[hifi] wat wordt bedoeld met ampere ?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een versterker die 145 ampere kan leveren maar wat betekend dat nou. Wat heb ik aan dat cijfer. Is er iemand van jullie die me dat kan vertellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

http://www.funda.nl/huist...tie/default.asp?vlgnr=110

is trouwes de 1e hit bij google.com ...

[ Voor 27% gewijzigd door beschuitfluiter op 21-01-2003 14:08 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

SmartDoDo

Woeptiedoe

"Ampere: eenheid van stroomsterkte bedacht door meneer Ampere. Is éen coulomb per seconde." Direct overgenomen van de AV FAQ. Lees hem eens door en ik denk dat je dan wel het een en ander duidelijk zal worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Hier staat heel veel over een versterker. Ik weet ongeveer wat jij bedoeld met ampere maar niet exact. Ik dacht dat het iets was om je speakers onder controle te houden maar hang me er niet aan op.

Hier een linkje -> http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/pgversterkers.htm

En jij bedoelt: wat betekent het omdat het op mijn amp staat. En niet hét feit: wat is ampere. Dat kunnen we allemaal opzoeken in binas oid.

Dus mede forummers probeer de topicstarter te begrijpen.

[ Voor 29% gewijzigd door Fireman op 21-01-2003 15:18 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

foutje. edit

[ Voor 97% gewijzigd door Fireman op 21-01-2003 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Om ervoor te zorgen dat je amp niet te snel gaat clippen bij het aansturen van (zwaardere) speakers heb je veel power nodig. Die power komt dus van een voeding. Hoe zwaarder die voeding is, hoe meer power hij kan leveren. Natuurlijk zegt dat helemaal niets over de kwaliteit van het geluid, maar wel over de stabiliteit van de amp. Daarom zegt het gewicht ook veel meer dan het aangegeven wattage over het vermogen dat een versterker kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg geloof dat ik het enigszins begin te snappen het blijft echter een abstract begrip, wat ik me ook afvraag is in wat voor perspectief ik dat getal moet zien. Is 145 heel hoog of juist laag of gemiddeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

In een meterkast zit meestal 16.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
145 is dus echt behoorlijk, een gemiddelde reciever komt niet verder dan 20.
Een behoorlijke poweramp ongeveer 300 (zoals de rb1090 van Rotel) of nog meer.

[ Voor 10% gewijzigd door fisherman op 21-01-2003 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

145 Ampere... waar haal je die info vanaf? staat het op je versterker gedrukt?
Is het een autoversterker of een apparaat voor in huis.

anyway, als jij een versterker hebt die werkelijk 145 ampere kunt leveren is dat om te beginnen erg veel.
Ten tweede is hetgeen wat een versterker kan leveren in Watts aangeduid, niet in amperes.
Dus wat dat nou voor waarde is... ik weet het nog niet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen Natuurkunde gehad op school ofzo? Iedereen weet toch wel wat een ampere is :?

Maar om je vraag te beantwoorden: Het is vrij veel, in principe veel meer dan je nodig hebt. Zegt helaas weinig over kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 16:32:
Heb je geen Natuurkunde gehad op school ofzo? Iedereen weet toch wel wat een ampere is :?

Maar om je vraag te beantwoorden: Het is vrij veel, in principe veel meer dan je nodig hebt. Zegt helaas weinig over kwaliteit.
niet iedereen is zo alwetend als jij... heb daar een beetje respect voor...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb natuurkunde gehad, maar ik probeer het juist uit die abstracte context te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://home.swipnet.se/prohembio/produkter/Rotel/rb981.htm

Op deze link staat mijn versterker en daar stond 145 ampere bij. Ik ga ervanuit dat deze informatie klopt.

Ik denk dus (interpreterend wat er hier allemaal gezegd is) dat de ampere voornamelijk goed gebruikt wordt als een luidspreker weinig weerstand bied dit vereist namelijk een stabiele versterker die veel stroom levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Het is iig niet 145A cont. ja of je spul zou op krachtstroom moeten draaien.
Anders is het iig niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman

Fireman

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 16:12:
Bedankt voor de uitleg geloof dat ik het enigszins begin te snappen het blijft echter een abstract begrip, wat ik me ook afvraag is in wat voor perspectief ik dat getal moet zien. Is 145 heel hoog of juist laag of gemiddeld ?
Wat dacht je van dempingsfactor, nog zo'n vaag begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
remco_k schreef op 21 januari 2003 @ 16:25:
Ten tweede is hetgeen wat een versterker kan leveren in Watts aangeduid, niet in amperes.
Wattages zegt dus niet veel over de kracht van de versterker, die wordt dus bepaald door de voeding die erin zit. Hoe zwaarder de voeding, hoe meer stroom hij kan leveren.

