[Discussie] Koeling van de toekomst

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Topicstarter
Hoi tweakers.

Ik zat de laatste tijd eens te denken waarmee we binnnekort onze CPu's standaard meee gaan koelen.
Zoals het zo doorgaat zitten er over 3 jaar al 92 cm kolers op de heatsinks. Hierna kunen we nog een 12 cm op de heatsink zetten als er al genoeg ruimte in de kast zit. Hierna moeten de fabrikanten wel overgaan op minder warme CPU's of we moeten andere koel methoden gaan gebruiken.
Water koeling is een optie net zoals peltiers.
Nadeel van Waterkoeler is het water en de kans op lekken.
Nadeel van peltiers zijn het hoge stroom verbruik.
Als we peltiers gaan gebruiken zitten we al snel op een +- 400Watt voor een pc.

Wat lijkt jullie het beste alternatief voor de oude luchtgekoelte haetsinks of zouden AMD en intel toch inzien dat ze de warmteproductie van CPU's zwaar moeten verminderen net zoals het stroomverbruik?

>Systeemspecs<

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-02 22:33
Ik d8 laatst op frontpage iets gezien te hebben van revolutionair nieuw koelsysteem maar vond persoonlijk de prestaties nogal tegen vallen.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik denk dat het wel mee gaat vallen. De Hammer is de nieuwe generatie CPU's van AMD en volgens mij produceren die minder warmte dan de Athlon XP. Meer snelheid _hoeft_ niet perse meer warmte met zich mee te brengen door efficiente core-ontwerpen en schaling (steeds kleinere transistortjes... 0.09 micron komt er aan!) zullen de warmteproductie wel redelijk houden. Std. Waterkoeling nodig hebben zal volgens mij nooit gebeuren... Dat moet je onderhouden (Water verversen e.d.) en dat wil de n00b niet.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36
Dat wat op de FP stond, en wat hier gepost is(dacht ik), is zo'n billig thermo electric cooler met LUCHTKOELER. dat gaat imo niet werken. Ik persoonlijk denk dat binnenkort iedereen aan de waterkoeling zit, of aan de 'chillers' ... (prometia,vapochill,kryotech enz.).

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
dat gedoe van HP,
die hun printers gebruikt om bepaalde delen van de cpu te bespuiten met vloeistof
(echt waar, ik ben niet gek.... was laatst op frontpage van tweakers)

of dat van het leger,
met die heatpipe AAN de cpu gebouwd
(ook op tweakers.... zoeken emnsen ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door ixl85 op 20-01-2003 20:26 ]

• Abductor
  • Laatst online: 15-10-2025
eliminator007 schreef op 20 januari 2003 @ 20:20:
Ik d8 laatst op frontpage iets gezien te hebben van revolutionair nieuw koelsysteem maar vond persoonlijk de prestaties nogal tegen vallen.
Zie: [rml][ Cooling] Nieuw revolutionair koelsysteem ?[/rml]
Zowel voor P4, als K7 en K8

Verwijderd

waterkoeling + peltier is te ingewikkeld en kost te veel om een standaard computer mee te koelen.....

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. CPU's worden steeds slimmer ontworpen. De Thoroughbred core produceert bijvoorbeeld veel minder warmte dan een Palomino core.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

De_Bastaard schreef op 20 januari 2003 @ 20:24:
Dat wat op de FP stond, en wat hier gepost is(dacht ik), is zo'n billig thermo electric cooler met LUCHTKOELER. dat gaat imo niet werken. Ik persoonlijk denk dat binnenkort iedereen aan de waterkoeling zit, of aan de 'chillers' ... (prometia,vapochill,kryotech enz.).
heus niet...

ik denk dat de warmteontwikkeling van cpus verminderd gaat worden, waterkoeling is teveel gedoe en phase change is te duur en verbruikt, net zoals tecs teveel stroom. en bovendien als de cpus warmer zouden worden, zouden ze nog meer stroom trekken, waardoor het totale vermogen van computers nog een stuk harder zal steigen.
ze blijven echt wel bij heatsinks + fans

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 08:22

AcouSE

Swedish Chef

Op zich een leuk topic, maar dan alleen als er op goed niveau gediscussieerd kan worden. Dus als je een leuk idee hebt, beargumenteer dan ook goed en realistisch! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 20:31:
[...]

heus niet...

ik denk dat de warmteontwikkeling van cpus verminderd gaat worden, waterkoeling is teveel gedoe en phase change is te duur en verbruikt, net zoals tecs teveel stroom. en bovendien als de cpus warmer zouden worden, zouden ze nog meer stroom trekken, waardoor het totale vermogen van computers nog een stuk harder zal steigen.
ze blijven echt wel bij heatsinks + fans
Precies! dat denk ik dus ook is ook super logisch!!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Sorry dat het topic niet voldeed aan de regelementen. Was het even vergeten.

