Toon posts:

[Linux/xBSD] Als telefooncentrale? VoIP?

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Linux of xBSD als telefooncentrale? en Voice-over-IP is dat al bruikbaar of vooral een gadget?
Wat voor hardware is er voor nodig?

http://www.tldp.org/HOWTO/VoIP-HOWTO.html
http://www.openh323.org/
http://www.tuxscreen.net/
http://gphone.sourceforge.net/
http://www.gnu.org/software/bayonne/index.html
http://lts.sourceforge.net/
http://www.asterisk.org/

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
VoIP is voor telefonie over Internet.. ik neem aan dat jij een POTS-centrale wil bouwen, dan heb je daar niks aan.

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 21 januari 2003 @ 10:36:
VoIP is voor telefonie over Internet.. ik neem aan dat jij een POTS-centrale wil bouwen, dan heb je daar niks aan.
POTS?
ik wil _nog_ niets gaan bouwen, maar ben vooral geinteresseerd in de mogelijkheden en moeilijkheden....
en VoIP kan toch ook over een LAN netwerk? (ik heb een 100BaseVG (aka VoiceGrade AnyLan) netwerk van HP (nic's en hub/bridge)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 11:10 ]

Verwijderd

Ik ben ooit bezig geweest met VoIP telefoons en de openh323 gateway, en dat hele gedoe laten samenwerken met gnomemeeting, en netmeeting. Werkte allemaal als een trein. Het enige wat ik nog niet werkend gekregen heb is een gateway (koppeling tussen normale telefooncentrale en VoIP netwerkje)

snom 100 VoIP telefoon

Er schijnen ook SIP telefooncentrales voor linux/BSD te zijn (die ook samenwerken met die snom phone), maar hier heb ik me verder nog nooit in kunnen verdiepen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 11:09:
Ik ben ooit bezig geweest met VoIP telefoons en de openh323 gateway, en dat hele gedoe laten samenwerken met gnomemeeting, en netmeeting. Werkte allemaal als een trein. Het enige wat ik nog niet werkend gekregen heb is een gateway (koppeling tussen normale telefooncentrale en VoIP netwerkje)

snom 100 VoIP telefoon

Er schijnen ook SIP telefooncentrales voor linux/BSD te zijn (die ook samenwerken met die snom phone), maar hier heb ik me verder nog nooit in kunnen verdiepen :)
Hoe gaat dat in z'n werk? hoe zit 't met telefoon nummers? (IP's?) en wat is de geluidskwaliteit en betrouwbaarheid?
En als het netwerk wat zwaarder belast wordt?
Is QoS een vereiste?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 11:13 ]

Verwijderd

Plain Old Telephone System

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 13:42:
[...]

Plain Old Telephone System
Ik zat meer aan ISDN icm VoIP te denken...maar POTS is ook intressant...(iemand nog een kilo modems liggen >:) )

Verwijderd

Mischien is GNU Bayonne iets voor je.
GNU Bayonne, the telecommunications application server of the GNU project, offers free, scalable, media independent software environment for development and deployment of telephony solutions for use with current and next generation telephone networks.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de FAQ van Bayonne: :P
The DNS2Go customer you are trying to reach is currently offline.
En dat is niet de enige link die niet ok is.... (b.v. www.bsdtelephony.com wordt ook gelinks... :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 15:58 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

*schopje*

POTS/analoge gateway voor het KPN netwerk is zeker nog nergens te vinden ???

softwarematig maak ik me er geen zorgen om alleen de hardware tussen de POTS ingang in huis en pc zelf (het liefst met nummer herkenning)

Tja vanalles

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Waarchijnlijk is ISDN een stuk simpeler, dan hoef je namelijk geen extra analoog naar digitaal conversie te doen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

echter ik vind het zonde om extra geld uit te geven voor 3 extra nummers + extra lijn terwijl ik eigenlijk al DSL verbinding heb om VoiP te doen de analoge lijn zou alleen gebruikt worden voor Niet VoIP abbonee's

Tja vanalles

• killercow
  • Laatst online: 12-02 10:50

killercow

eth0

Volgens mij heet VGanylan, VG omdat het over Voice grade kabels (4 draadjes per lijn) 100mbit kan transporteren,

Daarnaast heeft het zeker wel voordelen boven normaal ethernet als je gesprekken wilt gaan voeren omdat het niet zoals ethernet iedere node willekeurig packets laat sturen, maar een beetje zoals tokenring iederen node vraagt of hij iets wil sturen.

