gekeken en 4 Ohm trekt 'ie ook bridged, parallel zal het dus zeker worden, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Verwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 16:46:
[...]

De woofers heb ik nergens meer hier gezien, alleen Parts Express heeft ze bij mijn weten nog. Ze kosten daar $ 39.50 p.s.
De tweeter komt op $ 19.50. Verzenkosten zijn $ 50,- en invoerrechten moet je evt. ook nog op rekenen.

Filters zit ik nog over te denken. En ook de aansturing: ik gebruik nu een NAD 902 eindtrap mono-bridged voor m'n centre. Ik kan dit zo laten maar ik kan ook eventueel weer overschakelen naar stereo en zo elke woofer apart aansturen.

[...]

Het liefst zou ik ze zelf kunnen maken maar het is inderdaad een alternatief (weggooien zou ook zonde zijn ;) )

Die impendantie had ik zo nog niet bekeken, ik ben inderdaad een leek wat electra :)
Parallel it must be of, zoals ik al eerder aangaf, elke woofer apart aan gaan sturen.
Chassis verkopen ze nog wel bij Speakerland in Oss (NBr)
code:
1
P17SJ-00-08 17 cm polycone laag/midden shielded € 76,25

Oeps! ik zie nu dat dit een SJ-type is ipv Wj-type
Lekker met een magnesium chassis :P
Mij lijkt deze speaker (zeker in duplo utvoering) een beetje overkill voor een centerspeaker, maar het kan ook zijn dat ik gewoon jaloers ben. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cow_tipping op 22-01-2003 17:37 ]

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cow_tipping schreef op 22 januari 2003 @ 17:34:
[...]

Mij lijkt deze speaker (zeker in duplo utvoering) een beetje overkill voor een centerspeaker, maar het kan ook zijn dat ik gewoon jaloers ben. ;)
Het kan best overkill zijn maar ik zou dan wel een centre hebben die perfect aansluit op m'n andere speakers ;)
Bovendien heb ik ze hier nu eenmaal liggen en zou het leuk vinden ze een 2e kans te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik ben weer wat verder :)
De speakers zijn te repareren. Alleen zijn de kosten € 35,- p.s. excl. transport.
Ik zit nu te denken om eerst 1 zelf te doen (degene waarvan de conus volledig los is van de rubberen rand) en deze te testen (geld is op dit moment even een probleem). Werkt het niet, ga ik verder met 1 woofer en 1 tweeter.
De 2e woofer is wat makkelijker te herstellen omdat de verbinding slechts hier en daar loslaat en ik dus alleen hoef te plakken en niet meer te centreren.
Ook weet ik nu dat ze evt. parallel moeten worden aangesloten en wil ik een 2e orde filter gaan gebruiken (op 3000 Hz). Daar kom ik wel uit met de plaatselijke electronica-boer :)

Blijft alleen mijn vraag staan over de kastinhoud. Als iemand mij zou kunnen bevestigen v.w.b. de inhoud van een gesloten box, kan ik weer verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is weer een hindernis genomen :)
De volledig losse conus heb ik weer verlijmd met de rubberen rand. Ik heb Bison Kit Transparant gebruikt omdat dit voor rubber geschikt is en de verbinding is super stevig.
Ik heb de woofer gecontroleerd en hij speelt weer perfect, ook geen aanlopende
spoelen o.i.d.
Ik ga nu dus door voor de uitvoering met 2 woofers.
Wel ben ik teruggekomen op het gebruik van een gesloten box, ik wil toch dat hij dieper doorloopt en wil dus een vented box gaan gebruiken.
Over het filteren zit ik ook nog een beetje te twijfelen; omdat woofer en tweeter elkaar over een behoorlijk bereik overlappen (2500 - 5000 Hz) toch misschien een 1e order filter om zo fase-problemen te voorkomen.
Op http://www.12vhifi.nl/filters.html (met dank aan Play ;) ) las ik over een Zobelnetwerk om het impendantieverloop van de woofers voor de filter wat te egaliseren. Heeft dit enig nut en moet dit nu voor of na de filter (spoel) worden opgenomen?

Berekeningen voor zover:
lspCAD
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/lspCAD_Vifa_center.gif

WinISD
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/WinsISD_Vifa_center.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De kogel is door de kerk: het wordt toch een gesloten box.
De afmetingen zijn dan wat handzamer (zodat ik hem nog kan plaatsen) en zowel lspCAD als WinISD komen met een box van 22,5 L.
Ter compensatie van de woofers, de buis voor de tweeter, de verstevigingen en de filter heb ik hem ontworpen met een inhoud van 25 L.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/vifa_center.gif

De filter komt van Speaker&Co en is een serie-filter, die ook in de Vifa Carat Center zit.
Ook heb ik maar besloten wat aan magnetische afscherming te gaan doen voor evt. ander gebruik. De woofers ga ik afschermen met magneten/caps van S&C, voor de tweeter gebruik ik de magneet van de kapotte tweeter die ik nog had liggen (wie wat bewaart, heeft wat :) ).