Het nadeel aan chillers/peltier is het enorm hoge stroom verbruik. Meeste pc's worden nu al uitgerust met een 350-400 W voeding.
Als het rond de 500 watt is is het de helft al van een wasmachine. Weet je wat dat per jaar kost aan je energieleverancier.
Waterkoeling lijkt me toch wel werken allees wie is er veerantwoordelijk al er een lek is????

>Systeemspecs<

• m-m
  • Niet online

m-m

Ik zie meer in heatpipes eigenlijk, zoals die al in de Shuttle barebone-kastjes zitten.... Dat voert nog wel wat meer warmte af.

• ixl85
nou vooruit, om te laten zien dat ik niet wacko ben, en omdat de mod het vraagt:

(tja, die mensen zijn wel goed bezig :) )
nieuws: 'Smart heat pipe'-concept koelt met methanol

en het HP verhaal
nieuws: HP's inktjet-technologie toegepast op chipkoeling

ik vind het wel cool in elk geval...
iets om er in te houden...

of we moeten een airconditioner in de kast bouwen, zo klein en goedkoop mogelijk die koude lucht naar de heatsink brengt...
zou toch best mogelijk zijn... (bedoel ik nie als grapje)

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Dit magische apparaat heeft ook een logische naam voor tweakers .
Het is peltier element!!!!!!!!!
Werk als volgt.
ene kant kleine element wat verwarmt wordt. De warmte trekt naar de andere kant van de draad waar een groot element zit. Zit element zal warmer worden. Hierna moet het grote element gekoeld worden, maar in beperktere mate. Het grootste nadeel is het hoge energieverbruikt.
Een Peltier element wordt ook aangeraden altijd meer te laten verbruiken dan wat de cpu disipeerd aan warmte.
Een 75- 120 watt peltier is tegenwoordig al normaal.

Corrigeer me maar als ik het fout heb!!!!

Btw een beetje stilte is wel vereist.

Vergeet deze link niet over nieuwe techniek oa gebruikt in sony laptops:
nieuws: Fabrikanten werken aan verbeteren koeltechnologie

Stond vorig jaar ook wat op t.net over een soort microscopische haartjes die warmte afvoerden (GEEN GEINTJE)!!!!!!!!!

[ Voor 13% gewijzigd door Nimrod|IA op 20-01-2003 20:51 ]

>Systeemspecs<

Verwijderd

http://www.coolchips.com/

Nabije toekomst:
Peltier design. Een chip die de warmte via elektronen van de ene kant naar de andere kant kan transporteren. Een peltier is maximaal 5-8% effectief deze chips zouden 55% effectief moeten worden. Dat zorgt er dus voor dat je temps ver onder 0 schieten.

Over dat revolutionaire koelsysteem:
Dat was een heatsink + peltier + fanspeed regelaar + peltier volt regelaar.

offtopic:
ixl85 wat is je MSN? ik wil ff wat vragen over Exile

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 20:49 ]

• ixl85
thorry:
msn: no spam for me(zo weer weg)

zeg ff wannee rje hem hebt

[ Voor 42% gewijzigd door ixl85 op 20-01-2003 20:57 ]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Ik denk dat je dan toch beter voor Phase-change kan gaan zoals de Promenteia voor de CPU en dan WC voor de chipset en GPU. Watertank in de grond dan heb je altijd koud water, zie ook http://www.dwpg.com/print.php?artid=57

[ Voor 5% gewijzigd door Underground75 op 20-01-2003 20:51 ]

Verwijderd

nouw ik denk gewoon dat over 5/6 jaar de cpu's minimale warmte afgeven , en dus makelijk passief kunnen draaien, of de core wordt veel groter, makelijker te koelen dus, of een dual setup wordt standaart. Maar iig wat er ook wprdt ontwikkelf het MOET in een mid-tower passen en in de verre toekomst waarschijnelijk ook nog in aan laptop. Want ik zi ede doorsnee consument niet met een prom. kloten..

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Passieve koeling is natuurlijk het ultime, maar of dat ook darwerkelijk gaat gebeuren.......Dan zie ik eerder zeer stille koelers als standaard verschijnen

• Abductor
  • Laatst online: 15-10-2025
Nimrod|IA schreef op 20 januari 2003 @ 20:46:
[...]

Dit magische apparaat heeft ook een logische naam voor tweakers .
Het is peltier element!!!!!!!!!
Werk als volgt.
ene kant kleine element wat verwarmt wordt. De warmte trekt naar de andere kant van de draad waar een groot element zit. Zit element zal warmer worden. Hierna moet het grote element gekoeld worden, maar in beperktere mate. Het grootste nadeel is het hoge energieverbruikt.
Een Peltier element wordt ook aangeraden altijd meer te laten verbruiken dan wat de cpu disipeerd aan warmte.
Een 75- 120 watt peltier is tegenwoordig al normaal.

