Toon posts:

Ernstige Raid Problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogal wat probleempjes met mijn raid setup.

Nou hier mijn situatie :

Mijn specs :

Enermax 353 Watt, Regelbare fan.
Pentuim 2,66 @ 2,8 ghz 1.6 V (Eerst raid probleem oplossen voordat ik verder ga met oc)
Epox 4PEA+
2x IBM 120GXP Raid 0 (Beide een aparte kabel, master)
Fastrack onboard controller : stripesize 16k
Leadtek GF4 Ti4600
Sb Audigy
Rheobaybus : 1 : zalman 90 fan (hangt boven
2 : Intake 80 fans (Lian li pc65)
3 : Outtake fan 80
4 : Blauw CFFL

Nu heb ik het volgend probleem, mijn systeem freezed af en toe een seconden of 10 en gaat dan weer verder. Ik hoor ook af en toe een drive opnieuw opspinnen. Daarnaast heb ik regelmatig corrupte windows xp installaties, dus booten lukt regelmatig niet. Vanwege missende bestanden. Gelukig bied Ghost een oplossing om telkens een image terug te zetten, maar uiteraard is dat niet de oplossing.

Er is dus iets aan de hand, als eerste dacht ik dat er een schijf kapot was, of niet helemaal lekker. Ik heb beide hardeschijven los draaiend gehad met Winxp er op. Deze hebben beide perfect gewerkt.

Rounded cables vervangen met nieuwe. Ook geen uitkomst.

Te ver geoced? Alles standaard gezet.. ook geen uitkomst.

Andere stripesize? Dit moet ik nog testen, maar ik verwacht niet dat 16k een probleem geeft aangezien freezes al voorkomen met gebruik van internet programma's zoals msn en internet explorer.

Snap er dus helemaal niks meer van. Ik las toevallig in een topic van Abbadon dat hij problemen had met de voeding/fans en wegvallende schijven. Morgen ga ik dit gelijk even testen (trek mijn baybus er even uit)

353 watt moet toch voldoende zijn? En het is ook nog is een enermax, dus van goede kwaliteit.

Software probleem is het niet, omdat schone xp installaties ook geen uitkomst bieden.

Het is dus echt iets hardware matigs, de audigy kan ook geen problemen leveren omdat ik een harde schijf opnieuw hoor opspinnen. Voeding? Ik heb helaas geen andere voedingen ter beschikking dus helaas kan ik dit niet testen

Alle onderdelen zijn nieuw behalve me hdisks (Die ik individueel getest heb, en perfect werken) en videokaart.

Moederboard is het ook niet, heb hem op een Epox 4G4A+ gehangen, ook dit leverde hetzelfde probleem op? :|

Ik ben ten einde raad, graag wat hulp

Verwijderd

download en draai eens Memtest86.

geheugenproblemen zouden een hoop kunnen verklaren.

O ja: Highpoint bios/firmware en drivers dienen dezelfde versie te zijn als het even kan.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 16:00 . Reden: onboard Promise..geen HPT ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 15:59:
download en draai eens Memtest86.

geheugenproblemen zouden een hoop kunnen verklaren.

O ja: Highpoint bios/firmware en drivers dienen dezelfde versie te zijn als het even kan.
Tested, memory (samsung pc2700) 0 fouten.

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Heeft je Fastrack onboard controller een BIOS?
Heb je die instellingen doorgespit?

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Concrete schreef op 21 januari 2003 @ 17:04:
Heeft je Fastrack onboard controller een BIOS?
Heb je die instellingen doorgespit?
Ja, je kunt er eigenlijk niks tot weinig in doen. Puur een array aan maken, verwijderen en of status kijken.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Volgens mij heb jij problemen met de harddisks aan die RAID-controller. Als je regelmatig een schijf hoort opspinnen dan heb je grote kans dat er een probleem is met een schijf of er is een spanningsprobleem. Die 350 Watt voeding "kan" wat aan de krappe kant zijn voor alle "stroomvretende" hardware die je hebt. (2x Harddisk, P4, Ti4600, alle aangesloten fans, eventuele CD-writer)

Wat ik in eerste instantie zou uitproberen om je voeding wat te ontlasten:
- Eventueel overgeklokte hardware weer op normaal zetten (CPU/GeForce)
- Schakel zoveel mogelijk fans eens uit (behalve je voeding en CPU-fan)
- Ontkoppel eventuele CD/DVD-roms/writers (ik neem aan dat dat er ook inzit)

Controleer of alle aansluitingen van je harddisk goed vast zitten (vooral de voeding). Start dan de boel weer op en kijk of deze problemen zich nu ook voordoen.

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Topicstarter
Chrasher schreef op 21 januari 2003 @ 19:16:
Volgens mij heb jij problemen met de harddisks aan die RAID-controller. Als je regelmatig een schijf hoort opspinnen dan heb je grote kans dat er een probleem is met een schijf of er is een spanningsprobleem. Die 350 Watt voeding "kan" wat aan de krappe kant zijn voor alle "stroomvretende" hardware die je hebt. (2x Harddisk, P4, Ti4600, alle aangesloten fans, eventuele CD-writer)

Wat ik in eerste instantie zou uitproberen om je voeding wat te ontlasten:
- Eventueel overgeklokte hardware weer op normaal zetten (CPU/GeForce)
- Schakel zoveel mogelijk fans eens uit (behalve je voeding en CPU-fan)
- Ontkoppel eventuele CD/DVD-roms/writers (ik neem aan dat dat er ook inzit)

Controleer of alle aansluitingen van je harddisk goed vast zitten (vooral de voeding). Start dan de boel weer op en kijk of deze problemen zich nu ook voordoen.
Ik ga het morgen gelijk proberen, en ja ik heb nog een plexwriter 24x er in zitten.

Ik verwacht het morgen te weten omdat de hardeschijven perfect werken als losse schijven, 2 mobo's getest, mem check etc etc. Dus het enige wat nog overblijft is :

Stripesize van 16k
en de voeding.

Ik ga uiteraard eerst alle extra fans uitschakelen en na een frisse winxp instalatie op 16k stripesize de cdrw ook los koppelen. Ik zal gelijk even de voltages opschrijven voor het los koppelen van de fans etc en na.

Alvast bedankt, ik hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

1 van je schijven is je aan het irriteren

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ook is enermax een goed merk, een cffl kan het zaakje toch instabiel maken probeer maar eens zonder. Moet haast voedingprobleem zijn dit.

Tweakers Discord

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

vast bedankt, ik hou jullie op de hoogte.
En? Is er al iets meer bekend? Ben erg benieuwd. B)

PSN-id: Chrasher

Pagina: 1