Toon posts:

GeForce II GTS pure of een VooDoo 5 5500?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om het geld hoef je het niet te doen.

De Asus GeForce II GTS pure is een 32 mb videokaart.
De VooDoo 5 5500 AGP een 64 mb videokaart.

Welke te nemen?

Verwijderd

Makkelijk: GeForce...de MX is meestal nog sneller dan de 3dfx, en fsaa heb je toch niet nodig op hogere resoluties (waar de 3dfx weer wat sterker in is)...

Beeldkwaliteit van GF vind ik persoonlijk ook mooier (die fsaa plaatjes dan)......

(BTW, kan je dan niet beter meteen voor een Radeon gaan?)

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>de MX is meestal nog sneller dan de 3dfx[/quote]Ehh, nee. Alleen in 3DMark2000 >:) ...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Beeldkwaliteit van GF vind ik persoonlijk ook mooier (die fsaa plaatjes dan)......[/quote]Beeldkwaliteit is nou net iets waar de Voodoo 'beter' in is. Ik heb beide kaarten gehad en de 3D en 2D van de Voodoo zijn echt een stuk beter.

Als je snelheid wil en niet geintereseerd bent in FSAA zou ik ook de GTS kiezen. Plus de GTS heeft een hoop features die de Voodoo niet heeft zoals T&L, DOT3-bumpmapping, anisotropic filtering, trilinear + multitexturing tegelijk, etc ... GTS doen dus ;) .

PC Specs

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 13:46
Ik zou een GTS nemen (oh nee, heb er al 1 :)) fijne partner bij fps games, maar speel je veel race games ofzo dan is een V5 5500 een mooi ding met zijn FSAA en beeldkwaliteit.
Of kijk eens naar een ATI Radeon.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Welk systeem heb je?
Wat kan je monitor aan?

Als je een kaart wilt die echt alle directX8.0 features support neem dan een NV20 of Rampage. Tot die tijd staan dingen zoals DPBumpMapping en Pixel Shading nog te veel op de achtergrond om een doorslag te kunnen geven. Natuurlijk komen er nu al een aantal spellen aan waarin je echt wat hebt aan de GF2, en als je denkt dat die vreselijk belangrijk zijn voor je collectie en je denkt de meeste tijd kwijt te zijn met die spellen (zoals MDK2 en Giants) dan moet je de extra functies van de GF2 zeker in ogenschouw nemen. Je moet gewoon heel goed overdenken wat je de komende maanden wilt gaan spelen, en wat er dan uitkomt.

De GTS2 is de snelste van de twee. Dit is heel duidelijk in benchmarks. Houd er wel rekening mee dat de min/max framerate van de GF2 een veel groter veschil heeft dan de V5. De V5 kan bij heavy texturing zonder teveel fluctuatie in de framerate door blijven ploegen, terwijl de GF2 nog wel eens dicht wil klappen (zie 3dmark).

Ook zijn GF2 drivers minder compatible en stabiel dan Voodoo drivers. Als je wilt dat een spel direct werkt zonder enkele tweaks of driverupdates, zou je dit als een pluspunt voor de V5 moeten opvatten.. dus dat je een spel, hoe oud of onpopulair dan ook, in je computer stopt en dat het outofthebox gewoon werkt. (Daar werkt IEDER spel op IEDERE driverrelease tot nu toe bij mij).

FSAA. Iedereen heeft het over de jaggies die verdwijnen. Alsof dit DE benefit is van de V5, kom op zeg. Niet dus. FSAA heeft een VEEL GROTER voordeel dat door alle mensen die nog nooit een V5 in actie gezien hebben zwaar wordt ondergewaardeerd. Het mooie van 3dfx's implementatie (dit heeft de GF2 dus niet) is het verwijderen van texture schimmering ZONDER de image teveel te blurren. (met LOD slider is het namelijk te compenseren). Het sterke punt hiervan is dat je een "solide" gevoel hebt als je door levels heen loopt. FSAA is ZEER playable, en ik gebruik het in ieder spel. Dat is dus veel vaker dan dat je de mogelijkheid hebt om 1600x1200x32 speelbaar te selecteren op een GF2 (Wat gewoon niet altijd kan). FSAA op een V5 werkt gewoon altijd, en zelfs 2xFSAA is een lust voor het oog, het is VEEL beter dan van 1024x768 naar 1280x1024 gaan.

En dan heb je uiteindelijk nog 22-bit color. Zei iemand dat je om homeworld er fatsoenlijk uit te laten zien, perse in 32-bit color moest draaien? Niet dus. Gewoon de 22-bit color inschakelen en FSAA toepassen (verhoogt kleurendiepte ook), en je ziet geen verschil meer, geloof mij.

Persoonlijke ervaring met een V5:

Quake3arena: 1024x768x22x2XFSAA MAX (55fps)
HL+Counterstike: 1024x768x4XFSAA (+-50fps)
UT: 1024x768x2XFSAA (>60fps)
Homeworld: 1024x768x32x4XFSAA vloeiend
Rune: 1024x768x4XFSAA vloeiend

Als je je kaart echt op zeer lange termijn wil houden >1 jaar, dan zou ik voor een radeon gaan. Meeste feature-support en betere beeldkwaliteit dan een GF2 maken deze kaart zelfs zeer indrukwekkend zonder dat er FSAA toegepast wordt.

Maar jah, ik weet niet precies wat je ermee van plan bent natuurlijk :)