Toon posts:

[Win 98/XP/2K/Linux] hulp bij indeling partities *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag tips om het volgende voor elkaar te krijgen:

-Huidige situatie:
C: Windows 98
D: Windows XP
E: Windows 2000

-Gewenste situatie:
C: Windows XP
D: Windows 2000
E: Linux

Bootmanager: Die van XP/ 2000
Alle OS-en staan op 1 harde schijf
Alle partities zijn FAT 32

Hoe krijg ik dit het snelst en betrouwbaarst voor elkaar, dus zonder data verlies?
Let wel, de huidige installaties van XP en 2000 wil ik dus behouden!

Bij voorbaat dank voor jullie tips en advies...

NaFFy

Verwijderd

boeltje backuppen, formattere, partities maken, en alles opnieuw installeren waa je het hebben wil...
ik denk niet dat het zo'n goed idee is om zomaar OS'en te 'kopieren' naar een andere partitie... (als dat je bedoeling mss was...?)
ik denk dat je dan ferm in de problemen gaat geraken... doe maar bv het bestand 'autoexec.bat' (bij win98) open. dan zie je al stationsaanduidingen staan...

formatteren
en installeren...

suc6

Verwijderd

PartitionMagic installeren,
Nieuwe ext2/3 partitie maken, eventueel een swap
En dan je linux er op zetten!

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 00:57 ]

Verwijderd

PartitionMagic installeren, partities verkleinen, partities opschuiven naar het begin van de schijf, en dan een extended partitie aanmaken waarin Linux zijn logische partities mag gaan maken,

Het makkelijkst is als je rond de 5GB van je laatste fat32 partitie kunt afpikken.

O ja, praten over schijfletters heeft weinig zin. Dan weten we nog niet de volgorde waarin partities op de schijf aanwezig zijn.

Pri1: Fat32 20GB win98
Pri2: Fat32 20GB winXP
Pri3: FAT32 20GB win2000

Je kunt maximaal 4 primaire partities maken, en waarbij een extended partitie ook telt als een primaire partitie (alleen kun je maar 1 extended partitie maken, als container voor logische partities)

drive letters omwisselen etc gaat niet echt zonder herinstallatie.

Ik zorg dat de besturingssystemen altijd onafhankelijk zijn door een partitie met PartitionMagic aan te maken, dan besturingssysteem1 installeren, daarna BootMagic erop, daarna weer een primaire partitie aanmaken waarbij ik alle eerdere primaire partities verberg, weer een OS installeer, etc.
Volstrekte onafhankelijkheid.

Wat er nu bv gebeurt is dat je een win98 hebt als C:, dan XP erbij, die toch schrijft op C: (namelijk zn eigen bootmenu en opstartbestanden) en zo de Win98 installatie beinvloed.

Als je partities verbergt kunnen verschillende primaire partities omstebeurt C: worden (eerst niet-verborgen primaire partitie), en dus heeft het weinig zin om over schijfletters te praten.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je titel is veel te algemeen, ik stel het op prijs als je een nieuwe titel die voldoet aan Windows Operated Systems - Policy - Updated 4-10 doorgeeft via Topicreport of Schop een Modje.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Aan alle mensen die me goed bruikbare tips hebben gegeven en niet over het Topic klaagden, bedankt voor jullie advies. Ik denk toch dat ik het hele zaakje maar opschoon en opnieuw partities aanmaak.

Aan blackd: waar kan ik zo'n topic change doen?
Maak er maar van:
[Win 98/XP/2K/Linux] Ik wil met partities gaan knoeien en OS-en gaan verplaatsen, kan iemand me daar bij helpen?

:?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het iets compacter gemaakt, hopelijk is het zo ook goed :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Thanks...
Pagina: 1