Toon posts:

[X] Laptop probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik bezit een Dell Inspiron 2600. Ik heb hierop SuSe 8.0 geinstalleerd, enig probleem is: ik kan mijn kleuren slechts op 8bit zetten ipb 24. Nogal vervelend om naar te kijken :s.

Ik heb reeds het volgende gedaan:

Een howto gezocht via google, toegepast en werkte niet. Een XFree86Config gezocht via google en deze manueel ingevoerd via console. De refreshrates opgezocht en ingevoerd: nog steeds niet.

Het probleem ligt dus wel duidelijk bij de bit-instelling voor eht scherm.

Kan iemand me hiermee helpen?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:26
Welke videokaart zit er in die laptop? Is dat een nvidia kaart of niet? Zo ja, heb je het al eens geprobeerd met de drivers die je kunt downloaden op www.nvidia.com?

Wat is de foutmelding die je krijgt als je hem op meer bits zet? Kun je de relevante stukken van XFree error log even neerplanten?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Ik gok idd dat er een verkeerde videokaart tijdens de config gekozen is. Dan heb je zo'n dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Intel Chipset wordt goed herkend (i830 driver voor X). Het ligt enkel bij de instellingen van de LCD (die wordt niet herkend). Als ik bij installatie de test doorvoer om hem te laten lopen op 1024*768 met 24b dan stopt de test met error da instellingen niet correct zijn.

X-log volgt binnen paar uurtjes (heb ook blok voor het moment :s)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
en 16-bits werkt ook niet?

de meeste LCD/TFT's kunnen namelijk geen 24- of 32-bits kleuren weergeven

[ Voor 60% gewijzigd door BezurK op 20-01-2003 09:08 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
BezurK schreef op 20 januari 2003 @ 09:08:
en 16-bits werkt ook niet?

de meeste LCD/TFT's kunnen namelijk geen 24- of 32-bits kleuren weergeven
Euhm, mijn oude Toshiba Sattelite Pro 460CDT (P166MMX) kan wel op 24bit hoor :+

Verwijderd

Topicstarter
Neen, enkel 8 bit werkt ... 16 en 24 werkt niet (crashed)

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 20:32
Ik heb ook een inspirion 2600. Het probleem met onze videokaart is dat deze niet ondersteunt wordt in X 4.2. Pas vanaf 4.3 wordt onze kaart volledig ondersteunt.
Dit heeft te maken dat de intel videokaart slecht 1 mb videogeheugen heeft en de rest van het intern geheugen pakt. X kan dus maar 1 mb geheugen gebruiken.
Voor meer info moet je maar eens kijken op:
http://dominia.org/~jlee/inspiron/

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 23:58
kijk een op www.linux-laptop.net :-)

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Thx albiez :) Nu proberen die kernel enzo in orde te krijgen met mijn bperkte kennis :s

Moest iemand me hiermee wat kunnen helpen aub

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 11:53 ]

Verwijderd

En reken er op dat je in XF86Config-4 waarschijnlijk ook de hoeveelheid VideoRan moet opgeven voordat X er goed mee om kan gaan. Zorg ook dat je de juiste VertRefresh instelt, meestal 60 voor lcd. Dan kan X de juiste modelines uitrekenen. Anders kan het namelijk zijn dat X vindt dat er bij de gebruikte refreshrate geen 1024x768 past.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Ik heb zo'n vermoeden dat je een Geforce 2 (Winston) hebt...

Gebruik zelf RH 8.0 op mijn Acer Travelmate 630

http://www.evl.uic.edu/pape/CAVE/linux/geforce2.html

Staat interessante informatie ;)

My weblog

Verwijderd

Dit maakte ik zelf mee..... misschien heb je er wat aan....

Linux op een laptop? Geeft nogal eens problemen met de beeldgrootte... Zo ook op mijn Toshiba Satellite 6000 pro met een Trident Cyberblade XP Ai1 videokaart. Deze kaart staat niet in de lijst; ook niet na kernel 2.4.18. Ik een LCD-XGA-scherm 1024x768(-16)@60Hz (hoewel vesa-generic) ook zou moeten kunnen) met de Trident Cyberblade Ai1-module; driver trident (type 673 in de xf86config-lijst), met mem 8192. HorizSync 31.5-64.3, VertRefresh 50-90.
Startend als niet grafisch bleef het scherm te klein. Dit bleek op te lossen door een append van "vga=791" aan de kernel-boot, hetgeen betekent 1024x768 16 bits kleuren. En 792 is 24 bits. Dit kan in grub of lilo (of loadlin) ingesteld worden. Verder had ik een klein grafisch scherm. Hiervoor bleek de truuk om in XF86Config in de subsectie display de gewenste resolutie 1024x768 vooraan te zetten. Met Suse8.0 en RedHat7.3 geprobeerd.... perfect!
Pagina: 1