Er zijn bij nummerbehoud verschillende regels en procedures.
Prepaid naar abonnement
Als jij binnen het netwerk wil migreren van prepaid naar abonnement dan zal dat heel snel kunnen gaan.
Bij Vodafone, Dutchtone en KPN weet ik dat dat binnen 24 geregeld kan zijn.
Bij 02 en BEN gaat daar volgens mij gewoon de normale termijn van 10 werkdagen overheen.
Dat geld dus ook voor Tele2 en AH mobiel prepaid nummers
Abonnement naar abonnement
Als jij van de ene provider naar de ander wilt gaan, dan kan daar een redelijk lange tijd overheen gaan. dat wisselt per provider.
Als jij bij je nieuwe provider aangeef dat jij je huidige telefoonnummer wilt behouden, zal de nieuwe provider daarvoor een verzoek in gaan dienen bij jou huidige provider.
Jouw huidige provider moet daar mee instemmen mits alle gegevens correct zijn en je contractsperiode verlopen is.
Jouw huidige provider zal jou wel gewoon aan je opzegtermijn laten houden (die per provider anders is. van 1 maand t/m 3 maanden.)
*BEN, Dutchtone en O2 zullen jou eerst een tijdelijk nummer gaan geven en pas als jou te behouden nummer vrijkomt bij je huidige provider, dan zetten ze je te behouden nummer over je tijdelijke nummer heen.
Voordeel: Je mag je toestel altijd meteen meenemen.
Nadeel: Je zal een paar maanden dubbele abonnementskosten moeten betalen.*
*Vodafone en KPN zullen pas je abonnement in laten gaan op het moment dat je te behouden nummer vrij komt bij je huidige provider. Dat scheelt je weer dubbele maandkosten.
Voordeel: Je zal geen maand dubbele abonnementskosten moeten betalen
Nadeel: Je zal je toestel pas mogen ophalen zodra je nieuwe provider jou een brief stuurt waarom de datum van overgang genoemt word.
*Aangezien Debitel gebruikt maakt van 3 verschillende netwerken, zijn de regels bij Debitel iets anders als je binnen Debitel van netwerk wilt switchen.
Abonnement naar prepaid
Tegenwoordig is het ook mogelijk om je nummer van een abonnement mee te nemen naar een prepaid.
Bij bijna alle gevallen zal daar wel een kleine vergoeding voor betaald moeten worden.
Prepaid naar prepaid
Om je prepaid nummer van de ene provider naar de andere provider te laten porteren bestaat volgens mij nu (nog) niet tot de mogelijkheid
Wat is nodig bij een nummerportering?
Het allerbelangrijkste is het SIM-kaartnummer van de SIM-kaart waar jou nummer aan vast gekoppeld zit. (anders kan je zeggen dat je dat hele mooie nummer van die klote buurman wil hebben.)
Als jij je SIM-kaart kan laten zien, betekend dat eigenlijk dat jij de eigenaar bent van dat nummer.
Daarnaast zullen ze ook naar de NAW (naam, adres, woonplaats) gegevens gaan kijken, die natuurlijk moeten overeenkomen.
Soms kan het ook zo zijn dat de nieuwe provider ook nog een laatste rekening van je huidige provider wil zien.
LET OP!
Niet alle internet winkels zullen jou de mogelijkheid geven om je nummer te behouden. Is voor sommige internet winkels namelijk te veel werk.
edit:
Ik hoop dat dit duidelijk is en dat ik niks vergeten ben
Op het nummerbehoud formulier van BEN staat dat nummerportering € 9.00 kost

, maar ze hebben al tijden een actie: "Nu
gratis je nummer meenemen"

[
Voor 9% gewijzigd door
Ginz op 14-02-2003 00:08
]