[Epilepsie] Games die dit bevorderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12 23:08
Beste mede-tweakers,

allereerst even een toelichting op de een misschien wat onduidelijke titel. Ik heb net sinds 3 jaar epilepsie en dit is goed onder controle te houden d.m.v. 2 maal daags medicijnen na t eten slikken. Op zich geen ramp, want we slikken allemaal wel es wat, toch :? :D.

Maar wat ik dus heb gemerkt is dat ik in 3 jaar tijd, 4 grote aanvallen gekregen heb, waarvan er 3 achter de pc :(. Dit viel mij dus op. Bepaalde symptonen waar ik last van heb zijn o.a. het verliezen van het bewustzijn, tongbijten, speekselverlies, schokken van het lichaam. En dit over een periode van 15 min. Het schijnt best angstaanjagend te wezen volgens mensen in mijn directe omgeving.

Nu viel het mij dus op dat bij mijn 1e aanval ik Settlers III aan t spelen was, bij de 2de speelde ik een andersoortig strategiespel, de 3de had ik in een warme keuken tijdens mijn bijbaan als afwasser ;) en de laatste aanval van twee weken terug had ik tijdens een potje WC3. De duur van elk spelletje is verschillend, van 15 min tot 2 uur non stop. Het gekke is dat ik tijdens een LAN 6 uur achtereenvolgend WC3 gespeeld heb en dat ik toen na het 7e uur pas er lichtelijk last van kreeg. Dus het is allemaal heel onvoorspelbaar.

Conclusie kan dus zijn dat ik RTS en RPG gevoelig ben, hoe raar dat ook klinkt, tijdens CS oid heb k nergens last van en een stroboscoop kan ik ook hebben. Dus bij een RTS moet je goed nadenken en snel handelen, iets wat ik dus in mindere mate kan. Wat op zich dus wel vervelend is als ik een x een potje WC3 oid wil spelen, want de angst is er altijd :(

Mijn vraag is dus ook dan, wie heeft er nog meer last van dit soort dingen:? Of zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met jezelf of met derden? Ben hier wel erg benieuwd naar.

Overigens weet ik niet of dit in het goede forum staat, maar daar komen we snel genoeg achter. Hoop dat jullie hier serieus over kunnen nadenken en praten iig ;)

..::System Specs::..

Verwijderd

Volgens mij staat het hier perfect, toch?

Ik kan wel enigszins begrijpen wat je bedoelt. Als ik WC3 zit te spelen en het gaat er hevig aan toe, dan vraag ik me ook wel eens af wanneer ik nu eens een epilepsie aanval ga krijgen (ze zeggen dat het zonder reden zomaar kan opduiken). Maar zoals jij het zo zegt, denk ik wel dat je er gevoelig voor bent (wat denk je zelf?). Misschien moet je eens wat TBS spellen proberen, zoals Age of Wonders 2 enzo? Of misschien moet je de refresh rate van je monitor wat hoger zetten (als die lager is dan 75).

• Ibidem
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 12:57:
Volgens mij staat het hier perfect, toch?

Ik kan wel enigszins begrijpen wat je bedoelt. Als ik WC3 zit te spelen en het gaat er hevig aan toe, dan vraag ik me ook wel eens af wanneer ik nu eens een epilepsie aanval ga krijgen (ze zeggen dat het zonder reden zomaar kan opduiken). Maar zoals jij het zo zegt, denk ik wel dat je er gevoelig voor bent (wat denk je zelf?). Misschien moet je eens wat TBS spellen proberen, zoals Age of Wonders 2 enzo? Of misschien moet je de refresh rate van je monitor wat hoger zetten (als die lager is dan 75).
Speel momenteel RCT2 en AOM zonder probs, maar ja. Je weet t nooit he? Ik sta ook onder professionele behandeling bij de Neuroloog en mag officieel pas na 2 jaar aanvalsvrij geweest te zijn pas autorijden :( Maar ik weet zeker dat ik daar geen probs mee ga krijgen, dit omdat het toch wel cliche situaties waren, b.v. de pc ;)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:38
Dit lijkt me toch wel het goede forum voor zoiets, als je de warme keuken even niet meetelt :)

Het kan aan een aantal zaken liggen, maar meest voor de hand liggende effecten lijken me de refreshrate van je scherm, mogelijke snelheid van bewegingen/FPS van een spel en extra verlichting in de omgeving. Wat je kunt proberen is hoe het is om met een TFT scherm te werken, wat er gebeurd als je meer omgevingslicht hebt, het contrast omlaag draait, misschien kun je ook spelen met de kleurtemperatuur van je scherm (CRT).

Ik heb geen verstand van epilepsie, maar als je ergens gevoelig voor bent, krijg je dan altijd last, of heeft het ook te maken met andere zaken als vermoeidheid, stress, etc? Of misschien is het van nature onvoorspelbaar.

Verwijderd

Ja, idd. Pc staat er natuurlijk ook bekend om dat het epilepsie opwekt (en altijd toch maar weer lachen om de waarschuwingen in de boekjes! :P)
Ik vraag me af waarom je tijdens dat Lan nergens last van had maar ik vermoed dat biologen (in spe) op dit forum je daar wel mee kunnen helpen.
Ikzelf als aspirant psycholoog schat in, dat je dan in een zeer stressende situatie zit waarin je lichaam doorkrijgt dat het geen tijd of energie moet steken in dingen die niets met de taakvoorhanden te maken hebben. Maar da's vanuit functioneel opzicht :)

• Ibidem
DaCoTa schreef op 21 January 2003 @ 13:06:
Dit lijkt me toch wel het goede forum voor zoiets, als je de warme keuken even niet meetelt :)

..................

