Uitleg formule van Claude E. Shannon

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik ben bezig met de cursus HP6 (Datacommunicatie en Netwerken). Dit is een zelfstudie en heb dus geen hulp ter beschikking. Nu ben ik aanbeland bij een formule waar ik niets mee kan. Het is de zogenaamde formule van Shannon waarmee bepaald kan worden hoeveel informatie over een medium verstuurd kan worden. Ik post maar op dit forum omdat ik verder niet weet waar ik het anders zou moeten posten en tenslotte heeft het ook wel wat met newerken te maken. Toch?

Formule: C=W*^2log (1+S/N)

Gegeven:

-Bandbreedte (W) is 3100 Hz
- S/N verhouding is 30 dB welke volgt uit 10*^10log S/N = 30
Uitkomst zou 30898 bits/s moeten zijn.

Ik ben totaal niet wiskundig aangelegd en de laatste x dat ik wiskunde op school heb gehad is alweer een jaar of 10 geleden. Ook zegt dat (log) gebeuren me niks. Ik weet dat het iets met logaritmen te maken heeft, maar hoe gebruik ik het op mijn rekenmachine. Wie kan me vertellen wat ik moet intoetsen om tot de juiste conclusie te komen, want het lukt me voor geen meter :'(

Alvast bedankt :*)

[Edit] Na enig stoeien is het me toch gelukt (8> . Ik had geen idee wat ik moest doen, maar ik kwam op een website waar uitgelegd werd dat 5log125=3 dus toen zag ik dat het de andere kant op machtsverheffen is. Ook las ik daar hoe ik het moet intoetsen op mijn rekenmachine. Topic mag wat mij betreft geclosed worden al zou ik enige verdere uitleg nog wel waarderen!!

[ Voor 18% gewijzigd door jagermeister op 20-01-2003 21:05 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:38

Predator

Suffers from split brain

Dit gaat toch weinig over netwerken aangezien dit gewoon een vraagstuk is en jij niet weet wat een brigse logaritme is :+

Dat zou op zich beter in W&L thuishoren maar ik betwijfel er sterk om ze daar blij mee zouden zijn aangezien opzoeken wat een logaritme is niet zo veel werk is en huiswerkvragen slechts bij uitzondering toegelaten worden.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Dit topic is gesloten.