Mijn Chieftec 340Watt voeding wordt momenteel gekoelt door een Papst NGL maar eigenlijk vindt ik dat nog niet stil genoeg
Nou had ik nog een heatsink over maar in de voeding is erg weinig ruimte voor meer heatsinks dus wil ik hem tegen de voeding aan plakken, maar dan moet de heatsink in de voeding wel in contact komen te staan met de buitenkant v/d voeding. Dat kan dan met een kleine heatsink maar weet iemand of er spanning op de heatsink in de voeding kan staan?
Vaak wel, soms niet, hang een beetje van voeding af geloof ik. Oppassen dus!
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Zit die papst standaard in die Chieftec? Mijn CPU fan maakt zoveel herrie dat ik nieteens weet of er 1 in mn voeding zit
Al komt er wel vrij warme lucht uit
Ja... Er staat heel vaak spanning op de heatsinks van een voltage regulator... Uitkijken! Dit kan wel 300 volt zijn.
Ik zal even een plaatje voor je zoeken.

De spanning die een van de pennen staat, staat ook op het metaal waarop de heatsink zit. In sommige gevallen worden warmte- maar niet electriciteitgeleidende dingetjes gebruikt die ze er tussen doen... Heb wel eens een thread op een ander forum gelezen van iemand die de heatsink van zn draaiende voeding aanraakte ('ff kijken hoe warm ie wordt') en me toch een verschrikkelijke opdonder kreeg....
Edit: het staat zelfs op het plaatje vermeld
Ik zal even een plaatje voor je zoeken.

De spanning die een van de pennen staat, staat ook op het metaal waarop de heatsink zit. In sommige gevallen worden warmte- maar niet electriciteitgeleidende dingetjes gebruikt die ze er tussen doen... Heb wel eens een thread op een ander forum gelezen van iemand die de heatsink van zn draaiende voeding aanraakte ('ff kijken hoe warm ie wordt') en me toch een verschrikkelijke opdonder kreeg....
Edit: het staat zelfs op het plaatje vermeld
[ Voor 67% gewijzigd door m-m op 20-01-2003 19:47 ]
Da's wel balen want ik zou hem graag passief willen koelen
En die Papst zit er btw niet standaart in.
Tsja, het hoeft niet perse zo te zijn dus.. Er zijn van die plaatjes keramiek voor oid.. Ik zou es een multimeter pakken, kap van voeding en ff potentiaal meten tussen de heatsinks en de behuizing..kutkip schreef op 20 januari 2003 @ 19:47:
Da's wel balen want ik zou hem graag passief willen koelenEn die Papst zit er btw niet standaart in.
Verwijderd
Er zit een non-conductive strip tussen de commons hé. Dus je gaat naar de elektro-winkel > koopt zo'n strip en plakt dat tussen de spanningsregelaar en de koelplaat.
Kun je bv al zien op je voeding > meerdere spanningsregelaars worden gekoeld door dezelfde koelplaat
zie deze foto:

Kun je bv al zien op je voeding > meerdere spanningsregelaars worden gekoeld door dezelfde koelplaat
zie deze foto:

