Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] 2 smd weerstanden doorgeband

Pagina: 1
Acties:

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik had een lcd uit een monitor gesloopt met een HD44780A00 contorlerchip. Ik heb deze perongeluk op 12V inplaats van 5V aangesloten, en het backlight ging aan maar na een paar sec ging die roken. ;( Ik heb hem gelijkt uitgezet en aan de chips gevoeld maar deze waren niet warm en zagen er nog goed uit. Ik heb toen de loep erbij gepakt en ik heb 2 doorgebrande smd weerstanden gevonden met allebij de opschift 200. Als ik deze 2 vervang zal het lcd het dan weer doen? De rest ziet er nog allemaal nog goed uit.

p.s. als ik hem nu aansluit gaat het backlight gewoon branden maar er komt geen tekst op het scherm en als ik de weerstanden doormeet zijn ze 0 ohm

[ Voor 13% gewijzigd door Brokencore op 20-01-2003 17:19 ]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 11:46
ik zou het proberen om die 2 te vervangen, kans dat hij het weer gewoon doet

If it aint broke, fix it till it is!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
je zou ook een weerstand erover heen kunnen solderen mocht de smd techniek niet voor jouw weggelegd zijn ;)

• Brokencore
Ik zit nog ff te kijken en zie dat die 2 weestanden paralel geschakelt zijn. Kan ik gewoon deze vervangen met 1 weestand van 100 ohm?

Verwijderd

ik had het ook bij een schermpje van mij maar met 5v deed ie t al ... ?¿ snap t ook niet maar er een nieuw weerstandje opgezet (van ander lcd afgesoldeerd en overgezet en nu werkt ie prima :)

Verwijderd

bredend schreef op 20 January 2003 @ 17:33:
je zou ook een weerstand erover heen kunnen solderen mocht de smd techniek niet voor jouw weggelegd zijn ;)
het lijkt me niet verstandig er een weerstand overheen te zetten als je nu 0 ohm meet dan heeft dat namelijk totaal geen nut.

• Brokencore
Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 17:44:
[...]

het lijkt me niet verstandig er een weerstand overheen te zetten als je nu 0 ohm meet dan heeft dat namelijk totaal geen nut.
Ik haal de oude ook wel weg he

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
als het dezelfde waarde is zou dat gewoon moeten werken natuurlijk.

uit wat voor monitor heb je die gehaald btw?

• Brokencore
Pastasaus schreef op 20 januari 2003 @ 18:13:
als het dezelfde waarde is zou dat gewoon moeten werken natuurlijk.

uit wat voor monitor heb je die gehaald btw?
Uit een oude e-smile monitor

Verwijderd

BHZ-Robert schreef op 20 januari 2003 @ 17:15:
...8<...

p.s. als ik hem nu aansluit gaat het backlight gewoon branden maar er komt geen tekst op het scherm en als ik de weerstanden doormeet zijn ze 0 ohm
Die weerstanden zijn idd gewoon doorgeslagen/gebrand. De zou je gewoon kunnen vervangen, maar zij zijn doorgeslagen terwijl er spanning over stond. Zodra die doorsloegen stond die spanning ineens op/over de andere componenten in 't rijtje... :/

Als je de printbanen waarin die weerstanden zijn opgenomen, eens traced, waar kom je dan uit? Zitten ze in 't gedeelte dat de backlight afhandelt, maw zijn 't alleen voorschakelweerstanden, of zitten ze in 't logische circuit?

Je zegt dat wanneer je 'm nu aansluit de backlight 't gewoon doet, maar 't lcd zelf niet. Bedoel je daarmee ook dat je niet iets dergelijks als een initialisatie van 't scherm ziet(zoals zwarte balken)?

Zo nee, dan vrees ik 't ergste. Die IC's hoeven niet perse warm te worden om door te branden. Zeker CMOS-technologie kan niet tegen spanningen boven 5V.

• Brokencore
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 19:12:
[...]

Die weerstanden zijn idd gewoon doorgeslagen/gebrand. De zou je gewoon kunnen vervangen, maar zij zijn doorgeslagen terwijl er spanning over stond. Zodra die doorsloegen stond die spanning ineens op/over de andere componenten in 't rijtje... :/

Als je de printbanen waarin die weerstanden zijn opgenomen, eens traced, waar kom je dan uit? Zitten ze in 't gedeelte dat de backlight afhandelt, maw zijn 't alleen voorschakelweerstanden, of zitten ze in 't logische circuit?

Je zegt dat wanneer je 'm nu aansluit de backlight 't gewoon doet, maar 't lcd zelf niet. Bedoel je daarmee ook dat je niet iets dergelijks als een initialisatie van 't scherm ziet(zoals zwarte balken)?

Zo nee, dan vrees ik 't ergste. Die IC's hoeven niet perse warm te worden om door te branden. Zeker CMOS-technologie kan niet tegen spanningen boven 5V.
De weerstanden hebben iest met het bcklight temaken als ik het zo bekijk. De eeste keer toen ik hem op 12V aansloot heeft hij zich zelf wel initialtieseert maar dat doet die nu niet meer.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
BHZ-Robert schreef op 20 January 2003 @ 20:58:
[...]

De weerstanden hebben iest met het bcklight temaken als ik het zo bekijk. De eeste keer toen ik hem op 12V aansloot heeft hij zich zelf wel initialtieseert maar dat doet die nu niet meer.
Als ie nu niet meer initialiseert kun je m weggooien denk ik.. :( Jammer maar helaas.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:44

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

BHZ-Robert schreef op 20 januari 2003 @ 17:42:
Ik zit nog ff te kijken en zie dat die 2 weestanden paralel geschakelt zijn. Kan ik gewoon deze vervangen met 1 weestand van 100 ohm?
dat lijkt me sterk... er zullen ws niet voor niets 2 paralelle weerstanden op zitten. ws zitten ze beide op een andere baan, en gaat er dan 1 absoluut teveel stroom krijgen :)
Pagina: 1