Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] PLD-Design

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er hier mensen die aan PLD (Programmable Logic Device) Design doen..?

Ik zou graag een beetje willen weten wat de ervaringen hier zoal mee zijn..

Ik gebruik Translogic USE (inderdaad.. das een ouwe..)
En simuleer de output met ISDATA Log/IC.. daar krijg ik een pp2-file uit waarmee ik een Altera EP610 EPROM mee programmeer...

Voor de "onwetenden": PLD-Design is een manier om je eigen IC's te maken zogezegd. Je maakt een in een programma een ontwerp (bijv. voor een AND-poort Q = A & B;) Dit geheel "brandt" je in een IC.. Zo kan jeje eigen logische schakelingen in een IC zetten..

Verwijderd

bwa, we hebben op 't school daar paar lessen mee bezig geweest.
Maar meer dan zo'n schema gemaakt en gerund hebben we ook ni...

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 15:39
Ik heb er op school kennis mee gemaakt. We programmeren dan in VHDL, je mag het eigenlijk geen programmeren noemen. Je levert een beschrijving van de hardware. De simulatie gebeuren in Modelsim, en het programmen van het device is Warp. Voor de rest heb ik er niet zo veel kaas van gegeten. Het is vooral veel werk, en het resultaat was bij mij meestal niet veel.

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 09:35
Leuk spul om snel mee te testen maar vaak veel te duur, ik maak veel gebruik van een soort PLC die geprogrammeerd word als een PLD (met een GUI). Verder heb ik iets minder in/uitgangen ter beschikking. Maar zoals ik al zei te duur bij aantallen en perfect bij een test of een prototype.

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Ja, die zijn er :)

Naar wat voor ervaringen ben je op zoek? Wat wil je gaan maken?

@pep, waarom zou vhdl'en geen programmeren mogen heten :?

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Verwijderd

Henk B schreef op 20 januari 2003 @ 23:59:
Ja, die zijn er :)

Naar wat voor ervaringen ben je op zoek? Wat wil je gaan maken?

@pep, waarom zou vhdl'en geen programmeren mogen heten :?
Omdat VHDL het beschrijven van Hardware is, het verknopen van logische bouwstenen.(punt) Zo is ook de definitie van VHDL:

VHDL is an acronym which stands for VHSIC Hardware Description Language. VHSIC is yet another achronym which stands for Very High Speed Integrated Circuits. http://www.gmvhdl.com/introduc.htm

• Dirtbiter
  • Laatst online: 28-11 15:50
Wij hebben het ook op school gehad, IC's programmeren. Dat was met JAL. Just Another Language.

Niet lachen, dit is dus echt een programmeertaal.

Maar de meeste dingen zijn toch opgebouwd uit bestaande ic's en er zijn er tegenwoordig zoveel, dat je er zo'n beetje alles mee kunt. En zelf programmeren is duurder he.

Dus niks voor mij...

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 00:18:
Omdat VHDL het beschrijven van Hardware is, het verknopen van logische bouwstenen.
Natuurlijk, maar wat is 'gewoon' programmeren dan?
Imho ook alleen maar aan elkaar knopen van functies of opcodes. Een stukje code is alleen maar een beschrijving van wat de machinecode moet gaan doen.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Mighty_Xa4
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 00:18:
[...]

Omdat VHDL het beschrijven van Hardware is, het verknopen van logische bouwstenen.(punt) Zo is ook de definitie van VHDL:

VHDL is an acronym which stands for VHSIC Hardware Description Language. VHSIC is yet another achronym which stands for Very High Speed Integrated Circuits. http://www.gmvhdl.com/introduc.htm
VHDL is wel degelijk programmeren.

Je zegt het zelf: het verknopen van logische bouwstenen. Dit wordt eigenlijk met alle programmeertalen gedaan, alleen op een heel ander niveau (je ziet en weet gewoon niet meer wat je werkelijk met een apparaat aan het doen bent omdat dit veel te complex is, en daarom zijn de hogere programmeertalen weer uitgevonden).

Verwijderd

Henk B schreef op 21 January 2003 @ 00:27:
[...]

Natuurlijk, maar wat is 'gewoon' programmeren dan?
Imho ook alleen maar aan elkaar knopen van functies of opcodes. Een stukje code is alleen maar een beschrijving van wat de machinecode moet gaan doen.
Programmeren is het maken van een programma, iets wat in een bepaalde volgorde afloopt afhankelijk van de stimuli. VHDL is beschrijven van hoe iets er uit ziet, niet van hoe iets gaat aflopen. Trouwens VHDL is platform onafhankelijk, maakt niet uit in wat voor device je het implementeerd, het doet het altijd hetzelfde (als dat device wel alles heeft om het te implementeren).

Programeren -> bepalen hoe iets moet aflopen.
VHDL -> bepalen hoe de hardware er uit moet zien.

