[XP] op een ntfs schijf windows-dir deleten *

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17
Ik heb wel eens dat ik mijn computer een nieuwe frisse windowsinstallatie wil geven :) Nou maak ik sinds ik windows 2000 heb gebruik van het NTFS, maar daar kan ik in DOS niets mee. wat is namelijk het probleem: als ik een wil herinstalleren wil ik dat 'schoon' doen, dus meestal formatteer ik. maar aangezien mijn (software/mp3/divx) archief nogal groot is, heb ik geen zin meer om dat steeds naar een andere computer via ons thuisnetwerk te kopieren. nu kan ik ervoor kiezen om niet te formateren en toch een schone installatie te doen, maar dan wordt de windows folder iets van 'windows.000' en met de profielen gaat het dan ook niet helemaal goed aangezien de oude profielen er nog staan dus dan wordt de mapnaam van het profiel 'breepee.000'. Dat geeft weleens problemen en bovendien vind ik het gewoon niet netjes :) nu wil ik dus vanuit de console gewoon de windows/programfiles/documents and settings mappen hernoemen/verwijderen zodat ik er geen last meer van heb. Als ik windows 2000/xp op een fat schijf installeer gaat dat prima met mijn oude windows98 opstartdiskette. maar als ik een NTFS-schijf heb niet :) dus dacht ik slim te zijn en gewoon de recovery console te gebruiken, maar dat werkt dus ook niet. ik heb je juiste rechten, maar het werkt niet. nu is er wel zoiets als ntfsdos, maar de gratis versie kan niet schrijven en ik heb geen 1337-w4r3z-skillzzz dus dat werkt ook niet.

Om een lang verhaal kort te maken: hoe verwijder ik de "windows", "progra~1" en "docume~1" mappen op een NTFS-schijf?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[google=NTFS4DOS] of de HDD in een Win2k of XP based PC zetten.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Brent
dat eerste heb ik dus al gedaan (leuk dat zelfs het modje niet eens de post leest) en dat laatste is geen optie omdat andere computers hier enkel op windows 98 draaien.

• blackd
  • Niet online
Breepee schreef op 20 January 2003 @ 16:35:
(leuk dat zelfs het modje niet eens de post leest)

Ik las alleen het onderste deel ja.
Echter, ik zie niet dat je dit programma hebt gebruikt?
Aha, je noemt het ntfsdos :P

Anyhow, dit zijn toch echt de oplossingen voor je probleem as far as i know.

Nog een optie: Met partition magic je schijf naar Fat32 converteren maar ik weet niet:
1) Of je dit wilt
2) Of je partition magic hebt cq wilt kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door blackd op 20-01-2003 16:38 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb zelf slechte ervaringen met NTFS4DOS achtige programmaatjes, zelfs een directory listing ging de mist in. Maar lees ik het goed als je zecht dat je al je zooi op je C schijf hebt staan?

Lijkt me zelf niet echt een wenselijke situatie, niet alleen in deze, maar ook als je een crash krijgt ben je alles kwijt en met meerdere partities minder want dan kan het zijn dat alleen je C schijf naar de klote gaat.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Brent
blackd schreef op 20 januari 2003 @ 16:35:

[...]

Ik las alleen het onderste deel ja.
Echter, ik zie niet dat je dit programma hebt gebruikt?
Ik heb het gebruikt, maar kwam erachter dat de gratis versie read-only is en ik moet dus kunnen 'writen'.

• blackd
  • Niet online
Breepee schreef op 20 January 2003 @ 16:38:
[...]

Ik heb het gebruikt, maar kwam erachter dat de gratis versie read-only is en ik moet dus kunnen 'writen'.

Inderdaad, en zie mijn edit. Kopen is altijd nog een optie ;)

• Brent
converteren zou kunnen, maar dat vind ik inderdaad niet zo wenselijk en bovendien wil ik wel graag op ntfs blijven werken.

ik heb inderdaad 1 C: met alles daarop en ook dat wil ik niet veranderen :) ik heb weleens met meerdere partities gewerkt maar ik loop toch maar constant te resizen (je moet wat met 60GB) en bovendien heb ik daar atm niet veel aan.

is er eigenlijk een reden waarom ik vanuit de recovery console (die ik vanaf CD run) geen vitale mappen kan verwijderen?

• Brent
blackd schreef op 20 January 2003 @ 16:39:

[...]

