[SuSE - LiLo] update van lilo.conf werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:26

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Topicstarter
Vooraf: alle relevante technische info staat onderaan in deze post.

Ik zit met het volgende. Ik heb 1 hd met behoorlijk wat partities. Gelieve niet meteen te roepen dat het er veelsteveel zijn, tenzij het relevant is voor mijn probleem. Ik gebruik de 3 laatste partities voor mijn Linux: een boot, een swap en een root.

Toen ik SuSE erop pleurde ging alles automagisch (wat kan een n00b zich nog meer wensen): het aanmaken van de boot disk, het installeren van de boot partitie en het inrichten van de root. De boot disk was nodig vanwege het lilo-1024 sectoren-probleem (als ik het mij goed herinner gaf de installatie dit zelf ook aan). Ik zit dus met een netjes bootend systeem, waarbij in het bootproces eerst de flop wordt gelezen, vervolgens de boot partitie (hda8) en tenslotte de root die gemount wordt van hda10.

Nu zou ik graag wat wijzigingen aanbrengen in mijn lilo.conf, omdat de boel in een grafische mode opstart die te hoog is voor mijn oud Laser-monitortje (ik heb nog wel andere monitoren, maar daar gaat het nu even niet om). Ik zou dus graag "vga=normal" ergens tussengeduwd krijgen. Het lukt mij echter niet om ook maar 1 boot-aspect aan te passen. De volgende dingen heb ik geprobeerd:
  • lilo.conf aangepast zoals hieronder beschreven, vervolgens lilo uitgevoerd met als resultaat eveneens hieronder beschreven. Ik start hiervoor meestal wel op met init=/bin/sh, waarna ik (1) mijn readonly root remount naar writable, (2) de /dev/hda8 zelf moet mounten naar /boot en (3) een "su root" uitvoer. Ik weet niet of dit er ook maar enigszins mee te maken kan hebben. In ieder geval, bij een reboot blijft lilo steevast de oude configuratie voorschotelen.
    "Leuk" detail: de inlogdialoog van X geeft als rebootopties wél die uit lilo.conf, maar ik neem aan dat die dialoog ook niets anders doet dan die file uitlezen.
  • /dev/hda8 bootable gemaakt. Eerst was enkel /dev/hda1 bootable, maar omdat lilo aangaf dat hij de boot sector was aan het schrijven, dacht ik: laten we hda8 dan ook maar bootable maken. Hierna nog eens lilo gedaan, heropgestart etc... maar niks.
  • Booten vanuit de lilo prompt met "linux vga=normal".
  • "rdev -v /dev/hda8 -3", oftwel: zet the bootup VIDEOMODE van hda8 op Ask. Dit heb ik onder dezelfde condities gedaan als het aanpassen van de lilo.conf, maar ook dit leverde geen resultaat op.
Ik zou dus echt niet meer weten wat ik nog kan doen 8)7. Ik heb ge-googled, gezocht op Tweakers en de HOW-TO's doorgenomen, maar lilo just won't take any changes.

Ik (=n00b) ga ervanuit dat het aan mij ligt, dus... is d'r iemand die mij hiermee kan helpen? Hier volgt de technische info.

Partitietabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 5005 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1   *         1       637   5116671    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2           638      5004  35077927+   f  Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5           638       764   1020096    7  HPFS/NTFS
/dev/hda6           765      2676  15358108+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda7          2677      3951  10241406    7  HPFS/NTFS
/dev/hda8   *      3952      3954     24066   83  Linux
/dev/hda9          3955      4003    393561   82  Linux swap
/dev/hda10         4004      5004   8040501   83  Linux
lilo.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
boot    = /dev/hda8
vga = ask # zelf toegevoegd
#vga     = 791
#read-only
#menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg
lba32
prompt
timeout = 80
message = /boot/message

image  = /boot/vmlinuz
  label  = linux
  root   = /dev/hda10
  initrd = /boot/initrd
  append = "enableapic vga=0x0317"

image  = /boot/vmlinuz.suse
  label  = failsafe
  root   = /dev/hda10
  initrd = /boot/initrd.suse
  append = "disableapic ide=nodma apm=off"
  optional