Corrigeer me maar als ik het fout heb!!!!

Btw een beetje stilte is wel vereist.
Je hoeft niet te schreeuwen hoor.
En (ff), ik had allang door dat het om een peltier ging, sterker nog... het gaat hier zelfs om niet 1, maar om 2 peltiers(2x 40x40mm)! Vandaar dattie dus ook met zijn eigen voeding komt (duh)! 8)7

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 20:50:
nouw ik denk gewoon dat over 5/6 jaar de cpu's minimale warmte afgeven , en dus makelijk passief kunnen draaien, of de core wordt veel groter, makelijker te koelen dus, of een dual setup wordt standaart. Maar iig wat er ook wprdt ontwikkelf het MOET in een mid-tower passen en in de verre toekomst waarschijnelijk ook nog in aan laptop. Want ik zi ede doorsnee consument niet met een prom. kloten..
Ik hoop dit ook wel. Want om nou straks een 92 cm fan in mijn pc te hebben die 4000rpm + gaat draaien heb ik weinig zin in. Denk dat meerdere tweakers hier hetzelfde van denken aangezien het aantal silent Mods steeds hoger wordt. Zie ook steeds meers silent mods gemaakt worden ipv de vorige jaren gezeinen mods met zoveel mogelijk toelers die zo hard mogelijk koelden (bv.Delta HP fans).

>Systeemspecs<

• E-jey
  • Niet online
IK heb wel eens iets gelezen dat amd met een techniek bezig was waarmee ze de warmte die de proc produceert direct om zetten in energie. Dan word de warmte van de proc minder en het stroom gebruik gaat omlaag :)

Verwijderd

en wat ook zou kunnen , ze vinden een nieuw soort licht metaal soort uit, en stouwen je hele kast daarmee vol en dat maakt aanraking met je socket + 3d kaart.. maar het meest logiche lijkt me passieve koeling en dat gaat denk ik ook wel gebeuren , als ze nu met de techniek van een 486 een pent 3,06 ghz gingen maken zou hij duizend graden worden, en als je over 3 jaar een 10 ghz hebben, zal hij echt niet zuper warm worden , tegen die tijd is de architectuur al zo goed ontwikkeld, maar dan denk je vast van "ja over 3 jaar al zeker", maar moetje zien wat we in de afgelopen 3 jaar al hebben gepresteerd... , en mischien is tegen die tijd de socket van het mobo te halen , die in een bak ijswater ligt, helamaal lucht dicht afgesloten in 2 5,25 inch bussen, met een koelhoud compres aan de onderkant... het is iig heel erg moeilijk om te voorspellen wat er komen gaat aangezien ze met geen mogelijk heid 5 jaar gelden konden denken wat we nu allemaal hebben...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik denk dat in de toekomst de biochips zelfs verwarming nodig hebben om te kunnen werken.

Zo zie ik de toekomst, een samensmelting van technologie en biologie. Geen silicium maar biohersencellen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ransbal
  • Laatst online: 18-02 16:30
Is het niet mogelijk om een soort van reverse engineering toe te passen op de techniek waar de magnetron gebruik van maakt. De magnetron zorgt ervoor dat moleculen in beweging worden gebracht en daardoor ontstaat hitte waardoor je na 5 minuten en een "pling" aan tafel kunt.
Nou lijkt het mij niet gek om ervoor te zorgen dat bepaalde straling ervoor zorgt dat moleculen niet gaan bewegen, maar juist stil gaan staan. Stilstand betekent geen wrijving en dus geen hitte.

of praat ik nou poep en weet ik niet waar de klepel hangt :Y)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:09

Epsilon

Nimrod|IA schreef op 20 January 2003 @ 20:39:
Sorry dat het topic niet voldeed aan de regelementen. Was het even vergeten.

Het nadeel aan chillers/peltier is het enorm hoge stroom verbruik. Meeste pc's worden nu al uitgerust met een 350-400 W voeding.
Als het rond de 500 watt is is het de helft al van een wasmachine. Weet je wat dat per jaar kost aan je energieleverancier.
Waterkoeling lijkt me toch wel werken allees wie is er veerantwoordelijk al er een lek is????
die 400 watt voeding word er niet ingelegt omdat hij 400watt moet/kan leveren, maar omdat deze een veel stabielere spanning afgeeft dan een 200watter. Iets wat bij microelectronica nou eenmaal heel belangrijk is.

