Ghost entrprise ed 7.5: Servers backuppen ?

Pagina: 1
Acties:

• harissa
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik heb het idee om met Ghost Enterprise edition v7.5 servers - unattended- te gaan back-uppen voor disaster restores.
In een lab omgeving gaat dit aardig. Mijn vraag is of jullie dit concept gebruiken en of jullie postive of andere ervaringen hebben.
Ik wil graag ook weten of jullie dit zouden aanbevelen voor productie.

bvd.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Ik vind ghost voor zoiets alleen nuttig als je statische servers hebt, zoals een ISA of Citrix server. Voor normale productieservers zou ik gewoon ArcServe of BackupExec met DR installeren :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ik backup alleen de datagebieden van de server (tape dus) en de registry van die dozen (ntbackup)

voor de rest is het zo dat ik met unattended installatie scripts ALLES unattended weer kan terugzetten zonder dat ik handmatig ook meer een ding hoef te doen, (sqlserver/exchange/AD etc.etc)

tuurlijk moet je er dan wel voor zorgen dat je AD een beetje redundant is (dus meerdere DC's, dns server etc)

A wise man's life is based around fuck you

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik gebruik Ghost wel voor disaster-recovery backups. Vervolgens netjes in een log alle systeem-wijzigingen bijhouden totdat er weer eens een nieuwe ghost wordt gemaakt. Maar ik blijf ook altijd (op zijn minst) alle data backuppen met arcserve o.i.d.

Als jij dit unattended wilt doen krijg ik wel het idee dat je dit meer als gewone backup ziet. Dat lijkt me niet verstandig ivm het terug kunnen zetten van losse files en het weer backuppen van je ghost-files, want ook daar moet je aan denken.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 00:24

Arfman

Drome!

Als het gaat om (statische) Windows dozen is het inderdaad een optie om dat te doen. Voor Netware (je vertelt niet welk OS je gebruikt) werkt dit niet, dan gaat Ghost sector-for-sector RAW copy doen, wat dus resulteert in images die precies zo groot zijn als je volumes, dat wil je niet :P

Voor Netware heb je Server Magic nodig, mocht je dat willen weten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• harissa
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01-2022
Terecht: ik had vergeten te vertellen welk OS. Dat is WIN2K.
Het restoren van files wou ik doen uit de Image. Het probleem - of uitdaging ;) - met dit syteem is dat er geen duidelijk onderscheid te maken is in systeemgegevens en data, alles is zo'n beetje aan elkaar geknoopt.

Ik denk met deze oplossing te voorkomen dat elke kleine modificatie leid tot een uitvoerig moeten herzien van de backup en restore procedures.

Bedankt voor de reacties. _/-\o_

Verwijderd

Arfman schreef op 21 januari 2003 @ 10:53:
Als het gaat om (statische) Windows dozen is het inderdaad een optie om dat te doen. Voor Netware (je vertelt niet welk OS je gebruikt) werkt dit niet, dan gaat Ghost sector-for-sector RAW copy doen, wat dus resulteert in images die precies zo groot zijn als je volumes, dat wil je niet :P

Voor Netware heb je Server Magic nodig, mocht je dat willen weten.
Ik gebruik zelf Portlock Software *klik*

ERG goede compressie, NSS volume, resizen etc. Prima tool en niet duur. Ik gebruik m voor een educatieserver (voor de kenners:DA1 en DA2 van alle Novell 300x trainingen - hierbij gaat het om 4.11, 5.1 en 6.0 NetWare servers :)).

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 00:24

Arfman

Drome!

Zo, dat ziet er goed uit Systeemprutser ! Morgen gelijk even een kopietje bestellen op m'n werk :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Het werk serieus fantastisch. Ik ben erop gekomen door de DigitalAirlines demo cdrom.
De trial kan je trouwens gebruiken om volledige backups te maken, maar je kan maar 100 mb terug zetten.

Echter...de versie op de demo cd van Novell kan deze weer WEL helemaal terugzetten. Dus da's een foutje van hunzelf. Zo kan je m zowiezo uitproberen ;)
Ideaal om recovery cd's te maken. En omdat we NAEC zijn en ik geen boze cursisten wil heb ik er altijd een paar achter de hand 8) voor het geval dat.

[off-topic]
Bestellen per creditcard gaat supersnel. Binnen 10 minuten heb je een mailtje binnen met de licentie, in dezelfde directorie pleuren als Portlock zelf en voila: full version. Snelle en goede service dus.

[/off-topic]
Pagina: 1