Toon posts:

[.NET] web.config checkt rechten? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit dat nu precies ? Als ik op een server die .NET ondersteunt in een bepaalde map een web.config neerzet, dan is het toch zo da zosnel je een bestand in die map probeert te bereiken dat eerst dit bestand checkt of je rechten enzo hebt?

Of is dit niet zo. Ik heb nu een map met een web.config en ook een index.html daarin. Ga ik nu via mijn browser naar die map dan krijg ik gewoon de index ervoor. Zet ik er nu web.config achter dan moet ik inloggen.

Mocht het toch kloppen dat ik standaard eerst op web.config moet komen, wat is er dan fout ?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

offtopic:
Volgende keer iets meer tijd besteden aan je topictitle ajb

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 13:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 15:48:
Hoe zit dat nu precies ? Als ik op een server die .NET ondersteunt in een bepaalde map een web.config neerzet, dan is het toch zo da zosnel je een bestand in die map probeert te bereiken dat eerst dit bestand checkt of je rechten enzo hebt?

Of is dit niet zo. Ik heb nu een map met een web.config en ook een index.html daarin. Ga ik nu via mijn browser naar die map dan krijg ik gewoon de index ervoor. Zet ik er nu web.config achter dan moet ik inloggen.

Mocht het toch kloppen dat ik standaard eerst op web.config moet komen, wat is er dan fout ?
Dit is niet zo, dit geldt alleen voor de bestanden welke door ASP.Net geparsed worden. Dus in principe alle .aspx, etc. Een oplossing is door je mappings in IIS aan te passen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
web.config configureert je applicatie met settings die de machine.config file overrulen. Dus per website/webapplicatie kun je settings specificeren en dat doe je in de web.config. Er wordt bij .NET een uitgebreide documentatie geleverd waar web.config (en app.config) uitgebreid behandeld wordt. Wat jij bv wilt doen is form based security.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

mm volgens mij mag je niet in elke map een web.config plaatsen! Alleen in je rootmap van je website.
Je kan users rechten geven tot je site maar tot bestanden??? ik zou naar msdn gaan ;)

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
wat bedoel je nu precies ?
laat me raden:
je hebt een virtual dir gemaakt die wijst naar een map met een index.htm en web.config erin. als je de url benadert dan wordt index.htm getoond.hardstikke fijn dus.
als je "web.config" achter je url typt krijg je een melding a la "This type of page is not served. " omdat IIS (terecht) vindt dat jij daar niks te zoeken hebt)

als je ervoor wilt zorgen dat alleen bepaalde gebruikers de bestanden in een virtual dir mogen zien dan moet je de virtual dir instellen op "windows authentication" en vervolgens rechten instellen op de folder waar je virtual dir naar wijst.
je kunt het instellen van wijze van authenticatie natuurlijk doen via de IIS admin tool, maar met ASP.NET ook door het juiste item in de web.config file te wijzigen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 13:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 18:51:
mm volgens mij mag je niet in elke map een web.config plaatsen! Alleen in je rootmap van je website.
Dat mag wel; je erft alleen wel de eigenschappen van de parent. Verder zijn niet alle properties te overriden.
[quote]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1