Hierdoor heb je A geen collisions, B nooit bandbreedte te kort voor kleine belangrijke streams zoals Voip.

Je kunt trouwens ook sommige machines/nics en hogere status geven waardoor die packages eerder verzonden worden. (handig voor je Voip server)

openkat.nl al gezien?

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Om een hoop vragen over over VoIP te beantworden moet je dit document eve lezen:
http://www.bbned.nl/telefonie/bbned_spraak_data_integratie_v1.pdf

Zover ik begrijp moet er zoizo een gateway service VoIP naar telefonie afgesloten worden om
naar non-free telefonie nummers te bellen om je voip diensten in je lan te laten bellen naar
je 06 ofzo.

Een snelle zoek op google zou zeggen dat go2call onder het kopje pc-to-phone zoiets aanbied.

Zoiets doet tele2 namelijk ook:
phone(NL) -> kpn -> tele2 gateway -> Voip -> internet -> bedrijf -X- gateway -> phone(canada)
Waarbij tele2 bij bedrijf -X- de VoIP naar phone service inkoopt.

Nu is het dus kwestie van een VoIP naar phone service provider die dat wereldwijd aan een consument goedkoop kan verkopen...

Zover was ik met me VoIP gekomen....

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• GamesBond
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
Als het goed is heb je helemaal geen ISDN nodig. Als je op de site van Asterisk kijkt staat daar een X100P dat is een FXO kaart voor een analoge lijn. Die kaart kost maar liefst 15 hele USD (bij digitnetworks)!

Ik heb zelf de full VOIP starter kit besteld bij www.digitnetworks.com waar je voor 90 USD een IP phone en een FXO kaartje hebt. Daarmee moet je Asterisk PBX te koppelen zijn aan een analoge telefoonlijn.

Wil zelf alle inkomende gesprekken via de analoge lijn ingaand routeren, en de uitgaande gesprekken via een VOIP centrale/aanbieder op internet (hier heb ik nog niet naar gezocht).

Verder wil ik ook een GSM aan de PBX gaan koppelen voor gesprekken naar mobiele telefoons. Heb nog geen hardware gezien om via je PC calls te kunnen doen op een extern aangesloten GSM of apparaat waar je je sim in kunt drukken. GSM's met blauwtand of data kabel heb ik nog genoeg liggen, lijkt me cool om dat te koppelen. Met mijn vodafone abo een duo card er in drukken en ik kan met mijn 100.000 belminuten abo voor 0,nix vast->mobiel bellen :7
Als ik Asterisk draaiend heb ga ik wel eens verder onderzoeken hoe of dat kan. Lijkt me nl. ook wel cool voor in bedrijfsomgevingen waar ze veel naar mobiel bellen, gewoon 10 GSM's koppelen en je belt voor een kwart van de kosten.
Opsouten met die dure vast->mobiel kosten

Op http://www.voip-info.org kun je ook heel veel info vinden trouwens

[ Voor 8% gewijzigd door GamesBond op 30-05-2004 17:44 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je vergeet alleen dat je appartuur koopt wat niet voor KPN netwerk geschikt is, analoge lijn dan. analoog heeft namelijk een hele aparte manier van nummerweer gave wat in de rest van de wereld niet gebruikt wordt.

KPN's geldklop maniertje.

en gsm's koppelen ?

volgens mij spuit je wat modder in de lucht en hoop je dat je niet geraakt wordt want dat is net zo onzinnig |:(

Tja vanalles

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
GSM's koppelen is niks vreemds hoor. Voor de meeste telefooncentrales zijn tegenwoordig gewoon modules te krijgen waar je een simkaart inpropt. Alle gesprekken naar 06* nummers worden dan automatisch via deze modules geleid. Wij hebben er bij ons ook 4. Als je belt merk je er niks van, maar als de rekening komt des te meer :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bigs schreef op 31 mei 2004 @ 01:43:
GSM's koppelen is niks vreemds hoor. Voor de meeste telefooncentrales zijn tegenwoordig gewoon modules te krijgen waar je een simkaart inpropt. Alle gesprekken naar 06* nummers worden dan automatisch via deze modules geleid. Wij hebben er bij ons ook 4. Als je belt merk je er niks van, maar als de rekening komt des te meer :)
link ? want die techniek zegt me geen fok en als dit waar is dan gaat ik er eens naar kijken