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 19:51 ]
Ik heb geen multi(volt?)meter. Kan ik die gewoon bij de Gamma halen ofzo? Enne, tussen de heatsink en behuizing?? En ik kan zo'n plaat daar onmogelijk tussen krijgen aangezien ik al niet eens kan bekijken wat die koelplaat nou eigenlijk koelt. Die voeding zit zo erg volgepropt... Misschien kan ik wel een zo'n wat grotere strip nemen en die dan tussen heatsink en behuizing doen?m-m schreef op 20 januari 2003 @ 19:48:
[...]
Tsja, het hoeft niet perse zo te zijn dus.. Er zijn van die plaatjes keramiek voor oid.. Ik zou es een multimeter pakken, kap van voeding en ff potentiaal meten tussen de heatsinks en de behuizing..
[ Voor 24% gewijzigd door kutkip op 20-01-2003 19:52 ]
Ja.. Die kan je gewoon bij Gamma of Praxis halen.. Heb je wel het goedkoopste van het goedkoopste maar dat zal wel voldoen.
Houd een van de pennen tegen een heatsink en de ander tegen de behuizing van de voeding.. (Hint: zet je gloednieuwe multimeter wel eerst op een zo hoog mogelijk voltage).. Meet je wel spanning, kan je altijd nog van dat materiaal er tussen doen als je een beetje handig bent..
Houd een van de pennen tegen een heatsink en de ander tegen de behuizing van de voeding.. (Hint: zet je gloednieuwe multimeter wel eerst op een zo hoog mogelijk voltage).. Meet je wel spanning, kan je altijd nog van dat materiaal er tussen doen als je een beetje handig bent..
[ Voor 32% gewijzigd door m-m op 20-01-2003 19:53 ]
die non geleidende strips zijn mica sheets ofzo
denk trouwens dat een Xtra fan meer zin heeft omdat er zo veel oppervlaktes zijn en er niet veel plek is
denk trouwens dat een Xtra fan meer zin heeft omdat er zo veel oppervlaktes zijn en er niet veel plek is
Verwijderd
Van wat Timdeh uitspookt schieten de tranen in de ogen en niet van vreugde.
In PC voeding zit een hoogspanningsdeel en 1 laagspanningsdeel en de bijbehorende halfgeleiders kwakt ie allemaal vrolijk op 1 koelplaat. Dat is 1 absolute doodzonde en als de zaak in de fik vliegt zal verzekering nooit uitkeren.
a) Van dat hoogspanningsdeel=300V moet je altijd afblijven; dat zijn dus 2 hoogspanningstorren of Mosfets en die mogen NOOIT samen met laagspanningscomponenten op dezelfde koelplaat.
b) Zo veel stabilo's zitten er niet in PC voeding, meestal alleen -5V en -12 Volt
c) De grootste warmte wordt opgewekt door +5V en +12V gelijkrichters(diodes of MOSfets)
d) Als je de aansluitingen van de halfgeleiders gaat verlengen nemen de verliezen onherroepelijk toe, maak je een schitterende stoorzender en gaat met grote waarschijnlijkheid je voeding op ongewenste frequenties oscilleren met als resutaat, dat verliezen nog veel groter worden en voeding zich binnen de kortste keren opblaast.
Ik raad iedereen met klem af, dit afschrikwekkende voorbeeld te volgen en als je toch doet; je was gewaarschuwd.
In PC voeding zit een hoogspanningsdeel en 1 laagspanningsdeel en de bijbehorende halfgeleiders kwakt ie allemaal vrolijk op 1 koelplaat. Dat is 1 absolute doodzonde en als de zaak in de fik vliegt zal verzekering nooit uitkeren.
a) Van dat hoogspanningsdeel=300V moet je altijd afblijven; dat zijn dus 2 hoogspanningstorren of Mosfets en die mogen NOOIT samen met laagspanningscomponenten op dezelfde koelplaat.
b) Zo veel stabilo's zitten er niet in PC voeding, meestal alleen -5V en -12 Volt
c) De grootste warmte wordt opgewekt door +5V en +12V gelijkrichters(diodes of MOSfets)
d) Als je de aansluitingen van de halfgeleiders gaat verlengen nemen de verliezen onherroepelijk toe, maak je een schitterende stoorzender en gaat met grote waarschijnlijkheid je voeding op ongewenste frequenties oscilleren met als resutaat, dat verliezen nog veel groter worden en voeding zich binnen de kortste keren opblaast.
Ik raad iedereen met klem af, dit afschrikwekkende voorbeeld te volgen en als je toch doet; je was gewaarschuwd.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 02:51 ]
Verwijderd
Als je dus 2 koelblokken erin stopt ipv 1 grote dan zal het allemaal best wel meevallen, je zou het beste de bestaande koeblokken kunnen aanpassen door er een buis aan te solderen, op die manier koel je het koelblok nog zonder je voeding aan te passen. Zorg dus wel voor een plastice verbinding tussen de 2 blokken (slangetje).Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 02:48:
Zo snel schiet de boel niet in de fik, en als de boel goed affikt kunnen ze ook niet meer zien wat het precieze probleem was. Plus dat je een PC nooit moet draaien voor een lange tijd tenzij je weet dat ie het kan (dus als je er eerst voor diezelfde tijd een andere keer bij hebt gezeten) draai je niet meer als overdag wat spelletjes en internet dan maakt het geen reet uit want je zit er toch meteen bij. En er zit niet zoveel in je voeding wat kan fikken, dus blijft een brand meestal bij een kortsluiting waardoor de zekering en aardlek erdoor knalt.
Je mag er best aanzitten hoor, als je zorgt dat de spanning eraf is. Heel simpel, gewoon de stroom eraf doen terwijl de PC aan staat, dan is ineens alles weg. Ook draait altijd de 5v STDBY die de condensators leegtrekt. Ze mogen idd niet op dezelfde koelplaat (mag wel maar is niet goed ervoor) Eraanzitten is helemaal eigen risico, maar je mag het gerust doen hoor.
Volgens mij zitten er voor de +3.3, +5 en +12 ook stabilosators
Dat zijn dus geen diodes vanwege de hoge doorvoer van 400 a 500 watt, als het wel diodes zijn dan zitten ze net zo goed op een koelblok
een verlenging is niet goed nee, maar de grote condensators halen altijd alle schommelingen eruit, en de hardware in de PC kan wat aan schommelingen hebben. Een .5v schommeling op de +12 volt lijn is bij heel veel systemen het geval, de enigste die de +12 volt direct gebruikt zijn de ide apparaten en die kunnen het hebben.
Krijg je brand of kortsluiting door water of hitte in je voeding valt het allemaal best wel mee. De boel is goed beveiligt en je hebt ook nog een aardlek. Er loopt hier een topic over een ontplofte voeding door kortsluiting en dat was ook alleen een knal, en niets bijzonders.
Verwijderd
Uit eigen ervaring weet ik dat er vaak spanning staat op die strips: ik heb zelf eens een heatsink erop geplakt, welke die 2 heatsinks met elkaar verbond en vervolgens tegen de kap aandrukte. Ik dacht: ''dat koelt lekker af''. Die voeding kon ik dus weggooien..
Verwijderd
Met zulke strip heb je toch geen contact tussen onderlinge onderdelen??Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 02:48:
Die techniek werd gebruikt door verschillende websites: zo konden ze alle warme onderdelen koelen via een gemeenschappelijk koelblok.
Er zijn verschillende die hetzelfde beweren als ik:
http://www.zerofanzone.co...=liquidenermax550w&Page=5
Een voeding gaan waterkoelen?!
http://www.unixmonkey.net/articles/waterpsu/
http://www.members.optusnet.com.au/~rainwulf/art_wpsu.html
ATX voeding passief gekoeld (+PICS)
gemeenschappelijk koelblok:

