[Mandrake 9.0] Problemen bij het installeren?

Pagina: 1
Acties:

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 16:10

BFS

Rude awakening

Topicstarter
ook voor mij is de tijd eens aangebroken om een linuxdistro te gaan installeren op mijn machine (op de e: schijf).

Ik heb hier een WinXp machine staan met mijn schijven zo ingedeeld:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~keesb/gotlinux.jpg

Dit alles is ntfs.

Maar als ik boot met de mandrake 9.0 cd in mijn pc krijg ik wel netjes het mandrake menu en kan ik kiezen voor F1 voor extra info of <enter> om verder te gaan, dus ik druk niets vermoedend op enter en vervolgens gebeurd er nix meer?

Scherm wordt zwart, geen activiteit van hd of cd-rom.

Ik heb al gezocht in de search maar ik vond er eigenlijk nix over dit probleem. Dus heeft er nog iemand tips/hints of trucs voor me want ik wil toch ook wel eens proberen wat het is :)

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Mandrake kun je niet instaleren op een NTFS schijf. Dus je moet zowiezo ongepartitioneerde ruimte vrij maken.

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Maar is dat de reden dat hij min of meer vast loopt?

Ik had een beetje dat vermoeden maar kon me niet voorstellen dat je dan niet in een menu oid komt of iig een foutmelding zou krijgen.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:19
Dat 'ie vastloopt is gewoon slecht, dat zou niet mogen gebeuren. Toch zul je inderdaad zonder lege ruimte op die harddisk toch al niet veel verder komen dan dit :)

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Zit er in Mandrake dan geen tool waarmee je partitites kunt aanmaken/aanpassen?

Ik heb bv RH wel eens geinstalleerd zien worden en daar zat een tool in het menu waarmee je dat kon doen.

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Tijdens de instalatie van Mandrake kun je de partities aanpassen. En het kan ook zijn dat je CD 1 beschadigd is.

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
De cd's komen rechtstreeks van een isotje af van een meer ervaren linux/mac osx gebruiker, ik denk niet dat daar iets mis mee is.

Zou ik dan ook geen probs onder vinden bij het gewoon draaien van dat cdtje onder windows, want als ik dat cdtje onder windows draai krijg ik ook gewoon netjes een mandrake menu.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Lees deze link eens door, en probeer wat erin staat. Komt je iso door deze test heen ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Helaas heb ik de originele iso niet hier, heb alleen 3 cd's die uit die iso geperst zijn.

• moto-moi

moto-moi

bfs-4112- schreef op 20 January 2003 @ 22:33:
Helaas heb ik de originele iso niet hier, heb alleen 3 cd's die uit die iso geperst zijn.
Het enige andere wat ik kan verzinnen, op een brakke cdrom speler na, is dat je geheugen brak is.

Dat kun je met memtest86 proberen. Mocht dat het niet zijn, dan vrees ik dat je iso-files brak zijn, maar zonder Iso's is dat moeilijk testen.. Het enige wat ik je dan kan aanraden, is om de eerste iso ff te downloaden, met md5sum na te kijken, en daarna opnieuw te branden, sorry.

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Er zit 2 x 512 kingston in en een plextor cd-rom, draaien onder windows zonder problemen.

Ik weet niet of er onder linux andere standaarden gelden maar dat lijkt me heel sterk in dit geval.

iso opnieuw downen...met 64k ISDN? :P

Niet echt een succes he ;)

Ik ga even kijken of ik die cd op een andere bak kan testen en zal de resultaten wel even posten.

• moto-moi

moto-moi

bfs-4112- schreef op 20 January 2003 @ 22:44:
Er zit 2 x 512 kingston in en een plextor cd-rom, draaien onder windows zonder problemen.
Helaas zegt dat niets. :)
Ik weet niet of er onder linux andere standaarden gelden maar dat lijkt me heel sterk in dit geval.
Linux is een stuk kieskeuriger over z'n hardware.
iso opnieuw downen...met 64k ISDN? :P
Niet echt een succes he ;)
:P
Je kent vast wel iemand met ADSL of kabel lijkt me ;)
Ik ga even kijken of ik die cd op een andere bak kan testen en zal de resultaten wel even posten.
Mjah, ik denk niet dat dat gaat werken eigenlijk, maar ik heb het nooit geprobeert, dus misschien wel :Peerst

Vergeet ook niet memtest86 te proberen.

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Hmm, even op de machine van mijn huisgenoot getest, daar werkt hij wel.

