Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[plexi/led] glow in the dark dienblad

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 23:20

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Het volgende idee kwam bij me op,

In de service bioscoop waar ik met mijn dienblad rond ren enz. moet ik uiteraard geld teruggeven, soms is het echt te donker om het kleingeld te kunnen onderscheiden.

Door de verschillende topics van glowpads en plexi reservoirs kwam het idee bij me op om eens te kijken of ik dus ook een bakje (zo groot als zo'n pudding / yoghurt glazen bakje) van plexiglas kan maken met ledjes in zodat ik genoeg licht heb om het geld terug te kunnen geven!

Op wat voor manier kan ik dan het licht het beste laten uit stralen.
Het dienblad kan enigszins nat worden dus daar moet ik ook rekening mee houden.

Nu heb ik al gelezen dat je plexiglas het beste kunt lijmen met chloroform, te verkrijgen in de apotheek.
Maar ik heb geen idee wat voor soort leds ik moet gebruiken en hoe ik het met de stroomvoorziening ga doen. Een mogelijkheid is om de batterijen in te pakken en aan de buitenkant van het dienblad te bevestigen. Hoeveel batterijen? hoeveel leds?
Voor mij nog een vraag.............

Verwijderd

Ok ik zou in plaats van zelf een bakje maken gewoon een (half)doorzichtig bakje kopen. Ik zou gewoon een beetje experimenteren met hoeveel leds je wilt. Ik denk tussen de 10 en de 20. En batterijen moet lukken want Leds zijn best zuinig. Ik zou wel oplaadbare pakken. Wat helemaal geinig zou zijn is een valsebodem erin lijmen onderin het bakje een klepje maken om de batterijen te verwisselen. en dan onder het plexi van de valse bodem een ir-sensor doen. Dan gaan de ledjes alleen aan als je je hand erboven/erin doet.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
een sensor, misschien een idee als het helemaal prima werkt, voorlopig wil ik het wel met een schakelaartje ergens doen.
Maar wat voor bakje bedoel jij dan precies, kan ik daar dan ook ledjes IN maken??

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
2 blauwe felle leds zijn waarschijnlijk al voldoende voor jouw eisen. Probeer anders iets kleins te buigen van plexy glas :)

offtopic:
Miischien is het leuk om rondom de dienbladen allemaal rode ledjes te monteren, zie je overal door de zaal van die cirkels rondvliegen :9~

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 11:59
cholorform niet gevaarlijk bij inademen?
je kan er namelijk verdooft van raken, en bij teveel niet meer wakker worden. let dus op bij gebruik daarvan, draag een maskertje ofzo

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/bakje323.jpg
mijn idee dan he

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Wauw, mooi idee, maar hoe krijg je dat plexiglas dan rond??

Als je ledjes in het geboorde gaatje stopt, kun je deze dan goed afdichten met een of andere kit zodat het waterdicht en vervangbaar blijft ?

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:05
Maar als er dan allemaal geld opligt kun je het geld niet meer zien omdat de led
's er onder zitten of zie ik dat verkeerd?

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
daarom was ik ook aan het denken om bovenaan ook 4 led's te maken, als de batterij tenminste 8 led's aan kan, anders is alleen 4 led's aan de bovenkant ook genoeg, kun je tenminste met licht zoeken!!

Verwijderd

Super_Grover schreef op 20 January 2003 @ 12:30:
Als je plexi verwarmt (met zo'n verfafbrander gaat het heel makkelijk) kan je het in alle vormen buigen. Omiets ronds leggen en voia.
Super_Grover schreef op 19 January 2003 @ 22:12:
Maar wat voor bakje bedoel jij dan precies, kan ik daar dan ook ledjes IN maken??
Gewoon een huis tuin en keuken bakje dat je bij de blokker ofzo kan kopen en dan zoals Insan1ty in zijn plaatje heeft een valse bodem.
Super_Grover schreef op 20 January 2003 @ 13:02:
daarom was ik ook aan het denken om bovenaan ook 4 led's te maken, als de batterij tenminste 8 led's aan kan, anders is alleen 4 led's aan de bovenkant ook genoeg, kun je tenminste met licht zoeken!!
Hoeveel leds hangt idd af van de felheid. Je hebt ook superfelle die 100 keer meer licht geven dan gewone leds. daar zijn 1 of 2 denk ik wel genoeg voor. })

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 15:23 . Reden: typos ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat je het beste mat- of melkglas kan nemen, dat houdt het licht ahw vast, anders gaat het licht meteen door het plexiglas en schijnt het alleen naar buiten :)

Verwijderd

Ik weet niet of het er wel leuk uitziet als je met zo'n bakje rondloopt en steeds daar je kleingeld uit peuterd. maar anders van een grote plexi plaat een een dienblad en aan de zijkanten 4 blauwe leds. Misschien een beter idee? En als je een plaat van bijvoorbeeld 6mm neemt, tot ongeveer 3mm een vakje eruit frezen zodat je daar het kleingeld in doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 15:36 ]

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Bestaat er zoiets als mat plexi-glas ?