Zelfs een GoT member heeft het gedaan:
ATX voeding passief gekoeld (+PICS)
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 10:52 ]
Verwijderd
Ik heb wel eens een oplawaaier gehad omdat ik de koelvin van de schakeltorren aanraakte (c. 300Volt): tien keer keurig voelen met een siliconenschijfje er tussen, en één keer dat schijfje vergeten: au-au-au!
Volgens mij zijn de torren wel geïsoleerd, maar zit de koelvin veelal in de schakeling gesoldeerd - en blijkbaar niet aan aarde - zodat er spanning op staat.
Dus moet je zorgen dat de koelvin los van enige spanning komt te staan - of aan aarde hangt. Lossolderen of het printspoor onderbreken (>3mm!).
Ik heb hier trouwens een oudere (1991?) voeding liggen waar de schakeltorren en de gelijkrichtdiode wél gezamelijk op één koelplaat zitten. Dan moet je wel héle goede isolatie toepassen (siliconen- of mica-plaatje, isolatiebusjes voor de boutjes en moertjes, dubbel isolatiekous voor de aansluitpootjes en draadjes...)
Ik blijf het echter heel eng vinden. Daarbij werkt de ventilator in de voeding mee aan de koeling van de overige elektronica in de voeding (trafo!) en in de PC-kast. Dus zou ik een 12cm ventilator in de voedingkast zetten en die temperatuurgeregeld laten draaien - zo langzaam mogelijk. Dat hoor je eigenlijk niet meer!
Volgens mij zijn de torren wel geïsoleerd, maar zit de koelvin veelal in de schakeling gesoldeerd - en blijkbaar niet aan aarde - zodat er spanning op staat.
Dus moet je zorgen dat de koelvin los van enige spanning komt te staan - of aan aarde hangt. Lossolderen of het printspoor onderbreken (>3mm!).
Ik heb hier trouwens een oudere (1991?) voeding liggen waar de schakeltorren en de gelijkrichtdiode wél gezamelijk op één koelplaat zitten. Dan moet je wel héle goede isolatie toepassen (siliconen- of mica-plaatje, isolatiebusjes voor de boutjes en moertjes, dubbel isolatiekous voor de aansluitpootjes en draadjes...)
Ik blijf het echter heel eng vinden. Daarbij werkt de ventilator in de voeding mee aan de koeling van de overige elektronica in de voeding (trafo!) en in de PC-kast. Dus zou ik een 12cm ventilator in de voedingkast zetten en die temperatuurgeregeld laten draaien - zo langzaam mogelijk. Dat hoor je eigenlijk niet meer!
Ik moet dus alles apart koelen als ik het goed begrijp. Ik denk dat dat geen probleem is omdat twee koelblokjes zo klein zijn dat die het wel redden als ik daar nog een paar kleine (geheugen) blokjes tegen aan plak. Op de grote heatsink v/d voeding wil ik dan een heatsink tot de bovenkant v/d voeding (of misschien een heatpipe van zo'n Zalman HP-50), daar zo'n isolerende strip plakken en op de voeding weer een grote heatsink. Gaat dat dan werken?
Ik wil het ongeveer zo hebben als in de Engelking voeding alleen die is niet in Nederland te krijgen en veeeel te duur. Hier pics: http://www.tobitech.de/se...warticle&artid=113&page=3
Edit: Is dit het materiaal wat ik moet hebben?
Artikelnr.: 189269 - 89
http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=31&y=8 -> GAP PAD 100X100/1,0 ULTRA SOFT
Ik wil het ongeveer zo hebben als in de Engelking voeding alleen die is niet in Nederland te krijgen en veeeel te duur. Hier pics: http://www.tobitech.de/se...warticle&artid=113&page=3
Edit: Is dit het materiaal wat ik moet hebben?
http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=31&y=8 -> GAP PAD 100X100/1,0 ULTRA SOFT
[ Voor 30% gewijzigd door kutkip op 22-01-2003 17:58 ]
Verwijderd
quote wil niet echt dan maar zo
Thorry wrote
quote:
Barb schreef op 21 January 2003 @ 02:48:
Zo snel schiet de boel niet in de fik, en als de boel goed affikt kunnen ze ook niet meer zien wat het precieze probleem was. Plus dat je een PC nooit moet draaien voor een lange tijd tenzij je weet dat ie het kan (dus als je er eerst voor diezelfde tijd een andere keer bij hebt gezeten) draai je niet meer als overdag wat spelletjes en internet dan maakt het geen reet uit want je zit er toch meteen bij. En er zit niet zoveel in je voeding wat kan fikken, dus blijft een brand meestal bij een kortsluiting waardoor de zekering en aardlek erdoor knalt.
Er zit zat in 1 voeding, dat kan fikken; 1 stervend weerstandje spartelt nog even tegen en trekt vonkjes, waardoor stofbrand kan ontstaan en de printplaat spontaan in de hens vliegt. Zekering blijft dan nog intact ook.
