Proc. stuk of mobo?

Pagina: 1
Acties:

• Morbid2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 12:26
Dit weekend ben ik bezweken onder de druk van enkele mensen; oftewel ik heb een nieuwe cooler op mn proc gezet. Alles is (mijns inziens) prima verlopen. Wel was het schoonmaken van mn AMD proc. (TB 1,4) een naar klusje, de computerbouwers hadden er namelijk een of andere brakke plak koelpasta (prefab) tussengeknikkerd. De hele proc was dus een grote rotzooi. Met wasbenizne schoongemaakt. Proc op mobo, koeler erop en klaar.

Helaas werkt mijn computer nu niet meer zo goed...hij gaat wel aan...maar start in t begin niet op....totdat ik op de cooler druk dan start ie wel op (af en toe). De ene keer reset de bios (snelheid dan naar 1 Gh), de andere keer loopt ie gewoon op zn goede snelheid (1,4 Gh dus...). Gisteren heb ik m gewoon 10 uur aan laten staan, en hij is in die tijd niet uitgevallen, maar vanmorgen moest ik m 4 keer resetten, 2 x de bios bijstellen, en pas daarna starte Windows op. Vaag dus....

De grote vraag is nu eigenlijk...wat is stuk (tja tja...). Ik denk zelf aan de processor....maar kan het ook het mobo zijn (stuk gegaan tijdens he aandrukken van het coolerklemmetje)...en komt dit probleem iemand bekend voor??

Naja...hoop dat jullie wat weten....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt als een geval voor:

Hangen en opstartproblemen FAQ :)

Oslik blyat! Oslik!

• Morbid2002
Tja misschien wel, maar ehhh d'r is hier toch echt sprake van een hardware probleem...... En dat zal wel dit slechte opstarten veroorzaken. Vandaar hier in mobo & proc. Forum :)

Ben het trouwens nu aan het doorlezen, en zal het maar ff bekijken :P

[ Voor 20% gewijzigd door Morbid2002 op 20-01-2003 12:23 ]

Verwijderd

Het lijkt erop dat je proc niet geheel goed in zijn socket vas zit geklemd.

Ik denk dat je het volgende nog even kan proberen:

Haal je cooler van je proc af, Ligt het hendeltje naast de proc op zodat je deze kan verwijderen (de proc :P ).
Check alle pinnetjes (ze moeten netjes rechtstaan) en plaats de proc weer terug.
Duw lichtelijk op de proc vóór je het hendeltje weer naar beneden duwt.
Daarmee bedoel ik dat je druk op de proc uitoefend terwijl je dat hendeltje aandrukt.
Pasta en cooler er weer op, en hopelijk zit ie dan goed.

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het lijkt me niet dat er iets kapot is hier, dan zou ie t imo helemaal niet moeten doen, of ook als ie gestart is problemen moeten vertonen.

Ik sluit me aan bij Braadkip

Verwijderd

Als het inderdaad je CPU is, kan je ook aan de gang gaan met geleidingsspray. Spuit het zaakje eens vol, wacht even zodat het is opgedroogd, en probeer het opnieuw.

Verwijderd

Uhmz,

kheb het zelf ook gehad cooler verkeerd op me cpu gezet en alles inelkaar gehangen.
heel misschien is dit het geval.
Ik kwam toen meestal niet verder als mijn bios en dan temps kijken, gelukkig was mijn mobootje er tegen beveiligt enzo dus geens schade aangericht.

Wat voor koeler heb je en gebruik je een spacer?

En koeler aan drukken mjah als je hem eggt heen en waar gaat schudden ken je je core er zwaar mee beschadigen.

• Morbid2002
Mhhzzz..... zo en zo geen spacer gebruikt, en die cooler is ook niet echt van een specifiek merk, was meer overgang van 60mm (herrie)fan naar 80mm(stillere)fan met nieuw blok ofc.

FF een update: nu zet ik mijn computer aan + de monitor. Alles gaat wel aan, (dus hd-ledje, cd-ledje knipperen even) maar het (daadwerkelijke) opstarten gebeurt pas na een minuut of 5 a 10. Daarvoor is het beeld dus zwart, en knippert het monitorlichtje. Misschien weet iemand nu iets meer :P, want wil mn geld wel goed investeren (nieuw mobo of proc :?), aangezien mn samsung 191T over 2 weken binnenkomt (=geld op :))

Verwijderd

Test even je proc bij vrienden /familie die ook een socket A systeem hebben.
En test ook hun proc in jouw mobo.
kijk waar de zelfde problemen zich voordoen.

-edit-
blaas eens wat perslucht over de socket,
ik denk dat er misschien wat koelprut in zo'n gaatje zit

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 23:23 ]

Pagina: 1