Een PC (incl een 19" crt monitor als mainstream genomen) verbruikt gemiddelt ongeveer 250 watt. Daarvan is bijna 100watt voor de monitor, 60watt van de proc en 30 watt van een flinke videocard, dan zie je dus al dat 250watt al erg ruim genomen is. Zelfs overgeclockte systemen komen nooit veel verder dan de 300watt (excl koeling natuurlijk). Omdat deze een extra vermogen op de northbridge, cpu en gpu enz verbruiken.

Waarom denk je dat lans rekening houden met 300 watt/man als ze de stroom infrastructuur berekenen? Echt niet omdat iedereen een 400watt verstookt, want dat is totale onzin.
ransbal schreef op 20 January 2003 @ 21:43:
Is het niet mogelijk om een soort van reverse engineering toe te passen op de techniek waar de magnetron gebruik van maakt. De magnetron zorgt ervoor dat moleculen in beweging worden gebracht en daardoor ontstaat hitte waardoor je na 5 minuten en een "pling" aan tafel kunt.
Nou lijkt het mij niet gek om ervoor te zorgen dat bepaalde straling ervoor zorgt dat moleculen niet gaan bewegen, maar juist stil gaan staan. Stilstand betekent geen wrijving en dus geen hitte.

of praat ik nou poep en weet ik niet waar de klepel hangt :Y)
Ik zal het nog sterker vertellen, hoe denk jij dat ze het ideale nulpunt bereiken? Echt niet door het te koelen met vloeibaar helium. Dat doen ze door met een soort van laser, de moleculen "stil" te zetten. Door een laserstraal af te vuren op een molecuul (warmte is het bewegen van moleculen) in de tegengestelde richting waarin hij bewoog. Op deze manier komt het molecuul stil te staan, maw, word koud.

[ Voor 29% gewijzigd door Epsilon op 20-01-2003 21:54 ]

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik denk dat CPU bakkers toch gaan inzien dat het niet warmer kan. Eisen aan mobofabrikanten om 12CM heatsinks te kunnen plaatsen lijken mij niet irreëel. Daarnaast denk ik toch wel dat zowel Intel als AMD efficiënter met kloksnelheid zullen omgaan, dus een PR-rating zal op den duur standaard worden, een 2GHz die 65°C wordt, maar met een rating van een 6GHz, om maar eens wat te noemen.
Uiteindelijk zullen we dan denk ik toch aankomen bij waterkoeling als standaard. OEM's zullen hier dan toch wel hoge eisen an stellen en het gaan promoten, zodat de consument waterkoeling gaat vertrouwen ipv wantrouwen.

Dit lijkt mij het meest logische en ook het meest haalbare.

edit:

Eigenlijk lijkt een nieuwe mobo/kastmaat mij ook een optie, om zo maar grotere heatsinks en meer fans te kunnen plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door PhatFish op 20-01-2003 22:24 ]

...

Verwijderd

Ik hoop dat we over een paar jaar standaard de pc op zolder hebben staan. Ik bedoel niet werkloos :) maar gewoon ergens naast de cv-ketel en andere normale huis-systemen. Kabels netjes weggewerkt en toetsenbord, monitor, muis en cd-satelite, speakers aansluiten waar je ze wilt hebben. Of gewoon bleutoothen ofzo.

Kortom: die lawaaierige rotkast moet gewoon de huiskamer uit. Dan magtie van mij ook rustig lekker luchtig worden gebouwd en wat meer lawaai maken.

Toch belachelijk, zo'n bak in je kamer...

edit:
typo's

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 21:55 ]

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 21:54:
Ik hoop dat we over een paar jaar standaard de pc op zolder hebben staan. Ik bedoel niet werkloos :) maar gewoon ergens naast de cv-ketel en andere normale huis-systemen. Kabels netjes weggewerkt en toetsenbord, monitor, muis en cd-satelite, speakers aansluiten waar je ze wilt hebben. Of gewoon bleutoothen ofzo.

Kortom: die lawaaierige rotkast moet gewoon de huiskamer uit. Dan magtie van mij ook rustig lekker luchtig worden gebouwd en wat meer lawaai maken.

edit:
typo's
Hier zie ik persoonlijk wel iets in. Koeling is dan geen probleem mbt geluidsniveau want je cv blaast er toch wel overheen. Heb je verder niks geen koeling nodig en toch lekker bezig zijn.