Tja vanalles

• GamesBond
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
Heb inmiddels ook al 1000 links gevonden, Nokia maakt zelf een PBX module, Ericsson ook, net als Siemens. Verder deze bedrijven gevonden:
www.eccoms.by.ru
www.2n.cz
www.arago.cz
www.artech.com.tw

Maar alles vrij duur. (Als je geen Russisch kan lezen zoals ik google dan even op het type wat er staat er zijn ook Engelse beschrijvingen van). Vaag alleen dat je er verder niks over hoort. Die Nokia dingen zijn stervensduur (400-500 pleuri of zo) dus daar moet je echt veel voor bellen om dat er uit te halen.

Heb nog een gratis Postbank GSM (Siemens) dus ga voor 89 pleuri maar een HomeStation bestellen, daar komt gewoon een analoge lijn uit.

Overigens ben ik na wat spitten er achter gekomen dat de X100P FXO kaart van Digium niks minder is als een Intel Winmodem:
http://hairy.geek.nz/archives/000106.html
Maar er staan dus ook al berichten dat je wel *exact* dezelfde chipset moet hebben anders werkt het niet. Maar we blijven zoeken. Go tweakerts!! :)

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

http://www.goods2world.co...e512a95b634dc2ce498b095e5
hier staan de FXO kaarten genoemd voor 15 pond.

http://www.automated.it/guidetoasterisk.htm
ook aardig :)
Ik ga nog uitzoeken of deze ook in nederland te krijgen zijn.

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!
meestal een waarsschuwing en teleurstelling ... in dit geval zou het wel eens kunnen betekenen dat iemand dit allemaal al werkend heeft.

Doel:
ik zit in amsterdam, heb ADSL...

mijn ouders wonen in Zwolle, daar is ook ADSL en isdn / webvox (zowel anologe als ISDN lijn)

Ik wil met mijn nog te bouwen VoIP-telefoon naar andere VoIP toestellen kunnen bellen (heb weinig VoIP vrienden) maar wanneer het een normaal nummer blijkt te zijn wil ik via de telefoonlijn bij mijn ouders uitbellen!
stiekem is mijn achterliggende doel gewoon VoIP leren kennen :)

Zijn de mensen hier al verder met hun project?

update:
Ik begrijp nu dat het met een isdn modem makkelijker is... die heb ik nog wel liggen.
Ik heb ook de hele howto "getting started with asterisk" geprint... eens lezen vanaaf.

[ Voor 13% gewijzigd door xychix op 23-11-2004 19:06 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 12:13
Hoi hier wat tips,

Gebruik alleen ISDN kaarten met een HFC Chipset( http://www.colognechip.co...rs/frame-chips-closed.htm) in combinatie met deze "drivers" genaamd Bri Stuff hier kun je ze vinden: http://83.137.99.170/jn/relaunch/asterisk/

De reden dat alleen hier speciale asterisk drivers voor zijn is omdat deze chipset de enige is die in massaproductie gemaakt word en daarom het goedkoopst is (kompleet ISDN kaartje met HFC chipset is 20 euro bv. de Etech PCTA128 )

Andere kaarten die je via aanstuurd isdn4linux hebben last van een hoge latency tijdens gesprekken (500ms en meer).

Kernel 2.6 wordt niet echt heel goed ondersteunt door Asterisk, als je iets mindere asterisk/linux skills hebt zou ik met een 2.4 kernel beginnen om probemen die door de kernel kunnen komen uit te sluiten

(Zelf beheer ik 5 asterisk centrales welke met het iax protocol over internet met elkaar verbonden zijn. Aan deze centrales hangen quatrovoxen, en complete avaya centrales. Deze koppelingen met de avaya's gebeurt doormiddel van ISDN kaarten, de koppelingen met quatrovoxen doormiddel van x100p's(de winmodems) of een ISDN kaart die in NT mode draait)

[ Voor 35% gewijzigd door TAMW op 23-11-2004 20:51 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

TAMW schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:33:
Hoi hier wat tips,
...veel nuttige info....
Tnx, zo'n isdn kaart heb ik nog liggen denk ik. (moet ik dit weekend even in zwolle in de kast graven).

