Toon posts:

Verbinding maken met BMW via LPT1 gaat fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het geval.
Een vriend van mij werkt in een BMW garage. Nu is het zo dat de boordcomputer ervan uitgelezen wordt met het progamma ServiceAdvisor. Dit programma maakt via een bi-directionele Paralelle kabel verbinding met de boordcomputer. De paralelle verbinding wordt aan de "auto kant" niet direct aan de boordcomputer gehangen, maar er zit nog een "omvormer" tussen.
Er zat een handleiding bij hoe de software in Pc instellingen te configureren. Helemaal gevolgd, alleen gaat het niet goed.
De verbinding is namelijk heel instabiel. Je komt de boordcomputer wel "in", maar je moet het meestal een paar keer proberen voordat de verbinding is gemaakt.
Wanneer je er dan inzit kan je de boordcomputer uitlezen door op een onderdeel te klikken, bijv. de stuurinrichting. De verbinding wordt dan verbroken, weer gemaakt, weer verbroken, weer gemaakt, etc. De enkele keer blijft de verbinding en de andere x is 't weer naatje.

Volgens de handleiding moet alleen de Paralelle poort op ECP worden gezet en voor de rest niets. Dat heb ik gedaan, maar dan krijg je bovenstaande verschijnselen.
Als je de paralelle instelling op "normal" zet dan kan er helemaal geen verbinding worden gemaakt met de boordcomputer.

Kort samengevat, de verbinding is instabiel.

Wat zie ik over het hoofd en/of wat moet er veranderd worden? :?

PS: Op de laptop is Win2000 geinstalleerd met SP2 (volgens de handleiding).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kortere kabel? (vanwege mogelijke magnetische interferentie)
ECP mode 1.7 of 1.9?
auto al een schop verkocht? :+

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2003 23:02 . Reden: reden bijgezet ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

maak je gebruik van een volledig aangesloten kabel ? ( alle pinnen bedraad )

edit:

bios update misschien een idee

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 23:04 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 17:14
Waar koop je die kabel en software? dat vind ik nl. ook wel even leuk!

American Express vraagbaak

Verwijderd

Probeer eens een gewone desktop pc.
De paralelle poort en seriele poort van m'n laptop geven bij sommige opstelingen te weinig voltage, eigenlijk werkt alleen een printer erop goed.

Het is een Toshiba Satellite 1800 btw.

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n kabel kun je bemachtigen wanneer je officiele dealer bent...

Goed,
De Laptop zit wel gewoon aan de netstroom. Dat werd aangeraden door de fabrikant.
Het is ook zo dat wanneer je in Win2000 de interrupt uitzet voor LPT1 dat ie helemaal geen verbinding kan maken.

De enige structuur die ik kan herkennen in de fout die in de verbinding zit, is het volgende: Wanneer je de boordcomputer gaat uitlezen, en er dus veel info door de kabel gaat, is het eigenlijk altijd mis.
Wanneer je gewoon verbinding hebt met de auto, en voor de rest niets uitleest, dan blijft de verbinding wel tot stand.

Het idee wat ik erbij heb is dat door de piek aan informatie de verbinding er wordt uitgegooid.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-08 06:30
In de elektuur van november 2002 stond een schakeling om de boardcomputer uit te lezen. Wellicht ook interessant.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Geef je LPT poort in win 2k eerst maar eens een fixed IRQ (7) dan gaat ie waarschijnlijk wel lopen.

Meh ...