Wat voor soort led's zijn het meest geschikt? ik weet dat er verschillende zijn maar das ook alles...

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Super_Grover schreef op 20 January 2003 @ 18:12:
Bestaat er zoiets als mat plexi-glas ?

Wat voor soort led's zijn het meest geschikt? ik weet dat er verschillende zijn maar das ook alles...
niet dat ik weet, maar dat is een kwestie van schuuren of nog beter stralen...

Verwijderd

wat dacht je van een 120 mm doorzichtige pvc buis????

Verwijderd

Ik heb zelf nog wat felle blauwe leds gekocht(de 2 euro versie). Ik denk dat je aan 2 tot 5 genoeg hebt. ik heb er 7 dan heb je een leuk schijnwerpertje hoor :) .

• kazz1980
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

pcmadman schreef op 20 January 2003 @ 20:22:
[...]

niet dat ik weet, maar dat is een kwestie van schuuren of nog beter stralen...
of terpentine of andere chemicali dr een tijdje op laten inwerken...is het ook mat! (is alleen niet echt controleerbare methode)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
ik neem aan dat het verstandig is om de ledjes door het plexiglas heen te boren?
of moeten ze net niet uitsteken?

• imthecool1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 21:23

imthecool1

Nobody is perfect, i am nobody

waarom geen blauwe glowstring?? geeft toch ook licht genoeg

De oplossing is niet altijd de oplossing

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
beetje duur

Even niets...

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
glowsting?
Beeje duur?

Daar weet ik nog helemaal niets van, is het daar wel mogelijk om een batterij op aan te sluiten, moet natuurlijk ook behoorlijk duurzaam zijn he

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

talin

ES-MA

Super_Grover schreef op 20 januari 2003 @ 12:30:

Als je ledjes in het geboorde gaatje stopt, kun je deze dan goed afdichten met een of andere kit zodat het waterdicht en vervangbaar blijft ?
als je op zoek bent naar ronde plexi glas buis kijk eens bij www.eriks.nl die verkopen ronde plexiglazen buizen ..

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• insan1ty
Super_Grover schreef op 20 januari 2003 @ 12:30:

Gaatjes niet helemaal door boren, dan stop je de led dus in de wand zelf en niet er doorheen.
Eskimootje schreef op 20 januari 2003 @ 12:33:
[...]

Maar als er dan allemaal geld opligt kun je het geld niet meer zien omdat de led
's er onder zitten of zie ik dat verkeerd?
Oh ja het geld moest verlicht worden he.. Uh dan kun je die leds hoger plaatsen, batterijen onder de [doorzichtige? zwarte matte? ] valse bodem.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
kun je niet beter een glazen bord/asbak bij de Blokker of Xenos halen?
Die kun je dan wel bij de opstaande rand gaan verlichten.
Een asbak heeft namelijk van die inkepingen, waar wel een LED in kan schijnen (dus schijnen richting het glas)
Als je zo'n 4 LED's op die manier het glas in laat schijnen en dan de rand afplakt aan de bovenkant, dan wordt je zelf niet verblind en zie je de draden ook niet.
Dat afplakken kan eventueel ook met een stukje isolatie van een grote elextriciteitsdraad. (die mantel strip je van de de draden af en snijd je aan 1 kant open, dat schuif/lijm je over de rand van die asbak heen.
Het idee is dat licht in een stuk glas niet zomaar naar buiten het glas kan gaan en dus oplicht bij de randjes en verder een glow geeft over de rest van het oppervlak.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
hmm, een asbak is echt te klein voor het geld in te doen, pak ik een grotere dan verlies ik echt te veel plaats op het dienblad.

Geld dat licht geeft, gat in de markt zou je zeggen!!!

Ik denk inderdaad dat die dubbele bodem een goed idee is, daaronder de battijen en eventueel nog................weet ik wat ik nog nodig zal hebben, denk toch niet dat ik zomaar batterijen en led's aan elkaar kan koppelen....

trouwens een dubbele maken, hoe krijg je dat dan voorelkaar met plexiglas?
schroefjes op de "echte" bodem draaien waar de dubbele bodem op rust?

• insan1ty
Super_Grover schreef op 21 januari 2003 @ 21:46:
hmm, een asbak is echt te klein voor het geld in te doen, pak ik een grotere dan verlies ik echt te veel plaats op het dienblad.

