[TFT] Mijn 191T blijft steken op 70 HZ

Pagina: 1
Acties:

• Bajo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 13:08
Ik ben vandaag de gelukkige bezitter geworden van een Samsung 191T.

Mijn TFT heeft geen dode pixels en vervormingen etc.. ,waar ik zo bang voor was.
Nu de grootste kweling en nachtmerrie-periode voorbij is, komt er een nieuw tijdperk aan van frustratie door de instellingen juist te krijgen.

De handleiding verteld mij: Max Resolution, 1280x1024@75Hz
Maar windows geeft mij maar 1280x1024@70 waardoor ik het gevoel heb droge ogen te krijgen.(Mijn CRT was rustgevender)

Ik heb refresh Force geprobeerd, maar helaas blijft hij op wat ie was.

Ik heb de laaste driver voor me monitor erop gezet van 13-12-2002 voor Xp.

De vraag is dus hoe ik die 75Hz krijg?

Aanvullende info:

ATI 8500@250/250 (Omega 2.3.55) DX9 Dutch, WIN XP Home NL,
AMD 1800+@1,53 Ghz, 512mb 2100 ddr ,Abit Kr7a (AGP 4x) (Via gedoe)

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

• Cubix
  • Niet online
Beetje vreemd dat het niet rustig is; een tft is namelijk niet afhankelijk van de refresh rate. Het klinkt gek, maar probeer eens 60 hertz.

• Bajo
Cubix schreef op 20 January 2003 @ 18:24:
Beetje vreemd dat het niet rustig is; een tft is namelijk niet afhankelijk van de refresh rate. Het klinkt gek, maar probeer eens 60 hertz.
60 Hz staat niet in het lijstje van 'Alle modi weergeven' ,alleen 70 Hz op 16 en 32 bitjes 1280x1024, en allerlei rare resolutie's waarvan je scheel gaat kijken op 85 Hz.

[ Voor 4% gewijzigd door Bajo op 20-01-2003 18:28 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zou normaal niet mogen (denk ik) maar ik heb het ook meegemaakt.
Ik heb hem op 60 hz gezet en toen had ik wel goed beeld. Was trouwens een ander scherm.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:30

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Bajo schreef op 20 januari 2003 @ 18:27:
[...]

60 Hz staat niet in het lijstje van 'Alle modi weergeven' ,alleen 70 Hz op 16 en 32 bitjes 1280x1024, en allerlei rare resolutie's waarvan je scheel gaat kijken op 85 Hz.
Vaag, duidelijk iets mis met je drivers. Standaard drivers van XP en heb je andere pc om aan te sluiten?

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:11
Toen ik voor het eerst achter mijn TFT ging zitten ben ik na 1uur er achter vandaan gegaan met een gigantische pijn in mijn ogen en hoofdpijn. Het beeld was ontzettend scherp en niet prettig. Nu wil ik niets anders meer dan een TFT.

• Bajo
We Are Borg schreef op 20 januari 2003 @ 18:29:
[...]

Vaag, duidelijk iets mis met je drivers. Standaard drivers van XP en heb je andere pc om aan te sluiten?
Xp heeft standaard geen drivers voor deze monitor, naja alleen 'standard monitor driver' als je dat bedoeld, maar daar los ik het ook niet mee op.
Ik heb dezelde resultaten als ik de drivers gebruik die op de bijgeleverde cd installeer.
The Undertaker schreef op 20 January 2003 @ 18:30:
Toen ik voor het eerst achter mijn TFT ging zitten ben ik na 1uur er achter vandaan gegaan met een gigantische pijn in mijn ogen en hoofdpijn. Het beeld was ontzettend scherp en niet prettig. Nu wil ik niets anders meer dan een TFT.
Ik heb droge ogen ervan gekregen, maar niet pijnlijk, misschien moeten mijn ogen nog wennen na 15 jaar 19"Crt's.

Maar nog steeds geen 75Hz en 60 is no option.
Btw, valt me op dat wanneer ik scroll naar beneden de texten even wazig worden en wanneer ik stop met scrollen de text weer 'scherp'wordt.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[x] Hide modes that this monitor can't display uitzetten, en dan 75 kiezen. Worked for me.

Ik heb het vermoeden dat de monitor driver file van samsung niet helemaal klopt. 1280x1024@75 gaat vlekkeloos op mijn 191T, zowel op D-Sub als DVI.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:11
Installeer anders je videokaart opnieuw, toen ik van het weekend de nieuwe PC van mijn vriendin in elkaar zette herkende haar ATI Radeon 9000 haar monitor met type en al. Misschien een optie.

• Bajo
JumpStart schreef op 20 januari 2003 @ 18:38:
[x] Hide modes that this monitor can't display uitzetten, en dan 75 kiezen. Worked for me.

Ik heb het vermoeden dat de monitor driver file van samsung niet helemaal klopt. 1280x1024@75 gaat vlekkeloos op mijn 191T, zowel op D-Sub als DVI.
JumpStart bedankt!! :)
75HZ Doet het!