Zou het probleem dan toch in dat ntfs kunnen zitten?

Hij heeft nl nog een extra fat32 schijf in zijn bak zitten en die werd als primaire schijf gezien.

Memtest gaf geen problemen aan.

[ Voor 8% gewijzigd door BFS op 20-01-2003 23:03 ]

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
IK heb er gisteravond nog een extra fat32 schijf ingegooid maar dan loopt de install ook niet door.

Verdere hardware:

Mobo - el cheapo ding met via chip.
MSI gf4 ti4200
1024 Mb Kingston
Dynalink ISDN 128 Ph+
Realtech NIC 10/100
Maxtor 40 gig
Quantum fireball 28 gig

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Superwazig weer.. :)

iig heeft die NTFS schijf er niks mee te maken. Mandrake heeft zijn eigen partitie mogelijkheden.

Wat je het beste kan doen voor de zekerheid is heel simpel met Partition Magic oid in Windows een ext2 partitie aanmaken voor linux. B.v. je E: maak je dan ext2. Dan kan je bij de install aangeven dat je daar Mandrake op wilt hebben en dan hoeft die install iig al minder te doen.

Misschien als die huisgenoot weg is ( >:) ) kan je even linux installeren met zijn videokaart in jouw computer.. gewoon even doorzetten en van alles proberen. Ik ben ook nog niet zo lang bezig maar draai al bijna een jaar met Mandrake 8.2 als desktop nu.
Ik wil je gewoon ook ff moed inspreken.. al wil je verder met linux en je bent ermee bezig en je hoort van die stemmetjes in je hoofd als "start windows, start windows!" DOE HET NIET! :P Zet door en lees gewoon nog een paar manuals.

gl :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Doorzetten wil ik nou toch wel, juist alleen maar meer omdat ik tegen zo'n probleem aan loop.

Die videokaart mag ik zowiezo wel lenen hoor, mijn huisgenoot is tevens mijn beste vriend dus die zal niet zo moeilijk doen ;)

Thnx iig voor dit aanmoedigingspraatje.

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Wanneer je ipv van op enter drukt, kiest voor F1 dan kom je in een ander (textbased) menu. Hier kan je kiezen voor extra installatie mogelijkheden. 1 ervan is textbased, deze kan met elke videokaart werken. Probeer dit eens (werkt bijna hetzelfde, maar ziet er alleen niet zo gelikt uit)

succes

You thought your secrets were safe. You were wrong

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
0cool schreef op 21 January 2003 @ 10:12:
Wanneer je ipv van op enter drukt, kiest voor F1 dan kom je in een ander (textbased) menu. Hier kan je kiezen voor extra installatie mogelijkheden. 1 ervan is textbased, deze kan met elke videokaart werken. Probeer dit eens (werkt bijna hetzelfde, maar ziet er alleen niet zo gelikt uit)

succes
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd omdat ik het vreemd vond dat de cd gewoon niet doorliep zeg maar.

Vanavond maar eens proberen dan :)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:10
Tot hoever blijft ie zwart??? Want bij mij bleef ie hangen op Second stage install. Bleek uiteindelijk te komen doordat een IRQ conflict aan de gang was... 1tje eruit en dan doet ie het. Probeer ook eens je schijf op Normal te zetten in Bios. Zou LBA gewoon moeten ondersteunen, maar installeerd bij mij toch niet als LBA aanstaat. :'(
Ook kun je gewoon je E partitie helemaal weggooien en dan mandrake laten detecteren. Misschien dat dat helpt

Verwijderd

Heb je in je bios de juiste dingen aan en uitgezet?
Vooral de optie shadow video bios lijkt me hier boosdoener kunnen zijn. (die moet uit)
Ff googelen op welke bios instellingen nog meer problemen kunnen veroorzaken.

Verder is er nog geen 1 linux distro die ntfs partities kan aanpassen kwa grootte, het is algemeen af te raden om op ntfs dingen te schrijven.
Dus je zult echt een stuk van de hd vrij moeten maken.

Als je geen lba toelaat in het bios (dacht dat dat het was), moet de partitie met het boot gedeelte (/boot of als je die niet hebt/wilt / (root)) lager/dichter staan dan 8GB vanaf het begin van de hd, anders kan lilo er niet naartoe springen...

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Ik heb er dus al een fat-schijfje in liggen en die wordt ook gedetecteerd dus daar zou het op geinstalleerd kunnen worden, dat is het probleem dan ook niet lijkt me.

En mijn scherm wordt zwart op het moment dat ik op enter druk, ook gaat dan mijn caps lock knipperen.