Peltier klinkt ook leuk imo, maar daar weet ik verdomd weinig van :|

Verwijderd

De CPU's hoeven niet beslist warmer te worden naar mate ze sneller en complexer worden. Denk aan de steeds minder nanometer. En dan nog, misschien komt er wel lucht koeling door een grote pomp ofzo die lucht tegen de core's/chips blaast. (Ideetje?) Je kunt het makkelijk testen. Gewoon een fietspomp tegen de heatsink houden en pompen maar. :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 22:26:
De CPU's hoeven niet beslist warmer te worden naar mate ze sneller en complexer worden. Denk aan de steeds minder nanometer. En dan nog, misschien komt er wel lucht koeling door een grote pomp ofzo die lucht tegen de core's/chips blaast. (Ideetje?) Je kunt het makkelijk testen. Gewoon een fietspomp tegen de heatsink houden en pompen maar. :*)
Werkt niet echt, hoge airflow betekent niet betere koeling. Hou maar eens een stofzuiger bij je heatsink, koelt voor geen reet.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:14
Mijn idee van toekomstige koeling is een koeling die de atomen stop zet. Ga maar na, warmte ontstaat doordat electronen gaan bewegen (frictie)(zoiets in ieder geval :P), zet ze stil en de warmte verdwijnt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
In een hele verre toekomst: optische chips (dus met licht/diamantjes ipv elektrische schakelingen), maar dat gaat nog heeeeeel lang duren.

Of: biologosche chips (er zijn al bijv. koppelingen gemaakt tussen elektrische schakelingen en biologische schakelingen, met succes)

Of: nanotechnologie (er zijn daar de laatste jaren al flink wat vorderingen op gemaakt).

Even opgezocht. generatie computerchips volgens Chriet Titulaer

1e generatie: werken met elektronenbuizen
2e generatie: werken met transistoren
3e generatie: werken met ic's (chipjes dus, tot ong. 10.000 schakelingen)
4e generatie: werken met zeer geavanceerde chips (tot 10.000.000 schakelingen)
5e generatie: werken met submicrontechnologie, kunstmatige intelligentie en zelf kunnen redeneren/conclusies trekken, problemen herkennen en omzetten in opdrachten
6e generatie: elektronen worden overgenomen door fotonen (= licht, dus optische schakelingen = ong. 1000x sneller dan de huidigge elektronische schakelingen)
7e generatie: schakelingen koppelen met biologische cellen
8e generatie: werken met biologisch materiaal zoals proteïne (volledige biologische chips)

We zitten nu rond generatie 4 qua chips. Ik denk dat generatie 6 overgens weinig tot geen warmte meer af gaat geven.

In Japan zijn ze al vanaf 1982 met de ontwikkeling van generatie 5 bezig en ook aan optische schakelingen wordt aan gewerkt.

[ Voor 58% gewijzigd door Frankie02 op 20-01-2003 23:12 ]

• ransbal
  • Laatst online: 18-02 16:30
Epsilon schreef op 20 January 2003 @ 21:50:

<knip>

[...]

Ik zal het nog sterker vertellen, hoe denk jij dat ze het ideale nulpunt bereiken? Echt niet door het te koelen met vloeibaar helium. Dat doen ze door met een soort van laser, de moleculen "stil" te zetten. Door een laserstraal af te vuren op een molecuul (warmte is het bewegen van moleculen) in de tegengestelde richting waarin hij bewoog. Op deze manier komt het molecuul stil te staan, maw, word koud.
Gelukkig praat ik dus geen poep en weet ik ook waar de klepel hangt :*).
Nu is alleen de vraag nog of deze techniek ook toepasbaar is op elektronische schakelingen. Volledige stilstand wil je niet want dan keren we weer terug naar het tijdperk van telraam, pen, papier en "mens erger je niet" ;).
Als het inderdaad een soort laser is, dan moet het ook mogelijk zijn om deze te aan te passen zodat hij een relatief groot oppervlak als een cpu kan "bestralen" en om ervoor te zorgen dat deze de elektronische schakelingen niet kan freezen.
Volgens mij hebben we hier toch wel een beetje het koelsysteem van de toekomst :)
op een of andere manier denk ik dat het toch nog niet helemaal gaat werken, want hoeveel energie verbruikt een dergelijke laser? Waarschijnlijk kan deze ook niet zonder brute koeling en denk ik dat hij zo groot is als een huis :/

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36
PhatFish schreef op 20 januari 2003 @ 21:53:
Ik denk dat CPU bakkers toch gaan inzien dat het niet warmer kan. Eisen aan mobofabrikanten om 12CM heatsinks te kunnen plaatsen lijken mij niet irreëel. Daarnaast denk ik toch wel dat zowel Intel als AMD efficiënter met kloksnelheid zullen omgaan, dus een PR-rating zal op den duur standaard worden, een 2GHz die 65°C wordt, maar met een rating van een 6GHz, om maar eens wat te noemen.
Uiteindelijk zullen we dan denk ik toch aankomen bij waterkoeling als standaard. OEM's zullen hier dan toch wel hoge eisen an stellen en het gaan promoten, zodat de consument waterkoeling gaat vertrouwen ipv wantrouwen.