Je mag er best aanzitten hoor, als je zorgt dat de spanning eraf is. Heel simpel, gewoon de stroom eraf doen terwijl de PC aan staat, dan is ineens alles weg. Ook draait altijd de 5v STDBY die de condensators leegtrekt. Ze mogen idd niet op dezelfde koelplaat (mag wel maar is niet goed ervoor) Eraanzitten is helemaal eigen risico, maar je mag het gerust doen hoor.
Ik had het niet over aanrakingsgevaar onder knutselen maar onderdelen van livecircuit en laagspanning mogen nooit op 1 koelplaat zitten.
Doe je toch, voldoet de voeding absoluut niet meer aan minimum veiligheidseisen.
Volgens mij dus echt geen stabilo's voor +5V en +12V<heb je eigenlijk wel ooit voeding van binnen gezien; 't is recht toe recht aan ZONDER stabilo's
+5V wordt als meetpunt gebruikt om voeding te regelen en 12 Volt zakt in elkaar bij stevige belasting.
Dat zijn dus geen diodes vanwege de hoge doorvoer van 400 a 500 watt, als het wel diodes zijn dan zitten ze net zo goed op een koelblok
Beste man, al eens van synchrone gelijkrichting gehoord?
Wordt in elke fatsoenlijke voeding toegepast om de spanningen voor +5V en +12 V gelijk te richten. Er zijn dan 2 Fets per spanning, dus totaal 4 stuks.
Die beestjes hebben 3 pootjes en dat jij die aanziet voor stabilo's is jouw ding.
een verlenging is niet goed nee, maar de grote condensators halen altijd alle schommelingen eruit, en de hardware in de PC kan wat aan schommelingen hebben. Een .5v schommeling op de +12 volt lijn is bij heel veel systemen het geval, de enigste die de +12 volt direct gebruikt zijn de ide apparaten en die kunnen het hebben.
Grote elco's dempen echt NIET oscillaties en al helemaal niet, als die optreden aan het einde van 1 lange leiding. Bij schakelfrequenties van 150 kHz is 1 cm draad al lange leiding.
Als je dus 2 koelblokken erin stopt ipv 1 grote dan zal het allemaal best wel meevallen, je zou het beste de bestaande koeblokken kunnen aanpassen door er een buis aan te solderen, op die manier koel je het koelblok nog zonder je voeding aan te passen. Zorg dus wel voor een plastice verbinding tussen de 2 blokken (slangetje).
Krijg je brand of kortsluiting door water of hitte in je voeding valt het allemaal best wel mee. De boel is goed beveiligt en je hebt ook nog een aardlek. Er loopt hier een topic over een ontplofte voeding door kortsluiting en dat was ook alleen een knal, en niets bijzonders.
zie bovenste alinea
Thorry wrote
quote:
Barb schreef op 21 January 2003 @ 02:48:
Er zit zat in 1 voeding, dat kan fikken; 1 stervend weerstandje spartelt nog even tegen en trekt vonkjes, waardoor stofbrand kan ontstaan en de printplaat spontaan in de hens vliegt. Zekering blijft dan nog intact ook.
Ik had het niet over aanrakingsgevaar onder knutselen maar onderdelen van livecircuit en laagspanning mogen nooit op 1 koelplaat zitten.
Doe je toch, voldoet de voeding absoluut niet meer aan minimum veiligheidseisen.
Volgens mij dus echt geen stabilo's voor +5V en +12V<heb je eigenlijk wel ooit voeding van binnen gezien; 't is recht toe recht aan ZONDER stabilo's
+5V wordt als meetpunt gebruikt om voeding te regelen en 12 Volt zakt in elkaar bij stevige belasting.
Wordt in elke fatsoenlijke voeding toegepast om de spanningen voor +5V en +12 V gelijk te richten. Er zijn dan 2 Fets per spanning, dus totaal 4 stuks.
Die beestjes hebben 3 pootjes en dat jij die aanziet voor stabilo's is jouw ding.
Grote elco's dempen echt NIET oscillaties en al helemaal niet, als die optreden aan het einde van 1 lange leiding. Bij schakelfrequenties van 150 kHz is 1 cm draad al lange leiding.
Als je dus 2 koelblokken erin stopt ipv 1 grote dan zal het allemaal best wel meevallen, je zou het beste de bestaande koeblokken kunnen aanpassen door er een buis aan te solderen, op die manier koel je het koelblok nog zonder je voeding aan te passen. Zorg dus wel voor een plastice verbinding tussen de 2 blokken (slangetje).
zie bovenste alinea
Ok het is wel duidelijk dat je ze beter niet op een koelblok kan zetten maar wat ik graag zou willen weten of ik dit spul kan gebruiken voor tussen de heatsink en de behuizing v/d voeding.
kutkip schreef op 22 January 2003 @ 16:03:
[ Voor 6% gewijzigd door kutkip op 24-01-2003 13:27 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 04:31:

