Toon posts:

[WIN2k] DHCP + DNS op zelfde server server ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan hier opnieuw de DHCP en DNS opzetten, we hebben hier nog een NT4 netwerk dat voorbereid moet worden op een migratie naar een Win2k domein. Echter eerst moet de DHCP en DNS goed opgezet worden.

Ik zelf had in gedachten om een superscope te maken en daarin 2 servers onder te brengen, op het moment dat server1 uitvalt dan moet server2 het overnemen.
Zijn hier voor of nadelen van ?

Verder is server1 op dit moment de primaire DNS server en server2 de secundaire DNS server, is het raadzaam om op deze servers ook de DHCP te installeren ? Of kan ik dit beter op een andere server plaatsen ?

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

DNS en DHCP werken heel goed samen met Win2k server.
Twee DHCP servers lijkt me beetje overkill, tenzij je echt een major ass network hebt.
Mocht de DHCP onverhoopt wegvallen, dan worden volgens mij gewoon de oude leases behouden totdat de DHCP server terug komt.

The more you know, the more you know you don't know.

Verwijderd

Volgens mij gaat dan de interne DHCP server van 2000 pro in werking ... en krijg je een 169.0 adres ... ;)

Verwijderd

Klopt, je kan je leases instellen. Zet je je lease b.v. op 7 dagen dan houd hij 7 dagen lang het zelfde adres en na 7 dagen dan vraagt hij weer een release aan de DHCP server. Dus 1 DHCP server lijkt mij wel genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Maar een redundante DHCP / DNS server kan je toch opzetten d.m.v. zo'n Superscope ?
We hebben hier namelijk een redelijk groot netwerk en dit moet ten allen tijde blijven draaien.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:11

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 09:50:
Maar een redundante DHCP / DNS server kan je toch opzetten d.m.v. zo'n Superscope ?
We hebben hier namelijk een redelijk groot netwerk en dit moet ten allen tijde blijven draaien.
Kan je beter een big-ass generator kopen, want een stroomstoring en alle workstations liggen op hun kont :+

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

dat kan idd in een superscope, maar het heeft zoals eerder genoemd weinig nut.

En mocht het toch verkeerd gaan, binnen 15 minuten draait je nieuwe DHCP server...

Verwijderd

Als je straks die dhcp server installeert schrijf je even de stappen / config van je dhcpserver op. Op die tweede server installeer je alvast DHCP maar disable je het. Mocht die server dan uitvallen zet je de gedisablede dhcp aan configureert hem en binnen 10 minuten draait het. Als je je leases bijv. op 7 dagen zet en de server valt uit behoud de client dat ip adres of hij moet ipconfig /release inkloppen. Het is alleen lastig voor oudere leases of nieuwe clients

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat zou je kunnen opvangen door een "reserve scope" te gebruiken, die qua ip-subnet wel klopt met je netwerk maar die niet in de normaal gebruikte scope valt. Dan kun je geen dubbele ip-adressen krijgen in ieder geval.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je meerdere servers tot je beschikking hebt, zou ik 2 DHCP servers installeren, ieder met 50 % van de beschikbare adressen.
Dus server A x.x.x.50 t/m x.x.x.150
en server B x.x.x.151 t/m x.x.x.250

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 08:26
Kom op zeg waar hebben we het over; DHCP..... Als dat plat gaat blijven je clients gewoon fijn doordraaien. Al zet je de lease op een dag heb je nog ruimschoots de tijd om weer iets op te tuigen (in geval van hardware storing desnoods een laptop met een 100 MB kaart). Met dhcpexim maak je even een export van je scopes en heb je dus alle gereserveerde addressen ook "geback-upped"
Je kan je beter focussen op je DNS goed uit te voeren \ redundant te maken; gaat dat plat heb je namelijk meteen een probleem zeker in een AD. Dus wat dat betreft idd wel primaire en secondary servers neer gaan zetten.

Appels zijn geen peren

Pagina: 1