Toon posts:

Wettelijk beleid op ip-adressen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig hoe het wettelijk beleid op de bescherming van de privacy m.b.t. ip-adressen luidt?

M.a.w. mag je als particulier/bedrijf andermans ip-adressen openbaar maken. Bijvoorbeeld in geval van misbruik van een forum/cheaten op, of hacken van een game-server?

Greetzzz

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 11:40

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 12:25:
Weet iemand toevallig hoe het wettelijk beleid op de bescherming van de privacy m.b.t. ip-adressen luidt?

M.a.w. mag je als particulier/bedrijf andermans ip-adressen openbaar maken. Bijvoorbeeld in geval van misbruik van een forum/cheaten op, of hacken van een game-server?

Greetzzz
Een ip-adres noem ik nu niet bepaald privé. Vergelijk het met een huisnummer, daar kan ook iedereen achter komen. En er zijn zat manieren om aan iemand zijn ip te komen.
Je kan moeilijk je straat + huisnr geheim houden voor mensen hè.

Als je nu dit topic nog eens opent heb ik namelijk ook je ip-adres doordat je m'n icon bekijkt.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DinX schreef op 21 januari 2003 @ 12:30:
[...]
Als je nu dit topic nog eens opent heb ik namelijk ook je ip-adres doordat je m'n icon bekijkt.
Ik denk dat dat mee valt, volgens mij heb je nu hooguit het ip-adres van de proxy waar ik (op m'n werk) achterzit. :P

edit:

Sterker nog, ook dat heb je niet want je icon wordt niet geladen (kan je server niet vinden).

[ Voor 17% gewijzigd door Freee!! op 21-01-2003 12:36 . Reden: Aanvulling ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42
DinX schreef op 21 januari 2003 @ 12:30:
[...]

Een ip-adres noem ik nu niet bepaald privé. Vergelijk het met een huisnummer, daar kan ook iedereen achter komen. En er zijn zat manieren om aan iemand zijn ip te komen.
Je kan moeilijk je straat + huisnr geheim houden voor mensen hè.

En het loggen van mijn ip-adres zonder dat ik wist dat ik mijn ip-adres aan je doorgeef door een pagina te openen die in de verste verte niets met jou icon van doen heeft lijkt me wel een inbreuk op mijn privacy.
Ik weet dat ik mijn ip-adres aan tweakers.net doorgeef als ik hier kom; niet dat tweakers.net hem aan jou doorgeeft en zeker niet dat jij hem dan nog eens opslaat.

Jij vergelijkt het met een huisnummer, vergelijk het eens met een wandeling - je komt overal langs. En niet op alle plaatsen mag je zomaar gefilmd (filmen als in opslaan van mijn persoon - vergl. opslaan van mijn ip-adres als opslaan van mijn handelingen) worden - in winkels staat het (als het goed is) aangekondigd en kies je er dus voor gefilmd te worden. Film jij mij met het doel mij te filmen dan ben je in overtreding als je mijn toestemming niet vraagt.

[Toevoeging]Ik weet wel dat het gelogd wordt maar je hebt een verschil tussen loggen en mogen gebruiken voor allerlei zaken.

[ Voor 10% gewijzigd door paknaald op 21-01-2003 12:42 . Reden: 'verduidelijking' ]

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 11:40

DinX

Motormuis

paknaald schreef op 21 January 2003 @ 12:39:
[...]

En het loggen van mijn ip-adres zonder dat ik wist dat ik mijn ip-adres aan je doorgeef door een pagina te openen die in de verste verte niets met jou icon van doen heeft lijkt me wel een inbreuk op mijn privacy.
Ik weet dat ik mijn ip-adres aan tweakers.net doorgeef als ik hier kom; niet dat tweakers.net hem aan jou doorgeeft en zeker niet dat jij hem dan nog eens opslaat.
Zijn al genoeg discussies over geweest. Als je ergens iets van een web server afhaalt (in dit geval een icon dus), wordt dit gelogd. Is het niet door een speciaal script, dan zie je het gewoon in de access logs van de web server.
Mr. Liu schreef op 21 January 2003 @ 12:34:
[...]

