Toon posts:

[ABit BE6-II]Mobo dood of iets anders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na heel veel zoeken, uitproberen, testen, googlen en gotten zijn mijn opties een beetje uitgeput. Hier de specs gevolgt door het verhaal en het probleem:

Workstation Specs:
ABit BE6-II (met HPT 366 controller dus de 1.0 of 1.2 revisie geloof ik)
PIII-850 @ 850
2x256 Mb 133 MHz Dane-Elec Ram @ 100
80 Gig HD Seagate Barracude IV 7200 rpm met 40 Gig voor XP en 40 voor FBSD 4.7
Lite-on DVD-ROM
Sony CD-RW 8/4/32
Soundblaster 512
TV kaart (Pineaccle)
Realtek 10 MBit
GForce3 64 MB DDR (Creative)

Nou het verhaal:
Vorige week maandag avond na een weekend verhuizen, nog eventjes geDiablo'd voor het slapen gaan. Het beestje rende net als op zijn oude vertrouwde stekkie. Geen problemen dus zou je zeggen.

Tijdens het verhuizen kwam ik nog een paar duizend (overdreven) diskettes tegen en ik dacht op woensdag dus laat ik deze eens op CDRom gaan zetten, scheelt behoorlijk wat opslag ruimte. Dus ik druk de power-knop in en .... blank screen, HD, CDROMs, Fans etc spinnen op cq gaan draaien maar that's it.

Ik de FAQ van GOT erbij gepakt en alle hardware behalve CPU, RAM, MOBO + VidKaart getest, resultaat: ik zie de POST! mooi. Dus volgende test alleen HD erbij, resultaat positief! ik kan booten naar FBSD (Windows maar even niet gedaan anders begint ie te zeiken over gewijzigde instellingen etc). Dus Floppy erbij aangesloten = nogo. hmmm. CDRoms + HD is ok ... + Floppy is nogo. Floppy er maar uitgelaten gebruik ik toch niet.
Maar nu: welke PCI kaart ik ook pak in welk PCI slot dan ook = nogo ... grrrr ... dagje later op donderdag geprobeerd alleen CPU, RAM, MOBO + Vidkaart + HD = Nogo ... nu snapte ik er dus geen hout meer van. Nog even verder geFAQd en jawel de BE6-II is blijkbaar berucht om lekkende condensatoren: Gecheckt en die zijn allemaal pico bello! Wat nu?
Tja ... IRQ conflict? Vrijdag wilde ie ineens weer in de 'naakte' versie, dus even de BIOS gecheckt maar dat zag er ook normaal uit. Voor de zekerheid nog eventjes geprobeerd met 'failsafe' instellingen ook geen probleem.
Heb voor de zekerheid alle hardware in een andere pc getest en daar zit het probleem ook niet. En voor de voedingsfanatici hier op GOT, die is net nieuw, een QTec 350 Watt (lijkt me toch meer dan genoeg voor dit systeempje ...)

Dus ... iemand nog suggesties????? Want ik weet het niet meer behalve dan dat mijn mobo ergens een probleem heeft cq zich aan het voorbereiden is om naar de eeuwige mobo-velden te gaan O-) . Overigens zit ik nu, in de naakte versie, ook te kijken naar een blank screen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als ik de symptomen zo bekijk zou ik het op de mobo of de voeding houden.. Daar de mobo al bokt wanneer je slechts de floppy erbij prikt, dan zou ik eerder de mobo verdenken. Het lijkt me namelijk sterk dat de voeding al over de zeik gaat wanneer je een simpele floppenlezer aansluit, terwijl het icm de CDROM speler perfect werkt.

Sja, kan gebeuren.. Het plankje is onderhand ook al beetje over datum..
Ben je er 100% zeker van dat de condensatoren in orde zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 20-01-2003 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
De voeding lijkt mij inderdaad ook niet het probleem. Als ik de condensatoren vergelijk met de voorbeelden die genoemd worden in de FAQ (links) dan laten ze niet de lekken zien aan de bovenkant in ieder geval.

Mbt de houdbaarheidsduur, tja ik vrees dat je gelijk hebt. Ik was al een beetje aan het rondkijken voor een nieuw BX bord (waarschijnlijk is dat een illusie) of anders i815 based. De ASUS TUSL2 of TUSL2-C lijken mij een redelijke kandidaat ter vervanging. Is wel so370 maar dan moeten we maar wat schuiven met CPUs.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hou wel in de achterhoofd dat de i815 maximaal 512MB SDR kan hebben (dan zit je al op het limiet, gezien je specs). Daarnaast heeft de BX ook nog een memory performance die superieur is aan de i815.. Er zijn nog wel sporadisch BX borden verkrijgbaar (is wel tekenend voor de onkreukbaarheid van het chipset, daar het chipset al sinds april 1998 uit is ;) )

Check de prijsindex.net - filter gezet op 440BX

BX133-RAID, CUBX en P3B-F zijn goeie kandidaten :)

Neem wel eerst contact op met de leverancier.. Prijsindex.net is namelijk niet echt superactueel en laat hier en daar wel wat steekjes vallen..

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 20-01-2003 10:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's BalusC!

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik moet hier nog even op doorgaan vrees ik. Heb mezelf dus een nieuw mobo aangeschaft in de veronderstelling dat het mobo dood was, maar.......... gisteren C1000 uit de BX6-2 gehaald om in de nieuwe Asus TUSL2-C te stoppen zodat de PIII-850 uit de 'dode' BE6-2 in de BX6-2 kon. Mooi alles opgebouwd, boot de PC met de TUSL2-C en ja hoor mooi POST geweldig. Even de BX6-2 testen en ???? WTF ... zelfde ellende als met de BE6-2 eerst ... mijn conclusie nu dus ... CPU dood????? :( een PIII-850 gewoon kapot na iets meer als een jaar! (was een boxed versie heb ik dus garantie op?) en zelfs niet eens overgeclockt! (sorry mede-tweakers :+ ) want WinXP vond dat niet zo leuk. Heb nu de C1000 maar teruggezet in de BX6-2 want WinXp (BE6-II > TUSL2-C) wil nu dus niet booten omdat de hardware configuratie 'onherkenbaar' is gewijzigd ... |:(

Tja ik heb dus nu mezelf maar een C1000A gegeven (die wel mooi op 133 MHz zou moeten lopen). >:)

Anyway, ik vind het wel vreemd dat die PIII-850 het heeft begeven, of heb ik de verkeerde conclusie getrokken? Ik zal Informatique eens gaan vervelen over garantie en geld terug etc. Gekke blijft wel dat wanneer je alle kaarten eruit haalt en 'naakt' boot zie je wel een POST ... iemand nog ideeen cq ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 12:03 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je had dus nog een Slot1 mobo liggen, maar niet eerst daarmee getest? Best wel vervelend als je het zo achteraf bekijkt..
Gekke blijft wel dat wanneer je alle kaarten eruit haalt en 'naakt' boot zie je wel een POST ... iemand ideeen cq ervaringen?
Dat vind ik ook hoogst vaag.. Zulke symptomen zou ik echt op de voeding of mobo gooien, dat valt tenminste nog min of meer logisch te beredeneren.

Verwijderd

Topicstarter
Achteraf kan ik mezelf wel voor me kop slaan dat ik niet die P3 heb getest op die BX6 maar ja wie verwacht nou dat die P3 het in iets meer dan een jaar zou begeven, not me!

Ik heb een meeltje naar Informatique gestuurd over hoe nu verder :)
Pagina: 1