Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Potmeter]Hoeveel ohm en wat als je meerdere fans aansluit?

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47
ik wil een potmeter aansluiten op een kroonsteen zodat ik 2 fans tegelijk kan aansluiten en regelen.Hoeveel ohm potmeter moet ik dan hebben? Het is 2 keer zo'n fan
www.coolermaster.com.hk/en/products/casefan/saf-b82.htm
Dit is een schema van hoe ik het wil doen.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/ylyousou/plaatje.jpg

PS ik heb meerder berekeningen geprobeerd maar geen enkele is er voor meerdere fans

[ Voor 4% gewijzigd door ismael86 op 19-01-2003 21:37 ]

Verwijderd

Wat is de totale stroom van de fans bij 12V?
Vanaf welke spanning moet ie regelbaar zijn?

• ismael86
Hoe bedoel je totale stroom?
Het liefst 7-12 volt.
edit:
sorry die url werkt op een of ander manier niet(stond de specificaties in)
Specification

* Size: 80 x 80 x 25 mm
* Rated Voltage: 12 VDC
* Bearing Type: DUAL BALL
* Input Current: 0.15 A ( 0.17 A max. )
* Rotation Speed: 2500 RPM
* Acoustical Noise: 26.0 dB(A)
* Input Power: 1.80 W.
* Life Expectance: 50,000 hrs

[ Voor 81% gewijzigd door ismael86 op 19-01-2003 21:40 ]

Verwijderd

De totale stroom van de beide fans, staat vaak wel op de achterkant.
Of het vermogen in Watts.
Heb ik nodig voor de berekening.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 21:37 ]

Verwijderd

Om beide fans vanaf ca 7V te kunnen regelen heb je een potmeter van 25 Ohm nodig.
Neem je een 50 Ohm potmeter dan kun je de spanning vanaf ca 5V regelen.

Verwijderd

Even nog een aanvulling op exters goede werk. Ik neem aan dat je dat wel begreep maar ff voor de zekerheid. Wel potmeters van genoeg watt kopen he!

• ismael86
thanks for de moeite en het antwoord.
Maar welke berekening heb je gebruik dan hoef ik de volgende keer bij andere fans niet weer te vragen.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Ik kan het toch niet laten op te merken dat een potmeter niet geschikt is voor dit soort werkt.
Gebruik liever een Rheostat of Fanmate. Of als je een beetje handig bent zwerven er genoeg schema's op dit forum rond.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
ismael86 schreef op 19 January 2003 @ 22:14:
thanks for de moeite en het antwoord.
Maar welke berekening heb je gebruik dan hoef ik de volgende keer bij andere fans niet weer te vragen.
1 fan is 0,15A wat er aan stroom doorheen loopt bij 12V.
2 fans parallel is dus 0,30A wat er aan stroom loopt bij 12V.

Mag eigenlijk niet, maar om het allemaal te vergemakkelijken stellen we de fans als een weerstand voor. 12/0,3 = 40 Ohm.

Nu wil je dus van 7 tot 12V kunnen regelen... 12V is makkelijk... Dat kan met elke potmeter... 7V kun je uitrekenen... Dan zou er 7V / 40Ohm = 0,175A door de fans moeten lopen... Deze stroom zou dan ook door de potmeter moeten lopen... Je weet dat 12 - 7 = 5V. Er komt dus 5V over de potmeter te staan. 5 / 0,175 = 28,5Ohm. Deze bestaat natuurlijk niet... Dan neem je er een die in de buurt zit... Let er wel op dat je er een neemt die genoeg vermogen kan verstoken... 5V x 0,175A = 0,875Watt... Neem dus minimaal een 1Watt exemplaar... Helemaal mooi is het niet natuurlijk, want het vermogen wat door de potmeter wordt opgenomen wordt alleen maar omgezet in warmte... Maar het is wel de makkelijkste manier...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• ismael86
Waarom is een potmeter niet goed dan?
Het leek me het makkelijkst omdat ik een elektro noob ben.

Verwijderd

Potmeter is prima, het is een simpele maar effectieve manier om een fan te regelen.
Of twee identieke fans, zoals in jouw geval.

En zolang Shuriken niet met een goede onderbouwing van zijn stelling komt, niet druk over maken.

Mijn voedingsfan wordt Pulsbreedte Modulatie gestuurd, mooie woorden maar hiervoor zat er op die plek ook een draadgewonden potmeter.
Die ken d'r van mij zo weer in.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 22:53 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 22:47:
Potmeter is prima, het is een simpele maar effectieve manier om een fan te regelen.
Of twee identieke fans, zoals in jouw geval.

En zolang Shuriken niet met een goede onderbouwing van zijn stelling komt, niet druk over maken.