groot formaat
Als ik voedingsschema's zie, zijn de driepoters aan de secundaire kant altijd snelle duo-diodes: twee stuks in één behuizing, met een gezamelijke anode- of kathode-aansluiting, en dus niet FET's.
Alleen aan de primaire kant vind je (twee) schakeltorren.
Dank.Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 14:14:
Afbeelding
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je ook nog een schema van een ATX-voeding? Dit is een AT-voeding, dus zonder +5V standby en powercontrol..
I don't like facts. They have a liberal bias.
Passief koelen van een voeding lijkt me sowieso niet verstandig, het zijn niet alleen de heatsinks die warm worden, ook alle andere dingen (vooral eelco's) hebben tenminste iets van airflow nodig om niet te warm te worden.
Bnet pindle#2913
Maar dan zou er toch een heatsink(je) op zitten? Want alleen een beetje airflow zonder heatsink lijkt me niet erg zinvol. En als je kijkt naar de Engelking voeding die heeft eigenlijk ook maar 2 heatsinks.porn schreef op 24 januari 2003 @ 14:37:
Passief koelen van een voeding lijkt me sowieso niet verstandig, het zijn niet alleen de heatsinks die warm worden, ook alle andere dingen (vooral eelco's) hebben tenminste iets van airflow nodig om niet te warm te worden.
Owja ik heb trouwens gekeken wat ie deed zonder fan en zonder extra koeling. Toen ff prime 95 gedraait. Voltages bleven wel stabiel (pc ook) maar als ik er dan een fan achter deed kwam er wel erg warme lucht uit
[ Voor 18% gewijzigd door kutkip op 24-01-2003 15:09 ]
Verwijderd
Is dit een AT-schema? Er zit i.i.g. geen powergood op.