De tweeter wil ik gaan plaatsen zoals ik het in m'n Syntheses heb gezien: de tweeter verlengen met een stuk PVC-buis, deze verzwaren en dan op rubbers in een 2e (grotere) PVC-buis schuiven.
Hij is dan zoveel mogelijk losgekoppeld van de kast om zo min mogelijk last te hebben van resonanties, veroorzaakt door de woofers. Ook is het fase-gedrag zo nog een beetje bij te sturen (moet op gehoor want ik heb geen meetapparatuur).

De afwerking wil ik met "hamerslag" doen, past goed bij m'n Syntheses en de afwerking v.w.b. schuren en plamuren luistert dan wat minder nauw (niet echt mijn favoriete onderdelen van het DIY-gebeuren).

Ik hoop nog wat pics te kunnen schieten maar dat is nog even onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die tip om de tweeter in in PVC buis te monteren is wel een goed idee. En afwerken is ook niet mijn favoriete bezigheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als algemene opmerking, het is juist gebruikelijk dat een basreflex kist iets meer liters nodig heeft dan een gesloten variant bij hetzelfde chassis. Vergeet niet je behuizing flink te verstevigen. Met 2,5 liter extra voor te vullen inhoud mag je behoorlijk wat bracing mee gaan tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch gesloten dus?

Ziet er allemaal goed uit, weet je alleen zeker dat het Carat filter geschikt is voor jouw situatie? (ohmage)

Verder, weet je zeker dat je Hamerslag wilt gebruiken? Persoonlijk vindt ik dit afschuwlijk en eigenlijk alleen geschikt voor indistruele doeleinden. Maar dat is natuurlijk persoonlijk he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 25 februari 2003 @ 10:06:
Als algemene opmerking, het is juist gebruikelijk dat een basreflex kist iets meer liters nodig heeft dan een gesloten variant bij hetzelfde chassis. Vergeet niet je behuizing flink te verstevigen. Met 2,5 liter extra voor te vullen inhoud mag je behoorlijk wat bracing mee gaan tellen ;)
Woofers en filter zullen wel al een litertje eraf snoepen, houd je nog 1,7 lter over.

Dat is dus een plaat van:
280x300x20 (mm) die je volledig in de behuizing moet weg werken.

wekkel, hoeveel plaats hebben de 2 platen, in je sub, die volledig geperforeerd zijn ingenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ongeveer 1,7 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Carat werkt in principe met dezelfde speakers, alleen zijn die al afgeschermd.

De PVC-buis heb ik nog op zo'n 1,3 L (10 x 28) berekend, dat gaat er ook nog af.
Volgens mij kom ik met alle onderdelen dan net op die 22,5 L uit. Ik wil in ieder geval wel behoorlijke demping gaan aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De eerste pics, wel brakke kwaliteit maar beter dan niets :)

Herkent u deze tweeter nog?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/tweeter.JPG

De tweeter is aangevuld met de magneet van een kapotte unit en daarna verlengd met een PVC-buis. Deze buis is gevuld met zand en afgesloten met PUR. Daarna omwikkeld met alu-tape en voorzien van rubbers om hem in een 2e buis te centreren.
Na het plaatsen van deze contstructie in de 2e buis nog weer het geheel opgevuld met PUR.
Alleen de laatste rubbers moeten er nu nog op en dan kan hij in de 'eind' buis worden geschoven.

M'n gereviceerde en afgeschermde woofers:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/woofer.JPG

Een voorproefje van de kast:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/kast01.JPG

De 'eind'buis moet nog definitief worden bevestigd en geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Dr Smith.

Ik hoor dat steeds vaker dat men zijn tweeter in een apperte behuizing doet.
Wat ik ervan begrepen heb is dat je hiermee de afstraling van de tweeter die naar achter straald dempt.
Heeft dat nou veel voordeel?

Verder leuk project!
En dat met die tweeter vind ik wel heel intresant!
Ik ben benieuwd wat de effecten er van zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat de theoretische achtergronden zijn voor het op deze wijze monteren van een tweeter kan ik alleen maar gissen ;) Ik vermoed ook dat het te maken heeft met het loskoppelen van de tweeter van de kast zodat hij minder last heeft van de resonanties, veroorzaakt door de woofers.
Wat ook een voordeel is, is dat de tweeter zo enigermate in en uit de kast kan worden geschoven om 'm zo het beste in fase te krijgen met de woofers.

Ik ben op het idee gekomen toen ik m'n Synthese Floating Two reviseerde, daar werd deze constructie ook gebruikt en ik ben nog steeds verliefd op het geluid wat ze produceren.
Omdat deze center wordt gemaakt van 'left-overs' van die revisie, leek het me leuk om dezelfde constructie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof consept!

