Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

werking + simulatie van detectielus

Pagina: 1
Acties:
  • 2.264 views sinds 30-01-2008

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23
Hoi,

Ik stond vanmiddag voor het stoplicht (nee, ik reed niet door) toen ik me afvroeg hoe nou precies zo'n detectielus eruit ziet. Is dit een gewone kabel (electra-kabel) of is dit een speciaal iets ? Ik wil eigenlijk zoiets gaan simuleren, vandaar.

Ik zoek dus eigenlijk een goede uitleg over de theorie + wat praktische tips om zoiets op te bouwen (kleinschalig dan)

Verwijderd

Dat is gewoon een spoel, doordat jij met metaal (lees fiets en auto) op die lus gaat staan. Krijg je inductie en dat kan je meten.

Verwijderd

Het is denk ik een soort spoel. En als je er met je auto overheen rijdt krijg je denk ik een soort spoel ----> magneet werking ofzo.

te laat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 19:55 ]

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Zie het heel simpel.. een soort metaaldetector!

• pkouwer
ik heb al wel wat gevonden: er komt een reactie als het magnetisch veld door een auto onderbroken wordt. Duidelijk. Nu de praktische kant.

Verwijderd

Ben je geïnteresseerd in de werking van verkeerslichten? of meer in de detectie van de auto's? Heb vroeger al een programma gemaakt voor verkeerslichtbesturing met een PLC.

• pkouwer
niet zo zeer in de werking van verkeerslichten, maar meer hoe de auto's gedetecteerd worden. Dit is m.n. belangrijk voor toegangscontrole, een gebied waar ik o.a. werkzaam in ben. Vandaar

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
een lus in de grond idd die deel uitmaakt van een oscillator

als een metalen voorwerp de detectie lus "stoort" zal de frequentie van de oscillator veranderen

zoals Ralpy al zei een metaal detector

Repareren doe je zo.

• pkouwer
hoe kan ik dit, zij het op kleine schaal, simuleren ?

• EdRandom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 22:52
Voor zover ik weet is de meetlus onderdeel (spoel) in een oscillator. Die oscillator staat kritisch (laag) afgesteld.

Als er een stuk metaal bij die spoel komt, kost dat energie. En daardoor slaat de oscilllator af -> voila, detectie! ;)

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Voor school heb ik wel ooit een metaaldetector gemaakt.

gewoon een kring met een condensator en een spoel. Daarover wordt een wisselspanning gestuurd, precies in de resonatiefrequentie van het systeem. En je meet met scoop of computer de spanning over die spoel.
Op het moment dat er ijzer in de buurt komt, veranderd de inductie van de spoel en zit hij niet meer in zijn resonatiefrequentie en zal de spanning over de spoel dalen.

Tenminste dat is wat ik me ervan kan herinneren

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Dus als ik met mijn plastic Trabantje erop ga staan gaat het stoplicht niet op groen... das mooi vervelend.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Pnhers schreef op 20 January 2003 @ 21:47:
Dus als ik met mijn plastic Trabantje erop ga staan gaat het stoplicht niet op groen... das mooi vervelend.
Nu weet ik niet of alleen de carosserie of ook het chassis van kunststof zijn (om nog maar niet te spreken over de motor :+ die zal vast van metaal zijn), maar ik verwacht niet dat je problemen hebt met dat ding.

Het is wel zo dat hoe meer metaal, hoe beter.

Leuk feitje: Hier in Zwolle staan de zogenaamde 'pollers' aan het begin en einde van de winkelstraat. Als een echtpaar wil trouwen in een bepaalde zaal, dan moeten ze in de winkelstraat de zaal in- en uit. Leuk als ze dan (indien ze dat hebben als vervoer) in een koets rijden, krijgen ze de poller niet omlaag omdat die de koets niet registreert :+

Terwijl ik met m'n ligfiets (zo'n 36kg metaal) wel diverse spoorbomen omhoog krijg (van die gevallen bij het verlaten van sommige pakeerplaatsen) >:) (vond m'n vrouw niet zo leuk toen ze achter me aanreed op een 'normale' ligfiets; voor mij ging hij wel omhoog maar toen zij eraan kwam gingie weer omlaag :P)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Mij is altijd geleerd dat een detectielus als volgt werkt:
In de grond ligt een draad, dit is 1 winding van een spoel. Als er nu een auto/fiets aankomt, rijdt deze over de spoel. Hierdoor verandert het magnetisch veld rond de spoel, en gaat er een inductiespanning lopen. Deze spanning kun je meten. Dit werkt niet bij een aluminium fiets/brommer/'ever, omdat deze niet aangetrokken kunnen worden door een magneet. Daarom zit er bij de fiets-dingen ook altijd een druk-knoptje, zodat wanneer je er met een niet-metalen opject voor komt te staan, je toch kunt laten merken dat je voor het stoplicht staat. Je kunt het als volgt uitproberen: Ga lopend, en neem zo'n grote metalen gereedschapskist mee. Zet deze op de detectielus, en je zult merken dat na enige tijd het stoplicht groen wordt.
Je kunt dit denk ik als volgt in het klein nabootsen:
leg een draad in een ringvorm, en bevestig hieraan een relais. Met dit relais kun je vervolgens e.e.a. schakelen..
Correct me if I'm wrong...

