• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:21
Ik ben van plan om een PDA (iPaq) en een GPS systeem te kopen. Ik heb afgelopen week het genoegen gehad om met een dergelijk systeem (iPaq 3630, 256 MB CF, TomTom Navigator + GPS muis) rond te rijden en ik voelde me een stuk zekerder op de weg. Ben bij wijze van test naar hartje Amsterdam gereden (vanuit Almelo) en geen enkele keer fout gereden ! (zonder GPS kom ik niet eens uit Twente :X ;)).

Enige nadeel vond ik echter de wat "rommelige" setup van het systeem. De iPaq klikt netjes met een houder + zwanehals aan de voorruit, maar de kabels van de GPS muis en de iPaq voeding liggen los op je dashboard.

Mijn concrete vraag:

-heeft iemand ervaring met het gebruik van TomTom navigator op een iPaq (36xx) in combinatie met een NAVMAN 3000 GPS systeem ? Voordeel van dit systeem is namelijk dat de GPS antenne geintegreerd is in de iPaq houder, en er slechts 1 kabeltje naar je sigarettenaansluiting loopt, om de iPaq van spanning te voorzien).

Zo ja, was die ervaring goed of slecht ? Ik wil nl. wel een goed navsysteem, desnoods met veel kabels over m'n dashboard.

Verder toevallig iemand ervaring met bepaalde winkels ? Waar hebben jullie je iPaq/TomTom/GPS antenne gekocht en hoe beviel dat ?

PS: reden dat ik naar ervaringen met de 36xx serie vraag is omdat ik misschien een 2ehands 3630 iPaq kan aanschaffen van een bekende, een nieuwe iPaq kost namelijk 600-700 euro, dat vind ik persoonlijk te duur, ik ga hem alleen als navigatiesysteem gebruiken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 01:34

ThaHandy

Discovery Channel

[rml][ EL] GPS ontvanger <-> PC interface (NMEA)[/rml]
rs232 interfase @ ipaq?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 20-01-2003 13:38 ]

• Arfman
Mja da's toch meer een soldeer- en knutseltopic .. ik ben alleen maar geinteresseerd in kant- en klare oplossingen, zoals dus de TomTom GPS set en de NAVMAN3000. Toch bedankt voor de link :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 12:15

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Kijk eens op www.pocketpc-club.nl
In hun forum staan vrij veel ervaringen met diverse GPS-systemen :)

edit: al lijkt die site nu down te zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar the Grouch op 20-01-2003 15:26 ]

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Arfman
Dank u voor de link _/-\o_

Helaas is er best veel ruis in die fora, waardoor het lastig is om de nuttige posts eruit te halen. Verder heb ik niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden .. grmbl.

Vanavond komt een vriend van me op bezoek (waar ik het setje van heb geleend), da's echt zo'n prutser die dit soort dingen tot op de bodem uitzoekt, ik ga met hem rondsnuffelen op internet. Als ik iets leuks gevonden heb, zal ik het hier posten, altijd handig voor de volgende persoon die GPS navigatie wil op z'n PDA :)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mogelijkheden v.w.b. hardware:

- ipaq + seriele gps
- ipaq + cf sleeve + cf gps
- ipaq + navman sleeve

De laatste lijkt mij het meest geschikt. In de navman sleeve sit ook nog een cf slot ,
zodat je ruimte hebt voor geheugenkaartjes om extra maps op te slaan.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

nadeel van de navman is dat je je systeem dus echt voor het raam moet hangen. Sommigen vinden het beter als het naast het stuur of zo zit.

En als je een warmtewerende voorruit/voorruitverwarming heb, zit je in de problemen qua gps-ontvangst en moet je een aparte antenne bij kopen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

SambalBij

We're all MAD here

Overigens kun je ook die TomTom GPS (==Leadtek GPS muis) redelijk wegwerken. Zolang er maar geen metaal tussen het apparaat en de hemel zit doet hij het namelijk.
Die van mij ligt in achterin m'n dashboardkastje, en werkt daar net zo goed als onder de voorruit :)

Voordeel van die Navman is dat je hem ook makkelijker buiten de auto kunt gebruiken, bijvoorbeeld als je zou gaan fietsen of wandelen. Dat kan met zo'n losse muis niet.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:27

