Argh 
Wat doe ik fout in het volgende C-progje:
- in een array staan de cijfers van 5 leerlingen
- met een for-loop moeten leerlingnr 0 t/m 4 en bijbehorend cijfer uit de array gelezen worden
- in dezelfde for loop wordt ook meteen de som van de cijfers berekend om later het gemiddelde te bepalen
De output is:
Ik was eigenlijk bezig met een uitgebreider programmaatje met floats, maar ik heb alles eruit gesloopt, en het loopt stuk op een dodelijk simpele for loop!!??
Dus mijn vraag is: wat gaat hier niet goed? Waarom springt het prog. naar 5, terwijl de for-loop op moet houden bij 4??
Ik compileer het met Dev-C++ 4.0 en de nieuwste 4.9.7.0 (heeft mingw (GCC) 3.2 compiler). In beiden werkt het niet.
Wat doe ik fout in het volgende C-progje:
- in een array staan de cijfers van 5 leerlingen
- met een for-loop moeten leerlingnr 0 t/m 4 en bijbehorend cijfer uit de array gelezen worden
- in dezelfde for loop wordt ook meteen de som van de cijfers berekend om later het gemiddelde te bepalen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| #include <stdio.h>
main()
{
int i, som=0, gem=0, cijfer[5]={8, 8, 6, 4, 7};
printf("leerlingnr: cijfer:\n");
for(i=0; i<=4; i=i+1);
{
printf("\t%d \t%d\n", i, cijfer[i]);
som=som+cijfer[i];
}
gem=som/5;
printf("\nHet gemiddelde is: %d", gem);
scanf("%d", &i);
return 0;
} |
De output is:
code:
1
2
3
4
| leerlingnr: cijfer:
5 2147348480
Het gemiddelde is: 429469696 |
Ik was eigenlijk bezig met een uitgebreider programmaatje met floats, maar ik heb alles eruit gesloopt, en het loopt stuk op een dodelijk simpele for loop!!??
Dus mijn vraag is: wat gaat hier niet goed? Waarom springt het prog. naar 5, terwijl de for-loop op moet houden bij 4??
Ik compileer het met Dev-C++ 4.0 en de nieuwste 4.9.7.0 (heeft mingw (GCC) 3.2 compiler). In beiden werkt het niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-01-2003 01:15 ]