Geld dat licht geeft, gat in de markt zou je zeggen!!!

Ik denk inderdaad dat die dubbele bodem een goed idee is, daaronder de battijen en eventueel nog................weet ik wat ik nog nodig zal hebben, denk toch niet dat ik zomaar batterijen en led's aan elkaar kan koppelen....

trouwens een dubbele maken, hoe krijg je dat dan voorelkaar met plexiglas?
schroefjes op de "echte" bodem draaien waar de dubbele bodem op rust?
een plexiglas buis kopen, zie de link ergens hierboven... Een rondje maken dat even groot is als de binnenmaat van de buis en dan dat aan de binnenkant vastlijmen..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
je hebt asbakken in alle soorten en maten.
Maar ik bedoel maar te zeggen, kijk eens rond naar een bestaand potje, voordat je een hoop gaat prutsen met (niet goedkoop) plexiglas. Ik kan me voorstellen dat je potje namelijk niet te diep moet zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik ga eens rondsnuffelen wat ik allemaal kan vinden aan materialen ed.....

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je kan ook een vrij dikke plaat plexi nemen (8mm oid), en in de zijkanten iedere 10cm gaatjeboren + ledje erin lijmen...

dan komt ewr licht uit de rand...

Electronics development

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
zet er een paar UV ledjes in, kun je meteen briefgeld op echtheid controleren :P

TheS4ndm4n#1919

• Lord Palf
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 17:39
uhm in plaats van choloform zou ik aceton nemen om plexiglas te lijmen (zit namelijk ook in plastic modelbouwlijm en zag het ook in andere topics hier op got staan)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
3lmowww schreef op 21 januari 2003 @ 22:35:
je kan ook een vrij dikke plaat plexi nemen (8mm oid), en in de zijkanten iedere 10cm gaatjeboren + ledje erin lijmen...

dan komt ewr licht uit de rand...
dat is nu net waar ik over zit te denken, als je niet helemaal door boort straalt het licht dan wel in het bakje via de zijkant of juist alleen bij de randen? dan heb ik waarschijnlijk te weinig om alles goed te kunnen zien!
Daarom misschien beter er doorheen boren??

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb niet dit hele topic doorgelezen (schande) maar er zijn verschillende lichtgevende muismatten gemaakt van plexiglas. Misschien een idee?

alstu

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ja, dat klopt, er zijn veel glowpads gemaakt, maar wat ik me nog steeds afvraag is, of ik wel genoeg licht heb als ik de ledjes niet volledig door het pleziglas boor, dan zou ik dus een rand oid. moeten krassen daar op de hoogte waar het geld ligt, maar is dat genoeg

Verwijderd

Let er wel op welke kleur LED's je gaat gebruiken (zowel voor de bioscoopbezoekers als voor jou).

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/coins.jpg
Blauw / Cyaan
Rood / Geel

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Let er wel op welke kleur LED's je gaat gebruiken (zowel voor de bioscoopbezoekers als voor jou).
Kijk, dat is nu handig, ik dacht aan blauwe led's. Op deze foto zien ze er ook het rustigste uit.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik heb thuis blauwe ledjes liggen, ik weet echt niet meer wat de specs daarvan zijn, kan ik die doormeten want ik ga er vanuit dat ik die niet zomaar aan de batterij kan hangen.
Zal wel met weerstandjes moeten???

Verwijderd

Ik hang ze altijd rechtstreeks aan een 4.5 volt blok. Ook op m'n adapter geef ik ze altijd 4.5 Volt. Blauwe Leds hebben wat meer volts nodig dus dan lopen ze lekker daarop.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:27
Waarom gebruik je niet gewoon witte leds. Kan je tenminste alles goed zien.

• insan1ty
ajampaniki schreef op 27 January 2003 @ 17:29:
Waarom gebruik je niet gewoon witte leds. Kan je tenminste alles goed zien.
Inderdaad... alhoewel ze wel een beetje blauwig licht geven.. Misschien 3 witte en een gele bij elkaar doen ofzo..
Btw ik zou ze op 3.8 - 4.5V laten lopen, 20mA waarschijnlijk voor de blauwe..

Verwijderd

gewoon een pet kopen met een zaklamp erop, zo eentje die ze dus in de mijnen gebruiken. Werkt perfect en is nog goedkoop ook.

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik kies voor de blauwe led's omdat ik deze nog heb liggen van een inkoop actie hier op tweakers!!

waarom geen zaklampje, zo'n mooi bakje ziet natuurlijk net wat mooier uit he!
em het is leuk om zoiets inelkaar te steken!