Mijn voedingsfan wordt Pulsbreedte Modulatie gestuurd, mooie woorden maar hiervoor zat er op die plek ook een draadgewonden potmeter.
Die ken d'r van mij zo weer in.
Idd is het de makkelijkste manier... Vooral voor een N00B!!! Als je nix van electro afweet raad ik je zelfs aan om het op deze simpele manier te doen!!! Er kan bijna niets fout gaan (als je er op let een zwaar genoege versie te gebruiken).

Het enige nadeel van een potmeter is dat deze al zijn opgenomen vermogen omzet in warmte... PWM regelaars daarentegen zijn veel efficienter... Maar ik denk dat dat voor de topicstarter te hoog gegrepen is... Een warmtebron van 1 Watt is ook niet het einde van de wereld...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Je kan ook een LM317 schakeling daar voor gebruiken.

Je moet ff bij google ff kijken.
Heel simpel te maaken en zeer doeltreffend

Ach ja..........

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Shuriken schreef op 19 January 2003 @ 22:21:
Ik kan het toch niet laten op te merken dat een potmeter niet geschikt is voor dit soort werkt.
Gebruik liever een Rheostat of Fanmate. Of als je een beetje handig bent zwerven er genoeg schema's op dit forum rond.
Kres schreef op 20 januari 2003 @ 01:48:
Je kan ook een LM317 schakeling daar voor gebruiken.

Je moet ff bij google ff kijken.
Heel simpel te maaken en zeer doeltreffend
Dit zijn natuurlijk de echte electro-pro`s die dit zeggen ;) nofi

Maar zeg alsjeblieft niet dat een LM317 schakeling simpeler is dan een potmeter. Een LM317 schakeling bestaat uit meer dan 4 onderdelen, een potmeter 1 (duh)
En aangezien dat de topicstarter er niet zoveel verstand van heeft (nofi ;)) moet je het ZO SIMPEL MOGELIJK HOUDEN!!! Lijkt me duidelijk...

Luister, in mijn fanbus zitten 5 potmeters van 9 Watt, 50 Ohm. Bij mijn zwaarste fan (Enermax 92mm van 4,7Watt) vind ik dat hij het maar net kan regelen zoals ik wil. Ik zou je aanraden om voor de 100 Ohms variant te gaan, dan zit je altijd goed. Alleen wel uitkijken of je fans nog wel willen starten als je weerstand op zijn max staat...
En idd zorg er voor dat je potmeter een draadgewonden variant is, deze zijn gemaakt om veel vermogen te kunnen verstoken. Ze worden wel een beetje warm, maar dat is normaal.

Hier een pic van de potmeters die ik gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=46793

Use the Search Luke...

• ismael86
ik was net naar een elektronica store gegaan in de kinkerstraat(RADIOROTOR) in Amsterdam. Ik kwam daar en legde uit dat ik die potmeter voor mijn fan's nodig had. Die man zij daar dat het helemaal niet kon. Dat als hij de grootste potmeter zo geven dat het dan zelfs niet zou werken. HIj zij dat het alleen met een spannings regelaar kan(waarschijnlijk LM317 ofzo). Hij zij dat de gemmidelde fan ongeveer 18 watt nam. Volgens mij zegt hij maar wat?

Verwijderd

Ik denk dat ie het verkeerde beroep heeft gekozen...

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

12 V * .15 A = 1.8 W
Die arme stakker (of grote stommerd) heeft zich een orde-grootte vergist. Als hij zelf een fannetje uit zijn assortiment had getrokken had hij binnen een minuut een reeelere opmerking geplaatst. Had-ie ook kunnen weten, want een 12 V fannetje dat 18 W verbruikt moet 1.5 A stroom trekken, en da's wat heftig. Met 18 W is die ook fan hoofdzakelijk bezig zijn eigen warmte-productie tegen te gaan, of het ding moet zo'n lucht-verplaatsing hebben dat je kast het luchtruim kiest.

Nooit meer naar die zaak terug, want straks krijg je net zo'n kwaliteits-advies zonder dat je zoals nu op je soort-genoten kunt terugvallen, en dan zit je met een echt probleem (en waar het nu om een paar €€€€ gaat, trap je er natuurlijk pas echt goed in als het om serieuze bedragen gaat).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 09:35
Het is idd het simpelste te maken met een potmeter maar dan moet je er wel op letten dat het om een vermogens-potmeter gaat. Je moet dan wel ongeveer een 5 Watt potmeter nemen want anders brandt hij te snel door als je niet oppast (meestal is een fan net onder de 5 Watt dus wel voor iedere fan een eigen potmeter nemen).