Ik heb geen verstand van epilepsie, maar als je ergens gevoelig voor bent, krijg je dan altijd last, of heeft het ook te maken met andere zaken als vermoeidheid, stress, etc? Of misschien is het van nature onvoorspelbaar.
Over het algemeen genomen is het vinden van een regelmatig leven de beste oplossing, dus genoeg slaap, regelmatig pc gebruik, regelmatig alcohol gebruik e.d.

Dus stress e.d. kan het proces versnellen, ja. De refreshrate is hoger dan 75 Herz, dus dat is wel goed, @ een 19" scherm, en wie weet helpt een TFT, maar die schijnen nie zo goed te zijn voor games, delays enzo 8)7

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

Basszje

Reisvaap!]

Tja en idd de waarschuwingen in acht nemen als je er gevoelig voor bent. Dus ook echt eens in de zoveel tijd rustig pauze nemen, niet moe zijn etc.

En idd een goede refreshrate om het flikkeren van het scherm tegen te gaan.

Eigenlijk wat hier boven me ook al gezegd wordt 8)7 .

Ow trouwens nog een hint. Alcoholgebruik schijnt epilepsie ook in de hand te werken :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Ibidem
ben toch wel een paar x flink bezopen geweest en nergens last van gehad, behalve dan de kater. :P Maar dit komt sporadisch voor ;)

Verwijderd

Alle games kunnen wel hoor..zolang je maar niet op 60 Hz gaat zitten gamen!!

Verwijderd

Ja met strategie games kun je je heel erg inspannen. Vooral als een potje 1 of 2
uur duurt.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:46
Vaak zie je in die boekjes van games een waarschuwing staan (dit doet men zodat men niet aansprakelijk word gesteld). 1 onderdeel daarvan = speel met genoeg ligt. En dat is zeker iets wat je moet onthouden!

• Lens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 10:37
Ik word na 5 minuten DukeNukem misselijk. Bij MOHAA had ik het pas na een half uur!
Vandaar dat ik eigenlijk nooit games speel.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-12 21:36
RTS kunnen erg lang duren (herinner me potjes Empire Earth van 12 uur :P )
en bij CS enzo heb je regelmatig pauze, als je dood bent ed.

misschien dat je erg regelmatig een korte pauze moet nemen, wel lastig als je online RTS speelt :(

TheS4ndm4n#1919

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-12 21:45
dus de oplossing.. geen RTS meer spelen :P

Bier, Whiskey en Metal!!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

Basszje

Reisvaap!]

Lord_Mithril schreef op 21 January 2003 @ 16:14:
dus de oplossing.. geen RTS meer spelen :P
Of het internet even op pauze zetten :P .

Tja da's wel vervelend dan :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Lijkt me wel naar als je tijdens een potje WC3 een aanval krijgt heb je mooi een loss erbij :+

Maar ik zou het op een TFT proberen die zijn tegennwoordig wel goed voor spelen. En anders de contrast lager zetten zodat kleuren enzo niet meer zo fel zijn want felle kleuren helpen ook mee om epelepsie te krijgen :)

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 02:10

Virgil

We're not alone

Nou,
het is met meerdere spellen van blizzard.

Diablo2.:
Sorceress waarvan thunderstorm aanstaat en uit gaat of een hit maakt.
Je scherm wordt een fractie van een seconde wit.
(Je krijgt er echt hoofdpijn van, althans ik)

En zo heb je meerdere effecten in andere titels van blizzard.

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

• Ibidem
was Settlers III dan ook van Blizzard :? :D Maar iig, vind ik t wel raar, dat er hier geen mensen zijn met epilepsie? Een op de 1000 heeft er last van, dus zouden er hier wel wat mensen moeten zijn net als ik :P

Verwijderd

Mijn moeder heeft epilepsie, alleen speelt zij niet (veel) games; af en toe zelda (is ze helemaal gek van). Heel af en toe krijgt ze een aanval (zelden, gelukkig)... Ziet er heel eng uit. Dit gaat ook met schokken en speeksel uit de mond enzo.

De laatste aanval kwam waarschijnlijk doordat ze lichtere medicijnen kreeg ipv de zwaardere die ze eerst had. Ze heeft geruime tijd weer de zwaardere medicamenten. Helaas is ze daardoor wat vergeetachtiger (veel op papiertjes schrijven om het niet te vergeten) en heeft ze vaak hoofdpijn; vooral na een "zware" avond (verjaardagen enzo). Heeft iemand met epilepsie hier dat ook, dat vaak hoofdpijn hebben, vooral na "zware" avonden?

Ik heb zelf er gelukkig geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 13:11 ]

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34
Heb ook wel eens hoofdpijn maar dat ligt meestal aan een te lage herz of te weinig licht in me kamer.

Merk het meestal direct onder windows als er een te lage herz is ingesteld maar onder games merk ik het meestal niet.
Toch best wel raar, je zou denken dat je juist epilepsie krijgt door shooters vanwege snelle beelden.

• Ibidem
ja, van shooters heb k geen last, maar na zware avonden zoalz RTukkers dat zegt, heb k geen hoofdpijn oid, maar over t algemeen is t wel nare shit, dat epilepsie hebben :(

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Heb het ook alleen altijd nog maar s'nachts gehad. Nu heb ik medicijnen en nog nergens last van gehad. :) Moest een dag met allemaal draden op mijn kop lopen en een apparaat om mijn middel en ik moest vooral shooters enz spelen. :P

Maar daar kon het niet aan liggen. Het is idd wel heel lastig.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

Basszje schreef op 21 January 2003 @ 16:17:
[...]

Of het internet even op pauze zetten :P .

Tja da's wel vervelend dan :)
Internet op pauze
/me points to Starcraft :)
Pagina: 1