Ik ben van plan het op te zetten met FreeBSD, mocht dit niet werken kan ik altijd nog een linux pakken. Het zit in de ports dus de software zou werken te krijgen moeten zijn :)

Ben nu de manual aan't lezen

• TAMW
Met FreeBSD gaat je ISDN kaart in combo met bristuff niet werken.

Vergeet FreeBSD voor asterisk gebruik gewoon bv. Fedora Core 1 deze heeft de 2.4 kernel.
Dat werkt gegarandeerd.
Asterisk is al moeilijk genoeg, en de documentatie is echt waardeloos.

Als je zometeen veel meer asterisk skills hebt zou je FreeBSD kunnen proberen maar ik acht de kans van slagen nul.

[ Voor 20% gewijzigd door TAMW op 23-11-2004 21:02 ]

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
TAMW schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:33:
Hoi hier wat tips,

Gebruik alleen ISDN kaarten met een HFC Chipset( http://www.colognechip.co...rs/frame-chips-closed.htm) in combinatie met deze "drivers" genaamd Bri Stuff hier kun je ze vinden: http://83.137.99.170/jn/relaunch/asterisk/

De reden dat alleen hier speciale asterisk drivers voor zijn is omdat deze chipset de enige is die in massaproductie gemaakt word en daarom het goedkoopst is (kompleet ISDN kaartje met HFC chipset is 20 euro bv. de Etech PCTA128 )
Ik heb geprobeerd met een HFC-kaartje van Trust om de ISDN-lijn aan de praat te krijgen, maar dat is me niet gelukt. Wel kreeg ik het werkend dat ik een ISDN telefoon erop aan kon sluiten dmv een isdn-crosscabel en nt1-kastje.
Met de buitenlijn leek het al op een vrij laag niveau mis te gaan; de hele lijn ging 'dood'. Als ik het nummer belde kreeg ik zo'n nummer is afgesloten toontje, en later parallel aangesloten isdn-toestel deed niks.
Iemand misschien tips?

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Om niet te moeilijk te doen over Ossen kan het zijn dat ik de CF versie van Asterisk Live "CD" op USB probeer te installen...

is denk ik de makkelijkste manier om te beginnen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Egbert schreef op woensdag 24 november 2004 @ 10:17:
[...]

Ik heb geprobeerd met een HFC-kaartje van Trust om de ISDN-lijn aan de praat te krijgen, maar dat is me niet gelukt. Wel kreeg ik het werkend dat ik een ISDN telefoon erop aan kon sluiten dmv een isdn-crosscabel en nt1-kastje.
Met de buitenlijn leek het al op een vrij laag niveau mis te gaan; de hele lijn ging 'dood'. Als ik het nummer belde kreeg ik zo'n nummer is afgesloten toontje, en later parallel aangesloten isdn-toestel deed niks.
Iemand misschien tips?
KPN Storingsdienst bellen :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:24

slaay

Natuurbeleven.com

Kwartiertje wachten, daarna wordt je aansluiting herstart. Hierna zou het weer moeten werken.

Dich bis echt unne foëzen haas

• TAMW
Egbert schreef op woensdag 24 november 2004 @ 10:17:
[...]

Iemand misschien tips?
Draaide je de kaart wel in TE mode? Werkt de lijn wel met alleen het isdn toesten op de bus?

• TAMW
xychix schreef op woensdag 24 november 2004 @ 10:59:
Om niet te moeilijk te doen over Ossen kan het zijn dat ik de CF versie van Asterisk Live "CD" op USB probeer te installen...

is denk ik de makkelijkste manier om te beginnen
Nogmaals, het makelijkst en meeste kans van slagen is gewoon een Linux distro
met een 2.4 kernel zeker als je ook ISDN kaarten erbij wil gaan gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door TAMW op 24-11-2004 18:39 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
Ik heb asterisk geinstalleerd staan het configgen ervan is rottig maar al sje het eenmaal door hebt is er niks meer aan :D
ik heb het nog niet 100% getest maar volgens mij werkt het nu maar dat ga ik straks een testen :D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Aha ik zie dat meer mensen op het idee zijn gekomen om met asterisk te stoeien :)
In de laaste linuxmagazine hebben ze ook z'n asterisk server gemaakt.