DDX

bluetooth gps is misschien ook leuke oplossing :

http://cgi.ebay.com/ws/eB...?ViewItem&item=3001121835

(moet je wel pocketpc met bluetooth hebben)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Ik zou ook eens kijken naar de Garmin Ique 3600 met geintegreerde GPS !
http://www.gpscity.com/products/garmin/ique3600.html

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Ik heb zelf een Ipaq 3630 met Navman. Het is een prima combinatie, ik was er zeer tevreden mee. Ik heb er toenertijd idd voor gekozen omdat het die geïntegreerde antenne heeft :), wat voor mij persoonlijk de doorslag gaf om voor de navman te kiezen. Ik heb die navman recentelijk verkocht en die Ipaq ook binnenkort, omdat ik nu die GPS niet meer nodig heb...

|Specs|

• speedme
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb een Cassiopeia E-200 met een Rikaline GPS muis ism TomTom Navigator.
Het werkt echt uitstekend.
Nadeeltje is dat de kaarten wat verouderd zijn, waardoor je soms in een situatie zit die niet helemaal klopt met wat er op de kaart staat. Maar gelukkig berekent TT dan wel hoe je wel moet rijden (re-routing).
De GPS muis heb ik gewoon voor mijn voorruit liggen en de PDA is bevestigd aan het raam met een zuignap+zwanenhals.
Ik zou de GPS muis ook helemaal weg kunnen werken, maar mijn vriendin wil ook regelmatig het navigatie systeem gebruiken, dus vandaar dat alles open en bloot ligt zodat ik het makkelijk kan overzetten in haar auto.

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

• Arfman
Dank u voor de reacties, erg verhelderend allemaal.

De in mijn ogen meest ideale optie:

-iPaq
-Navman sleeve met built-in CF slot en GPS antenne, met 256 MB RAM erbij
-TomTom Navigator 1.50 (nieuwste) software + kaarten (zou gewoon samen moeten werken met die Navman sleeve, wegens de NMEA standaard, welke beide gebruiken)

Goed, dan heb ik nog 1 vraagje: :)

Kan ik zo'n navman sleeve ergens "los" bestellen, zonder de peperdure Navman software ? Ik ga toch de TomTom software gebruiken (gebruiksvriendelijker volgens de reviews, iets nauwkeuriger, etc.) dus om nu 500 euro uit te geven voor alleen de sleeve vind ik een beetje veel. Op de fora van de pocketpc club kon ik zo niks vinden.

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

Wil je hem perse ook buiten je auto gebruiken? Anders kun je ook bij brodit.com een PDA houder kopen. Het stekkertje van je GPS kun je in zo'n ding helemaal vastschroeven: je laat je PDA zo in de houder glijden. De draden kun je verder netjes wegwerken. De kabel van een Leadtek muis is gewoon telefoondraad. Ik heb hem onder mijn hoedenplank zitten en heb altijd een goede en snelle fix.

• Arfman
Ik hoef hem niet perse buiten de auto te gebruiken nee, voordeel van dit systeem (NavMan) is dat ik hem ook in m'n vaders auto kan gebruiken, of als we met een busje verder weg gaan (vakantie, LANparty, etc.). OK, kan met TomTom ook, maar zit je toch met wat meer kabels.

Verder voordeel van de NavMan slede is dat er een CF slot inzit, anders moet ik ook nog weer een CF sleeve voor de iPaq bestellen a € 57,-. Maar als de NavMan slede niet los te koop is koop ik wel een TomTom GPS muis (Leadtek dus) en probeer die toch redelijk weg te werken, zonder dat de "mobiliteit" van het systeem in gevaar komt.

Wat ook meespeelt is dat je zo'n NavMan slede veel makkelijker in je dashboardkastje kunt leggen. Bij TomTom moet je toch weer kabels gaan wegwerken e.d., altijd lastig als je je auto ergens parkeert en je bent vervolgens een paar minuten bezig om je GPS systeem te "slopen" ;)

• kmf
  • Niet online

kmf

Arfman schreef op 21 januari 2003 @ 12:46:
Wat ook meespeelt is dat je zo'n NavMan slede veel makkelijker in je dashboardkastje kunt leggen. Bij TomTom moet je toch weer kabels gaan wegwerken e.d., altijd lastig als je je auto ergens parkeert en je bent vervolgens een paar minuten bezig om je GPS systeem te "slopen" ;)

Waarom zal je die GPS-muis nou weghalen als je parkeert of zo?

