Toon posts:

ISDN multiline inbel verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem.

Ik heb een aantal vrienden met een laptop die via mijn server verbinding maken met het internet.
Ik heb een vaste lijn met essent (zakelijk 1:1).
Ik heb op dit moment 4 isdn inbel licenties van siemens.
Ik heb 2X een isdn 30 bundel.
Wie heeft er ervaring met isdn inbel oplossingen en kan mij vertellen hoe ik op een zeer stabiele manier een isdn inbel server kan opzetten?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 10:14 ]

Verwijderd

heb je nou een vaste lijn of heb je een bosje inbellijntjes?
gebruik je 4 isdn lijnen (8 nummerS) of 4 numers (2 lijnen)
ondersteunt je isp simultaan inbellen?
je kan op zich dingen gaan proberne met elke laptop in een eigen subnet en dan een proxy progje wat inbelt voor elk apart subnet, zodat elke laptop een eigen inbel verbinding heeft (waairn je dan een modem opgeeft... -> isdnlijn nummer 0-3)

maar verder is de vraag me volkomen chinees.

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee. Ik heb een vaste internet verbinding met essent.
Ik heb 4 isdn inbel lijnen. Deze lijnen worden door de laptops gebruikt om in te bellen op mijn netwerk. Je kunt het zien als een mini provider, maar hoe kan ik nou meerdere laptop/desktops tegelijk laten inbellen op mijn netwerk?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 17:34:
Nou nee. Ik heb een vaste internet verbinding met essent.
Ik heb 4 isdn inbel lijnen. Deze lijnen worden door de laptops gebruikt om in te bellen op mijn netwerk. Je kunt het zien als een mini provider, maar hoe kan ik nou meerdere laptop/desktops tegelijk laten inbellen op mijn netwerk?
Je bedoelt: Ik heb 1 ISDN kaart en 8 lijnen, hoe pak ik dit aan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server ruimte. Deze is voorzien van een vaste internet verbinding.
Heel duidelijk toch?
Ik heb isdn inbel server waarop dus max. 4 mensen kunnen inbellen. Hoe kan ik, zonder dat ik bij de kpn meer nummers aanvraag die 4 lijnen als het ware delen zodat er meerdere mensen op 1 lijn kunnen inbellen.
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:14

JdM

Humbled

even de basics:

1 ISDN lijn bestaat uit 2-64k-kanalen (2 lijnen dus) (ja, en een D-kanaal maar dat is hier niet van toepassing)
Als jij dus over 4 lijnen beschikt heb je dus 2 ISDN lijnen , als ik het goed heb?
Dan kun je dus maar met 4 man tegelijk inbellen en niet meer .

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 11:35
hoe kan ik met mijn telefoon meerdere gesprekken tegelijk voeren?
NIET? ;)
volgens mij wil je iets onmogelijks. anders moet je inderdaad toch echt snel beter uiter leggen wat je bedoelt, zoals de anderen ook al suggereren ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 18:04:
Heel duidelijk toch?
als het heel duidelijk was had ik het niet gevraagd. je tweed epost maakt het duidelijk MAAR je derde post is in antwoord op iets wat de vraag niet was, omdat je die vrag niet beantwoordde

Ik heb isdn inbel server waarop dus max. 4 mensen kunnen inbellen. Hoe kan ik, zonder dat ik bij de kpn meer nummers aanvraag die 4 lijnen als het ware delen zodat er meerdere mensen op 1 lijn kunnen inbellen.
Je bedoelt dus dat je een inbel servertje hebt met een internet verbinding en dat je die inbel server wilt laten benaderen door een bosje inbelklantjes.
je hebt VIER lijnen (met isdn dus ACHT nummers) en je hebt helemaal geen probleem, je laat elke klant gewoon een ander nummer bellen.

optie 2:
je hebt 2 lijnen (4 nummers) en wat je wil kan dus niet want je kan geen lijnen dubbel benutten.

volgens mij had je dit met 1 telefoontje naar de ptt sneller opgelost gehad, ivm met het feit dat je beperking ligt in een aantal isdn aansluitingen.
Als dat niet zo is en je wil een inbel nummer wat over meerdere lijnen beschikt, dan wordt het geen goedkope oplossing: je moet dan kpn laten zorgen dat je nummer op meerdere lijnen de centrale in komt rollen. je komt er vanzelf achter waarom alleen bedrijven deze oplossing gebruiken. en dan het liefst alleen voor callcentra, als het financieel een beetje zwaar gaat.

PS
ik denk dat essent je enorm gaat haten als je echt een mini ISP gaat runnen daar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 18:04:
Heel duidelijk toch?
Kun je geen ADSL krijgen in de buurt ofzo?? vervolgens die mensen toegang geven op de server via een vpn ofzo?? volgens mij kun je dan bijn ahetzelfde als je nu wilt maar kost het je wel heel wat pieken minder in de maand. Ik neem even aan dat dit vaker gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
KnetterGek: Ik denk het niet. Ik heb een bedrijf en dat van Essent is puur zakelijk. Dus die beginnen niet te zeuren.

Even specs:
Ik heb een isdn centrale 'Siemens HiCom ' 30 lijnen, maar licenties voor 4 lijnen.
Nu is mijn volgende vraag. Hoe kan ik op een andere manier 'stabiel!!!' zorgen voor een multiline isdn inbel oplossing?

Misschien zijn er systeembeheerders die ervaring hebben met dergelijke oplossingen.
Nogmaals. Dit heeft niets te maken met KPN, want ik heb isdn 30 bundel van Kpn en een isdn 30 bundel van essent.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 13:59
Het is mij niet duidelijk wat nu je exact vraag is, en ik ben niet de enige. Komt omdat je (denk ik) een aantal zaken door elkaar haalt, en daardoor dubbel telt.

Zoals ik het bovenstaande interpreteer:

Een ISDN30 van Essent voor internet (channelised E1, waarschijnlijk, maar boeit niet)
Een ISDN30 van KPN, voor telefonie. Deze is aangesloten op de Hicom
Een Hicom met een 4 lijns licentie, dus maximaal 4 gelijktijdige gesprekken (4 B kanalen)

Ik weet niet of de hicom een multilink ISDN connectie (2 B kanalen; 128 Kbps) als een enkel kanaal ziet of een dubbelle. Ik verwacht het laatste, eerlijk gezegd.

Wat komt er aan de binnenkant uit die Hicom? ISDN? POTS? Hicom proprietary (Optiset en zo)?

Mensen tegelijk laten inbellen is vrij eenvoudig. Je zet een server neer (bv een MS Windows doos met RAS server), en een aantal uniek te adresseren modems (POTS of ISDN afhankelijk wat je Hicom aan de binnenkant spreekt), configureren (vrij eenvoudig), en klaar ben je. Hardwarematige oplossingen zoals een Cisco box met voldoende BRI poorten welke volgens vrijwel hetzelfde concept.

[ Voor 115% gewijzigd door ijdod op 22-01-2003 18:21 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1