[ Voor 25% gewijzigd door BFS op 21-01-2003 17:26 ]

• Racle
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11-2023
Zou misschien wel eens aan je CD-ROM speler kunnen liggen. Heb hetzelfde probleem gehad en nadat mijn CD speler vervangen was deed hij het wel.

succes

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Bij de text-installatie loopt hij wel door dus daar ben ik voorbij, ik zal toch nog eens mijn pc strippen van overbodige hardware en kijken waar het probleem precies door veroorzaakt werd.

Thnx voor jullie hulp.

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 21:22

switchboy

-ruimte te huur-

ik denk dat het je cd is (of je speler) ik had het toen ik mandrake 8.1 ging instaleren moest het met mijn brander omdat ik toen nog geen xtra ide kaartje erin had gezet en dat wou niet helemaal hij bleef hangen op het punt met "in second stage of install" ide kabel van m'n brander losgemaakt en opnieuw aan gesloten en toen deed ie het wel

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
bfs-4112- schreef op 22 januari 2003 @ 11:50:
Bij de text-installatie loopt hij wel door dus daar ben ik voorbij, ik zal toch nog eens mijn pc strippen van overbodige hardware en kijken waar het probleem precies door veroorzaakt werd.

Thnx voor jullie hulp.
graag gedaan, ik gebruik de text install vaak met oudere pc's met vage videokaarten

You thought your secrets were safe. You were wrong

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Het probleem lijkt dus inderdaad in mijn videokaart te zitten want op mijn andere systeem installeerd hij wel zonder problemen in de 'graphic mode'.

Zijn er ook problemen bekend hierover of heb ik een extra pack/drivers oid nodig om mijn videokaart werkende te krijgen?

• moto-moi

moto-moi

bfs-4112- schreef op 23 January 2003 @ 11:37:
Zijn er ook problemen bekend hierover of heb ik een extra pack/drivers oid nodig om mijn videokaart werkende te krijgen?
Jups, nvidia-drivers installeren, hoe dat moet is prima op de website van nvidia uitgelegd, en anders hebben we er hier in NOS nog een speciaal draadje over..

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Ik heb het draadje gevonden en zal er vanavond mee aan de slag gaan :)

Verwijderd

Ik heb ook een gf4200, die moet tijdens de install wel gewoon grafisch werken, daarna moest ik in tekstmodus de nvidia drivers na-installeren (de nv driver deed het gewoon helemaal niet); dit gebeurde ook op een andere machine met gf2mx; weer een andere met gf2 deed het wel meteen (met nv driver).

Heb je nou in het bios 'shadow video bios' op NO gezet?
En de overige bios zaken goed ingesteld?
Ik heb nl het idee dat het nog steeds niet gaat werken, ook al doe je een tekst install en daarna de nvidia driver (ipv nv)....

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 16:16:
Ik heb ook een gf4200, die moet tijdens de install wel gewoon grafisch werken, daarna moest ik in tekstmodus de nvidia drivers na-installeren (de nv driver deed het gewoon helemaal niet); dit gebeurde ook op een andere machine met gf2mx; weer een andere met gf2 deed het wel meteen (met nv driver).

Heb je nou in het bios 'shadow video bios' op NO gezet?
En de overige bios zaken goed ingesteld?
Ik heb nl het idee dat het nog steeds niet gaat werken, ook al doe je een tekst install en daarna de nvidia driver (ipv nv)....
Ja ik heb die shadow video aangepast. Schijf is inmiddels ook al geinstalleerd moet alleen nog die gf aan de praat krijgen maar daar is al een topic+uitleg over.

Verwijderd

Dan toch nog een vraag: is je installatie wel grafisch inmiddels?

Uit interesse om te weten of het voorkomt dat zelfs de installatie niet grafisch is, maar later met de nvidia drivers de zaak toch volledig werkend te krijgen...

Laat maar weten hoe het afloopt.

• BFS

BFS

Rude awakening

Topicstarter
Ik heb mijn oude gf2 erin gezet en die werd wel herkend, toen in eens mijn monitor niet meer maar ik heb mijn verticale en horizontale verversthingie (weet het goede woord even niet meer) ingesteld en toen kreeg ik de grafische install.

Nu moet ik dus alleen nog de drivers installeren voor die Gf4, helaas wordt dat pas aan het einde van dit weekend

Vriendin wil ook wat aandacht ;)

Zodra dat gelukt is laat ik het ook wel even weten.

Pagina: 1