Dit lijkt mij het meest logische en ook het meest haalbare.

edit:

Eigenlijk lijkt een nieuwe mobo/kastmaat mij ook een optie, om zo maar grotere heatsinks en meer fans te kunnen plaatsen.
Ik las laatst ergens dat AMD, geen PR Rating meer gaf (dacht aan Bartons) Correct me if i'm wrong..

• NitroX infinity
  • Laatst online: 17:14
De_Bastaard schreef op 20 januari 2003 @ 22:45:
[...]

Ik las laatst ergens dat AMD, geen PR Rating meer gaf (dacht aan Bartons) Correct me if i'm wrong..
Nee, ze geven geen pr rating meer mee aan de server versies van de hammers.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 21:54:

edit:
typo's
Kunnen we de CV gewoon niet wegdoen en ipv een CV een pc neerzetten met waterkoeling? Is de warmte tenminste niet verspeeld!

>Systeemspecs<

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Nimrod|IA schreef op 20 januari 2003 @ 22:59:
[...]

Kunnen we de CV gewoon niet wegdoen en ipv een CV een pc neerzetten met waterkoeling? Is de warmte tenminste niet verspeeld!
Meer serieus nu ff.
Als ik kijk naar onze eerste Pc een XT van tulip waaarvan de CPu nog nieteens een koelvin heb naar onze 286, p166, athlon 750 ,athlon 750, athlon 1000, athlon 1800 en athlon 2000 en de koeling ervan is het in 15 jaar toch wel hard gegaan.
Van geen koeler, naar een simpele heatsink, naar een heatsinke met een 4cm naar een heatsink met een 6cm, heatsink met een 7cm en nu een heatsink met een 8cm koeler.
Het ergste vind ik persoonlijk dat hetzelfde nu aan het gebeuren is met videokaarten neem de nieuwe geforce FX. Een videokaart van nu verbruikt meer stroom als mijn oude p166.

Cpu's gebruiken niet veel minder stroom en produceren niet veel minder hitten als zijn voorganger. Dit klopt maar eels. Ze doen dit alleen op dezelfde snelheid als hun voorgangers!

Harde schijven moeten gekoeld worden, nog iets verder en we gaan onze dvd speler en netwerkkaarten koelen.
Ik had dus 5 jaar geleden echt niet gedacht dat ik in mijn thuis pc de harde schijf moest gaan koelen, omdat ie anders defect kan raken.
Mijn huidige pc zitten 10 ventilatoren en dit alles om mijn pc op een redelijke temperatuur te houden zonder te veel lawaai.
7 ervan draaien op 5V en zijn 8cm's.
De andere zijn cpu, videokaart en voeding.

Hopen dat de fabrikanten eens gaan voor kwaliteit ipv alleen snelheid.
Pct-tje mag best wat langer meegaan dan 2 a 3 jaar.

>Systeemspecs<

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ixl85 schreef op 20 januari 2003 @ 20:25:
of dat van het leger,
met die heatpipe AAN de cpu gebouwd
(ook op tweakers.... zoeken emnsen ;) )
Niet echt het zelfde, maar ik heb een Alpha 64-bit systeem (doe er niks mee, moet een keer goede hulp hebben met Linux installeren) en die heeft een CPU van ong. 7 bij 7 cm en daar zit een koperen stuk op waar gewoon 2 schroefdraden aangegoten zitten 8)7 Dus je schroeft het koelblok direct aan de CPU-core vast >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

tsja, ik denk eerde dat we in de niet al te verre toekomst overgaan op standaard waterkoeling. Opmerkingen als dat het water onderhouden moet worden, zijn terecht, maar bv een auto moet je ook (laten) onderhouden. Dus om de 3 maand nr de pcboer voor het water te vervangen voor de noobs... ;) Dit eventueel gecombineerd met de grote pcbak te verplaatsen nr een rustig afgezonderd plekje zoals de zolder/kelder... want die hele grote kast is in feite toch niet nodig? zorg ervoor dat je bv bij je tv een DVD speler hebt staan , en obij je bureau een minkastje met CD/writer/diskette/zipdrive?
Het zou toch weer ruimte besparen in je bureau, en aangezien dat dat ook wel van tel is in onze huidige maatschappij (op een zo klein mogelijke oppervlakte zo comfortabel en ruim mogelijk leven) zijn dit toch wel dingen wat ik zie gebeuren.

Waarom waterkoeling en geen passieve koeling: simpelweg de prestaties en de temperatuurstabailiteit. Chips blijven 'frisser' en gaan langer mee, terwijl de prestatie ook wel iets omhoog kan...

