Toon posts:

On-board Raid-controller problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met Sandra mijn Raid config 0 (performance) getest. Het resultaat was om te huilen. Nog geen 8MB per seconde ;(
Heb alles al geprobeerd:

1. Nieuwste Via 4-in1 hyperion.
2. Nieuwste bios voor Gigabyte 7VAXP (kt400).
3. Latency Patch....

Ik heb 2 maxtor d740 40gb's, identieke schijfjes.Win2k met SP3 pro.
Ik gebruik de on-board RAID-controller Promise Winfast2000. Waar kan het nog meer aan liggen?......

Verwijderd

Wel de goede driver geinstalled tijdens het installeren van je os?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 00:14:
Wel de goede driver geinstalled tijdens het installeren van je os?
ja, die heb ik zelfs nog handmatig van de cd moeten kopieren naar floppy, want anders pakte win2k hem nie

Verwijderd

is 't niet de Fasttrack lite controller???
hoe staan je schijven?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 00:43:
is 't niet de Fasttrack lite controller???
hoe staan je schijven?
ja, de fasttrack lite ja...
mijn schijven staan allebij als master, elk op hun eigen 80 pins cable, op hun eigen controller....

Verwijderd

raar, 8mb per seconde, wel heel erg traag...

misschien iets van een virusscanner?
of een ander proggie wat loopt...
ik haal hier 38mb per seconde

Verwijderd

weliswaar met een Fasttrak 100 TX2

Verwijderd

al nieuwe drivers geprobeerd?

www.promise.com

Verwijderd

Topicstarter
De drivers voor die on-board zijn niet om Promise.com te downen... maar de laatste heb ik al... geen virusscanner, geen andere shit... heb een clean install gedaan!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Fijn dat je meedenkt.... jammer dat je de editknop niet gebruikt waarmee jouw 3 berichten in 1 bericht geplaatst hadden kunnen worden.

Maar goed:
Ik heb een PCI TX2 dus extern en draai RAID1 mirrored met 2 x 120 GB WD 2 MB.
Ben zelf niet zo geïnteresseerd in de snelheid maar wil graag toch eens vergelijken of RAID0 nu zoveel sneller kan zijn.

Buffered read 79 MB/s
Sequential read 32 MB/s
Random read 12 MB/s
Buffered write 27 MB/s
Sequential write 26 MB/s
Random write 8 MB/s
AAT 3 ms (estimated)

TS:
Plaats jouw lijstje eens ter vergelijking. Misschien zien we waar de verschillen het duidelijkst zijn.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 21 January 2003 @ 01:10:
[...]

Fijn dat je meedenkt.... jammer dat je de editknop niet gebruikt waarmee jouw 3 berichten in 1 bericht geplaatst hadden kunnen worden.

Maar goed:
Ik heb een PCI TX2 dus extern en draai RAID1 mirrored met 2 x 120 GB WD 2 MB.
Ben zelf niet zo geïnteresseerd in de snelheid maar wil graag toch eens vergelijken of RAID0 nu zoveel sneller kan zijn.

Buffered read 79 MB/s
sequential read 32 MB/s
Random read 12 MB/s
Buffered write 27 MB/s
Sequential write 26 MB/s
Random write 8 MB/s
AAT 3 ms (estimated)

TS:
Plaats jouw lijstje eens ter vergelijking. Misschien zien we waar de verschillen het duidelijkst zijn.
Ik post ze zo ff.. de test duurt ook lang :)
paar minuutjes

Buffered read 82 MB/s
sequential read 9 MB/s
Random read 2894kB/s
Buffered write 16 MB/s
Sequential write 14 MB/s
Random write 8 MB/s
AAT 16 ms (estimated)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 01:22 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De verschillen zijn dus toch behoorlijk groot. Zo te zien moet dat inderdaad sneller kunnen. Misschien, maar ik ben (nog) niet zo thuis in RAID, kan defragmenteren helpen?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 21 januari 2003 @ 01:25:
De verschillen zijn dus toch behoorlijk groot. Zo te zien moet dat inderdaad sneller kunnen. Misschien, maar ik ben (nog) niet zo thuis in RAID, kan defragmenteren helpen?
hep ik al geprobeerd.... geen effect...

