knoppix resolutie 1024x786

Pagina: 1
Acties:

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb nu enige tijd Knoppix op cd aan het lopen, maar er is een probleem waar ik maar niet uitkom, namelijk de resolutie.

Hij staat standaard op 800x600 volgens mij, maar ik had hem liever op 1024 bij 768, zoals al uit de topictitel blijkt :), (en met win2k kan het wel).

Dit lukt dus niet, want als ik het commando knoppix screen=1024x768 gebruik, geeft mijn scherm de volgende melding: "input not supported"

Het gaat hier om een tft scherm van 15" van Iiyama.

Ben ik nu iets vergeten, hebben meerdere mensen dit probleem, en hoe kom ik eruit?

Alvast bedankt.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer eens via de framebuffer, dus booten met:
code:
1
knoppix fb1024x768

misschien dat je hier ook nog wat aan hebt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 13:34
uitkijken dat de refreshrate wel goed ingesteld staat ( weet niet hoe ) maar knoppix kwam niet in beeld bij mijn Iiyama 15"

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik krijg wel gewoon beeld, en het werkt ook gewoon, maar met de verkeerde resolutie. Ik zal de eerder gegeven oplossing even proberen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk hier eens.
Dit is een lijst met alle "cheat-codes"/opstart-switches voor Knoppix.
Misschien moet je meer forceren, een X-server benoemen ofzo?
desnoods met de "expert" parameter trachten een lagere refrash rate mee te geven aan de X=server (ik heb geen idee of dit kan).

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aan je melding "input not supported" te zien doet knoppix wel gewoon
1024x768 , maar is de refresh rate gewoon te hoog voor je buisje.

AlterEgo noemde het al , check of er iets bij de cheatcodes te vinden is v.w.b. refreshrate.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:19

Chakotay

Lick here to continue

AlterEgo schreef op 20 January 2003 @ 22:26:
Kijk hier eens.
Dit is een lijst met alle "cheat-codes"/opstart-switches voor Knoppix.
Misschien moet je meer forceren, een X-server benoemen ofzo?
desnoods met de "expert" parameter trachten een lagere refrash rate mee te geven aan de X=server (ik heb geen idee of dit kan).
Het staat in de lijst die je zelf geeft :)
knoppix xvrefresh=60 | Use 60 Hz vertical refresh rate for X
Probeer dat eens zou ik zeggen :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Notehoutelade
  • Niet online
Die lijst met cheatcodes heb ik doorgespit, ook die met de refreshrate geprobeerd, ook met combinaties van verschillende cheatcodes, maar ik blijf dezelfde melding houden.

Het scherm kan de refreshrate van 60 wel aan, met mijn windows staat ie op 75, bij 1024x768.

Er zal wel geen oplossing voor zijn :(

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ideetje (geen idee of dit ook echt kan, en geen tijd om het zelf uit te proberen):

start knoppix.
log in in een console en typ: passwd. hiermee maak je een root-password.
su en open /etc/X11/XF86config: kijk of je daar de refrah-rate van je monitor kan aanpassen en/of (section display) de resolutie kan aanpassen, eventueel in combinatie met verlagen van het aantal kleuren (bij een wat oudere videokaart misschien), en/of in combinatie met een modeline gemaakt met xvidtune (ik geloof dat dat geinstalleerd is in knoppix).

Mocht het lukken om met deze kunsten je beeld wel goed te krijgen, dan gok ik erop dat je zelfs de X-settings kan opslaan op de flop (ik geloof dat het "save settings" heet ergens in het Knoppix menu, en dan de volgende keer kan herstarten met "knoppix floppyconf"

Concreet: probeer vanuit knoppix, door middel van bovengenoemde suggesties, door alleen het telkens herstarten van X eens te kijken of je tot een goede config kan komen. "Making it stick" is probleem #2.

sorry dat dit geen al te helder uitgewerkt hersenspinsel is

• Notehoutelade
  • Niet online
Ik heb ten eerste geen floppydisk (via epia), dus opslaan is sowieso een probleem :).

Ik denk dat ik het probleem al heb opgelost, ik log nu in met :
knoppix wheelmouse screen=1024x768 xvrefresh=75, en volgens mij werkt ie nu zoals ik het wil hebben.
Pagina: 1