en zo is het voorspeld!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 23:03
In het wegdek oppervlak zit een lus, daaronder zit een een sensor (spoel bij verkeerslicht), , het werkt dan ook op het magnetischveld van een auto. Deze sensor geeft een signaal wanneer er een auto passeert. Deze sensor geeft daarna weer een signaal aan de plc die voor jij de slagboom opent of het verkeerslicht op groen zet.

Simuleren?

Neem een spoel, magneet, plc en een lamp/ledje

zet de spoel op ingang 1 van de plc en de lamp op uitgang 1 (wel ff zorgen dat uitgang 1 wordt geschakeld door 2) en klaar. Ga met je magneetje door de spoel en open zo de ingang

[ Voor 28% gewijzigd door MeneerKrab op 20-01-2003 22:17 ]

Verwijderd

Fijn die lussen voor de stoplichten, maar op motorfietsen reageren die klote dingen echt nooit :( :( :( . Als motorrijder sta je dan net zolang te wachten totdat je zelf maar besluit om door rood licht te rijden (als er geen flitskast achter je staat) of je moet heel lang wachten totdat er uit eindelijk een auto dicht genoeg achter je kom te staan.

• WFvN
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

PowerCow schreef op 20 January 2003 @ 22:14:
In het wegdek oppervlak zit een lus, daaronder zit een een sensor (spoel bij verkeerslicht), , het werkt dan ook op het magnetischveld van een auto. Deze sensor geeft een signaal wanneer er een auto passeert. Deze sensor geeft daarna weer een signaal aan de plc die voor jij de slagboom opent of het verkeerslicht op groen zet.

Simuleren?

Neem een spoel, magneet, plc en een lamp/ledje

zet de spoel op ingang 1 van de plc en de lamp op uitgang 1 (wel ff zorgen dat uitgang 1 wordt geschakeld door 2) en klaar. Ga met je magneetje door de spoel en open zo de ingang
Maar een magneetje en een brok metaal is wel even een verschil.

Ik heb het wel gehad op de opleiding maar het is enorm ver weggezakt... :|

Ik zit ook te denken in termen als 'inductie' en 'magnetisch veld' maar het fijne ervan weer ik zo niet meer helaas. Maar bovenstaande proefopstelling is niet echt lekker vergelijkbaar imho

[edit]
Owkee.... begint weer te dagen; ff gezocht op google:

http://wwwtvs.et.tudelft....cation/et4-024/pdf/H6.pdf

Heeft te maken met de flux.

Lees pagina 6 (van 14)

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 20-01-2003 23:20 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In het wegdek wordt een sleuf gezaagd tot ca. 8-10 cm diep. Daarin wordt een kabel gelegd, waarna de sleuf wordt volgegoten met bitumen. Deze kabel wordt meestal in een rechthoek gelegd. In 1 van de hoekpunten worden de verbindingen gemaakt, maar er wordt geen daadwerkelijke lus gemaakt. In feite is de kabel "doodlopend". Een standaardmaat is 1,50x1,80m. Maar voor verkeerslichten worden lussen toegepast tot wel 30m lang.

De kabel is meestal een 8-aderige kabel, waarvan de aders per 2 aan elkaar worden gedraaid. Aan de andere kant worden deze paren onderling met elkaar verbonden. (OK, dit is redelijk onduidelijk, kleine uitleg: Ader 1 komt aan en gaat door de hele lus heen, aan het eind wordt deze verbonden met ader 2, dan weer terug door de lus, daar verbonden met ader 3, etc.)

Ader 1 en 8 worden uiteindelijk aangesloten op de stuurkast. Over deze 2 aders wordt een kleine spanning gezet, zodat er rond de kabel een magnetisch veld ontstaat. Een auto verstoort dit veld, wat gemeten wordt door de stuurkast. Daarop reageert de installatie door het licht op groen te zetten.

Dat is de praktijk, met simulatie hiervan, kan ik je helaas niet verder helpen.

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Elektronica-topics in CME moeten wel computer-gerelateerd zijn. (Zie ook de moderatiepolicy bovenaan de CME topiclijst.)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.