other  = /dev/hda1
  label  = nt

image  = /boot/memtest.bin
  label  = memtest86
Resultaat van "lilo -v"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
LILO version 21.7-5
(...)
Reading boot sector from /dev/hda8
Merging with /boot/boot.b
Mapping message file /boot/message
Boot image: /boot/vmlinuz
Mapping RAM disk /boot/initrd
Added linux *
Boot image: /boot/vmlinuz.suse
Mapping RAM disk /boot/initrd.suse
Added failsafe
Boot image: /boot/vmlinuz
Mapping RAM disk /boot/initrd
Added console
Boot image: /boot/memtest.bin
Added memtest86
/boot/boot.0308 exists - no backup copy made.
Writing boot sector.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39

deadinspace

The what goes where now?

Die grafische mode, is die van LILO zelf, of is dat nadat je in LILO je keuze hebt gemaakt en GNU/Linux aan het booten is?

Als je van diskette boot om naar GNU/Linux te gaan, dan staat er ook een bootloader op die diskette.
Het kan zijn dat die bootloader op die diskette heel eenvoudig is en direct de bootloader in /dev/hda8 opstart. Het kan ook zijn dat de bootloader op die diskette uitgebreider is (zeg een volledige LILO) die zelf (zonder gebruik te maken van de bootloader in /dev/hda8) je SuSE systeem opstart.

In dat laatste geval heb je dus een LILO met grafische mode op die diskette staan.
Maar in je lilo.conf op je SuSE systeem staat "boot = /dev/hda8". Dus als jij "lilo" runt, dan wordt een nieuwe bootsector weggeschreven naar /dev/hda8, maar die bootsector wordt overgeslagen door de diskette. Dat zou verklaren waarom veranderingen in je lilo.conf niet doorgevoerd worden.
Je kunt dat oplossen door "boot = /dev/hda8" te veranderen naar "boot = /dev/fd0", dan wordt de nieuwe bootsector naar diskette weggeschreven. Je kunt dit het beste met een andere diskette proberen, zodat je originele bootdisk behouden blijft.

Bij mijn weten kunnen recente versies van LILO (ik weet niet precies vanaf welke versies) wel voorbij de 1024 sectoren booten (op systemen met LBA BIOS ondersteuning als ik me niet vergis), dus dan zou je LILO in de MBR van je HD kunnen installen om zo het booten te verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
overigens is het niet heel erg handig om vga = ask te gebruiken, vga = normal is gewoon het fijnst, uiteraard moet je dit zelf weten hoor maar ik meld het ff :)
verder heb ik niets toe te voegen aan het verhaal van DIS, hij zegt precies wat ik wilde zeggen :P

overigens complimenten over je topicstart, kunnen een hoop n00bs nog een puntje aan zuigen! :D

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu denk ik dat de oplossing niet erg moeilijk hoeft te zijn, Suse 8 en 8.1 gebruiken Grub stiekum, niet Lilo.. ;)

PS Kijk maar eens in /boot , daar staat alleen als subdir grub. De configuratie gaat via /boot/grub/menu.lst

Of verplaats /boot/message maar eens, dan zie je het tijdens het opstarten.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loial
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09-2024
Nee nee, ik denk dat dit het is:
ik zie in je lilo.conf de regels:
...
vga = ask # zelf toegevoegd
#vga = 791
...
append = "enableapic vga=0x0317"
...

Deze append zal jouw eigen vga=ask wel overrulen.
Comment de append eens uit, wellicht werkt het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mijn part gooi je die lilo.conf weg, hij gebruikt dus echt grub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met yast2 kan je (geloof onder System > Bootloader oid) de bootloader configureren, alles dus idd grafisch met grub ipv lilo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het doornemen van mijn epistel. Ik zal de reacties es 1 voor 1 op mijn gemak bekijken, en dan zie ik nog wel hoe ik tot een oplossing kan komen. Ik zal het resultaat hier alleszins nog posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okiedo.