Mijn ontwerp ziet er in gedachte zo uit:

- vierkant bakje met dubbele bodem voor batterij en weerstand enz
- 6mm dik plexiglas
- Ledjes in het plexiglas boren met op een paar mm hoger als de geld grens een rand waar als het goed is het licht door schjijnt het bakje in, zo niet, de ledjes er doorheen boren ???

- Waar de ledjes? ook op de grens of aan de onderkant?
- antislip oid aan de onderkant.

Het lijkt me ook niet verkeerd om er een schakelaar in te zetten zodat je, jawel aan/uit kunt zetten!
Goed idee om eerst het stroom circuit eens aan de gang te krijgen!

tot zover...

[ Voor 13% gewijzigd door Super_Grover op 27-01-2003 21:54 ]

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel haakt even in :)

Pak je een plaat plexiglas, verwarm een oven op 200 graden, leg de plaat er even in...

Kijk naar de plaat, als hij een beetje matter wordt haal je 'm eruit met je handschoenen aan, en buig je de plaat naar zijn vorm toe, (misschien handig om een mal of iets dergelijks te maken mits mogelijk natuurlijk! :Y) )

Je buigt er een U vorm van :)
Daarna pak je een banschuurmachine en schuur je de rand van de U (dus als je er als 't ware doorheen kijkt, door de U dan) recht.
Ondertussen heb je 2 vierkanten stukjes gezaagt uit plexi. Die komen aan de zijkanten zodat je een dichte bak hebt! Zorg er wel voor dat de vierkanten groter langer zijn de U vorm, zodat ze onder de U vorm uitsteken anders blijft ie niet staan natuurlijk ;)

Boor nu aan de zijkanten die je net gemaakt hebt , een gaatje in ter hoogte van de U, daarin komt een ledje te zitten straks!
Zorg nu dat je de goede hoogte hebt, zodat het ledje in de onderkant van de U vorm schijnt (ff testen dus! :) )
koop bij je electroboer om de hoek een penlight setje (dus 2 penlight (AA) batterijen. Deze schroef je aan een zijkant (waar je ook 't gaatje ingeboord hebt voor 't ledje) vast, kabeltjes trekken en deze vast lijmen.

Ander alternatief voor de kabels is, om een kleine groef te kamen in de U vorm aan de onderkant (midden over van zijkant naar zijkant (vierkant)), duw daar de kabeltjes in en je zult ook nog zien dat die groef ook nog eens verlicht zal worden, als je 't goed gedaan hebt!

Batterijen erin en klaar is Grover :Y)

code:
1
2
3
__
|U|
----

Dus zo ziet 't zijaanzicht eruit!

Makkelijker kan bijna niet! Je hoeft namelijk bijna niets te doen!
Plus dat deze vorm een essentieel voordeel heeft, de bodem is niet vlak dus je hoeft niet te graaien omdat je je muntjes op de bodem er niet uit krijgt, maar je trekt ze gewoon omhoog langs de ronde kant waar 't geld in ligt :) :Y)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

zwahiel schreef op 28 januarie 2003 @ 19:21:
Pak je een plaat plexiglas, verwarm een oven op 200 graden, leg de plaat er even in...
Nog een beter idee. rij naar de formido en koop een kinzo verfafbrander voor 15 euro. Heb ik ook vandaag gedaan. Ik kan niet wachten om hem te testen!

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb ook wel eens geprobeerd plexiglas mat te maken, door het te schuren. Ik vond het resultaat niet mooi.
Uiteindelijk heb ik gewoon wat mat plakplastic gekocht bij de bouwmarkt. Al weet ik niet of het door de led's aan de zijkant op jouw manier licht diffuus verspreidt.

-

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 28 January 2003 @ 20:21:
[...]

Nog een beter idee. rij naar de formido en koop een kinzo verfafbrander voor 15 euro. Heb ik ook vandaag gedaan. Ik kan niet wachten om hem te testen!
ja ok, maar dat kost geld, en is meer moeite!

Als je 't gewoon eventjes in de oven legt, kun je 't zo buigen de hele plaat dus en niet maar een klein stukje (buigen dan hé ;) )

Dus...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• insan1ty
zwahiel schreef op 28 January 2003 @ 23:29:
[...]

ja ok, maar dat kost geld, en is meer moeite!

Als je 't gewoon eventjes in de oven legt, kun je 't zo buigen de hele plaat dus en niet maar een klein stukje (buigen dan hé ;) )

Dus...
Met een verfafbrander kun je niet gelijkmatig verwarmen. Maar ook dat heeft soms zn voordelen

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan ook gewoon witte asbak nemen die melkactig is, maar toch oplicht als je lamp onder schijnt. Wit schijnt vaak op, mits het niet te dicht is.

Witte (ronde) trommels in Xenos winkel zijn niet lichtdicht, wat handig is. Dan kun je het oplichten.
Pagina: 1