Vooraf: alle relevante technische info staat onderaan in deze post.
Ik zit met het volgende. Ik heb 1 hd met behoorlijk wat partities. Gelieve niet meteen te roepen dat het er veelsteveel zijn, tenzij het relevant is voor mijn probleem. Ik gebruik de 3 laatste partities voor mijn Linux: een boot, een swap en een root.
Toen ik SuSE erop pleurde ging alles automagisch (wat kan een n00b zich nog meer wensen): het aanmaken van de boot disk, het installeren van de boot partitie en het inrichten van de root. De boot disk was nodig vanwege het lilo-1024 sectoren-probleem (als ik het mij goed herinner gaf de installatie dit zelf ook aan). Ik zit dus met een netjes bootend systeem, waarbij in het bootproces eerst de flop wordt gelezen, vervolgens de boot partitie (hda8) en tenslotte de root die gemount wordt van hda10.
Nu zou ik graag wat wijzigingen aanbrengen in mijn lilo.conf, omdat de boel in een grafische mode opstart die te hoog is voor mijn oud Laser-monitortje (ik heb nog wel andere monitoren, maar daar gaat het nu even niet om). Ik zou dus graag "vga=normal" ergens tussengeduwd krijgen. Het lukt mij echter niet om ook maar 1 boot-aspect aan te passen. De volgende dingen heb ik geprobeerd:
. Ik heb ge-googled, gezocht op Tweakers en de HOW-TO's doorgenomen, maar lilo just won't take any changes.
Ik (=n00b) ga ervanuit dat het aan mij ligt, dus... is d'r iemand die mij hiermee kan helpen? Hier volgt de technische info.
Partitietabel:
Ik zit met het volgende. Ik heb 1 hd met behoorlijk wat partities. Gelieve niet meteen te roepen dat het er veelsteveel zijn, tenzij het relevant is voor mijn probleem. Ik gebruik de 3 laatste partities voor mijn Linux: een boot, een swap en een root.
Toen ik SuSE erop pleurde ging alles automagisch (wat kan een n00b zich nog meer wensen): het aanmaken van de boot disk, het installeren van de boot partitie en het inrichten van de root. De boot disk was nodig vanwege het lilo-1024 sectoren-probleem (als ik het mij goed herinner gaf de installatie dit zelf ook aan). Ik zit dus met een netjes bootend systeem, waarbij in het bootproces eerst de flop wordt gelezen, vervolgens de boot partitie (hda8) en tenslotte de root die gemount wordt van hda10.
Nu zou ik graag wat wijzigingen aanbrengen in mijn lilo.conf, omdat de boel in een grafische mode opstart die te hoog is voor mijn oud Laser-monitortje (ik heb nog wel andere monitoren, maar daar gaat het nu even niet om). Ik zou dus graag "vga=normal" ergens tussengeduwd krijgen. Het lukt mij echter niet om ook maar 1 boot-aspect aan te passen. De volgende dingen heb ik geprobeerd:
- lilo.conf aangepast zoals hieronder beschreven, vervolgens lilo uitgevoerd met als resultaat eveneens hieronder beschreven. Ik start hiervoor meestal wel op met init=/bin/sh, waarna ik (1) mijn readonly root remount naar writable, (2) de /dev/hda8 zelf moet mounten naar /boot en (3) een "su root" uitvoer. Ik weet niet of dit er ook maar enigszins mee te maken kan hebben. In ieder geval, bij een reboot blijft lilo steevast de oude configuratie voorschotelen.
"Leuk" detail: de inlogdialoog van X geeft als rebootopties wél die uit lilo.conf, maar ik neem aan dat die dialoog ook niets anders doet dan die file uitlezen. - /dev/hda8 bootable gemaakt. Eerst was enkel /dev/hda1 bootable, maar omdat lilo aangaf dat hij de boot sector was aan het schrijven, dacht ik: laten we hda8 dan ook maar bootable maken. Hierna nog eens lilo gedaan, heropgestart etc... maar niks.
- Booten vanuit de lilo prompt met "linux vga=normal".
- "rdev -v /dev/hda8 -3", oftwel: zet the bootup VIDEOMODE van hda8 op Ask. Dit heb ik onder dezelfde condities gedaan als het aanpassen van de lilo.conf, maar ook dit leverde geen resultaat op.

Ik (=n00b) ga ervanuit dat het aan mij ligt, dus... is d'r iemand die mij hiermee kan helpen? Hier volgt de technische info.
Partitietabel:
code:
lilo.conf1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 5005 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 1 637 5116671 7 HPFS/NTFS /dev/hda2 638 5004 35077927+ f Win95 Ext'd (LBA) /dev/hda5 638 764 1020096 7 HPFS/NTFS /dev/hda6 765 2676 15358108+ 7 HPFS/NTFS /dev/hda7 2677 3951 10241406 7 HPFS/NTFS /dev/hda8 * 3952 3954 24066 83 Linux /dev/hda9 3955 4003 393561 82 Linux swap /dev/hda10 4004 5004 8040501 83 Linux |
code:
Resultaat van "lilo -v"1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| boot = /dev/hda8 vga = ask # zelf toegevoegd #vga = 791 #read-only #menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg lba32 prompt timeout = 80 message = /boot/message image = /boot/vmlinuz label = linux root = /dev/hda10 initrd = /boot/initrd append = "enableapic vga=0x0317" image = /boot/vmlinuz.suse label = failsafe root = /dev/hda10 initrd = /boot/initrd.suse append = "disableapic ide=nodma apm=off" optional other = /dev/hda1 label = nt image = /boot/memtest.bin label = memtest86 |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| LILO version 21.7-5 (...) Reading boot sector from /dev/hda8 Merging with /boot/boot.b Mapping message file /boot/message Boot image: /boot/vmlinuz Mapping RAM disk /boot/initrd Added linux * Boot image: /boot/vmlinuz.suse Mapping RAM disk /boot/initrd.suse Added failsafe Boot image: /boot/vmlinuz Mapping RAM disk /boot/initrd Added console Boot image: /boot/memtest.bin Added memtest86 /boot/boot.0308 exists - no backup copy made. Writing boot sector. |
Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be