Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Dus die kun je gerust dichtknallen.
Tijd voor een nieuwe sig..
Koffie schreef op 21 januari 2003 @ 13:51:
* Koffie ziet niet in waarom je TCP 8080 outbound open zou moeten hebben
Dus die kun je gerust dichtknallen.
Game PC
Je gebtuikt port8080 om daar je proxy om te draaien, maar OUTBOUND benader je toch geen websites op port8080, of zie ik het nu helemaal ff verkeerd omdat ik een tijdje nix met BM gedaan heb
Jawel dat kan prima met een proxy server, hebben we hier op het werk ook.Koffie schreef op 21 January 2003 @ 14:31:
Ik snap je even niet
Je gebtuikt port8080 om daar je proxy om te draaien, maar OUTBOUND benader je toch geen websites op port8080, of zie ik het nu helemaal ff verkeerd omdat ik een tijdje nix met BM gedaan heb
mare het probleem blijft
Game PC
IDDKoffie schreef op 21 januari 2003 @ 14:31:
Ik snap je even niet
Het beste kan je routering op je bm gewoon uitzetten. De Proxy component op de server praat via de ene nic met internet en met de andere met je clients. Het gevolg is dat al het webverkeer via de proxy moet en je kan er dan niet meer om heen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Maar wat bij mij thuis altijd helpt is gewoon de windows installer uitzetten met behulp van de Gpedit.msc
Msn heeft meerdere poorten dus dat blijft gissen.
Maar of dat in nieuwere versies nog werkt?
Verwijderd
http://*.messenger.hotmail.com/*.*
http://*.msgr.hotmail.com/*.*
De eerste blokkeert MSN 4.x en de tweede MSN 5.x
Verwijderd
Bij de school-solutions zie je een paar oplossingen. Ook een optie is de cools-software program-killer. Dat gebruiken wij. Werkt perfect!
http://*.messenger.hotmail.com/*.*
http://*.msgr.hotmail.com/*.*
inderdaad werken. Tenminste bij een paar collega's die ook NW51 sp5 met BM 3.5 SP3 werkt het. Wanneer ik exact de regels bij mij invoer werken deze niet.
Er is toch iets anders aan de hand. Lijkt op iets met het uitlezen van de accesrules te maken te hebben. De licenties zijn inorde en als ik een gewone website blokkeer dan lukt dit wel. Zelfde de Yahoo messenger is beveiligd.
Het blijkt dus alleen het blokkeren van MSN te zijn wat niet werkt.
Misschien heeft het iets met de TCP/ip stack te maken?
Iemand nog tips?
Game PC
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
http://www.jsifaq.com/SUBK/tip5400/rh5495.htm
Wij gebruiken dlu van zen.... dat maakt het lastiger....
Verwijderd
De register-setting-oplossing werkt gewoonweg niet met DLU. Als je de setting maakt moet je rebooten voordat het goed actief wordt. Maar DLU wist dan die setting. Je logt in en de setting kan via force-run wel weer gemaakt worden... maar dan zou je weer moeten rebooten. Zo kom je in een visciueze cirkel.
De policy-oplossing werkt wel. Maar dat moet op iedere pc apart. Deze oplossing is te link om te snapshotten, denk ik. Het zou in je image moeten zitten. Voor iedere exe moet je de image aanpassen.
Wij houden het op de oplossing van program-killer (zie CoolSolotions van Novell). Als iemand een betere (liefst via de BorderManager) oplossing weet, hoor ik dat graag....
Verwijderd
Dit werkte met 4 met 5 gaan ze alweer om dat truukje heen. Ben helpdesker op een school, dus dat soort dingen leer je snelluc schreef op 21 januari 2003 @ 20:00:
Oplossing die ik al 's voorbij heb zien komen is gewoon zorgen dat msn de benodigde hosts niet meer kan resolven. Dus iets van *.gateway.hotmail.com laten resloven naar 127.0.0.1.
Maar of dat in nieuwere versies nog werkt?
Ergens staat mij bij dat MSN ook werkt met ips. Als je dus een DN blockt kan die er omheen. Probeer dus meerdere malen een host te pingen die je wil blocken ( er kan een load balancer achter zitten, dus ff een paar keer pingen om dat vast te stellen.) en block die ips ook dmv een statische route naar localhost of een andere creatieve oplossing.
Kan het helaas niet testen omdat ik geen border manager heb
suc6 all
Alleen komen ze dan wel weer mer trillian of andere proggel op de proppen, het blijft dwijlen met de kraan open, maar iedere druppel die je opdwijld is weer 1
Wat ook een mooie kombi daarmee is, een reborn kaart erin zetten, elke reboot weer alle installs weg.
MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S
Verwijderd
Makkelijk gezegd... zeg dan ook maar even zo gemakkelijk hoe ik dat moet doen...
