Toon posts:

linux server achter router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Netwerk: vigor2200E router - hub - pc's.
Alle pc's werken goed, krijgen ip van de router en kunnen het internet op. Behalve dan de linux (Suse 6.2) bak :(
Deze deed eerst dienst als router/server, maar moet nu zelf achter de router, en dat schijnt ie niet leuk te vinden...
Ik heb de interne nic als gateway het ip van de router gegeven, en aan de externe nix niets veranderd (gewoon stekker eruit). (IP staat vast ingesteld v/d nic)
nu kan ik wel naar de router pingen enzo, maar een verbinding naar buiten maken zit er niet in.
Als ik dmv Yast dhcp client installeer, verdwijnt wel de mogelijkheid voor vaste ip ingave, maar zelfs na een reboot blijven de oude gegevens bestaan!
Hoe kan ik er dus eenvoudig voor zorgen dat deze machine verbinding kan maken met de buitenwereld?
Het lijkt mij niet aan de vigir te liggen, aangezien de andere pc's wel werken

Of zal ik mischien de router/nat functie in linux uit moeten schakelen in linux :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 23:15 ]

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Je zegt dat je de vroeger interne NIC een IP heb gegeven voor toegang tot het netwerk. Ik vermoed dat de script die je vroeger nodig had om voor router te spelen echter nogsteeds actief zijn en de computer dus nogsteeds via die andere NIC toegang wil krijgen tot deze diensten. Weet het zo technisch niet uit te leggen, maar controleer in elk geval even de subnets en je routing table. Helaas geen verdere ervaringen met SuSE en die hebben nu net de neiging config files op exentrieke locaties te zetten.

If you can't win fair, cheat!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Op je externe nic, werkte die via dhcp ?
(ik lees -> IP staat vast ingesteld v/d nic maar slaat dat op die nic)

Zoja, dan had je vast ook een default gateway al ingesteld.
Kijk eens naar de route tabel:
code:
1
2
3
route
of 
netstat -r

en gebruik de dhcp client eens manueel ipv Yast.
Welke gebruik je ?
pump ?
dhcpcd ?
dhclient ?

[ Voor 18% gewijzigd door Predator op 20-01-2003 09:30 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
De externe chello nic had een vast ip.
de gateway weizigde tegelijk op beide nics naar de router. Ik zal zo niet weten welke client gebruikt wordt, omdat ik dat via yast regelde, maar ik denk dat het dhclient is.
't kan idd best zijn dat ie via de andere nic het internet op wil, aangezien de routerfuctie nog steeds werkzaam is.
Xal morgen wel weer eens verder kijken.
Tis lastig, want ik wil ook de server eigenlijks niet lang offline hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken, de default gateway in de route tabel staat op eth0 (externe nic) naar de chello gateway.
Als ik in deze regel de gateway naar de router neerzet, en het ip van eth0 intern maak, zal het dus moeten werken?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 17:35:
Ik heb net even gekeken, de default gateway in de route tabel staat op eth0 (externe nic) naar de chello gateway.
Als ik in deze regel de gateway naar de router neerzet, en het ip van eth0 intern maak, zal het dus moeten werken?

yup :)

Dan zou het moeten lukken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
En zo ist het ook gelukt :):)
Alleen nu moet ik phpmyadmin nog lokaal werkend zien te krijgen...
In de config-file moet je het absolute adres opgeven (=internetadres) en die ziet ie intern niet...
Maar da's eigenlijk voor een ander forum ;)

Verwijderd

En let even op want bij de nieuwste versie van phpMyAdmin (www.phpwizard.net) moet je nog meer instellen voor een correct functioneren. Niet altijd nodig maar nadat ik Redhat Linux 8.0 geinstalleerd had bleek er toch nog het een en ander veranderd te moeten worden.

Het staat duidelijk in de handleiding vermeld waar je op moet letten.
Pagina: 1