groot
Je hebt er volgens mij niet veel aan, want er zijn geen componentwaarden aangegeven.
Een volledig passief gekoelde voeding voor c. 300 gulden (of 300 euro???).

De heatsink steekt uit de behuizing, en kan dus zijn warmte goed kwijt.
Dit kun je zelf ook zo maken als je maar zorgt dat de torren perfect geïsoleerd zijn. Er zit waarschijnlijk maar 0,1mm siliconen-isolatie tussen de torren (die direct met het lichtnet verbonden zijn, met c. 350Volt DC-spanning erop) en de heatsink aan de buitenkant. Eng!

groot
Je hebt er volgens mij niet veel aan, want er zijn geen componentwaarden aangegeven.

Dit kun je zelf ook zo maken als je maar zorgt dat de torren perfect geïsoleerd zijn. Er zit waarschijnlijk maar 0,1mm siliconen-isolatie tussen de torren (die direct met het lichtnet verbonden zijn, met c. 350Volt DC-spanning erop) en de heatsink aan de buitenkant. Eng!
Ik ken deze voeding al geruime tijd (komt van een Duitse website waar ze ook een P4 >2Ghz passief koelen met een heatpipe) maar deze is nu niet meer te koop (weet niet waarom). Volgens mij was ie idd 300E. Momenteel is Engelking de enige die een passief gekoelde voeding heeft. ( http://www.silentmaxx.de/netzteilengelking.shtml ,gaat een fan aan bij een temp >45 graden) Die kun je ook alleen maar in Duitsland kopen maar ze verzenden wel naar Nederland. Het enige is dat ook deze voeding dik 200E kost en daarom wil ik het liever zelf maken.Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 15:08:
Is dit een AT-schema? Er zit i.i.g. geen powergood op.
[afbeelding]
groot
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door kutkip op 24-01-2003 15:16 ]
Verwijderd
Hier plaatjes van de nieuwe passieve voeding. Inderdaad niet meer los te koop. (We hebben het er al eens eerder over gehad, kip).
Volgens mij is dat ding zo opgebouwd (met de torren en diodes onder de print op een bodemplaat die doorloopt in de zijkant):

Zo'n bodemplaat-koelprofiel kun je kopen. Dan kun je er een zijkant-profiel met een dik alu hoekprofiel op vast zetten. Zou kunnen werken... (mits je de torren héél goed isoleert!!!)
Ik zou ook de trafo koelen met een extra koelplaatje.
Waarom dit 300 euro moet kosten mag joost weten... (aluminium koelprofiel kost toch niet zó veel; en ze sparen een ventilator uit).
Volgens mij is dat ding zo opgebouwd (met de torren en diodes onder de print op een bodemplaat die doorloopt in de zijkant):