Die 145 Ampere kan hij btw niet continu leveren, het is het piekvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
fisherman schreef op 21 januari 2003 @ 17:01:
[...]
Die 145 Ampere kan hij btw niet continu leveren, het is het piekvermogen.
Maar dan ook echt heel piek.
Je smelveiligheden/install.automaten in je woning vinden het meestal niet zo leuk met zulke hoge amperes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
je kan best 145 Ampere leveren, alleen NIET bij 220 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dempingsfactor inderdaad ook weer zoiets. Maar stel ik zet mijn versterker aan en er staat op dat hij 400 watt verbruikt dan pakt hij dus ook ten alle tijden 400 watt van het lichtnet. (terwijl ik die niet volledig gebruik)

Dat betekent dus dat hij een reserve opbouwt. En die reserve zal de versterker wel gebruiken als er 145 amp nodig is.

Ik neem aan dat die 145 amp niet van het lichtnet wordt onttrokken, want de meeste stoppen knallen al bij 16 amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
MR_WAZOO schreef op 21 januari 2003 @ 17:07:
je kan best 145 Ampere leveren, alleen NIET bij 220 V
Oei! :9
Ja idd, niet gedacht aan de ringkern (trafo) die erin zit O-)
Maar dan nog, 145A is wel erg veel, ook voor piek.

[ Voor 11% gewijzigd door JvdW op 21-01-2003 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Precies, er staat bij die link ook 'power consumption 400W', dat betekent dus dat 'ie maar 1,7-1,8 Ampère opneemt van je groep (8 of 16 amp.). Ik weet niet of het in versterkerland gangbaar is om Ampères te vermelden in de specs, maar zo los is het een totaal loze, nietszeggende kreet. Net zoals dat er voor de backlight van het scherm van mijn laptop honderden volts worden opgewekt, terwijl de batterij maar 18 Volt levert, die hoge spanning gebruikt dus maar een miniscuul stroompje.

edit: Die 400Watt staat hij heus niet constant te trekken, dit is maximaal opgenomen vermogen. Is gewoon theoretisch berekend.

[ Voor 14% gewijzigd door TheLemon op 21-01-2003 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-09 10:36
MM , ik lees net dat mijn amp 227A kan leveren >:) en een dampingsfactor van 1000 . Ook een Rotel btw (RB-991).

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de fabrikanten de stroom bedoelen die in de secundaire kring loopt. Dus als de amp 400 watt continu kan leveren staat dat gelijk aan +/- 33 ampere.

De dempingsfactor reken je uit door de nom. speakerimpedantie te delen door de som van de weerstanden van de kabel en de versterker. Een hoge dempingsfactor (>400) zorgt ervoor dat natrillingen van de conus veroorzaakt door lage tonen, bv een basdrum, snel uitgedoofd worden. Dus een basdrum zal op een amp met een hoge dempingsfactor strakker klinken.

227 A zou gelijk zijn aan 2724 watt aan vermogen. Een normale groep levert continu 3520 watt dus het zou kunnen. :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje bizar getal , meer dan 100Ampere!

Vermogen is I^2*R dus in 4 Ohm zou 100A 40kWatt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het amperage voor een korte duur (lees paar ms) uit de voedings elco's komt. Bij een klasse AB /B versterker is het vermogen wat die versterkers opnemen maximaal het getal wat er op staat. Dus 400 watt wordt alleen op vol vermogen gebruikt. Voor een speaker die een lage impedantie heeft, zeg 1 -2 ohm kan het handig zijn dat je versterker veel stroom kan leveren, zodat er netto het zelfde vermogen wordt geleverd. Met andere woorden de versterker niet clipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Nu online
Fireman schreef op 21 January 2003 @ 16:59:
[...]

Wat dacht je van dempingsfactor, nog zo'n vaag begrip.
Maar dat is wel een specificatie die veelzeggend kan zijn, dat bepaalt mede de klankkleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beschuitfluiter schreef op 21 januari 2003 @ 16:37:
[...]

niet iedereen is zo alwetend als jij... heb daar een beetje respect voor...
Zie mijn profile, ik ben pas 15, zo alwetend zal ik niet wezen. Ik vind het toch wel opmerkelijk, niet om lullig te doen, maar ik ben gewoon verbaasd. Respect heb ik wel hoor ;)
Westereinder schreef op 21 januari 2003 @ 16:50:
Het is iig niet 145A cont. ja of je spul zou op krachtstroom moeten draaien.
Anders is het iig niet mogelijk.
Op 230V niet nee, maar er loopt een stuk minder door die speakersnoertjes ;)
TheLemon schreef op 21 januari 2003 @ 17:21:
[..]Ik weet niet of het in versterkerland gangbaar is om Ampères te vermelden in de specs, maar zo los is het een totaal loze, nietszeggende kreet. [..]
Heel gangbaar is het niet om mee te adverteren, maar het wordt meestal wel vermeld op gedetailleerde spec-sheets. Verder sluit ik me aan bij dat het een redelijk nietszeggend begrip is, zeker als ze er niet bij vermelden onder welke omstandigheden dit geldt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 21:34 ]

Pagina: 1