Is het normaal dat text dikgedrukt wordt wanneer je scollt? (Ik heb nog nooit met een tft gewerkt)

[ Voor 22% gewijzigd door Bajo op 20-01-2003 18:54 . Reden: even wat beter gekeken ]

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Ik heb zelf een 171n, en als ik de juiste drivers heb gelescteerd kan ik hem geloof ik ook "slechts" op 70hz zetten, terwijl waneer ik standaard drivers gebruik hem op 75 kan zetten.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Even een paar opmerkingen over het gebruik van een TFT-scherm:

- gebruik indien mogelijk een TFT en Videokaart met DVI-aansluiting. Hiermee is het beeld altijd op zijn best en perfect uitgelijnd.

- gebruik de hoogst mogelijke resolutie met een TFT (waarvoor het scherm gemaakt is), een andere resolutie (uitgerekt tot het hele beeldoppervlak geeft altijd een wazig beeld)

- Een "goede" TFT heeft geen last van trillingen. Het beeld moet altijd strak staan. De refreshrate is hiervoor niet belangrijk. 60Hz is bijna altijd de aanbevolen refreshrate. Via de DVI aansluiting wordt zo'n scherm altijd aangestuurd met een vaste waarde (60Hz), het wijzigen van de refreshrate zal hier geen invloed hebben op het beeld.

- een TFT-scherm die aangesloten is via een VGA-kabel dient in elke resolutie te worden afgesteld. Meestal is hier een speciale menu-optie "auto-adjust" voor beschikbaar. Zonder deze afstelling kan het beeld wazig en vermoeiend overkomen. Let er wel op dat deze instelling bij de meeste schermen na elke resolutie-wijziging moet worden uitgevoerd. Er zijn er maar een paar die dit vol-automatisch doen.

- Vanwege de scherpe weergave van letters op een TFT wordt aangeraden om onder WindowsXP "Clear-type fonts" aan te zetten, dit leest een stuk rustiger.

Hmm..., het is toch nog een aardig verhaal geworden. :)

PSN-id: Chrasher

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

alt-F12 ( = screenshot van venster ) even PSP'en, save as, upload, post:

Ga naar je display properties, dan zie je iets als hieronder. Pak het 'monitor' tab-blad.

Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/monitor.png

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Bajo
Heerlijke aanvulling Chrasher ,bedankt :)

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 12:58

mindcre8r

Tradepedia

wat ik niet snap dat je droge ogen krijgt... ik heb ook een 191T en die van mij kijkt heerlijk weg op 60 Hz, ik heb wel de kleuren aangepast op de monitor zelf.

p.s ik draai em met een radeon 9700pro en zie bij het scrollen geen gekke vervorming bij letters, ook viel me op dat ghosting wat minder werd nadat ik met de kleuren had gespeeld ? kan ook aan mij liggen uiteraard :P

[ Voor 1% gewijzigd door mindcre8r op 20-01-2003 20:37 . Reden: terug naar school ]

Bears and Bulls

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mindcre8r schreef op 20 januari 2003 @ 20:37:
[...]
p.s ik draai em met een radeon 9700pro en zie bij het scrollen geen gekke vervorming bij letters, ook viel me op dat ghosting wat minder werd nadat ik met de kleuren had gespeeld ? kan ook aan mij liggen uiteraard :P
Mijn 191t moet letterlijk warmlopen ! Net aan, en ik heb duidelijk zichtbare ghosting. Een kwartier later is de ghosting nauwelijks nog zichtbaar.

• Bajo
mindcre8r schreef op 20 januari 2003 @ 20:37:
wat ik niet snap dat je droge ogen krijgt... ik heb ook een 191T en die van mij kijkt heerlijk weg op 60 Hz, ik heb wel de kleuren aangepast op de monitor zelf.

Misschien omdat ik er te lang achter zit vandaag :)
Ik begin te begrijpen dat die Hertzen niks uitmaakt, zet net m'n 191t op 100Hz en hij laat gewoon hetzelfde zien als op 75 Hz.

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Bajo schreef op 20 januari 2003 @ 18:37:

[knip]
Btw, valt me op dat wanneer ik scroll naar beneden de texten even wazig worden en wanneer ik stop met scrollen de text weer 'scherp'wordt.
[/knip]
Als het vaag wordt als je scrollt in Internet Explorer:

Tools -> Internet options -> Advanced... Zet hier smooth scrolling uit.

Dat helpt een boel bij TFT schermen ;)

• Bajo
Ghost schreef op 20 januari 2003 @ 21:22:
[...]

Als het vaag wordt als je scrollt in Internet Explorer:

Tools -> Internet options -> Advanced... Zet hier smooth scrolling uit.

Dat helpt een boel bij TFT schermen ;)
Bedant voor je tip, maar bij mij blijft ie hetzelfde weergeven als met 'smooth scrolling' aan.

Verwijderd

Bajo schreef op 20 januari 2003 @ 21:27:
[...]

Bedant voor je tip, maar bij mij blijft ie hetzelfde weergeven als met 'smooth scrolling' aan.
bij sommige sites zie je wel duidelijk verschil,

kijk eens op fok.nl en dan beetje snel op en neer scrollen en bij dat rechter grijze gedeelte van de site kijken ,en het verschil zien met smooth scrolling aan en uit :)
Pagina: 1