Ik wil zoiets ook gaan toepassen maar om die tweeter dan los te zetten....................?!
ik wil hem in een buis doen en dan met kit verbinden.
Kan dat denk je ook, want kit dempt toch ook een soort?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan moet je in ieder geval kit gebruiken die elastisch blijft (siliconen ofzo).
Toch zal die demping minder zijn dan van rubber o.i.d.

Mijn tweeter schat ik nu zo op een kilo of 6, die komt echt niet spontaan m'n kast uit zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehehe
Oke dat lijkt me duidelijk dan!
Bestaan er eigenlijk ook buizen met een diameter in de richting van 9,4cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de B&W site is een (beknopt) stukje te vinden over deze vorm van tweeter monteren, dus een lange buis achter de tweeter.

Zou je trouwens eens een foto kunnen maken van de revisie, ben wel beniewd hoe het er nu uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
frankel83: ik gebruik nu buizen met een diam. van 70, 80 en 100 mm

Play (zelfde brakke kwaliteit ;) )

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/Box1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/Box2.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedoelde eigenlijk een close up van je plakwerkzaamheden.

Maar gok zo dat ik dat op webcam kwaliteit toch niet duidelijk kan zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahh zo ;)

Nou, toch een poging:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/woofer02.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu je toch bezig bent, zoom eens in op de rand (die was toch het meest kapot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veeleisend hè :P

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/woofer03.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/woofer04.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/woofer05.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wat ik bedoel :)

had je daar nou 3 keer voor nodig? :P

De reparatie ziet er zeer netjes uit, geloof wel dat het nog goed klinkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx :)

ik ben niet zo snel van begrip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De bouw nadert zijn einde :) Eergisteren even proef gedraaid met de deksel nog los, ter controle of mijn soldeerwerk aan het filter voldoende was geweest.
Nadat ik op de deksel was gaan staan, kwam er een heel behoorlijk geluid uit (verdere tests komen natuurlijk nog) en kon de kast definitief dicht.

Hier wat plaatjes van het "hamerslag" effect (hij past zo perfect bij m'n Syntheses):

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/kast02.JPG
Je kijkt hier in de buis waar later de tweeter ingeschoven gaat worden

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/kast04.JPG

Alleen de achterkant moet nog.
Dan kunnen de speakers worden gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er goed uit. Zo ongeveer het maatje wat Coenen ook gebruikt heeft voor zijn center, zij het dan zijn volume de helft kleiner is. Hij klaagt over te weinig bas, dat zal bij jou vast wel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er mooi uit zeg.

Idd een leuk concept van die tweeter, maar als ik het dus goed begrijp ligt hij in principe ''los'' in de buitenbuid (die in de kast zit) toch? Kun je idd een beetje mee rommelen :)

ben benieuw hoe het gaat klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Te weinig bas had ik tijdens de test in ieder geval niet over te klagen: ik heb maar besloten hem eerst voor 100% te vullen met dempingsmateriaal ;)

De tweeter zit ook in een buis, die moet ik nog voorzien van rubbers en dan wordt 'ie in de andere buis geklemd (ik kreeg een mooi vacuum toen ik hem helemaal omwikkeld had).

Ik heb goede hoop dat de stem-weergave een stuk beter zal worden t.o.v. mijn huidige center (Mission 702) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij's af :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/center03.JPG

met frontje:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/center01.JPG

De eerste tests geven aan dat ik een goede beslissing heb genomen (al zal ik zeker het een en ander willen horen :P ).
Het geluid is over het algemeen helderder, ik hoor meer details en vooral op (film)muziekgebied doet de center een duit in het zakje :)
Eerder had ik het gevoel van een gat in het midden maar nu is het echt alsof de hele kamer gevuld is met muziek, zonder echt plaatsbaar te zijn.

Dit was een leerrijke ervaring, nu kan ik eens wat boeken gaan lezen. Op school was ik niet erg sterk in natuurkunde en goniometrie en nu ik in ieder geval wat praktijkervaring heb, hoop ik de theorie wat beter te snappen ;)

Er komt zeker een vervolg: een subwoofer voor HT, dus voor de pure SPL's
Eerst maar wachten of de jongens bij de belastingdienst mijn aangifte net zo interpreteren als ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hij ziet er mooi uit.
Qua kleur lijkt ie een beetje op die van mij.
Ik ben benieuwd wat voor Sub je gaat bouwen.
Dit wordt namelijk ook mijn volgende speaker project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken in de richting van zo'n Peerless PR-sub.
Daar is hier genoeg over te vinden en dit is ook een aardig zelfbouw projectje.

Verwijderd

Ik ben zeer benieuwd of je nog wat hebt gewijzigd aan de centerspeaker!
Heb je een PM gestuurd voor aanvullende informatie

Roel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:29:
Ik ben zeer benieuwd of je nog wat hebt gewijzigd aan de centerspeaker!
Heb je een PM gestuurd voor aanvullende informatie

Roel.
Als je al een PM hebt gestuurd, waarom dan nog een kick in dit 4 jaar oude topic?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1