Verwijderd
Verwijderd
wel vreemdVerwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 13:39:
Mijns inziens brengt M$ een moeilijk controleerbaar/beheersbaar programma uit. Voor mij komt MSN hiermee te staan tussen proggies als YogiBear, BO, keyloggers, e.d. Ze zinken nog verder in mijn achting....
ms brengt nu eens een product uit dat je echt niet kpot kan krijgen
zitten we nog te zijken
mare ik kan pas maandag weer dingen gaan proberen
Game PC
Verwijderd
Hiermee voorkom je dat MSN geinstalleerd wordt.
Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?
Verwijderd
Nog meer ideeen/tricks?
Lijkt trouwens net ofdat M$ alle mogelijkheden open houdt om iedereen aan de msn te zetten. systeembeheerders krijgen het moeilijk om het te blokken.
uitvoeren>gpedit.msc
Mensen die niet weten hoe je Microsoft speldt (hehehe) èn niet weten waar een edit knop voor is zullen waarschijnlijk nooit begrijpen dat een grote-mensen-firewall ook kan filteren op de ip-pakketjes zelf.
Dus dat er over poortje 80 alleen maar http verkeer gaat, enz. Is, naar mijn weten, de enige manier om messenger op pc's met een verbinding naar internet af te stoppen.
echter willen wij graag nog een stap verder gaan en voorkomen dat msn zich zoizo niet kan aanmelden.
we zoeken dus geen workarounds we willen echt binnen bordermannger 3.5 sp 3 het blokkeren.
zoals al in de vorige post heb vermerld werkt met de exacte urls bij bepaalde collegas wel en bij andere weer niet. mijn stap naar een oplossing naar een oplossing, iemand nog tips inwelke hoek ik verschillen moet gaan zoeken ?
zou het mischien iets met corrupte bordermannger filters te maken kunnen hebben.
of zou het eerder met TCP/IP.nlm te maken hebben ?
zoals ik al eeder vermeld heb is msn zo intiligent dat msn gewoon alle poorten af scant en dus gewoon als het nodig is door poort 80 gaat als het nodig isFirmPete schreef op 27 januari 2003 @ 01:37:
pff
Mensen die niet weten hoe je Microsoft speldt (hehehe) èn niet weten waar een edit knop voor is zullen waarschijnlijk nooit begrijpen dat een grote-mensen-firewall ook kan filteren op de ip-pakketjes zelf.
Dus dat er over poortje 80 alleen maar http verkeer gaat, enz. Is, naar mijn weten, de enige manier om messenger op pc's met een verbinding naar internet af te stoppen.
dit hebben wij getest met portscanner
Game PC
Verwijderd
We hebben een paar honderd apps draaien. Is te veel werk voor ons.
1 geruststlling, Only allowed applications laat alles wat via NAL gestart wordt zonder problemen door... scheelt dus een hoop executables in de lijst zetten.Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 13:05:
>run only allowed applications
We hebben een paar honderd apps draaien. Is te veel werk voor ons.
Game PC
Klopt maar daarna kan MSN niet meer gestart worden. De executable renamen werkt niet want dan start MSN niet meer. Onze studenten kunnen dus alleen MSN installeren vanuit een zipfile en dan aanmelden. Daarna niet meer mits ze wederom dezelfde truc uithalen.ge-flopt schreef op 27 January 2003 @ 15:14:
En daar zit nu weer een kink in de kabel. Dit hebben wij ook zo draaien, maar als ze winzip starten, ze msn installer openen vanuit winzip, dan wordt de installer een child process van winzip, en kunnen ze op dat moment gewoon, MSN installeren, die maakt weer een mooi icoontje in IE en we kunnen weer van voor af aan beginnen
Vandaar dat ik dus MSN in de Bordermanager alsnog dicht wil zetten... Maar dit lukt nog steeds niet met de tips tot nu toe...
Game PC
Verwijderd
Ook ik wil nog de BM-oplossing... ben benieuwd of die nog komt....
Verwijderd
- NAT aangezet op de server ivm web en mailservers achter de BM server
- ALLE poorten geblocked behalve die in de execptions list.
- Gebruikers internetten via de proxyserver.
- Bordermanager Access rules aangepast zodat MSN geen connectie kan krijgen.
Messenger kan ook connectie maken via de proxyserver. Met de access rules kunnen ook ip poorten geblocked worden. Wel ervoor zorgen dat de gebruikers ofwel gebruiken maken van de Client trust of de IP-IP gateway voor authenticatie.
Nog beter is de Java authenticatie gebruiken. Daar weet MSN helemaal geen raad mee
Misschien dom antwoord:Shunt schreef op 21 januari 2003 @ 12:59:
Hoe kan ik bordermanager zo instellen dat MSN 5.0 niet meer online komt.
