Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Digitale potmeter met LED display

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:22
Tja, ik ben al een tijdje aan het denken hoe ik dit kan maken. Ik zal het eerst even wat uitgebreider uitleggen wat ik precies wil maken.

Men neme een potmeter om de snelheid van een fan te kunnen aanpassen. Nu zou ik graag het resterende voltage na het passeren van de potmeter willen weergeven met behulp van een uit 3 segmenten bestaande LED display.

Voorbeeld:
Draai aan de potmeter waardoor de fan bijvoorbeeld op halve snelheid draait. De fan draait normaal op 12V. Nu moet er dus in de LED display komen te staan 6.00V.

Het voltage moet dus als het ware digitaal worden uitgelezen. De vraag is: Hoe doe ik dat? Zijn er produkten op de markt die deze functies onder brengen in 1 produkt, of moet ik dan echt gaan klooien met Apparte LED displays en controllers?
Ik heb niet zo heel veel verstand van elektronica en na 5 uur zoeken op google ben ik er nog niet echt uit hoe je dit het beste kan maken. Conrad heeft wel Paneelmeters enzo, maar hoe sluit ik deze aan?

Ook met een linkje naar een informatiepagina zou ik al erg blij zijn :)

The JavaScript GoT Tracker

Verwijderd

Je hebt wel Voltmeters met 'n LED-display..
als je ff 't lelijke kastje eraf schroeft, alle knoppen verwijdert en 'm mooi in je case inbouwt (of hoe je het ook wilt).
Dan leest die gewoon het voltage af, mits je dat bedoelt.
Dit dan in combi met 'n gewone potmeter, wat je met digitale potmeter bedoelt begrijp ik niet helemaal

• MickMack
Maar deze LED displays zijn dan vast ook wel los te koop. Het gaat mij er meer om hoe ik het voltage kan aflezen in digitale vorm. Het is voor een baybus achtig iets anders had ik wel gewoon een voltmeter gepakt en daarop afgelezen wat de spanning was. Maar om nou een complete voltmeter in te bouwen... :)

Met digitale potmeter bedoelde ik eigenlijk een analoge potmeter waarvan het analoge signaal wordt omgezet naar een digitale waarde. Deze digitale waarde kan je dan weer omrekenen naar een bepaald voltage. Maarja dat is erg onnauwkeurig en omslachtig denk ik.

Verwijderd

Als je 't helemaal makkelijk wilt houden kan je natuurlijk overwegen om het gewoon met ledbalken te doen (als je in totaal 24 segmenten pakt heb je al een nauwkeurigheid van 0.5volt). Die kan je dan aansturen met weerstanden en/of zenerdioden.

Verwijderd

MickMack schreef op 20 januari 2003 @ 19:05:
Maar deze LED displays zijn dan vast ook wel los te koop. Het gaat mij er meer om hoe ik het voltage kan aflezen in digitale vorm. Het is voor een baybus achtig iets anders had ik wel gewoon een voltmeter gepakt en daarop afgelezen wat de spanning was. Maar om nou een complete voltmeter in te bouwen... :)
Je hebt ook gewoon 'digitale 3_1/2 digit paneelmeters' met zowel LCD als LED display. Dat zijn in pricipe gewone (analoog->digitaal) voltmeters, met afmetingen van ong (50*25*15)

Bij Radio Centrum in Utrecht heb ik ze gezien voor prijzen variërend van €17,35 tot €19,95. De goedkoopste LCD paneelmeter kost €6,25.

Ze zijn dus redelijk aan de prijs :( Maar als je van meerdere fans 't voltage af wil lezen, kan je een 'meerstandenschakelaar' (pffff) in je schakeling opnemen, en heb je dus aan 1 scherm genoeg.

Je kan een paneelmeter ook zelf maken, maar dat kan wat duurder uitpakken dan een kant en klaar (maar je kan 'm wel helemaal aan je wensen aanpassen - zoals de kleur van 't segmentsdisplay, of losse ledjes van ipv segmentdisplay.)
Met digitale potmeter bedoelde ik eigenlijk een analoge potmeter waarvan het analoge signaal wordt omgezet naar een digitale waarde. Deze digitale waarde kan je dan weer omrekenen naar een bepaald voltage. Maarja dat is erg onnauwkeurig en omslachtig denk ik.
Ik denk dat je dat idd maar niet kan doen :+

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 07:45

spok9

Groen...

Je kan ook simpele digitale voltmeter modules kopen, de prijs van die dingen valt best mee. Zoek maar eens op de site van Conrad

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• MickMack
Ah, ik heb diverse spanningsmodulen gevonden op conrad. Bedankt voor de tip :)
Deze kan ik neem ik aan zo op de stroomkring aansluiten?

Edit: Laat maar ik lees de PDF wel ff, lijkt me ook wel handig

[ Voor 20% gewijzigd door MickMack op 20-01-2003 20:54 ]

Pagina: 1