Toon posts:

Wat zijn de verschillen tussen een capture card en tvcard ??

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb een tv kaart nodig om tv te kijken op mijn pc ... kan ik ook een capture kaart gebruiken, want een vriend heeft er eentje over. Volgens mij kan ik dan ook tv kijken en evt meer, bijvoorbeeld je videocamera op aansluiten of een digitale schotel receiver eraan sluiten etc..

Wat zijn de verschillen nou? En de voordelen , nadelen van die 2 ?

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14

Steffie

Opaque

Een capturekaart ondersteund doorgaans een hardwarematige compressie. Ik zelf gebruik een WinTV PVR, in mijn geval betekend capturen in MPEG-2 met hardwarematig encoden. Dit heeft als voordeel dat er praktisch geen processorkracht verloren gaat. Een ander bekende kaart die hardwarematig kan encoden is de Miro DC10 (of in ieder geval die lijn van kaarten). Deze kaart neemt echter in MJPEG op, om deze stream af te spelen is die specifieke codec benodigd.

Aan de oude generatie WinTV PVR zit geen nadeel ten opzichte van de standaard WinTV kaart. Alle functies zijn aanwezig met als toevoeging de chip voor het hardwarematig encoderen.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

Topicstarter
dus een tv kabel kan ik aansluiten op een capturecard ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 02:16:
dus een tv kabel kan ik aansluiten op een capturecard ?
als je daarmee een coaxkabel bedoelt..nope

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even wat simpeler;

wil je tv kijken op je PC > tv kaart
wil je beeld opnemen/bewerken > capturekaart.

Wise enough to play the fool

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14

Steffie

Opaque

Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 02:19:
als je daarmee een coaxkabel bedoelt..nope
Wel op een WinTV PVR en voorzover ik weet kan dat ook op bijvoorbeeld een DC10.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Steffie schreef op 20 January 2003 @ 03:33:
[nohtml]
[...]
[/nohtml] Wel op een WinTV PVR en voorzover ik weet kan dat ook op bijvoorbeeld een DC10.

Nee, een DC10 heeft alleen composite ingangen en ik dacht ook S-Video. Maar hij heeft geen coax aansluiting, en ook geen tuner.

Het verschil ten opzichte van een TV kaart met een capture kaart is, dat een TV kaart een tuner heeft. Dat is dus het gedeelte op de kaart waarmee je zenders kan kiezen.

Doorgaans heeft een capture kaart dit niet, deze is bedoeld om een videorecorder of camera op aan te sluiten. Als je hem op je video aansluit kan je de video gebruiken om van zender te veranderen en kan je dus ook tv kijken.

De al eerder genoemde WinTV PVR is een combinatie van beide, een capture kaart met een tuner erop.

Het voordeel van een capturekaart t.o.v. van een tv kaart is dan weer dat deze vaak wat betere kwaliteit levert in het gecapturede beeld, en de chip die erop zit, zodat je processor van de pc niet al het werk hoeft te doen.

Als je niet precies weet welke kaart je nou eigenlijk zoekt, op www.vcdhelp.com staat uitgebreide uitleg en hulp bij keuze.

edit: http://www.vcdhelp.com/capturecards

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

TV-Card:
  • Tuner
  • Antenne / Coax ingang
  • Deinterlacing in hardware
  • Resizing (overlayed) in hardware
  • Colorspace conversie (YUV->RGB) in hardware
  • Compressie -> HuffYUV
  • Vaak: Composiet/S-video ingang
  • Bijna nooit Composiet/S-video uitgang
Capture Card:
  • Vaak geen Tuner
  • Vaak geen Antenne / Coax ingang
  • Deinterlacing in hardware
  • Resizing (overlayed) in hardware
  • Colorspace conversie (YUV->RGB) in hardware
  • Compressie -> HuffYUV / MJPEG / MPEG2
  • Altijd Composiet/S-video ingang
  • Meestal Composiet/S-video uitgang
  • Soms Audio-ingang
Met een TV-Card van onder de 120 gulden / 55 euro kun je met een degelijke processor (>400MHz) behoorlijke captures maken. Veel hangt af hoe goed je drivers zijn en in welke mate deze dan gebruik maken van hardwaremogelijkheden van de CoDec-chip op de kaart.

http://www.vcdhelp.com/capturecards is inderdaad het beste overzicht van diverse kaarten.
Pagina: 1