Je kan of een lange PS2-verlengsnoer kopen en dan de GPS-ontvanger onder je hoedenplank achter in de kofferbak plakken (gelijk probleem met warmtewerend, uv-werend, voorverwarmde ruiten kwijt)

Of je doet zoals ikke, en plaats de GPS muis op een hoekje en achter je "parkeervergunning"

Of je koopt een mooie autoluchtverfrisser en plaatst je GPSmuis daarin.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Arfman
athlonkmf schreef op 21 januari 2003 @ 16:45:

[...]

Waarom zal je die GPS-muis nou weghalen als je parkeert of zo?
Ooit in Almelo een auto geparkeerd met iets in het zicht wat van waarde is ? :+
Dan ben je snel van je warmtewerende voorruit af :P
Je kan of een lange PS2-verlengsnoer kopen en dan de GPS-ontvanger onder je hoedenplank achter in de kofferbak plakken (gelijk probleem met warmtewerend, uv-werend, voorverwarmde ruiten kwijt)
True, maar dan ben je ook het "ik kan alles heel snel in een andere auto monteren" voordeel kwijt, wat ook erg belangrijk is voor mij.
Of je doet zoals ikke, en plaats de GPS muis op een hoekje en achter je "parkeervergunning"
Zie Almelo verhaal, of zie je je GPS muis dan niet van buiten de auto :?
Hoe ik me dat voor moet stellen weet ik niet precies, maar daar wil ik wel [hk]PICS !!11 en SPECS !1![/hk] van zien ;)

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

:P Ow, die moet en zal ik zien. Ten eerste haat ik autoluchtverfrissers (die dingen stinken) en dan ook nog je muis erin? Koel!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:47
Arfman schreef op 21 januari 2003 @ 16:58:
[...]

[...]

True, maar dan ben je ook het "ik kan alles heel snel in een andere auto monteren" voordeel kwijt, wat ook erg belangrijk is voor mij.

[...]

[...]

Hoe ik me dat voor moet stellen weet ik niet precies, maar daar wil ik wel [hk]PICS !!11 en SPECS !1![/hk] van zien ;)
Dat uit je auto stelen valt wel mee hoor, rijd nu een goed 1/2 jaar rond emt een TomTom muis op m'n dashboard, eerst in'een Vito bus en nu in een opel combo maar er is nog niks mee gebreurt ookal rijd ik dagelijks in Rotterdam en Dordrecht rond.

• kmf
  • Niet online

kmf

Baviaan schreef op 21 January 2003 @ 18:53:
[...]

:P Ow, die moet en zal ik zien. Ten eerste haat ik autoluchtverfrissers (die dingen stinken) en dan ook nog je muis erin? Koel!

Tja, die van de standaard supermarktdingen kunnen uiteraard niet, maar je moet eens voor de gein langs een chinees boekenwinkel gaan.
Daar verkopen ze zeer mooie luchtverfrissers die je boven je dashboard laat pronken. Je kan daar heus wel een GPS muisje in proppen.

En die dingen die je daar koopt vind ik wel lekker ruiken. Alleen vroeg ik me altijd af hoe ik het moet navullen.... en heb dus niks gekocht.

Wat trouwens ook wel werkt, een plucheding nemen, flinke gat in de reet van Winny de Pooh maken, watten eruit, GPS erin en klaar ;)

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 21-01-2003 19:24 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

[nohtml]
Arfman schreef op 21 January 2003 @ 16:58:
[...]

[...]

Als de tweede auto ook van jou is en je dat ook vaak gebruikt kan je natuurlijk in BEIDE auto's die verlengsnoer plaatsen. De GPSmuis kan je dan gewoon lostrekken en overzetten. De sigarretteaanstekergedeelte kan je ook makkelijk losmaken en meenemen natuurlijk. Enige dat blijft is die PS2 verlengsnoer van 5 gulden (tegenwoordig 5 euro waarschijnlijk :? )
M'n GPS muis zie je van buiten niet.

Trouwens ik raad je deze thread eens door te lezen http://www.pocketpc-club....p?topic=3616&forum=25&156

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 21-01-2003 19:28 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hou er even rekening mee dat een ipaq geen USB-host is , en dat een usb gps dus niet zal gaan werken. Serieel , cf gps + sleeve of navman sleeve zijn dan de mogelijkheden.
Overigens hebben veel usb gpssen intern een serieel-usb converter , en werkt
de gps intern met het standaart seriele NMEA protocol.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Arfman
Dank u voor de nuttige tips en links _/-\o_.