Verwijderd

ismael86 schreef op 19 januari 2003 @ 21:25:
ik wil een potmeter aansluiten op een kroonsteen zodat ik 2 fans tegelijk kan aansluiten en regelen.Hoeveel ohm potmeter moet ik dan hebben? Het is 2 keer zo'n fan
www.coolermaster.com.hk/en/products/casefan/saf-b82.htm
Dit is een schema van hoe ik het wil doen.
[afbeelding]

PS ik heb meerder berekeningen geprobeerd maar geen enkele is er voor meerdere fans
Als je een draadgewonden potmeter er tussen zet, dan heb je helemaal geen weestanden meer nodig, werkt prima...

Verwijderd

LoverBoy schreef op 21 januari 2003 @ 00:22:
Het is idd het simpelste te maken met een potmeter maar dan moet je er wel op letten dat het om een vermogens-potmeter gaat. Je moet dan wel ongeveer een 5 Watt potmeter nemen want anders brandt hij te snel door als je niet oppast (meestal is een fan net onder de 5 Watt dus wel voor iedere fan een eigen potmeter nemen).
De potmeter dissipeert het meest als er de halve voedingsspanning over staat.
Zijn weerstand is dan even groot als de weerstand van de fan.
Omdat er bij de halve spanning ook de halve stroom loopt en vermogen het produkt is van spanning en stroom, dissipeert de potmeter dan een kwart van het vermogen van de fan.
De vermogensdissipatie van de potmeter bij een fan van 5W is dan 1,25W.
Met een draadgewonden potmeter van 3W zit je dan dus al goed.

• ismael86
ik ben vandaag naar een andere elektronica store gegaan. En heb potmeters gehaald. Ze hadden maar soort en dat was koolpotmeter ofzo is die goed?

Verwijderd

Ik heb ooit es een keer bij natuurkunde opgevangen dat het handiger is (als ik naar de tekening in beginpost kijk) om de 12 v op het linker pootje van de potmeter te zetten en de ground op de rechter. Dan moet je de fan ook weer aansluiten op de linker en de middelste poot. Volgens mij was het zo handiger, omdat er dan minder warmte werd omgezet in de potmeter ofzo?
Maar dit weet ik niet helemaal meer zeker, dus het zou kunnen dat het nie klopt. Heeft iemand hier commentaar op want ik zou eigenlijk zelf ook wel willen weten of ik het goed had :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 19:17 ]

Verwijderd

Neu, potmeter komt gewoon in serie met de fan, dus een buitenste pootje en het middelste.

Om even op de potmeter terug te komen, je moet een draadgewonden potmeter gebruiken en niet een koolbaanpotmeter, die is maar 0,25 à 0,5W, wordt heet en brandt door.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
ismael86 schreef op 20 januari 2003 @ 20:59:
ik was net naar een elektronica store gegaan in de kinkerstraat(RADIOROTOR) in Amsterdam. Ik kwam daar en legde uit dat ik die potmeter voor mijn fan's nodig had. Die man zij daar dat het helemaal niet kon. Dat als hij de grootste potmeter zo geven dat het dan zelfs niet zou werken. HIj zij dat het alleen met een spannings regelaar kan(waarschijnlijk LM317 ofzo). Hij zij dat de gemmidelde fan ongeveer 18 watt nam. Volgens mij zegt hij maar wat?
:D :D :D

1 die vent dacht dat je het om een afzuig-kap had :+

2 aan een LM317 schakeling verdient ie meer

3 hij heeft geen idee wat zijn vak inhoud :D

LOL!

Draadgewonden-potmeters zijn de enige juiste, liefst meer dan 3 Watt idd. :)

Use the Search Luke...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Mja zoals ik al zei rheostat (is draadgewonden potmeter) omdat een normale potmeter gelijk zou doorbranden. Maar omdat een Zalman Fanmate slechts 5 eurtjes is lijkt me dat een goedkoper alternatief. Draadgewonden Potmeter beginnen bij een euro of 9.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• ismael86
ik heb eindelijk 3 draadgewonden potmeters gehaald 4 watt 50 ohm. Alles werkt perfect en het is alleen een beetje een rommeltje geworden met die draden 3 kroonsteentjes enzo. Weet iemand een link naar een tuturial waar ze zo'n LM317 baybus maken?

Verwijderd

wow, je wilt snel leren... eerst zo simpel mogelijk en nu al een LM317...
k moet er bij zeggen dat ik ook nog steeds lerende ben..
maar heb ff voor je gegoogled en opgezocht hoe je een link plaatst (vergeet ik altijd )http://casemods.pointofno...regtut/tutorial-full.html
zo heb ik ook weer wat geleerd...

Verwijderd

En anders kijk je maar ff op mijn site, staat ook wel iets..

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Toch wel een beetje basic stuff.

En schop die vent die beweert dat een simpel fannetje 20 watt is :X :X
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.