Ik denk dat dat mee valt, volgens mij heb je nu hooguit het ip-adres van de proxy waar ik (op m'n werk) achterzit. :P
2 regeltjes code en je hebt het echte adres en niet dat van de proxy ;)

[ Voor 18% gewijzigd door DinX op 21-01-2003 12:43 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu is dit het geval. Ik heb een gameserver waar laatst een kereltje het nodig vond om moedwillig de server te laten crashen. Nu hebben we inmiddels een blacklist met gebannede personen van onze server, zij het door cheating/server crash.

Loop ik (wettelijk) risico als ik naast hun nickname op de blacklist hun ip-adres vermeldt? Dit voornamelijk om anderen met een server de mogelijkheid te geven deze peronen vooraf te bannen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-08 18:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

mwah.. Da's net zo iets als een lijst publiceren met daarop (als voorbeeld) pedo's met naam + toenaam en huisadres. Zoiets vraagt om problemen mbt scriptkiddie crakcpogingen van gewone spelers. Wat je beter kunt doen is aangeven dat de IP-lijst opvraagbaar is voor andere serveradmins. Ik zou 'm niet zomaar online gooien.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Blacklists vallen wel degelijk onder privacy beschermende regels, als ze te herleiden zijn tot de persoon achter de nickname...

Via het ip zijn ze in principe niet te herleiden, maar als er ook een email adres bij ze bekend is zou ik wel heel erg oppassen met aannames :)
Maar het is maar de vraag of iemand anders die regels kent, want ze zijn net nieuw en ik denk niet dat iemand zo gauw jou door zoiets echt gaat aanklagen. En dan nog, dan krijg je een gerechtelijk bevel de lijst te verwijderen, so what? Dan doe je dat gewoon :P

(nahja, als zo iemand het echt probeert door te drijven zou ie een boete kunnen eisen, maar ik betwijfel of een weldenkend rechter dat zo ver laat komen)

Ik zou trouwens verder Janoz' tip opvolgen :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, gewoon in je welcome msg of website vermelden dat ze gelogged KUNNEN worden en daarmee op die lijst kunnen komen, dan dek je je al ver genoeg in.
Als je daarna een nieuwe lijst met alleen die mensen published is erg echt niks aan de hand.

Bedenk zo:
Als iemand er *ECHT* veel problemen mee heeft en je echt een dreigende brief stuurt van een advocaat, *DAN* heb je een situatie die je even moet oplossen.

Een rechter is meestal gewoon schappelijk, als hij gewoon ineens een aanklacht indient is je verweer erg makkelijk. Hij heeft het niet geprobeerd op te lossen, dan zal een rechter ook niet zomaar jou sancties opleggen.

* TheGhostInc denkt dat je niet al te bang hoeft te zijn, zeker als je dadelijk toevoegt dat je gelogged kunt worden is er echt niks meer aan de hand, dan kun je je oude lijst ook gewoon posten, hij kan moeilijk beweren dat het er niet stond, en mocht hij zoveel problemen geven dan kun je zijn naam altijd nog verwijderen en toevoegen zodra hij weer op je server is geweest

LET WEL OP:
Check of het geen inbel account was, anders heb je simpel weg de verkeerde :D

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 19:57
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 12:25:
Staat gewoon op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens.

De korte versie is dat als IP adressen herleidbaar zijn naar natuurlijke personen je gebonden bent aan de WBP. Als je dus van te voren bij de bepaling van het doel hebt vastgelegd dat ze gepubliceerd zullen worden ter lering ende vermaeck van andere systeembeheerders dan heb je daar in elk geval geen problemen mee. (Je moet mensen wel een opt-out bieden, i.e. als ze jouw server bezoeken moeten ze de mogelijkheid krijgen om nee te zeggen waarna jij ze redirect naar de website van Walt-Disney ofzo.)
Je loopt dan alleen nog maar het risico van een claim op basis van smaad, niet op basis van de privacy.

Verwijderd

Topicstarter
Thx guys!
Pagina: 1