Hoe weet ik zeker dat ik raid 1 draai?

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een mirror set gemaakt met een promise fasttrack 100 controller. hierbij maak ik gebruik van 2x80 Gb schijven, in raid-1 dus. dit functioneert allemaal prima en ik draai er xp prof op.

bij het aanmaken van de raid array kon ik kiezen uit het kopieren van 1 schijf en met de data van die schijf beginnen of gewoon helemaal from scratch een nieuwe array maken. ik heb een geheel nieuwe array gemaakt. daarna partities er op etc.

mijn vraag is eigenlijk vrij simpel. hoe weet ik absoluut zeker dat mijn data inderdaad op beide schijven weggeschreven wordt? op de schijven zitten geen lampjes ofzo zodat je kan zien dat ze aangesproken worden. ik kan natuurlijk 1 voor 1 beide schijven loshalen en kijken of er wat op staat, maar dat wil ik eigenlijk niet omdat er dan data verandert op 1 schijf terwijl dit op de andere niet het geval is als ik in die situatie windows op zou starten.

dit mag allemaal paranoia klinken maar ik wil zekerheid hebben hier over.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ruk gewoon je primaire schijf eraf een boot van de backup-schijf... Die controllerer begint waarschijnlijk wel te mauwen dat er iets vreselijks is, maar het zou gewoon moeten werken.

Of kort gezegd: Je simuleert een 'crash' van je harddisk.

Dat over dat misgaan valt wel mee, zolang je je primaire disk afkoppelt dan is er niets aan de hand, mocht je de data op de backup schijf mollen, dan kun je gewoon weer je primaire schijf mirroren.

[ Voor 46% gewijzigd door GraveR op 21-01-2003 02:16 ]

Verwijderd

als je maar 80 gb schijfruimte hebt, heb je dus raid 1....

Verwijderd

Heeft Promise niet een of ander tooltje waarmee je dat kunt zien?

3ware zie je dit:
SCSI ID 0 3ware 3W-6200 disk controller
Array Unit 0 Mirror (RAID 1) 40.1 GB OK
Port 0 ST340810A 40.2 GB OK
Port 1 ST340810A 40.2 GB OK

• smvs
  • Niet online
hij zegt ook wel iets in de trant van mirror 2x80 GB ofzo dus hij ziet zowieso 2 schijven. ik weet iig zeker dat het geen raid-0 is want ik heb dus inderdaad maar 80 GB.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 02:18:
Heeft Promise niet een of ander tooltje waarmee je dat kunt zien?

3ware zie je dit:

[...]
Yes, promise heeft ook zo'n tooltje: link

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• smvs
  • Niet online
oke dan.

ik zie in die utilty ook een hot spare functie staan. kan je dat ook nog aanzetten op zo'n goedkoop controllertje, zelfs gewoon in raid-1? (ik snap dat ik dan nog een 80 gig schijf nodig heb)

[ Voor 94% gewijzigd door smvs op 21-01-2003 12:13 ]

Pagina: 1