Maar leg een beetje de nadruk op de posting van Kietel :
Met yast2 kan je (geloof onder System > Bootloader oid) de bootloader configureren, alles dus idd grafisch met grub ipv lilo..
Met de hand Lilo editten doet niets, Suse is bedoeld om grafisch te werken, en doet dan met Yast2 + Grub. Ga je met de hand Grub bewerken, heb je goede kans dat Yast de eerste de beste keer dat je weer daarmee werkt, alles terugzet.

Mazzels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Weinig tijd gehad deze week, maar vannacht toch weer een gaatje gevonden om te Linux-en. En het lijkt er zelfs op dat ik mijn probleem heb opgelost. Ik heb nog eens uitgebreid wat relevante HOWTO's doorgenomen, en kwam daarbij het volgende tegen ivm het instellen van lilo.conf:
boot=/dev/Ext_Partition # Your extended Partition

After installation of LILO, mark the extended partition on disk 1 as bootable and unmark the other primary partitions with fdisk.
Ik had reeds aangegeven dat ik /dev/hda8 bootable had gemaakt. Echter, /dev/hda1 was bij mij ook nog altijd bootable. Daar heeft fdisk dan maar even verandering in gebracht. Na deze wijziging was dus enkel /dev/hda8 bootable, en ja hoor: vanaf dan voerde lilo alle veranderingen uit die ik aanbracht in de conf.

Achteraf bleek de opmerking van Loial trouwens zo waar als een koe, en meer zelfs: niet enkel "append=..." overschrijft de settings die je opgeeft; het lijkt erop dat elke setting die ergens in lilo.conf aan gegeven wordt, niet overschreven kan worden (waarvan ik de logica vanuit security doeleinden wel in kan zien). Dus alles wat in lilo.conf (1) globaal of (2) lokaal voor een boot entry wordt opgegeven, kan (voor die bootentry) niet veranderd worden via de boot prompt.

Toch heb ik het nu nog niet helemaal door. Veranderingen voer ik door met:
code:
1
lilo -b /dev/fd0
Na dit commando staan de wijzigingen, en ik neem aan ook de nieuwe bootimage, op de flop.
Terzijde: die flop bevat een onbekend file system (ja, ik heb ze allemaal uit de manual geprobeerd), dus dat krijg ik ook nog niet gemount. Ik veronderstel dat de lilo de diskette naar eigen behoefte inricht.
Terzake: Ik vind echter nergens waar het fout loopt in verband met die 2 bootable partities. Ik kan de plek niet bedenken waar het bootproces /dev/hda8 zou moeten hebben, maar /dev/hda1 vindt, en wel met zulk effect dat er uiteindelijk een verkeerde (oude) boot image gebruikt wordt. Iemand hier een idee over?
edit:
Ik vind het vreselijk om jullie te moeten teleurstellen, maar grub was dus niet mijn probleem >:)

[ Voor 4% gewijzigd door GrimaceODespair op 24-01-2003 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat filesystem is gewoon DOS met linux extenties. Gewoon te lezen vanuit windows dus.

;) En nee we zijn niet teleurgesteld..

effe denken, hda 8 is dacht ik de derde drive in de extended partitie van de eerste HD.

Nou efkens geduld, ik moet dan maar weer eerst in Linux kijken.

Bootte de boot.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
*Geez* DOS met linux extenties? Als dat echt zo is, heb mij voor niks zitten opjagen aan die kutflop :) Toch eens testen als ik straks thuis ben.

Maareuh... is het dan ook zo dat er wsch alleen maar die boot informatie in de MBR staat (een flop heeft toch ook een mbr he, of heb ik dat verkeerd?), en niks op de diskette?

[ Voor 40% gewijzigd door GrimaceODespair op 24-01-2003 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zie ik op mijn RedHat 8.0 bootflop onder een Dos venster in Win XP :
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

c:\>dir a:
Volume in drive A has no label.
Volume Serial Number is 3DBD-B1D4

Directory of A:\

28-10-2002 21:53 7.112 LDLINUX.SYS
10-01-2003 22:52 134 syslinux.cfg
28-10-2002 21:54 203 boot.msg
28-11-2002 02:08 178.822 initrd.img
14-11-2002 05:12 1.109.491 vmlinuz
5 File(s) 1.295.762 bytes
0 Dir(s) 167.424 bytes free

c:\>
(Suse heeft dan ook nog een grafisch scherm, maakt het wat ingewikkelder.)

