Toon posts:

HD formateren voor GB .

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo , ik heb deze HD : Maxtor 30 GB ATA 133 7200 RPM . Nou had ik ergens gehoord dat dit eigenkijk een HD is van 40 GB . Die geformateerd is naar 30 GB . Is dit waar ? Zoja bestaat er dan een proggie waarmee ik het kan formateren naar 40 GB . Alvast bedankt .

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nope, dat is zo niet mogelijk..

sowieso is de hele besturing van de drive vastgelegd in de firmware, dus als de capaciteit vergroot moet worden, moet de firmware ook aangepast worden..

En vaak is het ook een kwestie van meer koppen/platters nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
O jammer wat ik had het gelezen in de CT magazine dat de onderdelen hetzelfde waren . Dus CT heeft het fout ?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
heb je een linkje, of staat het alleen in dat tijdschrift.

Heb je een scanner?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
In deze nummer staat het http://www.fnl.nl/ct/archief2002/ct2002-12/
Hier een citaat : In deze familie biedt Maxtor zelfs modellen van 30 en 20 GB aan , waarbij dan telkens maar een deel van het oppervlak van de schijf is geformatteerd . Zo'n drive zal echter niet goedkoper kunnen worden geproduceerd dan een drive met volledige capaciteit .

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 20:07 ]

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

klopt idd wel, heb ik ook gelezen. alleen moet je wel echt dat type nr hebben en dan zou het met een firmware van de andere (grotere) hd misschien werken. of lowlevel format oid. maar gewoon wat groter formateren in windows zal niet zomaar lukken.

er komt straks vast wel iemand met een tutorial op internet.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Misschien kan Partition Magic laten zien welk deel van de hdd nog beschikbaar is.

• PROnline
  • Laatst online: 17:24
verschil in grote wordt gemaakt door gebruik van platters al dan niet dubbelzijdig. De 20gb exemplaren hebben één platter van 10gb dubbelzijdig = 20gb. De 30GB hebben twee platters waarvan één enkelzijdig en de 40GB hebben twee platters dubbelzijdig. Zo was het volgens mij. De drives zijn dus identiek op het gebruik van de koppen na.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-03 15:00
PROnline schreef op 20 januari 2003 @ 20:29:
verschil in grote wordt gemaakt door gebruik van platters al dan niet dubbelzijdig. De 20gb exemplaren hebben één platter van 10gb dubbelzijdig = 20gb. De 30GB hebben twee platters waarvan één enkelzijdig en de 40GB hebben twee platters dubbelzijdig. Zo was het volgens mij. De drives zijn dus identiek op het gebruik van de koppen na.
Juist. Het probleem is dat je het ongebruikte gedeelte nooit kan gebruiken doordat deze kop gewoonweg niet aanwezig is.

• cosmoOo
  • Laatst online: 21:28

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

PROnline schreef op 20 January 2003 @ 20:29:
lees nu even dat artikel. dat is idd wel zo maar nu worden de platters steeds groter dat 1 platter 30GB is enkelzijdig. als je dan een 20GB hd wilt maken kan je dus niet 2/3 platter pakken oid. en word er gewoon 1/3 van de platter uitgeschakeld.

ok. zie dat het artikel niet online staat. maar het kwam dus hierop neer. heb hier geen scanner momenteel.

[ Voor 8% gewijzigd door cosmoOo op 20-01-2003 20:47 ]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het kan nu maar even een goede firmware opzoeken .

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 11:27
is dat de DiamondMax Plus 8 30 Gb.
deze heb ik ook .
dus als het je gelukt is, laat het dan even weten. :9

Verwijderd

Topicstarter
:P , maar mijn voeding is onderweg . Dus ik kan het nu niet proberen . Maar ik kan alvast firmware enzo downloaden .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[rml][ HDD] ineens 3 GB groter dan voorheen.[/rml]
doet me ineens hier aan denken.

Verwijderd

Topicstarter
Cool , maar weten jullie waar je die firmware kan downloaden , ik kan niets vinden op Maxtor website . Alvast bedankt .

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 22:40:
Cool , maar weten jullie waar je die firmware kan downloaden , ik kan niets vinden op Maxtor website . Alvast bedankt .
LOL, denk je nou werkelijk dat Maxtor zelf firmware gaat aanbieden om je schijf groter te maken?
Bij de fabrikant van je DVD-speler kun je toch ook geen gehackte firmware vinden om je drive regiovrij te maken?
Staat er bij dat artikel geen bron?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-03 15:08
even nog een vraag tussen door.
tegenwoordig worden dus alleen nog maar schijven gemaakt met 30 gb platters
dus dat betekent dat als je een 80 gb hebt 3 x 30 gb hebt. dus 10 gb niet beschikbaar?

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07
Nee Rody, Platters hebben 10, 20 of 40 gb per platter (nieuwste maxtors zelfs 80gb geloof ik). Daarom kun je ook hoofdzakelijk nog maar 40, 60, 80, 100 en 120 GB disks kopen.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dus het gaat mooi niet door . Maar toch bedankt allemaal . Ga zo door .
Pagina: 1