Zo'n bodemplaat-koelprofiel kun je kopen. Dan kun je er een zijkant-profiel met een dik alu hoekprofiel op vast zetten. Zou kunnen werken... (mits je de torren héél goed isoleert!!!)
Waarom dit 300 euro moet kosten mag joost weten... (aluminium koelprofiel kost toch niet zó veel; en ze sparen een ventilator uit).
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 17:22 . Reden: spelfoud ]
Verwijderd
Ik zie nu pas in de plaatjes van de nieuwe voeding dat de passieve koeling ook uit twee losse koelprofielen bestaat: een bodemplaat met haaks daarop een front-plaat geschroefd (met daarin de netaansluiting). Dus zet twee koelprofielen haaks op elkaar (met een dik stuk hoekprofiel), en schoef de torren op die koelprofielen: 300 euro!
Ik snap ook waarom ze zo duur zijn. Die Engelking is ook al dik 200 Euro.Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 15:58:
Hier plaatjes van de nieuwe passieve voeding. Inderdaad niet meer los te koop. (We hebben het er al eens eerder over gehad, kip).
[afbeelding]
Zo'n bodemplaat-koelprofiel kun je kopen. Dan kun je er een zijkant-profiel met een dik alu hoekprofiel op vast zetten. Zou kunnen werken... (mits je de torren héél goed isoleerd!!!)
Maarehh.. Ik zie dat die URL niet werkt, ik geef ff alle info over dat ding:
GAP PAD 100X100/1,0 ULTRA SOFT
productomschrijving:
Dit is een zeer warmtegeleidende, elektrisch isolerende folie van siliconepolymeer. Dit wordt tussen de af te koelen componenten (bijv. SMD-modules, condensators, transformators, spoelen, etc.) gespannen. Gap Pad is uitermate vormbaar, nivelleert de optredende toleranties, hoogteverschillen en tussenruimten, en sluit optimaal nauw tegen oppervlakken. U verkrijgt een constructief eenvoudige eneffectieve thermische aanhechting. Gap Pad is in verschillende dikten en maten verkrijgbaar.
Technische spec.: Warmtegeleidingsvermogen 1,0 W/mk · Doorslagspanning > 6 kV · Temperatuurbereik: -60 tot +200°C · Ontvlambaarheid UL 94V-0.
Zal dit zijn wat ik zoek?
Verwijderd

16cm breed, 10cm hoog, 4cm dik.
11euro60 bij Reichelt.
Twee van deze dingen kosten je dus 23euro20 = 51 gulden. Je spaart een ventilator uit: 51 - 20 = 31 gulden meerprijs ===> voeding zou max 200 gulden mogen kosten.
Die GAP PAD is een soort siliconen-isolatie. Siliconen-isolatie speciaal voor torren en diodes koop je bij de lokale elektronicaboer voor c. 0,50 euro per stuk. Zorg ook dat de schroeven door isolatie-busjes lopen - als de tor geen geïsoleerd bevestigingsgat heeft, of klem de torren op de koelplaat (dat zie je ook vaak in voedingen).
Verwijderd
Sja, als je museumstukken evalueert....Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 14:14:
[...]
[]
Als ik voedingsschema's zie, zijn de driepoters aan de secundaire kant altijd snelle duo-diodes: twee stuks in één behuizing, met een gezamelijke anode- of kathode-aansluiting, en dus niet FET's.
Alleen aan de primaire kant vind je (twee) schakeltorren.
In ATX voeding zitten toch echt 6 Mosfets
primair 2x hoogspanning en
secundair 4x hoge stroom Mosfets(voor die synchrone gelijkrichting)
Kijk maar eens in ATXvoeding; als je op aansluitpootjes/print G D S ziet staan, weet je het zeker.
Dat de gates extreem gevoelig zijn voor ESD is natuurlijk bekend.
Die kunnen zonder passende voorzorgen opgeblazen worden bij uit/in solderen.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 02:59 ]
Waarom is dat niet zinvol? Als je een beetje op je eten blaast koelt het toch ook snel af?kutkip schreef op 24 januari 2003 @ 14:42:
[...]
Maar dan zou er toch een heatsink(je) op zitten? Want alleen een beetje airflow zonder heatsink lijkt me niet erg zinvol. En als je kijkt naar de Engelking voeding die heeft eigenlijk ook maar 2 heatsinks.
Die Engelking zit misschien anders in elkaar, is misschien geproduceerd met componenten die warmte beter kunnen verdragen. Ik heb het nog niet echt met kwaliteitsvoedingen getest, maar op de TD waar ik werkte waren bij elke voeding waar de fan uitgevallen de eelco's opengesprongen.
Waarom zou je ook zoveel moeite doen en risico nemen? Een 12dBa Papst met weggeslepen voedings-'fanguard' en een eigen meer open fanguard zijn toch onhoorbaar?
Bnet pindle#2913
Pagina: 1