Toon posts:

Hardeschijf indeling

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik las net een topic over harde schijf indeling, nu heb ik daar ook een vraagje over. Ik heb op dit moment namelijk een OS HD van 9 gig. Daarnaast heb ik een disk voor data. Op deze OS disk heb ik op dit moment 3 partities namelijk: DOS, WINDOWS 2000 SWAP en WINDOWS 2000. Ik wil er nu ook linux bij gaan zetten. Kan ik nu gewoon de windows 2000 partitie kleiner maken en vervolgens op dat gedeelte de linux / en swap installeren. Of is het beter om voor een hele andere inderling te kiezen? Ik wil wel graag windows 2000 houden, maar dos hoeft van mij niet. Ook wil ik niet aan de data schijf zitten.

Daarnaast wilde ik vragen of het echt nuttig is om een apparte swap partitie voor windows te maken. Ik hoor daar ook weer verschillende verhalen over.

Alvast bedankt,

lmnt22

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Apparte Swap hoeft niet, en is volgens mij ook niet echt nuttig, maar dat ter zijde ;)

Je zou dan die W2k Swap kunnen verwijderen, en dan een W2k partitie erop, daarnaast, een Linux Installatie, :)

doe 4 GB voor Windows + Progs, en de rest voor je Linux en je Linux Swap :)

suc6

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Welkom op GoT, helaas heb je de faq nog niet volledig gelezen, het groeten e.d. is niet nodig.
Daarnaast is dit topic volgens mij niet helemaal goed geplaatst, omdat je dit beter kan doen in opslagmedia.
Maargoed.
Om je ff op weg te helpen, je kunt indd een prima linux partitie erbij maken, dus gewoon een 4e partitie maken en op die manier 4 os'en naast elkaar zetten. Dit is volgens mij de beste oplossing.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Verwijderd

Aparte swap op dezelfde fysieke disk is zeker niet nodig. Als de swap op een andere disk zit dan heeft het wel voordelen.

Verwijderd

Ikzelf heb maar één partitie, omdat ik dan mijn ruimte het beste kan gebruiken. Als je meerdere partities hebt zul je op bijna elke partitie een beetje vrije ruimte moeten hebben. Er zijn andere manieren om te zorgen dat je swapfile niet defragmenteerd en vooraan je harde schijf staat. Met Norton Speeddisk bijv.

Verwijderd

[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Dit is met de search wel te vinden, aangezien het al wel veel vaker aan de orde geweest is in NOS. Vragen over Windows horen hier niet thuis. Minimaal voor je Linux install is een / partitie en een swap partitie. Maar deze gaat dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.