Pelt voeding dimmen

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik wil dus met behulp van een temp sensor een pelt voeding (200 watt 24V) dimmer dat deze maar 20, 12 of nog minder afgeeft. Naarmate de temp stijgt moet de voeding meer spanning gaan geven.

Is dit mogelijk? zo ja hoe. Ik zelf zit ook aan pwm te denken, maar denk niet dat dit haalbaar is (triack op uitgang van voeding), of een dc dimmer erop?

if broken it is, fix it you should

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik ben niet zo'n electronica freak ofzo maar ik denk dat het opzich met dezelfde schakeling als met een tempratuur geschakelde fan... Meer warmte = meer stroom zoiets staat op de site van dabit geloof ik voor een fan.. ik weet niet of dit aan te passen is voor een peltier maar ik denk van wel...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• elgringo
Die fan sturing werkt maar voor 12V en een watt of 20. Ik praat over 24v en 200watt dat gaat niet zo makkelijk. Er moet een 'klep' tussen. Dus een soort van triack schakeling

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik geloof dat TEC's niet zo van PWM houden, maar ik weet dat niet zeker, heb het hier een keer gelezen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• elgringo
Die eerste: das met temp sensor toch (asus p2t)? Zitten hier ook pots op om hem in te stellen? en voor 24v werkt die dan ook?

En dat tweede schema, hoe werkt die? heat en cool?????

Edit 2: Werkt dit schema ook met stromen van 40Ampere.... ?

[ Voor 15% gewijzigd door elgringo op 20-01-2003 23:59 ]

Verwijderd

bij image007
ik zie toch duidelijk potmeter nl RV1
24V kan, maar niet zonder meer; LM3524 heeft er geen probs mee; het zit um in de max toelaatbare spanning op de schakelmosfet tussen gate en source, die niet boven 15V mag komen.
Ergo; je voedt schakeling met extra 12 V stabilisator b.v LM7812.
J4(peltier), cathode D1, +pool van C4 en C5 leg je aan +24Volt.
Schakeling wordt relatief duur vanwege die 24 V eis, omdat je uit een afgedankte PC voeding alleen LM3524(veel toegepast) en spoel L1 kunt gebruiken.
Voor C4 en C5 moet je 35 V kiezen en D1 dient een Schotky diode te zijn.<-- die tref je voor die spanning NIET in PC voeding aan.
Pootjes 12 en 13 zijn doorverbonden en liggen nu meteen aan +12V, ik zou dat met stopweerstandje van 270 ohm doen
succes......

Verwijderd

Ik zou het anders doen. Neem die image007, en haal spoel L1, C4 en C5 weg. De schakelfreq. is hoog genoeg om niet voor problemen te zorgen met peltiers aangezien de warmtecapaciteit voldoende groot is om niet veel uitzetting/inkrimping op de schakelfrequentie te hebben.
Bouw deze schakeling vervolgens wel dicht bij de peltier; je stuurt er rechtstreeks een leuke blokgolf naartoe. Twist ook de peltierdraden in elkaar.

Verder zou ik in serie met L2 (of in plaats van. m.i. is dat ding niet echt hard nodig) een zenerdiode zetten van 9V6 / 400mW. Bij het aanschakelen van de mosfet zorgt deze voor een 9.6V voltage drop, en dus een beperking van de Vgs. Bij het uitschakelen gedraagt de zener zich als gewone diode, en zorgt dus voor een vlotte ontlading van de gatecapaciteit tot ca. 2V, waarna R7 het overneemt.

Dit is veel simpeler, en reduceert de kostprijs aanzienlijk.

Over je originele vraag: je kunt een bestaande voeding niet dimmen. Wel zit er vaak in zo'n voeding een potmetertje voor de spanningsregeling. Daar kun je nog wel het e.e.a. mee doen.

Verwijderd

Hier heb ik dat bovenste schema vandaan: http://www.gendata.com.tr/peltier/project1.htm
Datasheet: http://www.national.com/ds/LM/LM2524D.pdf
Hoe het met een 20A peltier moet, mag je zelf uitzoeken.

Zoeken met google geeft wel resultaten.

Deze PDF bevat een 20A schema: http://www.angliac.com/st/data_from_st/8011.pdf
Daarin moet je de voltage-schakeling dus vervangen door een temperatuursensor-schakeling.

Verwijderd

Dabit: is het wel zo gezond om een ongefilterde 10KHz(?) 20Ampère blokgolf op 1cm boven je processor te draaien?
De zware filtering lijkt mij toch nodig om die stoorzender te onderdrukken.
Grote elko's worden regelmatig voor lage prijzen aangeboden (c. 8 gulden per stuk), of vind je goedkoop in dumpzaken.
Pagina: 1