Verwijderd

Ik heb echt geen flauw idee wat het kan zijn.. maar ik zal mijn benchmark ook ff posten aangezien ik ook 2 maxtors van 40GB heb (losse 100 tx2), om het verschil goed te zien.

Dit is wel ongefragmenteerd, met virusscanner, iexplorer, irc bots en wat downloads in de achtergrond.

buf.read 75MB/s
seq.read 65 MB/s
ran.read 7MB/s
buf.write 35MB/s
seq.write 37MB/s
ran.write 9MB/s
acces time 9 ms

Ik zou zeggen draai powermax eens om te kijken of er iets mis is met 1 van de schijven.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou nog een keer de bekabeling en bejumpering nagaan:
Blauwe connector op mobo, zwarte op de schijf en de HDD jumper op Cable Select zetten.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 21 januari 2003 @ 07:15:
Ik zou nog een keer de bekabeling en bejumpering nagaan:
Blauwe connector op mobo, zwarte op de schijf en de HDD jumper op Cable Select zetten.
heb ik allemaal geprobeerd... heb de hdd's ook allebij op Master gehad, dit had ook geen effect....

Verwijderd

Je hebt neem ik aan wel ata100 ide kabels?
En als je ze misschien eventjes kunnen vervangen. Misschien dat er 1 of meerdere aders (half) kapot zijn.
Want sommige processen in je benchmark doet ie wel snel, en andere juist weer extreem langzaam.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 12:48:
Je hebt neem ik aan wel ata100 ide kabels?
En als je ze misschien eventjes kunnen vervangen. Misschien dat er 1 of meerdere aders (half) kapot zijn.
Want sommige processen in je benchmark doet ie wel snel, en andere juist weer extreem langzaam.
Ik had nog een paar ide kabels liggen, het zelfde effect.... :( bestaat er wel een oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

mag ik vragen met welk proggie je de snelheid meet?
ik heb namelijk 2 x 60gb maxtor en 2 x 80gb seagate beide in raid 0 staan met een hpt372
moet zeggen dat kopieren lekker gaat maar soms wel inzinkingen heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 13:12:
mag ik vragen met welk proggie je de snelheid meet?
ik heb namelijk 2 x 60gb maxtor en 2 x 80gb seagate beide in raid 0 staan met een hpt372
moet zeggen dat kopieren lekker gaat maar soms wel inzinkingen heeft?
Met Sisoft Sandra 2003

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe 'voelt' de config eigenlijk aan? Het is trouwens algemeen bekend dat Sandra niet altijd even betrouwbaar is. Test je config eens met ATTO (onder de Mededelingen in de OM FAQ kun je lezen waar je het kan vinden ;) ). Zet de "total length" instelling wel op z'n hoogst (32MB) voor je gaat benchen :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 21 January 2003 @ 13:20:
Hoe 'voelt' de config eigenlijk aan? Het is trouwens algemeen bekend dat Sandra niet altijd even betrouwbaar is. Test je config eens met ATTO (onder de Mededelingen in de OM FAQ kun je lezen waar je het kan vinden ;) ). Zet de "total length" instelling wel op z'n hoogst (32MB) voor je gaat benchen :)
Dat zal ik eens gaan doen.... de config voelt zwaar kut aan... Hij blijft om de zoveel tijd een paar secondjes hangen. Ook als ik maar 1 iexplorer geopend heb.....
De benchmark gaf dit aan:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/makhlouf/test.jpg

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 21 januari 2003 @ 13:20:
Ik heb de benchmark gepost, maar wat is nu je conclusie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is inderdaad betreurenswaardig :/ De reads zouden vanaf 16K constant rond de 80MB moeten hangen en de writes zouden langzaam opgebouwd moeten worden tot 80MB.

Probeer eens de laatste BIOS update en lees iig dit topic ook door Maxtor D740X-6L Raid 0 performance je bent niet de enige ;)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
ik test altijd met HDtach, daarmee kom ik met dezelfde raid config (heb ook die promise lite, maar dan gemod naar een full en heb 2zelfde schijven als topicstarter) rond de 80mbs!