Een microprocesor is bijvoorbeeld in VHDL beschreven en in die microprocesor kun je een programma laten aflopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 00:36 ]

• Henk B

Henk B

te obl

Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 00:33:
Programmeren is het maken van een programma, iets wat in een bepaalde volgorde afloopt afhankelijk van de stimuli. VHDL is beschrijven van hoe iets er uit ziet, niet van hoe iets gaat aflopen. Trouwens VHDL is platform onafhankelijk, maakt niet uit in wat voor device je het implementeerd, het doet het altijd hetzelfde (als dat device wel alles heeft om het te implementeren).

Programeren -> bepalen hoe iets moet aflopen.
VHDL -> bepalen hoe de hardware er uit moet zien.

Een microprocesor is bijvoorbeeld in VHDL beschreven en in die microprocesor kun je een programma laten aflopen.
Je hebt weer gelijk, maar...
De meeste dingen die ik maak mbv VHDL zijn gebaseerd op state machines en volgens jouw definitie van een programma is een fsm dus een programma.

Van origine was de bedoeling van VHDL idd te beschrijven hoe de hardware eruit moest zien, net zoals assembly exact beschrijft hoe sw. eruit ziet.

Tegenwoordig (in elk geval bij mij :)) wordt VHDL gebruikt om te beschrijven wat de hardware moet doen, cq. zich gedragen.

Maar goed, aangezien we zo nog heel lang door kunnen gaan zonder elkaar (echt) te overtuigen ;)

• Mighty_Xa4
Ik ben het helemaal eens met Henk B. Het resultaat is trouwen hetzelfde als ik namelijk bepaal hoe de hardware er uit ziet dan weet ik precies hoe iets afloopt als ik er iets instop.

Verwijderd

Henk B schreef op 21 January 2003 @ 00:47:
[...]

Je hebt weer gelijk, maar...
De meeste dingen die ik maak mbv VHDL zijn gebaseerd op state machines en volgens jouw definitie van een programma is een fsm dus een programma.

Van origine was de bedoeling van VHDL idd te beschrijven hoe de hardware eruit moest zien, net zoals assembly exact beschrijft hoe sw. eruit ziet.

Tegenwoordig (in elk geval bij mij :)) wordt VHDL gebruikt om te beschrijven wat de hardware moet doen, cq. zich gedragen.

Maar goed, aangezien we zo nog heel lang door kunnen gaan zonder elkaar (echt) te overtuigen ;)
Gaat niet zoveel om de definities, zolang je maar niet gaat denken dat VHDL zoiets als C programmeren is, dan gaat het totaal mis met je ontwerp.

Er is tenminste "nog" iemand die er serieus over denkt :)

En ja ik doe van alles, elektronica, VHDL voor CPLD's en FPGA's, C programeren in Atmels (ook ervaring met 8051 (PLM), maar dat is oude koek) en nog wat C++ in WinDos.

• Mighty_Xa4
Ik moet je idd wel gelijk gaan geven als je zegt dat de manier van programmeren helemaal anders is. BTW welke atmels heb je gebruikt (ik heb wat ervaring met de ATmega's)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Het grootste verschil is dat VHDL zich rechtstreeks laat vertalen in hardware (flipflops, latches, etc.) terwijl dit bij programeer talen zeker NIET het geval is...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Henk B

Henk B

te obl

Hee, heb jij ook zo'n vage functie titel?
Op mijn kaartje staat domweg Hw/sw developer :)
Jij moet trouwens wel al een hoop meegemaakt hebben zeg, gezien je bouwjaar. _/-\o_

En Joost, je ziet het peoples zat, dus brand maar los (zolang het geen huiswerk is >:))

Verwijderd

LoverBoy schreef op 21 January 2003 @ 01:00:
Ik moet je idd wel gelijk gaan geven als je zegt dat de manier van programmeren helemaal anders is. BTW welke atmels heb je gebruikt (ik heb wat ervaring met de ATmega's)
Het was een goed bouwjaar :)

AT90S8515
AT90S2313
ATMega161

Allemaal kleine postzegels.

Er komt ook binnenkort een nieuwe 8515 uit (de vervanger), de Mega8515, goedkoper, 2x zo snel en 2x zoveel flash.

Verwijderd

http://home.ie.hva.nl/~di/mededelingen.html

check dit
dit is linkie van een leraar op me school die les in die troep geeft heeft volledige source codes en uitleg erop staan

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmja, ik heb via-via de hand kunnen leggen op een meuk Xilinx XC30xx's (3030, 3042 en 3090), dat zijn wel erg leuke dingen. Te programmeren via de paralelle poort (helaas verliezen ze de programmering wel weer bij power-off, om dat te voorkomen moet je een prommetje branden) en in VHDL. Gebruik er Xilinx Foundation bij (zat een student edition bij een studieboek), da's een compleet ontwikkelsysteem incl. simulator enzo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1