Toon posts:

Interface van de toekomst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn idee heeft Microsoft het aardig goed voor elkaar met z'n huidige interface-standaarden. Maar hoelang kunnen we het bureaublad-taakbalk-windows idee nog verder uitbuiten? Is het niet allang verouderd gezien de snelheid waarmee de computerwereld zich ontwikkeld?

Nu is mijn vraag hoe jullie over dit onderwerp denken. Kom zelf met nieuwe ideëen, of aanvullingen/kleine wijzingen op hoe we er nu voorstaan. Te denken valt aan de integratie van spraakherkenning in het OS, in combinatie met touch-screen beeldschermen. Of kleine softwarematige veranderingen, zoals de te verwachten Sidebar in Longhorn.

Groot kenwoord voor de komende tijd is natuurlijk integratie (denk aan XML icm met smart devices) die het interfacen met computers aanzienlijk wijzigt. Ook de nieuwe generatie videokaarten bied een scala aan opties, die de huidige generatie besturingssysteem naar mijn idee links laat liggen.

Daarnaast lijkt me een modulair opgebouwd operating system (soort virtuele database) een stuk aantrekkelijker. Het bestandssysteem van nu bestaat uit duizenden kleine bestandjes --> rommelig en onoverzichtelijk. Een modulair opgebouwd systeem zorgt ervoor dat software in actie komt wanneer dat nodig is, en niet wanneer wij denken dat het nodig is. Iets duidelijker: denk aan de Office-suite, bestaande uit allerlei verschillende programma's. Als Pietje een briefje wil typen, opent hij Word, en als Pietje aan spreadsheet wil aanmaken, opent hij Excel. Waarom niet alleen werken met 'gecombineerde' bestanden, waarbij het OS de benodigde modules laad?

Mijn drijfveer: http://oxygen.lcs.mit.edu/
en http://techupdate.zdnet.c...n/0,14179,2908635,00.html

Laat maar horen die visies >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 12:44 . Reden: url toegevoegd :) ]

Verwijderd

Topicstarter
hops :)

dan niemand?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2003 03:16 ]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Als ik naar nieuwe interfaces zoek, dan is MS wel de laatste om te bekijken. Ik zie meer vernieuwing bij Apple en indirect via KDE en Gnome. KDE en Gnome zijn enorme copy-cats, maar zoeken toch nieuwe oplossingen voor bestaande problemen.

De desktop-omgeving zal niet snel verdwijnen. Kijk bv. naar de nieuwe geruchten over Piles in OS X 10.3. Ook Mozilla doet lekker mee (pie menu's anyone? site navigation bar?).

Meer noviteiten zie ik in de omgeving van de software tov de hardware: tablet pc's, handschriftherkenning, spraakherkenning etc., en het wegwerken van hardware in every-day-devices zoals magnetrons en geluidsappratuur. Ik denk dat langzamer hand, meer en meer CPU-power in gewone apparatuur komt, en deze dus steeds intelligenter wordt. Blijft de vraag of dit allemaal via eenzelfde interface gaat, of iedereen het wiel opnieuw gaat uitvinden - zoals bv. bij VCR's.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 21:28

Zoefff

❤ 

Ik denk niet dat de interface in de komende jaren denderend zal veranderen.

Onder de motorkap van de besturingssystemen zal natuurlijk wel veel veranderen. Ik verwacht dat men probeert om alles veel efficienter te laten werken, en meer geintegreerd met andere programmas, maar het uiterlijk zal niet veel veranderen denk ik.

Puur omdat duizenden miljoenen mensen deze manier van werken gewend zijn, kan Microsoft of Linux of wiedanook niet zomaar de stap maken om de huidige structuur drastisch te veranderen.

Natuurlijk zal er wel het een en ander veranderen, wat je nu al ziet in de Longhorn Beta's, maar in principe werkt dat nog hetzelfde.

En misschien komen ze ook wel ineens met een geniaal idee op de proppen hoor, je weet het nooit. Maar ik verwacht dat we nog wel een aantal jaartjes aan Deze Computer, het Bureaublad en de Startbalk vast zitten ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Is wel een goed idee Splash39.
Weet je alleen wat het probleem is?
In de vroegere periode van DOS zijn er gewoon een aantal mensen gestopt met helpdesken en ICT-en toen er over gestapt werd naar een grafische omgeving (bv win 95).
Ik ken er een paar die dat gewoon in een keer achter zich gelaten hebben.
OKe, nu is dit wel drastisch, maar mensen hebben een hekel aan grote veranderingen, en dan vooral op PC gebied, iets wat veel mensen tot op de dag van vandaag nog steeds een magisch ding vinden.
Alleen al van win98 over stappen naar XP doet al vele mensen huiveren.
Veel dingen zitten in een keer op een andere plek.

Dat is mijn ervaring, zelf verkoop ik een aantal PC per jaar en op een aantal van deze moet er gewoon nog win98, lache he?
Maar het is wel een leuk idee om daar eens over te bomen, ik hou de topic in de gaten. :)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 15:59:
Naar mijn idee heeft Microsoft het aardig goed voor elkaar met z'n huidige interface-standaarden. Maar hoelang kunnen we het bureaublad-taakbalk-windows idee nog verder uitbuiten? Is het niet allang verouderd gezien de snelheid waarmee de computerwereld zich ontwikkeld?