Reeds ondernomen stappen:
1. Poort 1863 dicht gezet (Blijkt naar onderzoek zo te zijn dat MSN 5.0 uiteindelijk altijd via poort 8080 naar buiten kan). Deze kan ik helaas niet dichtzetten want dan staat al het httpverkeer dicht.
2. login.gateway.hotmail.com/* dichtgezet
3. gateway.messenger.hotmail.com/* dichtgezet
4. we hebben de ip range die msn gebruikt volgens een port tracker dicht proberen te zetten, maar msn knalt daar ook gewoon door heen
ik begin haast het idee te krijgen dat msn nog hardnekkiger is als het yaha virus![]()
ongelofelijk wij hebben hier nu echt alles geprobeerd maar hij knalt gewoon lekker dwars door onze bordermanger.
Via het MMC msn messenger starten uitzetten?
Ik wil het in de bordermanager blokkeren en geen work arrounds gebruiken.Mangoworks2002 schreef op 28 January 2003 @ 13:15:
[...]
Misschien dom antwoord:
Via het MMC msn messenger starten uitzetten?
Game PC
Als je zen gebruikt kun je dmv een regsetting app object deze natuurlijk automatisch weer enabelen wanneer je zelf inlogt...........Verwijderd schreef op 26 January 2003 @ 20:25:
Ja, leuk.... en dan kun je andere installs die msi nodug hebt ook niet meer doen... maar tis weer een idee...
Nog meer ideeen/tricks?
Je kunt de installer op 1-2 of 3 zetten.
Op (ik geloof 3) kun je alleen MSI gebruiken wanneer je lokaal beheersechten hebt
Neem aan dat ze zelf niets installeren? Toch?Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 14:23:
Lijkt me toch lastig naar onze 3500 gebruikers toe....
erg vaag.....
Game PC
Verwijderd
In NWadmin kun je bij de Acces Rules ook portnummers blocken of juist doorlaten.Verwijderd schreef op 28 januari 2003 @ 20:40:
>Bordermanager Access rules aangepast zodat MSN geen connectie kan krijgen.
Hoe dan? En werkt het ook voor msn5.0? Want daar heben we het steeds over....
Verwijderd
Kan ik wel alle apps herzien of ik niet in de problemen kom. En we hebben een paar honderd apps.
>In NWadmin kun je bij de Acces Rules ook portnummers blocken of juist doorlaten.
Ja, en? Als je de thread goed gelezen had, wist je dat dat niet veel nut heeft. Anders waren we snel klaar geweest. Msn5 zoekt zelf naar een geschikte poort; desnoods je proxy-poort.
dus dingen als resolven naar 127.x heb je nix aan
mijn netstat zegt: baym-cs66.msgr.hotmail.com:1863
dus als je *.msgr.hotmail.com blokt en poort 1863 aan alle kanten dicht zet
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
>Neem aan dat ze zelf niets installeren? Toch?
Kan ik wel alle apps herzien of ik niet in de problemen kom. En we hebben een paar honderd apps.
quote]
Progs hebben er geen last van. Je kunt zelf de auto herstel van office 2000 (bv) laten werken. Gebruikers kunnen alleen zelf geen MSI sessie starten.
Denk niet dat het problemen gaat geven.
Werk zelf op een school met ook heel was apps maar heb in een jaar tijd nog niemand gehoord. Alleen de cursisten die geen Messenger kunnen installeren.
Verwijderd
dus als je *.msgr.hotmail.com blokt en poort 1863 aan alle kanten dicht zet
Lees de thread waarom dit geen oplossing is...
http://search.novell.com/NSearch/SearchServlet?query0=msn
The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall
Verwijderd
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Je kunt het mensen erg moeilijk maken, maar de mogelijkheid MSN te gebruiken zal altijd blijven bestaan.
De oplossing waar jullie naar zoeken is trouwens ook redelijk makkelijk te omzeilen. Het directe verkeer via de proxy naar de msn servers wordt geblokkeerd, maar iemand die een alternatieve client gebruikt die ook via die proxy kan gaan en waar je zelf een server op kunt geven, kan een andere server dan diegenen die jullie geblokkeerd hebben het msn verkeer laten forwarden naar de echte msn servers.
Verder hebben we een Deny Rule op URL op de volgende URL's:
http://gateway.messenger.hotmail.com/*
http://messenger.hotmail.com/*
Maar ... een snelle test wijst uit dat ze weer kunnen MSN-en .. ik ga weer verder om te kijken hoe ik dit nu weer blokkeer ..
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Maar goed, misschien is het een tip om als je er niet uit kunt komen, met een packetsniffer eens te kijken wat MSN nou doet als je hem inlogt. vervolgens blokkeer je die route, en probeer je opnieuw in te loggen, terwijl je weer je packet sniffer actief hebt. Net zo lang tot MSN niet meer in kan loggen.