Inderdaad, en zie mijn edit. Kopen is altijd nog een optie ;)
tsja, 'k vind $299 toch wel een erg duur grapje. dan convert ik em toch wel :)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je kan gewoon met de 'recovery console' op je disk directories renamen.

Bij mij ging dat ook niet meteen de eerste keer goed, maar als je gewoon 2x achter elkaar inlogt kan 't opeens wel. Wat die commando's precies zijn weet ik niet, maar als je 'help' intikt op de prompt staat er vast wel eentje bij die logisch klinkt.

Siditamentis astuentis pactum.

• Brent
Varienaja schreef op 20 januari 2003 @ 16:46:
Je kan gewoon met de 'recovery console' op je disk directories renamen.

Bij mij ging dat ook niet meteen de eerste keer goed, maar als je gewoon 2x achter elkaar inlogt kan 't opeens wel. Wat die commando's precies zijn weet ik niet, maar als je 'help' intikt op de prompt staat er vast wel eentje bij die logisch klinkt.
hmm, is dat zo? ik heb het namelijk al 2 keer geprobeerd, en de windows dir wilde met geen mogelijkheid weg.

hoe doe ik dat 2 keer na elkaar inloggen dan?

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de makkelijkste oplossing is denk ik al aangegeven. Even met pqmagic de ntfs converteren naar fat. Mapjes verwijderen en dan weer converteren naar ntfs.
Demo is gratis te downloaden dus dat lijkt me ook geen probleem.

• Brent
Tycho2 schreef op 20 januari 2003 @ 16:48:
de makkelijkste oplossing is denk ik al aangegeven. Even met pqmagic de ntfs converteren naar fat. Mapjes verwijderen en dan weer converteren naar ntfs.
Demo is gratis te downloaden dus dat lijkt me ook geen probleem.
dat kan natuurlijk wel, maar ik vind het toch een beetje een paardenmiddel. het moet makkelijker kunnen. bovendien doe ik het zoals gezegd wel eens vaker, dus een wat minder tijdrovende methode dan 2 keer converten moet er toch zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Brent op 20-01-2003 16:52 . Reden: typos ]

Verwijderd

Denk dat Partition Magic wel handig is. Kun je namelijk zonder je data te verliezen partities maken.
ik heb mijn schijf wel in partities ingedeeld en dat lijkt me toch het handigst. Al heb je bijvoorbeeld maar een C en D partities waarbij op D al je permanente zooi staat.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Breepee schreef op 20 January 2003 @ 16:48:
hmm, is dat zo? ik heb het namelijk al 2 keer geprobeerd, en de windows dir wilde met geen mogelijkheid weg.

hoe doe ik dat 2 keer na elkaar inloggen dan?
Weet ik veel. Ik moet het ook iedere keer weer opnieuw uitvinden. Meestal rename ik "program files" naar "oldprog" en "winnt" naar "oldwin", en "documents en settings" naar "olddocs".

De eerste keer dat je inlogt op je disk, kan je deze directories niet renamen, je kunt nog een keer inloggen door opnieuw cmd te starten ofzoiets. Ik weet het echt niet uit m'n hoofd, maar zoals ik al zei: tik 'help' in, en zoek een commando uit dat logisch lijkt.

Siditamentis astuentis pactum.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
Ik zou toch maar eens wat meer partities gaan maken, ik vind de opmerking dat je dan blijft resizen een beetje onzin, je kan gewoon 10 gig voor windows en progs nemen en de rest voor zooi die je niet kwijt wil na een herinstallatie, dan hoef je ook niks te resizen....

Ik vind het zelfs onverstandig om al je mp3's op je c te bewaren, als het dan een keer echt goed fout gaat met windows ben je flink de lul.

Strava

• blackd
  • Niet online

• Brent
het probleem kan ook andere OSsen betreffen, dus ik dacht dat dat niet hoefde.

Maar over dat partitioneren: ik zie de releventie niet met betrekking op mijn vraag. Ik ga nogmaals niet converteren. In het verleden heeft het me juist gegevens gekost in plaats van mogelijk gegevensbehoud opgeleverd, dus dat is en blijft neen. Ik was opeens een partitie van 20GB, met, juist, mijn archief naar de filistijnen. dat was overigens een fout van mijn geliefde vader :P maar ik ben wel prompt genezen van de waan dat meerdere partities=risicospreiding van verlies data :)

Ik zal een kijken wat ik nog meer met die console kan doen, ben zo terug :)

Pagina: 1