MBR (Master Boot Record) Geeft alleen aan waar de boot code staat, de code of het programma waar naar verwezen wordt is de Boot Sector.

De code in de bootsector start dan LDLinux.sys op, en die start weer vmlinuz op. (De kleinere Linux kernel die op de flop past.

De rest van de info start dan weer de spullen van de HD partitie op, uit /boot etc.

dus :
1) MBR verwijst naar de Bootsector
2) Bootsector verwijst weer naar LDLinux.sys
3) LDLinux.sys start de floppy-kernel vmlinuz+initrd.img op.
4) vmlinuz doet de werkelijke initialisatie van de Linux versie van de HD, en laat boot.msg zien.

Alles volgens de info in syslinux.cfg

Hou er dus rekening mee dat bij kernel updates je ook de vmlinuz+initrd.img op de flop moet opwaarderen !!!

Dit was dus met Grub, lilo heeft een andere syntax met de conf bestanden, maar de methodiek is hetzelfde.

Aanvullinkje:

HDA is de eerste HD, HDB de 2e etc,
HDA1 - HDA4 zijn de primaire partities op de HD.

Vervelend is dat de eerste primaire partitie ook HDA2 kan zijn. De eerste die je deifinieert wordt HDA1. Als je dus niet als eerste in de partitie tabel de Linux /root of /boot aanmaakt, heet die dus niet HDA1, hoewel het toch de eerste is die je ziet. Het hangt er dus gewoon vanaf, in welke volgorde het in de partitie tabel van de HD is terechtgekomen......

HDA5 is alrijd de extended partitie. Daar kun je niet aan refereren.
Vanaf HDA6 zijn de logische drives die in de Extended partitie zijn aangemaakt..

Vandaar dat HDA8 dus altijd de derde logische drive in de Extended partitie is van de master HD op de primaire IDE controller.

(*GRUMPFF* bij SCSI misschien ook ?? ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Hey hooi, bedankt voor de verhelderende uiteenzetting (spaart mij weer enkele uren Google :P ). Ik heb es ff getest of ik vanuit W2k die diskette kan lezen, maar het enige dat Windows doet, is suggereren om hem te formatteren. Ik had hierover reeds een donkerbruin vermoeden omdat ik de schijf in Linux al had proberen te mounten met elk bestandssysteem dat 'man mount' vermeldt (en daar zitten ook msdos en ntfs in, toch?). Dus die opstartdiskette blijft voorlopig nog een black box (afgezien van jouw uitleg dan natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GNAH,
Black Box indeed. ;)

Wat mij alleen verbijstert is dat een Suse Bootflop niet te lezen zou zijn onder Dos/Windows. (Hier dus wel, RedHat ook..)

Welke versie heb jij er dan opstaan van Suse ?
Of is het soms de Rescue Disc en niet de bootflop.....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Topicstarter
Ja, da's een goeie: rescue disk of bootflop? Ik heb de installatie enkele weken geleden vanaf CDROM gedaan, en ik zou echt niet meer weten waar hij om vroeg. Maar het lijkt mij toch wel degelijk om een bootflop te gaan... euhm... noem het intuïtie :P Het gaat overigens om SuSE 7.3
edit:
lol, ik zie nu pas bij het on-line doorpluizen van KDE waarom black box grappig was

[ Voor 17% gewijzigd door GrimaceODespair op 25-01-2003 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;)

7.3 Daar heeb ik weinig tot geen ervaring mee. Helaas. Je moet dan met Google of de Website van Suse zelf uitvinden of daar Lilo wel standaard bij is.

(Zal wel, het begint tanelijk waarschijnlijk te worden. Om het maar voorzichtig uit te drukken.. :9 )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2003 00:38 ]

Pagina: 1