Dit gaat het (99% zeker worden):

-2e hands iPaq 3630;
-NavMan 3000 sleeve met built-in GPS antenne en CF card slot;
-64 MB CF card.

Dit alles 2e hands van een bekende.

Volgens mij heb ik dan wel een leuk GPS systeem :)

[ Voor 12% gewijzigd door Arfman op 22-01-2003 13:35 ]

• speedme
Ik zou hem wel makkelijk eruit kunnen halen, maar zie er het nut niet van in.
Wie heeft er nu wat aan een seriele GPS muis ?

Daarnaast zit mijn GPS muis altijd in de sigarettenaansteker zodat hij een snellere fix heeft.
Ik heb zeker binnen 2-3 seconden een fix (6-9 satelieten).
Als de GPS muis zonder stroom heeft gezeten voor een langere tijd kan het soms echt lang duren tot je een fix hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door speedme op 22-01-2003 22:15 ]

Tesla Model 3 SR+ | Pearl White | 18" no aero caps | Black vegan leather seats | Black interieur

• Arfman
speedme schreef op 22 januari 2003 @ 22:14:
Ik zou hem wel makkelijk eruit kunnen halen, maar zie er het nut niet van in.
Wie heeft er nu wat aan een seriele GPS muis ?
Weet die junk die m'n auto molt veel .. snappie ?
Voorkomen is beter dan genezen, bovendien irriteer ik me aan een kabelzooi op m'n dashboard.
Daarnaast zit mijn GPS muis altijd in de sigarettenaansteker zodat hij een snellere fix heeft.
Ik heb zeker binnen 2-3 seconden een fix (6-9 satelieten).
Als de GPS muis zonder stroom heeft gezeten voor een langere tijd kan het soms echt lang duren tot je een fix hebt.
Langere tijd is toch iets van > 1 dag ofzo :? Ik zou de stekker er ook in kunnen laten natuurlijk, en de sleeve in het dashboardkastje stoppen. Moet er alleen geen LEDje branden zoals bij de TomTom muis, ik wil geen aanleiding geven tot diefstal, ook i.v.m. verzekering.

• kmf
  • Niet online

kmf

Arfman schreef op 22 januari 2003 @ 23:56:
[...]

Weet die junk die m'n auto molt veel .. snappie ?
Voorkomen is beter dan genezen, bovendien irriteer ik me aan een kabelzooi op m'n dashboard.
Bij mij is het mooi weggewerkt :)
[...]

Langere tijd is toch iets van > 1 dag ofzo :? Ik zou de stekker er ook in kunnen laten natuurlijk, en de sleeve in het dashboardkastje stoppen. Moet er alleen geen LEDje branden zoals bij de TomTom muis, ik wil geen aanleiding geven tot diefstal, ook i.v.m. verzekering.

Langere tijd-> paar weken of zo. Zit namelijk een batterijtje in de GPS.

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
De almanac die je download van een van de GPS satellieten, heb je in het ongunstigste geval van volledige ontvangst pas na 12,5 minuten binnen. (of nog langer als je ontvangst wegvalt). Deze almanac is ongeveer 14 dagen bruikbaar als ik het me goed herinner.

Als je dus je GPS langer dan 14 dagen niet gebruikt, dan duurt het langer om een goede positie-fix te krijgen. Als je GPS een paar dagen uit heeft gestaan dan duurt het misschien een minuutje meer.

En het is ook aan te raden om niet van positie te veranderen tijdens het wachten op een fix. beetje klote dus als je de auto in springt en 10 minuten moet wachten op een fix. Ik zou hem zeker inbouwen en continue aan laten staan.

Dat paranoia gedoe over auto-inbraak door wazige junks vind ik een beetje overtrokken... Monteer hem gewoon midden op je dashboard en plak er een "Klasse III alarm" stickertje op. Hoppa, het knipperende/brandende lampje heeft meteen een heel ander effect ;)

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• speedme
Volgens mij heeft mijn Rikaline GPS muis helemaal geen backup batterijtje aan boord, waardoor ik hem zeker aan het stroom moet laten.
En ik kan me wel voorstellen dat mensen liever geen kabels en GPS muis in zicht willen hebben vanwege diefstal/vernieling.
Het dievengilde is trouwens wel zo intelligent om te zien dat ze er niets mee kunnen hoor.
Onderschat die mannen/vrouwen (emancipatie??) niet.

Pagina: 1