[wc] Setup zonder gezeik

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik ben dus dikke 4 jaar gelden met een waterkoeling begonnen: een p3-450. Dit bestond bestijds uit een autoradiator een vtech 800sp pomp en een noname waterblok. Ik ben toen over gestapt op een duron 700, ook hier waterkoeling, zelfde als voorheen maar met een ander blok: resultaat viel tegen.

duron 700 verangen door een thunderbird 1100. northbridge en radeon ook watergekoeld, 2de vtech pomp voor andere circuit, water reservoir minstens 4x vervangen. Overgestapt op geheel nieuw systeem: eheim 1200 l/u pomp, hwlabs black ice 2, en geen northbridge / gpu koeling (ivm nieuw bord en vga). Systeem werkte goed, geluid was het probleem: ik kreeg te weinig lucht door de radiator geperst (papsten hadden te weinig druk).
Laatste project: de bong. Ik heb een koeltoren van 2 meter hoog gemaakt, 2600 l/u pomp (ivm opvoerhoogte) en nog steeds mijn dangerdan maze2-1 blok. Koelprestaties waren uitmuntend: 35 graden stressed. Het systeem was heel vernuftig: wat zou automagisch bijgevuld worden mbv elektrische kleppen en watermelders, alarm erop prima..... dacht ik.
Het systeem werkte voor geen meter, koppelingen lek, pomp ratelde (omdat de opvoerhoogte zo hoog was).

Van ellende alles weggedaan, verkocht, en de stort. Maar nu wil ik weer gaan beginnen, ooit. Om te zorgen dat het dit keer wel naar behoren moet functioneren, wil ik eerst wat punten verzamelen wat er in moet komen.

Ik wil dus (op een nieuw systeem, opteron ??? ) die wc gaan gebruiken. Het doel ik goede koeling (niet extreem) en weinig geluid. De (voorlopige) onderdelenlijst:

-cpu-blok, maakt weinig uit maar met peltier
-gpu blok, moet vervangbaar zijn
-peltier voeding, gekoppeld aan een tempsensor, naarmate de temp hoger dan kamertemp wordt, pelt aan, hoe meer verschil moe meer stroom (dit ivm condensatie)
-600 l/u pomp, meer is overbodig, ik spreek uit ervaring
-radiator, welke weet ik nog niet, zoiets als de black ice extreme
-fan voor raditor moet stil zijn, maar genoeg koeling leveren.
-gesloten systeem, water bijvullen is niet mijn sterkste kant
-siliconenslang, veel beter handteerbaar

De flow moet alsvolgst zijn: pomp, gpu, cpu, rad, pomp. Dit ivm met de hitte die de pelt veroorzaakt. De theorie achter de regelbaar pelt voeding: condens ontstaat voornamelijk als de pc opgestart wordt (cpu koud + pelt = vorst), als deze stressed is, heb je hier meestal geen last van, vandaar die voedingsregeling.

Nu is eigenlijk de vraag, of jullie nog meer op en aanmerkingen hebben en tips (en over zooi door je demi water, i know: ik heb APAR koelvloeistof gebruikt van Thales Naval nederland BV )

PS iemand nog een bong kopen ? :? >:)

EDIT:

Ik wil tevens alles stil maken, PSU ook. Ik denk er aan om de kap eraf te slopen en er een 12cm fan op laat blazen. Of zuigen zodat alle warmte via de kast en een fanduct naar buiten begeleid kan worden

[ Voor 8% gewijzigd door elgringo op 20-01-2003 14:14 ]

if broken it is, fix it you should

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt erop dat alles wel klopt eigenlijk. :)
Spul in je water hoeft niet als alles Cu of alles Al is, ik heb er hier ook niks in zitten en nergens last van.

Alleen ff wachten op blokjes voor de Opteron :)

Verwijderd

Lekker HK niveau kerel.. :| Draagt ook niet echt veel bij aan het topic. (of je moet hem willen kopen :? )

;)

Edit:
Ik heb wel een vraag. Ga je alles nieuw kopen? Er staat dat je alles hebt weg gedaan. Ook je blok enzo?

De reden dat ik het vraag is omdat er nu een actie loopt op dit forum waar waterblokken te koop zijn met bijpassende coldplates. Misschien iets voor jou?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 14:23 ]

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10-2025

TMDevil

Blaat

ik denk niet dat die daar veel aan zou hebben tenzij d'r de maten voor de optron al bekent zijn...

n54 power!

• elgringo
Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 14:20:

[...]

Lekker HK niveau kerel.. :| Draagt ook niet echt veel bij aan het topic. (of je moet hem willen kopen :? )

;)

Edit:
Ik heb wel een vraag. Ga je alles nieuw kopen? Er staat dat je alles hebt weg gedaan. Ook je blok enzo?