Je hebt zeker nog niet de Raid Performance Patch geinstalleerd? (versie 1.1)

kan je ergens op www.viaarena.com downloaden denk.

heb je beide schijven op 1 controller of allebei op een aparte? dat scheelt de helft van de performance, ook kan je de seek time verbeteren door iets met een dos tootlje het "geluid" te verminderen of te verhogen (dus gewoon de koppen aggressiever laat bewegen of rustiger) als je dat doet moet je effe op maxtor.com kom kijken en omdat te doen moet je je schijven even op een gewone conroller plaatsen, je data blijf intakt.

hoop dat je er wat aan hebt, weet niet of deze tips al eerder in topic gegeven zijn.

• Mister_X
ik zit op school en wil hier niet ingelogt blijven dus kan ik me vorige post niet editen,

http://www.viaarena.com/?PageID=66 daar kan je de rpp1.02.zip (raid perfomance patch) vinden!

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 22 januari 2003 @ 11:41:
ik test altijd met HDtach, daarmee kom ik met dezelfde raid config (heb ook die promise lite, maar dan gemod naar een full en heb 2zelfde schijven als topicstarter) rond de 80mbs!

Je hebt zeker nog niet de Raid Performance Patch geinstalleerd? (versie 1.1)

kan je ergens op www.viaarena.com downloaden denk.

heb je beide schijven op 1 controller of allebei op een aparte? dat scheelt de helft van de performance, ook kan je de seek time verbeteren door iets met een dos tootlje het "geluid" te verminderen of te verhogen (dus gewoon de koppen aggressiever laat bewegen of rustiger) als je dat doet moet je effe op maxtor.com kom kijken en omdat te doen moet je je schijven even op een gewone conroller plaatsen, je data blijf intakt.

hoop dat je er wat aan hebt, weet niet of deze tips al eerder in topic gegeven zijn.
Ik heb elke schijf op een aparte controller. Heb de Maxtor dos tool nog niet gebruikt. Ga ik even proberen, maar volgens mij staat het met die sound/performance instellingen standaard wel goed...

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 22 January 2003 @ 11:44:
ik zit op school en wil hier niet ingelogt blijven dus kan ik me vorige post niet editen,

http://www.viaarena.com/?PageID=66 daar kan je de rpp1.02.zip (raid perfomance patch) vinden!
Ik heb de VT8235 southbridge chipset, dus die Patch werk niet :(

• Mister_X
ik heb de 8233 die is ouder neem ik aan, vreemd dat ie op jouwes niet werkt .. weet trouwens niet meer wat de default is voor die maxtor tool, maar ik kan me oko niet voorstellen dat he tdaar aanligt... heb je deze driver IDE_MPD3014 al geprobeert? (weet niet of er al nieuwere zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 22 januari 2003 @ 13:40:
ik heb de 8233 die is ouder neem ik aan, vreemd dat ie op jouwes niet werkt .. weet trouwens niet meer wat de default is voor die maxtor tool, maar ik kan me oko niet voorstellen dat he tdaar aanligt... heb je deze driver IDE_MPD3014 al geprobeert? (weet niet of er al nieuwere zijn)
ja, die driver ook al..... Nog geen effect.....

• Mister_X
vreemd...

las net dat ie om de paar seconden bleef hangen? dan is 1 van de schijven trager dan de andere!

Verwijderd

Topicstarter
Mister_X schreef op 23 januari 2003 @ 11:45:
vreemd...

las net dat ie om de paar seconden bleef hangen? dan is 1 van de schijven trager dan de andere!
als het 2 identieke schijven zijn?

Verwijderd

als er 1tje gaar is dan wel.. draai powermax toch eventjes :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 18:32:
als er 1tje gaar is dan wel.. draai powermax toch eventjes :)
heb ik gedaan... niks aan het handje met de schijven....

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
1. download maxtor accoustic managment van maxtor.com en zet de tool (uitgepakt) op een bootable flop
2. hang je disks aan je gewone ata controller, raid controlers ondersteunen geen smart.
3. zet de disks op fastest reads met de accoustic management util
4. sluit ze weer op je raid aan. Welke instelling gebruik je (qua stripe size)? desktop/server/av-editing zijn veel gebruikte pre-instellingen? ik heb nu server ipv desktop, ik heb de indruk dat deze kleinere size ook beter werkt.

Verwijderd

nou vage sh*t als ik sisoft sandra 2003 pro draai en klaar is met testen dan geeft dat gekke ding aan dat mijn ide schijfies sneller zijn dan een of andere 10k atlas scsi schijf op raid??? jah me reed :P
Pagina: 1