Verwijderd

NitroX_infinity schreef op 20 January 2003 @ 22:40:
Mijn idee van toekomstige koeling is een koeling die de atomen stop zet. Ga maar na, warmte ontstaat doordat electronen gaan bewegen (frictie)(zoiets in ieder geval :P), zet ze stil en de warmte verdwijnt.
Hoe wou je dan stroom door de CPU jagen. Om stroom door te geven heb je vrije, dus bewegende, electronen nodig.

Verwijderd

warmte productie is energie verspilling, processoren worden dus door ontwikkeling koeler (zodra de producent het warmte probleem niet meer kan oplossen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 21:15:
warmte productie is energie verspilling, processoren worden dus door ontwikkeling koeler (zodra de producent het warmte probleem niet meer kan oplossen).
Ik denk dat ze het express niet doen. Doordat de consument gewend is aan de koelers, zullen ze dan de GHz nog wel ff door gaan opfokken tot de warmteproductie weer ongeveer zoveel is als nu. Ze kunnen dan hun 'snelle' procs goedkoper maken door ze eigenlijk te pre-OC'en.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Ik denk dat chipjes steeds heter gaan worden, tot we overgaan naar optische chips of biologische of quantum spul... maar dat duurt nog ff.

Nimrod heeft volgens mij gelijk, vroeger was alles NIET gekoeld, toen passief en nu moet je bijna je geheugen al passief koelen (of waterkoelen... >:) ).

Ja, de chips worden steeds kleiner en nemen minder spanning, maar ze worden wel steeds groter wat het aantal transistoren betreft. Dus gelijke hitte op steeds minder oppervlak.

Ik denk niet dat waterkoeling standard gaat worden, te moeilijk in stand te houden en te transporteren (lijkt mij, heb er NOG geen). Volgens mij zijn heatpipes wel leuk! 8 )

Mwuah, ik ga eerst wel voor de waterkoeling, en dan zie ik wel verder! 8 )

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Misschien dat we toch op waterkoeling overgaan. Is wel het minst gevaarlijke voor Noobs.
Neem dat waterkoelingssetje wat inweze al in het koelblok zat. Soot miniwaterkoeling. Denk dat hier in combinatie met heatpipe's toch wel betere resultaten zijn te halen. Het nadeel aan de huidige waterkoeling zijn de slangen.
Zie een Noob zit nou niet goed aanleggen. Sommige mensen hebben al problemen bij hun tuinslang.
De vraag blijft echter bij waterkoeling WIE is er verantwoordelijk als het mis gaat.
De man die de pc gebouwd heeft. De producent van de waterkoeling. Bij waterkoeling kan toch best veel kapot gaan vergeleken met een peltier.

Er komen toch best wel wat originele idee naar voren in dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Nimrod|IA op 22-01-2003 00:04 ]

>Systeemspecs<

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

de verdere toekomst weet ik nog niet, maar dit jaar zullen er denk wel veel consumenten zijn die een pc met WC kopen, aangezien elke pc zaak het wel verkoopt. kijk een doorsnee gezin koopt het misschien niet, maar mensen die veel computeren vinden wat stilte denk toch wel fijn.

Verwijderd

Ik denk dat WC juist niet aanslaat. De Chips worden gewoon minder heet in de toekomst en er worden andere materialen gebruikt die niet zo veel warmte produceren. Dit moet zeker haalbaar zijn. Lucht is dan ook nog steeds de veiligste manier, dan water wat zou kunnen gaan lekken. (vooral bij onhandige huis tuin en kijken mensen)

• BaRF
  • Laatst online: 14:57

BaRF

bijna kerst

Resistor schreef op 20 januari 2003 @ 21:33:

Zo zie ik de toekomst, een samensmelting van technologie en biologie. Geen silicium maar biohersencellen.
*echte* hersencellen zullen we waarschijnlijk nooit kunnen gebruiken, want de mens is niet in staat om z'n eigen brein te begrijpen. :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
BaRF schreef op 23 January 2003 @ 01:15:
[...]

*echte* hersencellen zullen we waarschijnlijk nooit kunnen gebruiken, want de mens is niet in staat om z'n eigen brein te begrijpen. :)
:D Lachen.
Goed punt!

>Systeemspecs<

Verwijderd

ff weer omhoog trappen :)

ik denk zelf dat luchtkoeling wel standaart blijft maar dat het wel zwaarder zal worden dan eerst.
toen wij ooit een duron 700 kochten, zat er een heel klein koelblokje bij, als je nu een xp koopt zit er al een grote en vaak goede koelblok bij die het ook goed doet.
maar het zal nooit waterkoeling, peltier etc. etc. worden om de cpu's mee te gaan koelen hoor.

als cpu's echt warmte gaan maken, dan komt er wel wat met heatpipes zoals in het volgende artikel reviews: SiD Futureclient: een fanloze pc wordt bescherven en verteld.