Nu is mijn vraag hoe jullie over dit onderwerp denken. Kom zelf met nieuwe ideëen, of aanvullingen/kleine wijzingen op hoe we er nu voorstaan. Te denken valt aan de integratie van spraakherkenning in het OS, in combinatie met touch-screen beeldschermen. Of kleine softwarematige veranderingen, zoals de te verwachten Sidebar in Longhorn.

Groot kenwoord voor de komende tijd is natuurlijk integratie (denk aan XML icm met smart devices) die het interfacen met computers aanzienlijk wijzigt. Ook de nieuwe generatie videokaarten bied een scala aan opties, die de huidige generatie besturingssysteem naar mijn idee links laat liggen.

Daarnaast lijkt me een modulair opgebouwd operating system (soort virtuele database) een stuk aantrekkelijker. Het bestandssysteem van nu bestaat uit duizenden kleine bestandjes --> rommelig en onoverzichtelijk. Een modulair opgebouwd systeem zorgt ervoor dat software in actie komt wanneer dat nodig is, en niet wanneer wij denken dat het nodig is. Iets duidelijker: denk aan de Office-suite, bestaande uit allerlei verschillende programma's. Als Pietje een briefje wil typen, opent hij Word, en als Pietje aan spreadsheet wil aanmaken, opent hij Excel. Waarom niet alleen werken met 'gecombineerde' bestanden, waarbij het OS de benodigde modules laad?

Mijn drijfveer: http://oxygen.lcs.mit.edu/
en http://techupdate.zdnet.c...n/0,14179,2908635,00.html

Laat maar horen die visies >:)
Een tijdje geleden (vorig jaar) zag ik een paar interessante plaatjes die bij jouw verhaal passen. Microsoft is er mee bezig (nieuw besturingssysteem, die uitkomt na Longhorn).
Dus ik heb ffe geGoogled.
Hier is een preview te downloaden...
http://members.rogers.com...ds/longhorn_blackcomb.zip

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Goeie ideeën verouderen niet, ze rijpen alleen...

De GUI is volgens mij vrijwel uitontwikkeld. Je ziet dat ook aan het totale gebrek aan innovatie in concrete GUI's (niet alleen Microsoft). De nieuwe dingen beperken zich tot kleine verfijningen van het bestaande concept. Ook bv. Mac OS X biedt nauwelijks echt nieuwe dingen in de user interface. Je kunt ook weinig ingrijpende veranderingen meer aanbrengen omdat gebruikers gewend zijn aan de huidige bureaublad-metaforen en niet op iets nieuws zitten te wachten.
Dingen als voice-recognition en touch-screen schermen zijn voorlopig ook alleen maar uitbreidingen van het bestaande concept. Tot dusver zie ik ook 3D mogelijkheden voor GUI's alleen maar als extra eye-candy. Het is mooi maar voegt functioneel weinig toe. Ik betwijfel ook of dat nog gaat veranderen.

Echte ingrijpende wijzigingen in de GUI krijg je volgens mij pas als je een flink stuk Artificial Intelligence in een OS kunt stoppen. AI en intelligente stemherkenning kunnen grafische GUI's overbodig maken. Je hoeft de PC dan geen precieze opdrachten meer te geven maar kunt globaal omschrijven wat je wilt en de intelligente computer zoekt het wel uit.
De intelligente computer is dan een soort virtuele secretaresse die een echte secretaresse overbodig kan maken. Helaas lijkt het erop dat de ontwikkelingen op AI terrein vrijwel stil liggen en het nog heel veel jaren zal duren voor AI commercieel een rol gaat spelen.

Dat modulair opgebouwde OS (meer een soort applicatie framework) van je lijkt me lastig werken. Om iets te noemen: In een tekstverwerker document ben je meestal heel sterk gericht op dingen als layout en opmaak, waarbij je je bewust beperkt tot de ruimte die je op een pagina A4 hebt.
In bv. een spreadsheet of een database wil je juist optimaal gebruikmaken van de ruimte die je beeldscherm biedt en ben je vaak helemaal niet geinteresseerd in de layout.
Dit betekent dus dat je moeilijk elementen kunt combineren in 1 project zonder ergens consessies te doen aan functionaliteit. Dat maakt het handiger om met aparte programma's (of programma-modules) te werken en alleen gegevens van bijvoorbeeld de spreadsheet naar de tekstverwerker te kopieren als je dat toevallig in je brief nodig hebt.

En de afstand tussen andere soorten software kan nog veel groter zijn, zo groot dat ze niet met elkaar te verenigen zijn in 1 gecombineerd bestand, zonder dat de gebruiker opgezadeld wordt met allerlei ongewenste beperkingen. Hoe voeg je bijvoorbeeld een databasepakket en een CAD applicatie samen in 1 framework?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Een piles demo: http://homepage.mac.com/rdas7/piles.html
Het gat slechts om geruchten, maar het is altijd interessant om te kijken wat men in de jaren 80 en 90 heeft gepatenteerd en onderzocht maar nooit daadwerkelijk heeft gebruikt...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Pagina: 1