Toon posts:

Link tussen fps in spellen en Hz van monitor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi; ik wil dus vragen of het inderdaad zo is dat er een link bestaat tussen de V Hz van de monitor en het aantal fps wat je draait in spellen.
Het is namelijk zo; bij mij is dat wel zo, en ik weet niet of er nou iets stuk is of niet.

Ik heb heel lang problemen gehad met schokken van achtergronden in racespellen.
Min of meer bij toeval ben ik erachter gekomen dat als ik het aantal fps in een spel precies de helft maak van de Hz van de monitor het schokken weg is.
Dus als ik 1024x768 draai is automatisch de Hz van de monitor 100; dan moet ik mijn spel op 50fps laten lopen. Ook zo met 85Hz=43 fps en echt niet 44 of 41 fps want dan schokt het echt!

Dit is dus bij alle Hz zo en bij bv GP4 kan je de fps instellen, maar bij ColinMcrae niet. En dat is lastig want je moet het spel precies zo zwaar instellen dattie de gewenste fps loopt. Als er veel bomen staan en later niet, gaat de vlieger alweer niet op.

Bij andere spellen zoals Q3A valt het niet zo op omdat niet zo veel de achtergrond draait en je daar niet zo op let als bij een racespel.

Is er nu iets stuk? Ik meen mij te herrinneren dat ik het bij mijn vorige videokaart ook al had.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Daar zit idd een link tussen. Dat komt omdat de grafische kaart wacht tot de verticale retrace is geweest voordat het nieuwe beeld getekend wordt. Om dit te omzeilen zou je hier niet op moeten wachten. Dat doe je door V-sync uit te zetten. Dit kan echter voor andere problemen zorgen. (in dat geval zul je je frame rate juist zo min mogelijk moeten laten lijken op je v HZ)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik denk dat jij de Vsync nog aan hebt ofzow.
probeer dat eens uit te zetten.
(dan kan je wel last krijgen van tearing maar dan gaat et niet meer haperen)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik V-sync uit heb staan, dan krijg ik verschuivingen (Is dat tearing?) in beeld en dat is ook heel irritant. Nu heb ik dat echter nog niet geprobeerd tijdens het zo min mogelijk laten lijken van de fps op de Hz. Dat ga ik nog ff doen.

Okee, heb ik dus ff geprobeerd en inderdaad; 100Hz en 30 fps werken prima, het beeld loopt dan niet zo lekker omdat het 30 fps is, maar dat is niet erg. 100Hz en 40 fps wordt al minder en 48 fps is aan het schokken!

Dit is normaal dus; er is niets defect?

Nu ben ik wel benieuwd naar hoe dit komt; weten jullie dat ook?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 23:33 ]

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik heb liever tearing effecten en een sublieme performance (125+ fps) dan een schokkerig tafreel :)

Heb je RivaTuner al geprobeerd? En heb je Fast Writes en Side Band Addressing aan staan? Ook AGP geforceerd op 4x/8x?

[ Voor 39% gewijzigd door pSycho-Y2K op 20-01-2003 22:24 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:56

Epsilon

pSycho_Y2K schreef op 20 januari 2003 @ 22:10:
Ik heb liever tearing effecten en een sublieme performance (125+ fps) dan een schokkerig tafreel :)

Heb je RivaTuner al geprobeerd? En heb je Fast Writes en Side Band Addressing aan staan? Ook AGP geforceerd op 4x/8x?
mee eens

Je kan natuurlijk ook 120hz draaien met 120 fps :)

Verwijderd

Wel eens van triple buffering gehoord?
Pagina: 1