Toon posts:

[Win98SE] DOS driver voor cd-rom / muis

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Win98SE. Ik speel soms nog wel eens DOS spelletjes. Meestal ken ik die zonder cd-rom spelen en werken ze goed in Win98SE. Maar ja sommige spellen weer niet ;(

Dan moet ik de computer opnieuw opstarten in MS-Dos Modus.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een cd-rom driver voor DOS. Ik heb er hier 1 gevonden.
http://www.bootdisk.com/readme.htm#cdromdos

Ik snap alleen 1 ding niet.
Supplemental Note #4: This utility uses dos drivers to make your cdrom work. After you are done with your dos work you may have to rem out the lines in config.sys and/or autoexec.bat to make sure your cdrom works in Windows because windows likes to use it's own drivers. Leave them in however if working on a win3X PC
Moet ik nu na de installatie van deze driver naar "msconfig" gaan en de DOS-driver uitschakelen (vinkje weghalen , dacht ik) , zodat de Windows driver voor de cd-rom weer werkt? Als ik dat gedaan heb , werkt de cd-rom dan nog wel steeds in DOS? Of moet ik ze eerst weer inschakelen in "msconfig"?

Op die site heb ik ook een DOS driver voor mijn muis gevonden. Er zit ook een DOS driver bij mij Logitech muis , maar dan moet ik eerst de Windows driver installeren en die werkt niet zo goed bij mij :(

http://www.bootdisk.com/readme.htm#mouse

Als ik nu Mouse.zip download , moet ik dan na de installatie (net als de DOS driver voor de cd-rom) naar "msconfig" gaan en de DOS muis driver uitschakelen , zodat Windows zijn eigen (Windows)driver weer gebruikt?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)
(Ik heb gezocht)

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
:? Ik volg hier ff niks van, maar dat zal wel aan mij liggen dan :o

Het volgende werkt meestal wel en dat er DOS drivers geinstalled zijn en ook onder Windows maakt niets uit:

Config.sys:
code:
1
2
3
4
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE RAM
DOS=HIGH,UMB
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRIVER\CDROM.SYS /D:MSCD000

Autoexec.bat
code:
1
2
LH C:\WINDOWS\MSCDEX.EXE /D:MSCD000
LH C:\MOUSEDRIVER\MOUSE.COM

Die paar regels in Autoexec.bat kun je ook in dosstart.bat gooien zodat deze nog niet geladen worden als je eerst altijd Windows opstart voor je naar MS-DOS mode (wilt) gaat/gaan.

Zo simpel :z

[ Voor 34% gewijzigd door Vinnie op 20-01-2003 21:31 ]

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehoord dat DOS zijn eigen autoexec.bat en config.sys gebruikt. Die cd-rom driver lukt me niet. Steeds verdwijnt mijn ZIP drive.

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 21:32:
Ik heb gehoord dat DOS zijn eigen autoexec.bat en config.sys gebruikt. Die cd-rom driver lukt me niet. Steeds verdwijnt mijn ZIP drive.
Windows 98 heeft een eigen DOS ingebakken, namelijk versie 7.1 :)
Dus ook die Config.sys en Autoexec.bat gebruikt Windhoos. Bij Windows ME ligt het echter een beetje anders, Microsoft heeft in ME zoveel liggen kloten met het DOS gedeelte...

Wat lukt er dan precies niet :?

• Cyphax
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Vinnie schreef op 20 januari 2003 @ 21:25:
:? Ik volg hier ff niks van, maar dat zal wel aan mij liggen dan :o

en dat er DOS drivers geinstalled zijn en ook onder Windows maakt niets uit:
Dat is niet altijd waar. Ik heb gevallen meegemaakt waarbij de dosdriver en een Windows driver elkaar in de weg zaten, en zelfs vastlopers in Windows veroorzaakten!
2 drivers geinstalleerd hebben is niet aan te raden.