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Dit hoort zich echt aan van een netwel/netniet verbinding.
Zowiezo de meeste laptops geven iets minder stroom via de externe poorten, een desktop pc gebruiken zoals iemand hier al zei lijkt me een goede oplossing. Ook kun je gewoon proberen de kabel korter te maken. Hoe lang is de kabel nu?
Mijn LCD werkt bijvoorbeeld alleen maar op mn broertjes laptop (Pentium4 Toshiba) als de kabel korter is dan 25 centimeter, op mijn pc werkt ie nog op 60 centimeter.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Wellicht overbodig, maar heb je voor die BMW software niet een hardwaredongle nodig om het te kunnen gebruiken? Ik heb zelf een Opel en heb een keer zelf de kabel gemaakt, echter kan ik de software niet gebruiken (laat staan krijgen) omdat deze beveiligd is.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

RAID-0 schreef op 21 January 2003 @ 10:09:
Wellicht overbodig, maar heb je voor die BMW software niet een hardwaredongle nodig om het te kunnen gebruiken? Ik heb zelf een Opel en heb een keer zelf de kabel gemaakt, echter kan ik de software niet gebruiken (laat staan krijgen) omdat deze beveiligd is.
Heb ik ook gehoord. auto fabrikanten zijn als de dood dat concurenten hun duur ontwikkelde motermanagement en andere control software stelen. Er zijn gegoeg automerken waarbij deze beveiliging erop neerkomt dat het BIOS van de auto zichzelf leegflashed op het moment dat de verkeerde kabel wordt aangesloten. Een positive uitzondering op deze regel lijkt Volvo te gaan worden. Ik heb gehoord dat zij aan het nadenken zijn om hun MM opensource te maken.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 17:14
Zal wel mee vallen met die beschrijving.

Ik heb net mijn hele motormanagement weer laten herschrijven van de BMW.

American Express vraagbaak

Verwijderd

Ik zeg ook niet dat het bij alle merken zo is, maar er zijn erbij waar het wel gebeurt

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:32

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Paar onzin-replys getrashed.
Gelieve ontopic te blijven :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
De fout zit 'm waarschijnlijk in de software: Serviceadvisor.
Ik heb namelijk een updat er overheen gezet, en het wordt al beter. Al is het probleem er zeker nog niet mee opgelost.

Nog even een aantal zaken die ik geprobeerd heb maar niets uithaalden:
- LPT naar Bi-directioneel gezet
- " " ECP gezet
- alle IRQ's van ECP geprobeerd
- alle DMA's van ECP geprobeerd

Maar het blijft hetzelfde verhaal: Verbinding verdwijnt wanneer je info gaat uitlezen. De verbinding wordt ook eigenlijk meteen weer hersteld maar de service advisor geeft melding dat de verbinding er niet meer is en doet vervolgens ook geen poging meer tot uitlezen. Ook al is er op dat moment weer verbinding.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 23:05:
De fout zit 'm waarschijnlijk in de software: Serviceadvisor.
Ik heb namelijk een updat er overheen gezet, en het wordt al beter. Al is het probleem er zeker nog niet mee opgelost.

Nog even een aantal zaken die ik geprobeerd heb maar niets uithaalden:
- LPT naar Bi-directioneel gezet
- " " ECP gezet
- alle IRQ's van ECP geprobeerd
- alle DMA's van ECP geprobeerd

Maar het blijft hetzelfde verhaal: Verbinding verdwijnt wanneer je info gaat uitlezen. De verbinding wordt ook eigenlijk meteen weer hersteld maar de service advisor geeft melding dat de verbinding er niet meer is en doet vervolgens ook geen poging meer tot uitlezen. Ook al is er op dat moment weer verbinding.
Heb je al een desktop gebruikt?
Dit is 75% zeker het probleem, de lap kan net niet genoeg stroom leveren.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

RammY

Dát!

poortsnelheden niet te hoog?

Deze advertentieplaats is te huur!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd wat toverstaf zegt .. voltage op de lpt poort kan wel eens te laag zijn 3.3 ipv 5 volt

dat "kan" wel eens probs geven

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Je kon toch eerder in Win95/98 de poortsnelheid van de LPT toch wijzigen?
Weet iemand ook waar dat in Win2000/XP moet?

Welke waarden kan je er ook weer aan toekennen 9600 BAUD is volgens mij ook zo'n snelheid.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

LPT poortsnelheid staat vast.
van serieel kan je alleen aanpassen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1