Tis me nu alleen nog niet helemaal duidelijk wat voor een modem ik nu nodig heb om het geheel werkend te krijgen met een analoge telefoon (FXS of FXO) dus :

telefoon ------ FXS of FXO pc

hoe de rest gaat werken doet er ff niet toe ik wil eerst even mijn oude telefoon goedkoop werkend zien te krijgen

Verwijderd

Een analoge lijn omzetten naar digitaal is een nachtmerrie tegenwoordig, omdat de hardware (bijna :?) niet meer gemaakt wordt. Ik heb de FreeBSD/Linux opties nooit goed bekeken, maar de gangbare industrie opties zijn heel duur.

• TAMW
Ybox schreef op zondag 28 november 2004 @ 22:22:
Aha ik zie dat meer mensen op het idee zijn gekomen om met asterisk te stoeien :)
In de laaste linuxmagazine hebben ze ook z'n asterisk server gemaakt.

Tis me nu alleen nog niet helemaal duidelijk wat voor een modem ik nu nodig heb om het geheel werkend te krijgen met een analoge telefoon (FXS of FXO) dus :

telefoon ------ FXS of FXO pc

hoe de rest gaat werken doet er ff niet toe ik wil eerst even mijn oude telefoon goedkoop werkend zien te krijgen
Kan allebei het makkelijkst is met 1 FXO kaartje die je op een telefooncentrale bv. homevox, quatrovox, duovox enz aansluit (voor 8 Euro heb je zo'n clone kaartje als je even goed zoekt)

FXS VS FXo

Aan een FXS hang je een analoog telefoon toestel
Aan een FXO een Analoge Lijn

Dit wil dus zeggen dat een FXO zich gedraagt als een toestel en een FXS als centrale

[ Voor 4% gewijzigd door TAMW op 28-11-2004 23:14 ]

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
TAMW schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:56:
Asterisk is al moeilijk genoeg, en de documentatie is echt waardeloos.
Pfoe, gelukkig. Ik ben toch niet de enige die dat vindt. Ben nu bezig met het opzetten van een VoIP server op basis van Asterisk. Intern werkt het nu als een trein. Voicemail is wel cool :)
Ik moet nu alleen nog de connectie naar buiten zien te regelen.

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Sorry, dubbelpost

[ Voor 97% gewijzigd door DumbAss op 30-11-2004 12:36 ]

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• killercow
  • Laatst online: 12-02 10:50

killercow

eth0

kan je met zo'n asterix server ook een inbel server maken/

Ik heb thuis geen telefoon centrale, maar ik wil 3 simpele settop boxjes (met alleen 56k modem) laten inbellen op mijn eigen "internet server", kan ik met die asterix server het zo opbouwen dat de internet isp server gebeld kan worden door bijvoorbeeld een 1 te dialen op die settop boxjes?
Dan kan ik namenlijk gratis internetten naar mijn eigen server via die 2watt boxjes (die met scart of d-sub gemakkelijk aan een tv/monitor te hangen zijn en een heerlijk wireless keyboard en afstandsbediening hebben)

openkat.nl al gezien?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25

JaQ

ik heb vorig jaar een kaartje van Digium mijn kant op laten komen. Deze werkt over POTS. Nummerherkenning gaat voor POTS in Nederland zeker niet werken (dankzij KPN). Voor ISDN overigens wel. Mijn installatie was op basis van Debian Woody met een 2.4 kernel. Helaas is echter het moederboard van die doos 3 weken geleden overleden :( (weer een P2 afgeschreven)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Asterisk vind ik iets goed als je zoiets wilt. Heeft support voor standaard lijn, ISDN, VoIP etc. en een hele resem andere dingen: http://www.asterisk.org/index.php?menu=features

Ik heb het eens geinstalleerd als test en het blijkt goed te werken en redelijk eenvoudig te configureren. Zeker voor meer uitgebreidere firma's zie ik dat wel zitten. En je kunt nog je oude infrastructuur integreren ook.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1