Een andere oplossing voor je probleem is een bootdisk maken. Zet die drivers op diskette en boot daar mooi mee :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cyphax op 20-01-2003 21:37 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet altijd waar. Ik heb gevallen meegemaakt waarbij de dosdriver en een windows driver elkaar in de weg zaten, en zelfs vastlopers in Windows!
Kijk dit bedoel ik. Als ik de DOS driver voor mijn cd-rom installeer verdwijnt mijn ZIP Drive. De cd-rom steelt de letter van de ZIP Drive.

Ik heb Aopen gemaild. Ik kreeg een antwoord dat die driver alleen voor DOS was. Ja dat weet ik ook wel! Ik wil mijn cd-rom ook in DOS gebruiken. Ik wil die driver zo installeren dat ie niet de Windows driver in de weg zit. Dat die driver alleen in MS-Dos Modus wordt geladen , niet in Windows.

Er zal toch wel ergens een driver wezen voor de DOS versie die in Win98SE zit???

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 21:45 ]

• Vinnie
  • Niet online
Je kunt in Windows 98 toch voor de CD-ROM drive een aparte drive-letter instellen :? maar of dat werkt, je kan het altijd proberen :)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
als je niet wilt dat cdrom de letter steelt:
MSCDEX.EXE /D:MSCD000 /V /L:X
X is de toegewezen driveletter

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
voor het andere probleem
maak een nieuwe snelkoppeling naar msdos prompt
klik erop met rechtermuis
selecteer eigenschappen
klik op programma
klik op geavanceerd
vink msdos modus aan
vink nieuwe msdos-configuratie opgeven
nu kan je hier een aangepaste config.sys en autoexec.bat opgeven

neem best uw originele config.sys en voeg de regel toe
+DEVICE=c:\uwmap\uwcdrom.SYS /D:MSCD001 /V

voor uw autoexec.bat, voeg je toe

+c:\windows\command\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /V /L:X
+mouse.com
+guest.exe of zoiets als je de dos driver wilt laden van de zip drive
+als laatste regel het commando van uw spelletje

als je nu op deze snelkoppeling klikt zal deze nieuwe configuratie geladen worden

na het verlaten van spelletje : typ exit aan de prompt
dan zal windows terug de originele config.sys en autoexec.bat laden

MAAR

als het spelletje vastloopt
kan het zijn dat hij blijft booten met de aangepaste versie
dus neem je voorzorgen : neem kopie van originele config.sys + autoexec.bat

[ Voor 36% gewijzigd door ajouin op 21-01-2003 01:18 ]

Verwijderd

simpelste manier is wellicht om een bootdisk te gebruiken en daar je ideale DOS-configuratie op te plaatsen.
Andere optie is om in config.sys met MENUITEM's te gaan werken, en dan
MenuItem1: windows booten
MenuItem2: spelletje starten

Weer een andere optie is om een dualboot te gebruiken, maar dan moet je vanaf Dos hebben ge-upgrade (waarna je met F4 de oude dos kunt booten).

De laatste optie geeft men hier al:
gebruik een custom ms-dos mode.

Maar aangezien een autoexec.bat ook gewoon een batchfile is,
kun je uiteindelijk ook de config.sys zo volmaken:
DOS=HIGH,AUTO
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
LASTDRIVE=Z
DEVICE=C:\CDROM\CDROMDRV.SYS /D:MSCD001

Autoexec.bat:
@echo off

spel.bat:
@echo off
Mouse
mscdex /D:MSCD001 /L:X

en dan tijdens booten op F8 drukken, normaal booten kiezen, en dan spel.bat starten (vereist wel een bootGUI=0 in c:\msdos.sys).
Handmatig windows starten kan met het intypen van WIN.COM

Uiteindelijk heb ik ook nog voor FreeDOS (dos kloon) een multiboot menu geimplementeerd dat het bootrecord van win9x patched.
MetaKern heet het.
maar dit is iets te ingewikkeld aan t worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 01:23 ]

Pagina: 1