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:20

Dr_Love

Best drugs are made by love

ach al één heel jaar geleden is een collega van mij naar zo'n intel meeting geweest.
Daar vertelde zo''n techneut van intel hem al dat ze makkelijk proccesor zonder koeler kunnen laten werken alleen dat die techniek nu nog te duur is. daar draaide een proc van hun op 1,6 ghz met alleen een koelblok. kijk das pas mooi.

Dus in de toekomst draaien ze gewoon passief alleen nu is het gewoon te duur.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

Verwijderd

ik heb in de zomer altijd de airconditioner erop aangesloten. anders valt er niks te overclocken. toen we nog geen airco hadden moest ik mijn pc altijd omlaag clocken.
Jammer dat ik hem alleen aan mag zetten als het echt warm is

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:50
-Misschien komen er wel materialen die veel beter tegen grotere hitte kunnen en beter hitte gelijden.
-Misschien worden de nieuwere chips straks wel met 5 van de 6 zijnden aan een grote heat-spreader gebakken in de fabriek zonder koelpasta
-Misschien onstaat er wel een 2 deeling tussen Brute kracht in kombinatie met brute koeling en simpelere ligt actief/passief gekoelde chips
-Misschien komt men wel met een 5e generatie chip voordat er serieuze koelproblemen optreden
-Misschien wordt het wel standaard om 2/4/8/16/enz chips te hebben en worden alle apps wel multi-tasking
-enz

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 23:52

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik hoop dat de heatpipe door komt als je deze site ziet dan :) Afbeeldingslocatie: http://www.deltatronic.info/Technik/CPU-Kuhlung/Bild_CPU/Pipe_CPU2_gross.jpg

http://www.deltatronic.info/Home/home.html

: het is stil ....

[ Voor 6% gewijzigd door Slayer op 26-01-2003 10:34 ]

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• ixl85
ja maar dan wel van koper.... en hij moet dan wel in elke kast kunenn passen,
want zoals ie er hier uti ziet, zou ik hem nooit in mn kast kunnen krijgen

Verwijderd

hmmm... moet es effe zelf inlezen wat heatpipes betreft, mr ik heb hier een koolance case, en dit is toch wel erg makkelijk hoor, erg zwaar dat wel, mr hij dient ook niet om de lanparties mee af te lopen. Water hab ik nog niet moeten bijvullen op 5 maanden tijd. Enkel eens na 4 maand het stof uit de radiator gepoetst (scheelde 3°)...

en waterkoeling te moelijk voor noobs...
maybe, mr noobs assemebleren niet zelf hun pc :)

• PtrO
  • Laatst online: 17-02 12:55
In de 'verre' toekomst, huur je net als vroeger alle Data/CPU/GPU capaciteit van een leverancier.

Niks geen Pentiums, Terabytes, 'dure' Videokaarten, tuners etc. thuis. Alles komt gewoon via die Tig-Petabyte glasvezels uit de muur en/of super-umts uit de lucht. Simpele 1:1 fractal-(de)compressie-multimedia unit eraan en je heb/kan alles wat je wil.

Tis toch eigenlijk van zotte 8)7 dat 'iedereen' thuis z'n eigen SMCC (Super-Multimedia-ComputerCentrum) heeft of moet hebben.
Deze staat vervolgens 99% van de tijd alleen energie te verstoken en is na krap 1 jaar verouderd. Hebben we het nog niet eens over verspilling van materiaal, redundatie en 'persoonlijke' tijd om de boel bij te houden.

Maak jou het wat uit waar die CPU/GPU en Harddisks staan ? Denk het niet, zolang je er maar altijd >:) gebruik van kan maken. Hoezo moet je eigen diskette, tapes, CD/RW of DVD apparatuur hebben ? Op elk moment pluk je straks de gewenste datastream uit de lucht.

De gedachte om een centrale PC-kast te bij je huis-CV te plaatsen is een aardig begin. Ken al diverse mensen (mijzelf incluis) die dat een beetje doen. Op die kast staat de centrale MP3/DivX server met Virtual-PC voor de diverse smaken van besturings systemen etc. !!!

Stel je nu 's voor dat je die kast met je buren, straat, de wijk.......de wereld deelt.

Zal het waarschijnlijk niet meemaken, maar ik ben er van overtuigd dat het deze kant opgaat. De weg daar na toe zal alleen wat lang zijn. Helaas wordt weinig aanstalten gemaakt omdat onze economie nu eenmaal gebaseerd is op zo snel en zoveel mogelijk consumeren, lees verspillen.

Tot het zover is blijven we natuurlijk lekker spelen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1