De reden dat ik het vraag is omdat er nu een actie loopt op dit forum waar waterblokken te koop zijn met bijpassende coldplates. Misschien iets voor jou?
alles weg, maar ik wil dit op een opteron (of andere nieuwe cpu) gaan toepassen, socket a is zowat dood en das dan zonde van de investering.

En waarschijnlijk veel 2dehands, radiator en pomp waarschijnlijk.

Overigens heb ik nog wel de 2600 l/u pomp... :{

[ Voor 9% gewijzigd door elgringo op 20-01-2003 14:33 ]

Verwijderd

Ik heb met een grote koperen kachelrad (opel of ford, zorgt voor de goede prestaties), een maze2 en een el cheapo pompje zo'n beetje de beste temps hier. En dat met een 12cm papst@3,3 of 4,3V met een duct; lekker stil dus.
Nu:
kamertemp: 20,0
watertemp: 23,3
cputemp idle: 25,2

Stressed komt ie ongeveer op 28 graden voor het water en 36 voor de cpu.

Mijn maze 2 is een socket A blok, maar doormiddel van een houten blokje en de standaard Intel klem zit die perfect op mijn P4. Pompje is een el cheapo 10W, 600 l/u.

Een waterblok past meestal wel, is meestal wel te bevestigen; als het maar niet te groot is.

• elgringo
Meer mensen met ideeen?

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Ik heb sinds kort ook waterkoeling... dit is wat ik gebruikt heb:

- DangerDen Maze3 AMD
- DangerDen Geforce 2-3
- EHEIM 1048 Pomp <- 600 liter per uur
- Siliconenslang 2 meter 12MM
- Koppelstuk aansluitadapter voor EHEIM 1048
- Koppelstuk 1/4" schroefdraad naar 12MM
- Opel Astra Radiator
- 12 cm papst fan
- 8 slangklemmetjes van de gamma (12-22mm)
- Curver bakje als reservoir van de blokker

De pomp is superstil (ik hoor nu alleen de papst fan (op 7 volt... ga 'm binnenkort eens op 5 volt proberen) en de harde schijven van de computer.

De 12 mm siliconenslang past met wat gewrik perfect op de radiator. Overal de slangklemmen op gezet en goed aangedraaid.

Dit waterkoelsysteem zit op een athlon 1200 (heethoofd :/ ) en draait idle op zo'n 40 graden en stressed 46. Met luchtkoeling zat ik eerst met flink veel herrie op 43 graden (akasa silvermountain == straaljager), deze luchtkoeling heb ik later vervangen door een zalman koeler die de processor idle op 52 graden hield en stressed rond de 56.

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• elgringo
Ik heb wat research gedaan en er komt een innovatek cool rev 3.0 op (beste resultaten), overal 8mm slang (ivm fexibiliteit).

Er moet natuurlijk wel een opteron veriant komen (maar dat zal wel gebeuren)

[ Voor 27% gewijzigd door elgringo op 22-01-2003 10:38 ]

Verwijderd

elgringo schreef op 22 januari 2003 @ 10:36:
Ik heb wat research gedaan en er komt een innovatek cool rev 3.0 op (beste resultaten), overal 8mm slang (ivm fexibiliteit).

Er moet natuurlijk wel een opteron veriant komen (maar dat zal wel gebeuren)
Is het misschien geen idee om een blokje te bestellen bij de net weer nieuwe actie voor waterblokken? Daar kun je dan als de opteron uit is ff een nieuw plexi/laxaan-glaasje op gooien en je bent klaar. Heb je een nog goed presterend blokje dat voor meerdere processors kan ook!!

• elgringo
Verwijderd schreef op 22 January 2003 @ 20:43:
[...]

Is het misschien geen idee om een blokje te bestellen bij de net weer nieuwe actie voor waterblokken? Daar kun je dan als de opteron uit is ff een nieuw plexi/laxaan-glaasje op gooien en je bent klaar. Heb je een nog goed presterend blokje dat voor meerdere processors kan ook!!
wat voor blok is dat? maze3 style, maze2 style, swiftech style of innovatek style ?

Verwijderd

je zou kunnen overwegen even zelf te kijken?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 12:09 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
Zou je misschien wat meer over die bong+pomp kunnen vertellen? Ik ben bezig om een goede bong te ontwerpen maar heb nog niet goed aan de pomp+herrie gedacht.

En ik denk dat je rad het belangrijkste is. En zelfs hoe je de fans erop monteert.

• elgringo
bredend schreef op 23 januari 2003 @ 16:10:
Zou je misschien wat meer over die bong+pomp kunnen vertellen? Ik ben bezig om een goede bong te ontwerpen maar heb nog niet goed aan de pomp+herrie gedacht.

En ik denk dat je rad het belangrijkste is. En zelfs hoe je de fans erop monteert.
msn of icq, be my guest

• elgringo
Schop, ik wil wat invatieve ideeen horen, oftewel dingen die bij jouw fout zijn gegaand, of waar je problemene mee had.

Pagina: 1